waarom gaapt hij in deze situatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

waarom gaapt hij in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 16:20

hallo ik heb vandaag iets mee gamaakt met mijn haffie ik schrijf het zo duidelijk mogelijk op.
Het is een lang verhaal dus als je/u tijd hebt graag! (plies zeg het als het niet duidelijk is!

ik was bij mijn hafflie in de stal aan het uit mesten (hij staat niet op een product dat heel erg stoft (het stoft niet)) en alles ging prima de kruiwagen en het mest in de kruiwagen waren bar intressant alles hele maal leuk lief en aardig!!
ik was klaar met uit mesten ik rijd rustig de kruiwagen er uit doe zijn deurje dicht en breg mijn mest weg en gooi het op de mest hoop. ik loop terug ik wil heb een aai geven tussen de stangen door (we hebben stallen met 'trailies') en hij hapt naar me! ik ben boos uiteraard en ik herhiner me uit het boek van Montey Roberts dat waar neer jij 'boos' ben je een paard als straf in de ogen moet kijken (als 'straf voor het paard) en ik deed dat en het eerste wat hij deed was boos terug kijken en later toen wende hij zijn hoofd af maar nog net niet ver genoeg om zijn oog niet meer te zien en hij kon mijn ook nog in de gaten houden. Maar nu komt het hij begon achter elkaar te gapen!! de hele tijd door en na een tijdje ging hij iets om laas met zijn hoofd en bleef gapen, En toen deed ik zo als Montey beschreefd je laat hem weer toe in je 'eigen kudde'en ik bood mijn schouder aan en hij begon al iets minder te gapen en ging nog ietsje lager met zijn hoofdje hangen... en toen kon ik heb wel rustig aaien op zijn neus zonder dat er gehapt naar me werd aleen nog een beetje klappe met zijn lippen... maar niet echt meer van ETEN! ( zo kwam het op mij neer van ik wil graag en snel ETEN!) .... Maar is dit nu zeg maar mens paard... Leider volger situatie ?

ik ben hier in dit gebied nog niet zo bekend zeg maar en van dat gapen heb ik nog nooit gehoord alleen als ze zicht vervelen zeg maar. En van tijd rekken...

ik hoop dat jullie de moeite hebben genomen om dit te lezen
alvast heel erg bedankt!!

groetjes Olivierlover.
Laatst bijgewerkt door JamieShanin op 06-10-09 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Compliment

Re: wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:22

ik snap het niet. je heb het over bijten en later over happen.. dan is het toch goed?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 16:24

ja zeker dat wel ja happen met hij lippen in plaats van bijten...

ja maar wat het gapen nau betekend...

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:31

Ik denk dat je gelijk hebt van dat gapen en mens en leider.
Ze noemen het bij heel veel dieren oversprong gedrag en dat wil zeggen dat ze even in de war zijn en gedrag laten zien wat er niet bij hoort. Bijvoorbeeld ze komen in een vreemde rijbak en zijn erg in de war van de nieuwe situatie maar gaan toch rollen terwijl ze eigenlijk de boel in de gaten willen houden. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar je hebt hem in ieder geval in de war gebracht en zijn gedrag doorbroken. Het is wel zo als een paard kauwbewegingen maakt en zijn hoofd laat zakken hij zich onderdanig opsteld.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 16:32

pippieenco@ dank je oke ik zal er aan blijven denken

zou iemand anders zich nog een andere rede kunnen bedenken?

Nickas

Re: waarom gaapt hij in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:52

Spanning laten afvloeien...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 16:59

oke dus eigelijk heerst er dan spanning en dat wilt hij natuurlijk ontkomen toch zeg ik dit goed?

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:17

Als paarden gapen verwerken ze wat ze net hebben meegemaakt. En kunnen inderdaad ook je gezichtsuitdrukking lezen. Maar ik ben het niet geheel eens met de methode van Roberts. Want voor paarden is het een hele grote straf als iemand boos wordt want dat gedrag kennen paarden niet. Ik denk dat je dus beter (wat je toen ook gedaan had op mijn aanraden) een elleboog of tik tegen zijn mond/hoofd geven. Het is gen straf, je bent niet boos maar verdedigt alleen je eigen ruimte.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:48

oke dankt je wel. maar wat ik vaak heb al geef ik een tikkie reageerd hij er niet op! was zou ik dan kunne doen?

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:02

Gapen doen paarden inderdaad als ze niet weten wat ze met een situatie aan moeten.

Verder heeft het vele andere redenen, waaronder ontspanning en maagaandoeningen. In jouw situatie zal het zijn dat hij niet wist wat hij precies met de situatie aan moest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:03

Mijn paarden gapen ook wel eens, en eerlijk gezegd let ik daar niet eens op. Ik gaap zelf nog nogal eens ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:06

oke dank jullie wel !!!

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:13

D_nies schreef:
Gapen doen paarden inderdaad als ze niet weten wat ze met een situatie aan moeten.
.

even een vraagje tussendoor
als ik mijn pony haal ,ik poets haar loop weg om het hoofdstel te pakken, dat doe ik haar halster af en het eerste wat ze dan doet is gapen en dat echt altijd.
ook als ik klaar ben met rijden en ik wil het hoofdstel af doen, dan doet ze eht ook.

maar het lijkt mij niet dat als ik wil gaan rijden en ik kom met het hoofstel aan dan ze dan niet weet wat ze nou met de situatie aan moet , of zie ik dan verkeerd?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:21

De pony van mijn vriendin gaat ook altijd gapen als ze het bit in wil doen, ik denk zelf dat het misschien tijdrekken is?
Over dat gapen van Olivierlover: Ik denk idd ook dat ze niet goed weet wat ze met de situatie aan moet, misschien een soort onderdanigheid ofzo?

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:32

Paarden kunnen gapen bij een lichte vorm van spanning. Door het gapen raken ze als het ware die spanning iets kwijt. Dat zou dus voorafgaand aan het rijden de oorzaak kunnen zijn.

Maar het gapen kan op zoveel oorzaken duiden: verveling, spanning, pijn (vooral aan de maag), ontspanning, het verwerken van nieuwe indrukken etc.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 07:19

oke ja oli gaapt ook altijd als ik het bit doe maar dat was eerst omdat hij best wel gesannen was voor de rechter galop maar het word al minder gisteren gaapte hij niet eens meer...met het bid in doen..

Renske_13 ps het is een hij ...:P

Jahnita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:30

Mijn paard doet ook luchtzuigen Helaass......
Als ze aan het eten is doet ze ook luchtzuigen of als ze gespannen is en nerveus.

Paarden gaan vaak gapen als ze last van hun maag hebben, vraag maar eens aan je veearts gapen is vaak een teken van buikpijn! Mijn paard doet dus ook veel gapen als ze ontzettend veel stress heeft gehad of veel heeft gegeten en veel heeft luchtgezogen.

ik zag ookal dat er stond dat ze buikpijn kunnen hebben sorry maar wou het nog even zo kwijt!

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:24

Maakt niet uit toch? Het kan beter herhaald worden, dan niet verteld worden! ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 17:07

oke dankt julliewel!!