Vervoeren van een 1 jarige.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike83

Vervoeren van een 1 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:57

Onlangs heb ik een 1 jarige ruin gekocht en deze komt vanuit België.
Nu is het zo dat het 2,5 uur rijden is (zonder trailer, dus met trailer nog langer)en hij nog nooit op de trailer heeft gestaan.
De eigenaar kan niet met hem gaan rijden, maar heeft wel een trailer in de wei staan en daar loopt hij wel in.
Hoe kan ik hem het beste vervoeren, omdat hij er geen ervaring mee heeft en het een behoorlijke reis is?

Ik hoor graag jullie advies.
Alle tips en ideeën zijn welkom.

dodyg

Re: Vervoeren van een 1 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:01

gewoon proberen!!!!
mijn had ook nooit erop gestaan maar ging super eenmaal aant rijden super rustig.
mss kan je een ander paard mee nemen dat ze met hun 2e kunnen staan ??

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:03

ik zal hem gewoon meenemen.

Hij is er misschien wel eens in geweest voor veulenkeuring of veiling.
dat helpt.

En zo jong, ik denk dat hij dan wel denkt huh, en wel rustig blijft.

Gewoon proberen, hij zal der over een tijdje toch in moeten kunnen staan.

succes!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:03

Proberen..
eventueel een spuit kalmerings zooi(weet niet meer hoe het heet, verkrijgbaar bij DA) derin spuiten(net een wormenkuur)
en in een 2 paards zetten met miss iets van een shetlander ofzo
doen wij ookaltijd:)

(stukje over kalmeringsspul)

Eldert61

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:34

hoi gewoon op de trailer flinke net hooi erin
onderweg even een keer polshoogte nemen
en tegen die tijd dat hij het hooi op heeft ben jij thuis
alvast een goede reis toegewenst

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 06:48

Jaarling wel vastzetten. Dan laden en voorzichtig rijden.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:21

Ik zou toch geen kalmeermiddel zoals Sedalin geven want soms kan dat op het evenwichtsorgaan werken en dan zal je jaarling vallen.
Gewoon hooi voorzien en voorzichtig rijden, zou moeten lukken.
Succes!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:29

friesiszwart schreef:

Denk je?

Ik heb mijn jaarling toen juist helemaal los vervoerd. Dus alles uit de trailer halen waar hij last van kon hebben (stangen, hooinetten, etc.) en los in de trailer vervoeren. Wel zorgen dat de klep van achteren dicht is! Dus dat hij er niet uit kan klimmen boven de klep.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:35

Ga een jaarling nooit alleen vervoeren!
Neem een makke pony mee als gezelschap en een flinke hooizak
Dan gaat in de meeste gevallen goed

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:13

Ik kan geen andere pony meenemen.
Is dat echt een bezwaar?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:38

een geit dan?? het paard bij die mensen waar je hem kocht stond ie daar ook alleen??

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:59

Daar staat hij ook niet alleen, maar die eigenaar gaat niet mee en dan zou je nog dubbel 3 uur moeten gaan rijden. dat wil ze natuurlijk niet. Is ook wel erg lang voor een paard, want dan zou het paard ruim 9 uur in de trailer moeten staan.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:01

Duke schreef:
friesiszwart schreef:

Denk je?

Ik heb mijn jaarling toen juist helemaal los vervoerd. Dus alles uit de trailer halen waar hij last van kon hebben (stangen, hooinetten, etc.) en los in de trailer vervoeren. Wel zorgen dat de klep van achteren dicht is! Dus dat hij er niet uit kan klimmen boven de klep.

Volgens mij is het verplicht om je paard vast te zetten?

Die van mij moest ook 2 uur op de trailer toen we haar gingen halen, gewoon genoeg hooi meenemen, en af en toe even kijken.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:06

Wij hebben geen problemen gehad gewoon erop en wel gelijk aan rijden af en toe even stoppen om eens te kijken

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:11

Denisee11 schreef:
Volgens mij is het verplicht om je paard vast te zetten?

Uhm... nee hoor. Waarom zou het verplicht zijn? Door ze los te laten staan, kunnen zelf beter hun balans vinden. Ze staan zelfs het liefst met hun kont tegen de rijrichting in. Dus achterstevoren.

Als ze groter zijn en dus klem kunnen komen te zitten als ze willen omdraaien, is het verstandig ze vast te zetten. Maar er is geen wet die zegt dat ze vast moeten staan. Maar ik zou shetjes bijvoorbeeld eerder los vervoeren. Als ze maar genoeg ruimte hebben om te draaien.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:16

wij moesten ongeveer een uurtje rijden, toen we onze jaarling gingen ophalen met een 1 1/2 paards trailer
alle stangen uit de trailer, en los vervoeren, wel heeft hij heel de trailer ingewijdt, door als een tol rondjes te lopen
dus let op dat het absoluut niet lekker rijd
Als je hem op de trailer heb gezet, niet vergeten om het zeiltje dicht te doen, maar wel gelijk vertrekken, anders kunnen ze raar gaan doen, en als ze onderweg zijn hebben ze toch hun aandacht bij hun evenwicht nodig

Succes

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:25

Mijn jaarling moet waarschijnlijk binnenkort een tochtje van 5u op de trailer ondergaan. Ze kent de trailer, vrachtwagen wel, dus dat scheelt, toen we haar bij de fokker gingen ophalen moest ze er een uur op staan (kleine vrachtwagen type B rijbewijs) en dat ging perfect. Ze stond vast, wel met haar hoofd naar achter, maar ze was wel braaf. Straks wordt het normaal een trailer en moet ze er 5u op, uiteraard met tussenstoppen. Waarschijnlijk zal ik voor de stang wel een hooibaal leggen, kan ze daar rustig mee bezig zijn, en kan ze niet onder de stang door, is een a-pony. Verder zal ik ze wel vastzetten denk ik. Ik twijfel nog altijd heel erg of ik haar transportbescherming zal aandoen. 5 u is wel lang. Ze is wel heel makkelijk met zo'n dingen, je kan er alles opleggen, aanhangen, maakt ze niks om, uiteraard krijgt ze die ook af en toe vooraf aan, zodat ze het gevoel wel kent.
maar ik zou gewoon proberen. Zal wel lukken.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:34

Wij hebben laatst ons veulen, op aanraden van de fokster, ook vastgebonden in de trailer. Ik had hem persoonlijk liever los erin gezet. We moesten een rit maken van 2 uur. In het begin ging ze erg te keer, er stond ook nog een zeer tam klein appaloosaatje bij. Ik vond het vreselijk eng want was bang dat ze zou vallen en dan zichzelf op zou hangen. Was zo blij toen we bij de opfok aankwamen, de eigenaar van het opfokbedrijf zei dat hij de veulens ook altijd los vervoerd in de trailer met zeiltje of klep dicht.
Wij zetten onze kleine appaloosa's ook altijd los in de trailer, gaat altijd perfect en staan gewoon de hele weg stil. Dus ik ben toch meer voor los vervoeren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:39

ene jaarling hebben we op 2paards trailer erop gezet vastgezet en gaan rijden ging super
andere jaarling is los een 2 paards trailer ingegaan. was wel een iford dus klep dicht en bovenstuk ook dicht is ook hard vind met zeiltje erg gevaarlijk.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:42

Ik ben onlangs mijn veulen gaan halen van 7 maanden. Ook een reis van een dikke 2h.
Ik was nog aan het twijfelen of ik ze nu zou vastzetten of niet, uiteindelijk heb ik ze toch vast gezet.
Ik had wel een kalmeringsspuit bij voor moest het niet lukken. (uiteindelijk niet gebruikt)
Bij mij is het zéér goed verlopen ! zolang je zal rijden zal het allemaal geen probleem zijn, het is meestal als je stilstaat dat ze beginnen te bewegen.
Succes !

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:22

Ik moet donderdag voor de eerste keer met mjin shet naar de pony club, en hij heeft nog nooit in de trailer gestaan.
ben als de dood dat hij wat gaat uitvreten.

Maar gelukkig zei iemadn net iets wat ik helemaal was vergeten...... EEN HOOI NET!!! de perfecte oplossing. Idefix is altijd rusitg als hij mag eten, dus volgens mij komt dat wel goed :D

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 01:19

loveidefix schreef:
Ik moet donderdag voor de eerste keer met mjin shet naar de pony club, en hij heeft nog nooit in de trailer gestaan.
ben als de dood dat hij wat gaat uitvreten.

Maar gelukkig zei iemadn net iets wat ik helemaal was vergeten...... EEN HOOI NET!!! de perfecte oplossing. Idefix is altijd rusitg als hij mag eten, dus volgens mij komt dat wel goed :D

Ik heb het hooinet bewust niet gebruikt omdat ze uit paniek altijd met haar benen naar omhoog ging en ik had bang dat ze erin vast zou geraken.

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 10:18

Zou zo'n dicht hooinet wel kunnen, of kunnen ze daar ook nog in blijven hangen met hun benen. Het is namelijk geen kleine pony die ik moet vervoeren.
Vaststaan kan hij al heel goed, dus ik denk ook dat ik hem vastzet.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:23

Wij hebben pas ons 7 mnd oude veulen opgehaald.gewoon in een twee paards trailer,vastgezet,hooinet erbij en ze heeft geen kik gegeven.Was 1,5 uur rijden.ik heb wel liever een trailer met een tussenschot voor een jong dier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:26

volgens mij is het levensgevaarlijk om een paard los te laten staan in de trailer.
Als hij gewend is vast te staan krijg je vermoedelijk geen problemen....wel met hoog opgehangen hooinet,dan heeft hij wat te doen.
Het veiligst is de ruimte zo klein/smal mogelijk te maken,dus als het kan met tussenschot...dat schijnt voor het paard het minst vermoeiend te zijn.
Zet hem links vast,omdat hij het enige paard is wat je vervoert.

En misschien dik stro in de trailer om blessures te voorkomen?
Het liefst pak ik ze in ,maar als hij dat niet gewend is schiet dat ook niet op...
Sterkte ermee!