paard gaat ervandoor aan het halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vitrilen

paard gaat ervandoor aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:04

Hallo,

Graag had ik even raad gevraagd.
Wij hebben ons paard nu 3 weken, ze is 2 en 1/2 jaar oud en redelijk groen. Toch kende ze een halster en stappen aan een halster toen we haar kochten. De eerste dagen deed ze dit ook prima bij ons, maar toen is ze er eens vandoor gegaan met mijn man in de weide en nu doet ze dit elke keer als we met haar aan het halster "werken".
Dan staat ze een eind verder uit te blazen en lijkt ze erg nerveus, haar pakken om het touw af te halen is ook niet echt makkelijk.
Ze gaat samen met onze pony achteraan in de weide staan en loopt met opgegeven hoofd weg als we eraan komen, tegenwoordig benaderen we haar met een wilgentak (is ze verzot op) maar dit kan toch ook niet de bedoeling zijn, want eens ze dit doorheeft dan blijft ze zich losrukken.
Enige tips ??? Las al over een hengstenketting, maar daar wordt dan op gereageerd dat dat niet opvoeden is, dus enkel tijdelijke oplossing.

Alvast bedankt !

Groetjes

Pollewoppy

Re: paard gaat ervandoor aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:09

Wat is er mis met een tijdelijke oplossing? D.m.v. een hengstenketting kun je haar leren respect voor jou te hebben. Later kun je dan gewoon weer een touwtje gebruiken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:09

en toch zeg ik hengstenketting eraan
flinkt ze het nog eens dan ruk eens flink eraan

en laat haar dan achterwaarts gaan een paar pasjes
maar blijf niet trekken ontspan ook zelf eens als ze het goed doet

de mijne flikte dat ook in het begin die sprong bijna op me :?
en bokte wat dom en trapte en steigerde naja na de 3de x buiten zetten met de ketting was dat feest ook afgelopen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:12

Mijn pony deed het ook, omdat hij het halster in verband zag met iets vreselijks. Want hij had een tumor en hij moest continu een halster om met een antibijtkap erop (hij beet zijn tumor stuk). Dus elke keer pijn met een halster om. De DA deed hem natuurlijk ook elke keer weer zeer en toen moest hij ook een halster om. Daarna raakte hij hoefbevangen: 3 keer daags medicatie in de mond spuiten. Dus weer een halster om.
Dat werd gewoonte... en hij trok zich elke keer weer los. Hengstenketting 1 keer gebruikt omdat hij naar de hoefsmid moest. Maar was inderdaad geen oplossing, sterker nog: hij trok zich ook daarmee los. Dus dat was geen oplossing: omdat ik niet meer de leider was.
Ik heb het toen overgelaten aan een proffesional. Want ik wou geen paard die ik alleen met omkopen normaal kon mee laten lopen := . Hij is 3 week op een NH trainingsstal geweest en ik ben zelf daar ook op cursus gegaan.
Nu loopt hij 9 vd 10 keer aan een slap hangend touw mee en doet hij alles. Heerlijk ontspannen, geen stress meer én hij vindt het leuk! :D
De 10e keer gaat het wel finaal mis, want mijn pony is erg dominant en denkt dat hij hengst is. Dus dan doet hij weer een poging om weer de leider te worden. Maar ik weet nu wel hoe ik het moet oplossen! :) Want ook al gaat het finaal mis, ik ben wel weer de leider. Want uiteindelijk loopt hij toch weer braaf mee aan een los touw! of zelfs zonder touw! :)
Bij de hoefsmid staat hij gewoon los en dat had ik vorig jaar niet durven dromen :)

Dus mijn tip: zoek goede hulp. Was voor mij wel een flinke investering want 3 week op een trainingstal is niet goedkoop maar het was het zeker waard :)

Je kan natuurlijk altijd de hengstenketting proberen, maar als jij voor hem geen goede leider bent zal dat niets oplossen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:14

Ik had ook een paar probleempjes en ben aan NH gaan doen,hij is helemaal de goede kant uit gedraaid.Echt grondwerk werkt erg goed.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:03

als je paard aan een halster lopen eng vind zou ik niet aan het touw gaan lopen rukken als ze wil ontsnappen maar gewoon langzaam een halster om en een heel klein stukje ontspannen lopen..
gaat het goed ? dan gewoon veel belonen
als je veulen het doet uit dominantie dan mag je natuurlijk wel streng optreden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:47

Het klinkt inderdaad eerder als stress ipv een dominantie-probleem of dat ze aan het klooien is.

Jullie hebben haar nog niet zo lang, je zult eerst vertrouwen moeten winnen. Als ze al gestresst staat te kijken als jullie er aan komen, zou ik zeker niet het touw vastklikken.

Gewoon zo ver gaan waar zij zich prettig bij voelt. Als ze het al eng vindt als jullie in de wei staan, ga dan een tijdje buiten de wei zitten. Bouw dit uit naar in de wei zitten, aaitje geven etc.

Is ze braaf bij het touwtje eraan klikken, aaitje en weer los. Ze moet een goeie associatie krijgen bij jullie en het halster, dat kan alleen als elke ontmoeting met jullie en het halster rustig en positief verloopt.

Gewoon rustig opbouwen dus!
Een hengstenketting zou ik al helemaal bij zo'n gestresst paard niet gebruiken.

Vitrilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:06

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips, al lopen deze wel ver uit elkaar dus wordt het echt afwegen welke methode we gaan gebruiken.

Vandaag opnieuw bij de paarden geweest, zoals elke dag trouwens. Ze komen nu al aangelopen als ze onze auto zien.
De merrie is niet bang als we toekomen op de weide, ze laat haar heel gewillig strelen en borstelen, vandaag is de hoefsmid voor het eerst geweest sinds we haar hebben (3 weken nu), ze bleef voorbeeldig staan, wel met de bijhorende stress, maar zocht hulp en vertrouwen bij mijn man die haar aan het halster vasthad. Ze hing haar hoofd op zijn borst om steun te zoeken, want zeker voor de achterbenen stond ze als bevroren aan de grond genageld. Maar waar ik verwachtte dat ze na afloop zou ervandoor gaan, bleef ze netjes op een paar meter afstand staan kijken hoe de pony zijn hoeven gedaan werden. Na een paar minuten kwam ze zelfs snuffelen aan de hoefsmid zijn rug toen deze op de grond bezig was aan de pony. Hij was echt onder de indruk hoe lief ze wel was, toen we hem echter vertelden over haar "losbreken aan het halster" was hij eerst wat verwondert maar daarna niet meer echt. Hij zei dat dit nogal dikwijls zo is bij erg brave paarden, ook dat ze een stuk moeilijker iets aanleren dan fellere.

Vanmiddag dan gewerkt met de pony, en toen we de merrie haar halster nog maar vastnamen, moesten er nog geen touw aan vasthangen ging ze weer als bevroren staan, zelfs met belonen, voedsel ed blijft ze erg nerveus vanaf het moment dat we aan het halster komen. Toch is er volgens mij geen probleem met haar hoofd, of pijn of dergelijke door het halster. Want tijdens het poetsen kan ik er wel aankomen ook het halster even opzij doen om eronder te borstelen laat ze goed toe.

De eerste week heeft het lopen aan het halster trouwens goed gegaan. De eerste dag bij ons stapte ze mooi de weide rond aan het halster, vanaf dag 2 zette ze geen stap meer voorruit, maar mits er iemand aan haar achterhand liep (ietwat drijvende functie) stapte ze mooi mee, dan ook eens een stukje proberen te longeren aan het halster, dit snapte ze niet zo goed, dan maar met 2, eentje naast haar hoofd en 1 met de longe. Ging beter. Maar rond die tjd is ze ok begonnen met op een gegeven moment te galopperen rond ons om steeds acheraan (hun rustplek) in de weide te eindigen. En plots van dag op dag, heeft ze zich eens losgetrokken aan het halster en sindsdien doet ze het dus elke keer, volgens mij schrikt ze dan erg van haar eigen gedrag, want ze staat hijgend uit te blazen op het einde van de weide, de neusgaten ver opengesperd. Dan kan je haar bijna niet meer benaderen, ze galoppeerd met opgeheven hoofd weg, maar loopt ook niet erg ver van ons weg, ze maakt ahw zelf een cirkel op de helft van de weide. Maar ons benaderen doet ze dan niet meer ook niet als wij ons klein maken en haar negeren
Wij weten nu ook niet meer hoe we haar het best aanpakken, ofwel moeten we zoals mijn man voorstelt maar een tijdje stoppen met het proberen aan het halster lopen met haar en enkel borstelen en strelen (verder vertrouwen opbouwen) en hopen dat ze dit over enkele weken vergeten is en opnieuw met een schone lei beginnen "werken" met haar.
Maar is dus echt niet dat ze ons associeerd met stress of angst anders zouden we dat gedrag van bij de hoefsmid niet zien en zou ze niet komen duwen als je stopt met haar te borstelen, ook tijdens het borstelen neemt ze soms voorzichtig je broek tussen haar lippen en begint ze soms overmatig te gapen en kauwen.

Nog tips ????????

Alvast bedankt

Groetjes

PS ik lees hier op bokt van verschillende paarden die al volop in het winterhaar beginnen te zitten, ook onze pony (shet) haar haar ziet er al veel langer en wolliger uit maar de merrie haar haren zien er nog erg "zomers" uit, staat nochthans al altijd buiten. Haren zijn wel vettiger dan de pony haar haren.

Vitrilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:04

Hallo,

Ik lees in de tips om inderdaad een hengstenketting te gebruiken. Nu is het wel zo dat ons paard niet aan het halster trekt, maar gewoon na een pas of 3, nu zelfs niet meer er in volle galop vandoor gaat.
Geloof me vrij zo'n 6 of 700 kg houdt je dan niet, weet niet of de ketting tijd zal hebben om in te werken voor ze al enkele meters verder is.
Ook het halster zelf vasthouden is geen oplossing (we hangen er nu vanwege van gevaar voor haar, geen halsterkoord meer aan) dan laat ze haar dus gewoon naar 1 kant vallen om er dan meteen weer vandoor te gaan.
Zijn nu begonnen met haar gewoon te negeren op de weide, ze komt nu en dan eens snuffelen aan onze rug... Maar voorlopig reageren we er niet op, voelt een beetje vreemd, is dit een goede manier ?
Er werd ons gezegd dat we haar ervoor teveel streelden ed, nu we hebben haar nog maar 3 weken dan wil je ook een beetje een band opbouwen.

Nog tips ???

Groetjes

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:34

Je paard is in een nieuwe kudde gekomen : julie, zij en een pony dus moet er een nieuwe rangorde worden bepaald : wie is leider en wie staat onder wie.
Het is nu heel belangrijk dat jullie zich als leider positioneren binnen deze kudde hierdoor zal de omgang met de paarden veel eenvoudiger worden.
1. Zoek uit wat het gedrag is in een kudde tussen leider en ondergeschikte. Jullie moeten zich gedragen als een leider en mogen dit gedrag niet aanvaarden van de paarden tov jullie = zwart. Ondergeschikt gedrag van de paarden tov jullie moeten jullie aanmoedigen = wit.
2. Paarden denken zwart - wit zij kennen geen grijs. Maak een lijst met het wit en zwart gedrag en corrigeer of beloon dit consequent, elke seconde dat je bij de paarden bent en zolang je ze hebt en steeds op dezelfde wijze.
Jullie zullen zien dat jullie geleidelijk aan meer plezier zullen vinden in het omgaan met de paarden en dat zij rustiger worden omdat ze weten dat jullie als leider steeds het best weten. Jullie jonge merrie zal de komende jaren nog wel proberen om de rangorde te wijzigen daar ze in haar puberteitsjaren komt, net zoals kinderen maar als jullie consequent blijven is dit van voorbijgaande aard.
Wij in de western riding wereld noemen dit het "opvoeden" van onze paarden. De meeste western ruiters hechten daar veel belang aan maar het opvoeden kan evengoed binnen een andere rijstijl.
Veel succes

Vitrilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:41

Bedankt voor dit antwoord !

Maar kan ik ergens meer vinden over wat juist allemaal wit en zwart is ?
Misschien in boeken of sites over westernrijden ?
Zou je dan een hengstenketting aanraden, of gaat ze er evengoed meteen vandoor met zo'n ding ?

Bedankt alvast

Groetjes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:46

Ik weet uit ervaring dat een hengtenketting echt niet werkt als een paard er echt vandoor wil...
Mijn pony van 500 kilo ging er rustig met ketting en al vandoor. De enige die hem wel met ketting kon houden was de hoefsmid: die hing volledig aan de ketting en voor de benen van het paard. Maar dat was 1 malig uit nood en absoluut geen aanrader! Paard in paniek en levensgevaarlijk voor de mens.
Dus dan zul je het niet verbeteren. (dat was voor mij ook het keerpunt om hulp in te schakelen, want het paard was nog meer getraumatiseerd en ik wist mij echt geen raad meer. Was voor beide partijen niet meer leuk :n )

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:49

Pollewoppy schreef:
Wat is er mis met een tijdelijke oplossing? D.m.v. een hengstenketting kun je haar leren respect voor jou te hebben. Later kun je dan gewoon weer een touwtje gebruiken.

Dat is waar, een paard of pony moet respect voor jou hebben!
Als je geen respect krijgt sta je nergens...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:55

de reden waarom een hengsten ketting werkt is dat die niet inkomt als die gewoon los hangt en het paard gewoon braaf meeloopt zonder enige druk op het touwtje.......... de hengsten ketting is er alleen als het paard plotseling ZELF druk op het touwtje zet ........

Paarden leggen dat soort linken heel snel :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:55

KiWiKo schreef:
de reden waarom een hengsten ketting werkt is dat die niet inkomt als die gewoon los hangt en het paard gewoon braaf meeloopt zonder enige druk op het touwtje.......... de hengsten ketting is er alleen als het paard plotseling ZELF druk op het touwtje zet ........

Paarden leggen dat soort linken heel snel :)

indd hier ben ik het mee eens
mijn ruin trok zich altijd los als ik hem van de wei ging halen en hij de kudde niet meer zag
en de boerderij niet meer zag hij werd nerveus en begon te draaien en te trekken
de ketting hangst altijd los, maar in dat hij trok voelde hij die druk en stopte dan ook weer

na 3 x hem te hebben gehaald met de ketting was het voorbij en heeft hij dit nooit meer gedaan

dus ja dan als die weg wil rennen even zelf flink met je gewicht tegenhangen dan bedenken ze zich wel
maar als je paard al zover weg is dat een ketting niet meer werkt was ook je lijn veel te lang zo kun je je paard dan ook niet corigeren

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:58

Zodra ze wil gaan rennen een flinke klap met het touw geven of touw over de neus en een keer goed trekken!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:10

Een hengstenketting zou wel kunnen werken, maar dan zullen jullie precies het moment moeten inschatten dat ze weg wil en nog niet je voorbij is en dan een rukje aan het touw geven, zodra er constant druk op staat werkt de ketting niet, dus eigenlijk is het voor jullie voordeel dat ze geen druk op het touw zet.

Mijn 2 jarige inmiddels heeft dit ook een tijd gehad als ik hem op de wei wilde zetten. Ik heb hem dit afgeleerd door hem te laten zien dat ik eten bij me had als ik hem op de wei ging zetten, dan liep ik de wei in en moest hij omdraaien en deed ik het halster af en dan kreeg hij het eten als hij bleef staan. Dit heb ik een keer of 5 gedaan en toen bleef hij keurig bij me, daarna heb ik het nog een week gedaan dat hij de ene keer alleen een aai kreeg met een " goed zo " erbij en de andere keer wel wat eten.

Bij jou zou je dus ook het touw aan het halster kunnen doen en dan belonen als ze blijft staan, hetzij door eten hetzij door je stem, en zo steeds uitbreiden, als het na 3 stappen verkeerd gaat doe je nu belonen bij 2 goede stappen en blijven staan, even de negatieve cirkel doorbreken en vanuit daaruit weer verder opbouwen.

Nadeel met eten geven is natuurlijk dat je dan wel moeten weten dat het gewoon een kwestie is van je niet begrijpen en niet van dominantie. Als het probleem dominantie is maak je het met eten geven natuurlijk erger omdat jij je ondergeschikt maakt door eten af te geven.

Vitrilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:29

Hallo,

Vandaag opnieuw bij de paarden geweest.

Het plan was dus om haar minder aandacht te geven, zodoende dat zij meer onze aandacht zou opzoeken en ook apprecieren.
Nu ze komt dus echt onmiddellijk naar ons toe als we met de auto aan de weide toekomen, een aaitje gegeven, maar niet uitgebreid gekroeld en geknuffeld.

Dan zijn we gewoon langs de kant van de weide, de weide afgestapt, zowel zij als de pony liepen mooi achter ons aan. Toen we stopten stopten ze ook mooi een klein metertje van ons. Dan strekte de merrie ook haar neus om vervolgens met haar neus tegen mijn rug en mijn mans rug aan te duwen, heel lichtjes hoor.

We stapten weer door en na zo"n 50 meter stopten we weer en aaide ik haar aan haar hoofd, geen probleem mee. We stapten terug en toen we weer stopten, nam ik voorzichtig haar halster vast, gewoon met mijn hand, zonder het koord eraan te hangen. Twee stappen zette ze toen ze het waarschijnlijk plots doorkreeg dat ze aan het "meewerken" was, ze draaide haar ogen weg, trok zich van mij weg en galopeerde erweer vandoor. Terug bij af denk ik dan. Zijn eindelijk een beetje ten einde raad, zullen dan maar die hengstenketting aanschaffen en hopen dat hij werkt voor haar. Lies hier ook van andere bokkers dat er paarden zijn die er gewoon doorgaan en zich van de pijn en de druk niets aantrekken...

Verder zou ik durven stellen dat het waarschijnlijk niet echt een dominantie probleem is, het is voor mij natuurlijk een beetje gokken, want dit is ons eerste paardje. Maar als ik zo lees van andere bokkers wat ze tegen komen met een paardje die wel een dominantie probleem heeft, dan komt daar niets van terug in haar gedrag.
Ze lijkt onze "persoonlijke ruimte" goed te respecteren, drumt niet, vraagt op een bescheiden manier aandacht, is niet geweldig bij het voederen van "speciallekes zoals een wortel, maiskolfje of een paardensnoepje", ook als ze losbreekt probeert ze ons zeker te ontzien, zal altijd naar de andere kant toe weglopen of gaan hangen om los te raken, draaft of galoppeerd op moeilijke momenten van ons weg ipv recht naar ons toe (wat ik hier ook wel eens lees). Ook als we haar negeren komt ze al snel met haar hoofd half naar beneden ons langs achter benaderen.

Eerst dacht ik dat ze het losbreken deed uit stress of angst, maar nu begin ik te denken dat ze dat doet om te "spelen" dat ze dit leuk vind. Al weet ik dat natuurlijk niet zeker.

Feit is wel dat we in augustus een keuring met haar gelopen hebben aan een gewoon halster, in een vreemde omgeving tussen andere paarden en geen problemen gehad hebben met haar. 14dagen later kwam ze bij ons op de weide, heeft het een paar dagen betrekkelijk goed gegaan, had ze eerder stimulering nodig om te stappen, terwijl ze er nu gewoon vanaf stap 2 of 3 vandoor gaat.
Ik moet er wel bijvertellen dat ze tot haar 2e in de opfok stond en er niets met haar gedaan werd, ook bij de vorige eigenaar stond ze gewoon in de kudde en kreeg ze enkel een halster aan voor hoefsmid en dierenarts.
Ze is nu 2 en 1/2 jaar, dus speelsheid is misschien toch een optie, maar zou op de één of andere manier toch moeten kunnen doorbroken worden willen we haar oiit iets willen bijbrengen he :-)

Oja toen we aankwamen op de weide begon ze heel opvallend te kauwen met haar hoofd naar beneden, toen ze bij mijn man stond, hij kwam er toen nog niet aan.

Tips ???

Alvast bedankt

Groetjes

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:03

Vitrilen schreef:
Maar kan ik ergens meer vinden over wat juist allemaal wit en zwart is ?
Misschien in boeken of sites over westernrijden ?
Zou je dan een hengstenketting aanraden, of gaat ze er evengoed meteen vandoor met zo'n ding ?

Bedankt alvast

Groetjes

Info over het gedrag van paarden in een kudde kan je vinden op internet. Ik kan niet zo onmiddelijk een site noemen, wij hebben alles geleerd van onze trainers. Eventueel moet je op zoek naar een goede western trainer in je buurt. .
Hulpmiddelen zoals een henstenketting zijn maar lapmiddelen die tijdelijk helpen maar geen oplossing zullen bieden op lange termijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:52

Het klinkt een beetje alsof het paardje toch wat onzeker is. Op de momenten dat jullie haar overdonderen zeg maar, werkt ze braaf mee, waarna ze daarna weer terugvalt.
Ze staat braaf stil bij de hoefsmid, iets wat ze geleerd heeft bij de vorige eigenaar.

Wat ik elke keer teruglees is dat als jullie het heel rustig aanpakken het goed gaat en zodra jullie een stapje verder gaan je opnieuw kan beginnen. Je kunt een paard makkelijk overvragen, zeker de jonge beestjes. Hou er rekening mee dat ie net verhuisd is, nieuw paardje erbij, nieuwe mensen erbij, moet ie ook nog eens nieuwe dingen leren. Alles is nieuw, zoiets simpels als een beetje rondlopen kan dus al heel veel zijn voor zo'n beestje. Ook al lijkt het voor ons iets simpels. Het natuurlijke instinct bij paarden is wegrennen als ze zich gevangen voelen. Houden jullie het touw slap of zetten jullie er druk op? Het halster zelf vastpakken is al helemaal niet handig, ook al doe je het uit veiligheid omdat je er geen touw aan wil hangen.
Je kunt paarden leren mee te geven aan druk, door de druk weg te halen als ze dat doen, maar daar zou ik een professional bij halen en niet zelf mee gaan knoeien.

Als je zelf niet kan zien of het spelen of stress is zou ik toch iemand erbij halen die dit wel kan zien.
NH'ers doen hier veel mee, paarden geven hele kleine signalen af die ons soms niet eens opvallen, zoals vergroten van de pupillen.

Ik zou dus iemand erbij halen die vanuit het paard denkt en redeneert, wij kunnen namelijk wel leren in paardentaal te praten, voor hun is het net iets moeilijker om mensentaal te leren;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:06

Vanachter de computer kunnen we natuurlijk niet inschatten of het paard bang is of niet. Het lijkt er wel op. Maar de TS heeft haar nog niet zo lang en kent haar nog niet zo goed, laat staan dat andere bokkers haar dan kennen. Het is dus lastig om te zeggen wat echt goed zou werken. De eerste tijd met een nieuw paard is sowieso natuurlijk een tijd van trial and error, tenzij je heel ervaren bent met verschillende paarden.

Het is nog een jong paard, ik denk dat het zinvol is om haar zo zachtaardig mogelijk te behandelen, zeker als ze gestresst lijkt. Ik heb het één en ander aan hengstenkettingtips voorbij zien komen. Lijkt mij geen goed idee. Wat me veel makkelijker en effectiever lijkt is in plaats van een halstertouw een wat langer touw, bijvoorbeeld een longeerlijn of een leadrope te gebruiken. En dan een stap achteruit te zetten zodat je achter haar schouder komt te staan wanneer ze wil wegrennen, wanneer je naast het hoofd staat kun je trekken wat je wil maar houd je haar toch niet. Wanneer je achter de schouder gaat staan (wanneer ze wegrent dus he, niet vanuit die positie leiden natuurlijk) kun je het hoofd omtrekken en houd je het paard makkelijker tegen. Werkt erg effectief. Wat bij mijn paard ook nog wel eens helpt is er gauw voor springen en 'm doordraaien. Wanneer hij 'm probeert te peren doet hij dat altijd naar rechts, wanneer ik dan gauw voor 'm spring en hem naar rechts trek kan hij nergens meer heen. Maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is bij een jong paard dat je nog maar net leert kennen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:59

Vraagje: waarom moet hij / zij aan het halster en het touw? Probeer eens hoever je kunt komen zonder al die dingen eraan. Ze komt naar je toe, loopt ze met je mee, wanneer wel, wanneer niet. Ik zou helemaal voorlopig niet met die touwen of halsters aan de slag gaan. Ga maar lekker poetsen zonder halster of touw. Bouw maar zo een band op. Wandelen door de wei, wegsturen en weer terugvragen. Denk dat ze anders zo getraumatiseerd wordt van het touw (en jij ook) dat het helemaal niets wordt.
En als je er een touw aan hangt naar verloop van tijd, doe je er voorlopig helemaal niets mee.
Even back to the basics. Ze is onderdanig, want ze komt kauwend naar je toe. Ze snapt er volgens mij helemaal niets van. Dus stapje terug en gewoon lekker poetsen, beetje bij haar rondlopen. Als ze je weer vertrouwt komt het wel weer goed. In een wei is toch altijd lastig met halster en touw zeker met dat jonge spul.
Is het wel mogelijk buiten de wei te komen en daar een stukje af te zetten waar je met haar aan de slag kunt? Zou mooi zijn, kun je ook wat met haar rondlopen / wandelen/ stil staan, achterwaarts gaan en weer achter je aan, etc.

Wat erg goed werkt bij dat jonge spul is het wegsturen .Komen ze achter je aan, stuur ze weg, gewoon wijzen met je halstertouw / leadrope of dat naar hun achterwerk toegooien, dan weglopen, komen ze vanzelf weer bij je. Je werkt dan in feite naar een join up toe. En neem er de tijd voor. Als je denkt dat ze met je speelt, ga jij haar dus haarfijn vertellen dat dat allemaal leuk en aardig is maar jij bent geen speelpaard maar de baas.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:38

Ik sluit me helemaal aan bij VanHuisUit. Eerst zonder halster en touw, ze loopt mee, en ze stopt netjes (met haar neus tegen jullie aanduwen is volgens mij wel uittesten van dominantie, schuren, duwen etc is altijd uittesten of zij of jullie hoger staan in hierarchie) dus doet ze dat, wegsturen of paar stapjes terug. kan je niet met haar in een kleinere ruimte? Ik denk dat je iemand erbij moet vragen, ook omdat het je eerste paard is, die je wat vertelt over haar gedrag. Ervaren mensen zien zo of ze angst heeft voor het halster of dat ze je uitprobeert en kijkt of jij wel haar leider bent. Als je door gaat proberen zonder enig inzicht dan kan je volgens mij al snel veel verpesten waardoor het nog veel langer duurt het weer n beetje te corrigeren. Ze komt heel vriendelijk over, dus met geduld en een ervaren iemand erbij moet het beter gaan. Succes!

Horseharvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 01:08

Mijn advies: koop/ of leen 1 van de volgende onderstaande boeken van Monty Roberts of Annemarie van der Toorn,
staat zoveel info in die zeer nuttig is, leer een goed leider te zijn dat is het allerbelangrijkste en dat hoeft niet met geweld maar met respect!

gr. en succes

Paarden(f)luisteren - Monique Snoeijen en Annemarie van der Toorn
Leer de paardentaal van Monty Roberts

Lees het waargebeurde verhaal van de jonge cowboy Monty die op zijn derde al kan draven en galopperen. Sta samen met hem op de filmset als hij op een paard gevaarlijke stunts doet in Hollywood-films. En reis mee naar de hoogvlakte van Nevada om een kudde wilde mustangs te bestuderen. Daar op de prairie doet Monty een belangrijke ontdekking: hij leert de taal van de paarden. Niemand wil geloven dat Monty de paardentaal spreekt, totdat hij een uitnodiging krijgt van de koningin van Engeland en zijn leven voorgoed verandert.

In het praktijkgedeelte van Paardenfluisteren staan oefeningen van Annemarie waarmee je zelf met de methode van Monty aan de slag kunt. Je leert hoe je veilig en vol afwisseling met je paard kunt werken en hoe ook jij een goede kuddeleider kunt zijn.

De Amerikaanse ‘paardenfluisteraar’ Monty Roberts is een levende legende. Het boek dat hij schreef over zijn leven, De man die naar paarden luistert, is een wereldwijde bestseller. Monique en Annemarie hebben in Paardenfluisteren zijn bijzondere levensverhaal bewerkt voor kinderen.

Annemarie van der Toorn (1962) is de enige Monty Roberts-instructeur in Nederland.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 01:36

Boeken en extra info is altijd handig...
Maar!!!
Lopen met een lange lijn (bij zulke taferelen) ben ik geen fan van, deed ook een vrouwtje bij mij op stal, zodat het paard de ruimte had en haar op de grond kon gooien en een schop gaf "per ongeluk"...

Gewoon een hengstenketting onder de kin!
Niks zielig! Kijk hoe die paarden in de kudde met elkaar omgaan!
Zolang je dit maar direct afstraft en dus eerlijk te werk gaat...
Paard wil ervandoor? Ruk! Boze stem... En klaar!

Ik heb nu ook een jong paard van 2,5 jaar!!! Die heeft zich 1 keer in de wei losgerukt (ook toen ik hem net had)... Hengstenketting om een ruk gegeven en een boze stem opgezet... Dit is 1 keer gebeurd en hij heeft het tot nu toe uit zijn hoofd gelaten!!! Ik vind dat je hier best mag laten weten dat dit niet mag! Als jij dat niet doet weet het paard het ook niet!

Succes