Wat per maand kwijt aan rijkosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Wat per maand kwijt aan rijkosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:15

Ok ik voel me echt grandioos stom dat ik zo'n vraag stel maargoed :D
Na al die jaren paardrijloos op bokt te hebben rondgezworven, ben ik toch langzaam aan het rondkijken om ook te gaan beginnen.
Maar, wat betaal je gemiddeld per maand aan gewoon manegekosten. (gewoon 1x in de week groepsles)

Oh ja, en wat zijn ongeveer de kosten voor aanschaf rijkleding? (moet je trouwens gelijk de eerste les in vol tenue verschijnen?)

Ja ik voel me echt heel dom }:0

Maar in ieder geval alvast bedankt!

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:06

Hoi Auk!

Paardrijlessen verschillen heel erg kwa prijs. Ik denk dat een groepsles, zonder eigenpaard tussen de 9-14 euro ligt. (afhankelijk ook van je leeftijd, en of je een kwartaal/10lessen kaart neemt)

Paardrijkleren kan je ook van goedkoop tot duur krijgen.
Als je rijlaarzen, een rijbroek en een cap hebt, en het niet te duur zoekt ben je denk ik zo'n 120 euro kwijt.

Vaak hoef je niet alles direct aan te schaffen hoor! Bij maneges kan je de eerste keren vaak wel een cap lenen!

Ik hoop dat je er wat aan hebt! En succes met je komende rijlessen!

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:32

De kosten van de lessen hangen ook erg af waar je in het land woont. In het midden van het land betaalde in met een tien ritten kaart 15 euro per les. (is daar nu 16,50 geloof ik). Was vergelijkbaar met maneges in de omgeving. Nu in het oosten betaal ik maar 11 euro per les. De eerste keer dat ik dat hoorde gaf ik aan dat ik de prijzen voor volwassenen wilde weten en niet die voor kinderen. :o Wist ik veel dat de verschillen zo groot zijn. :D

Qua kleding gewoon even overleggen wat ze de eerste keer van je verwachten en of je een cap kunt lenen.

Veel plezier!!

Annika212

Re: Wat per maand kwijt aan rijkosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:44

Hier is het €8,50 per les, uitgaande van vier keer per maand kom je dan op €34 per maand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:50

Als ik het over mocht doen, dan zou ik gelijk goed beginnen met prive-les ipv in een groepje rondhobbelen.
afleren is moeilijker dan aanleren..
Na wat (gemiddelde) manegelessen, moet je een hóóp afleren.
Daarbij krijg je betere hulp en is het vaak leuker omdat je gelijk vragen kunt stellen en eventuele oplossingen kunt krijgen. Zeker in het begin als alles nieuw en moeilijk is, kun je alle hulp goed gebruiken ;)

Je kunt idd vaak wel een cap lenen en qua rijkleding kun je het beste zorgen voor een broek zonder naden en die niet omhoog zal kruipen. Spijkerbroek is meestal niet zo fijn voor je benen :o
Schoenen met een klein hakje zijn een stuk veiliger dan bijv gympen.

succes!

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:54

hoi!
leuk dat je weer wilt beginnen met paardrij lessen :).
de eerste paar lessen ben ik begonnen met een simpele 2e handse paardrij broek + laarzen. en een geleende cap van de manege. een trainingsbroek kan ook :)

Je hebt bij sommige site's aanbiedingen van een starterset. dan heb je al voor 100 euro een cap, zweep, paar rubberen laarzen en broek!

Kwa lessen weet ik niet wat je t beste kan doen.. superwoman heeft wel gelijk over afleren.. dat moet ik nu ook heel veel doen omdat het niet goed aangeleerd is.

en de kosten.. ik zit nu op 11 euro per les. dat is 44 per maand..
denk dat groepslessen tussen de 9 en 15 euro liggen, en prive lessen wat hoger.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:06

Hm ok, ten eerste iedereen bedankt voor de reacties.
Privé les vind ik nu nog een beetje ehm ja weet niet :D ik heb in mijn hele leven volgens mij 1x op een paard gezeten, dus dan hobbel ik liever eerst met de meute mee. Bevalt het me niet (of blijk ik een enorm talent te zijn ;) ) kan ik altijd nog overstappen naar privé les.

o0eefje0oJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:13

je kunt tegenwoordig al nieuwe paardrijbroeken vana 15 euro kopen! ( hier een winkeltje in de buurt) dus dat zullen de kosten niet zijn! op de manege hier in de buurt was een 10 ritten kaart 130 euro! en vaak kun je idd de cap gewoon lenen! maar ook die zijn vind ik niet heel prijzig bij bv een boerenbond en welkoop

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:17

auk schreef:
Hm ok, ten eerste iedereen bedankt voor de reacties.
Privé les vind ik nu nog een beetje ehm ja weet niet :D ik heb in mijn hele leven volgens mij 1x op een paard gezeten, dus dan hobbel ik liever eerst met de meute mee. Bevalt het me niet (of blijk ik een enorm talent te zijn ;) ) kan ik altijd nog overstappen naar privé les.

juist omdat je zo weinig ervaring hebt is prive-les prettiger.
Je kan dan bijv aan de longe en kan de instructeur het tempo aanpassen aan jou.
"in de meute" dan val je eerder op omdat je het allemaal nog niet kan bijhouden, omdat zij veel verder zijn.

Maar je moet het zelf weten natuurlijk :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:23

je moet eens hier op bokt kijken wat er te koop word aangeboden.....
ik denk dat je voor een paar tientjes een leuke 2ehands starters setje hebt.
kan je daarna altijd kijken wat je echt wilt hebben [merk e.d.]

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:27

Tsja, wat kleding betreft is het maar net wat je er aan uit wilt geven. Als je 1 dag in de week rijd hoef je denk ik niet het duurtse aan te schaffen. Met een eigen paard rijd je vaker en wil je ook een betere kwaliteit. Kan best aangeven wat ik heb en wat het heeft gekost:
Cap 70 euro
Rijbroeken: 90-120 euro per stuk
Laarzen: 200 euro
Sport bh: 50 euro

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:13

Een goede manege begint juist met prive longe les!! Hierbij leer je de basis en is er alle aandacht voor je. Goed en onafhankelijk op je paard zitten is moelijker dan je denkt. Bedenk dat alles wat je verkeerd aanleerd heeeel moeilijk is af te leren. :=

Als je je de basis onder de knie hebt kun/ mag je overstappen naar een groepsles en kun je samen met de meute meters gaan maken.

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:23

loekie schreef:
Een goede manege begint juist met prive longe les!! Hierbij leer je de basis en is er alle aandacht voor je. Goed en onafhankelijk op je paard zitten is moelijker dan je denkt. Bedenk dat alles wat je verkeerd aanleerd heeeel moeilijk is af te leren. :=

Als je je de basis onder de knie hebt kun/ mag je overstappen naar een groepsles en kun je samen met de meute meters gaan maken.

Precies. Een goede manege begint met een les aan de longe!

selinemisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:53

loekie schreef:

Klopt :j jammergenoeg gebeurd dit niet overal..

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:03

ik vind els haar beschrijving van wat het kost wel veel!!!!
Je kunt inderdaad alles direct nieuw én duur kopen maar je kunt ook even goed rondkijken en als het na een half jaar bevalt wat duurdere spullen kopen .
Je weet dan ook wat beter wat je wilt:ik heb bijvoorbeeld een goedkope rijbroek gekocht ,maar zou nu een hele andere kopen,eén met suede kontstuk zodat je wat vaster zit .
De eén rijd ook liever met laarzen,de ander met stalschoenen.
Bij maneges heb je ook vaak een tweedehandsbeurs van kleding ,en op marktplaats kun je ook veel vinden.
suc6 en veel plezier met paardrijden

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:06

Toenik nog les had kostte dat 6,- per uur voor een groepsles met max. 6 andere.
Rijbroeken was ik 20,- per stuk voor kwijt (uitverkoop) jodphurs 30,- chaps 10,- (nieuw via marktplaats van een particulier gekocht) en mijn 1e cap kostte 40,- nieuw. Heb nu een mooie bruine en daar was ik 70 voor kwijt :)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:08

Ligt er ook aan waar je woont.
Bij mij op de manege kost het 49 euro per maand.

Broek kan je voor 30-40 euro kopen (Rider Pro, Equitheme)
Rubberen rijlaarzen zijn niet zo duur volgens mij, maar dat kan ik je niet vertellen.
Hier op de manege kun je de eerste lessen een cap lenen, want dat is best een aanschaffing natuurlijk. Mijn cap was 60 euro.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:41

loekie schreef:
Een goede manege begint juist met prive longe les!!

Een goede rijschool begint aan een tafel met schrijfblok en een schoolbord.
Dan met een houten paard.
Stap 3. is met een levend paard.
Stap 1. en 2. kunnen in een klein groepje. Les aan de longe inderdaad 1. op 1.
Doorlopende theorieles is onmisbaar.
In de praktijkles kan je pas proberen, leren en vaardig worden in wat je eerst uitgelegd heb gekregen.
Op die manier hobbel je niet maar wat rond, maar heb je een doel met de lessen en ga je figuurlijk vooruit.
Een les zonder concreet doel is geen les.

Betaal liever 25 euro (of meer, zeker als je er goed paard bij nodig hebt) per uur voor goede les.
Tenzij je niets wil leren en gewoon wil hobbelen.

charon88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:55

op mijn manege is het geloof 25 euro per maand en dan 1x in de week les.
ook is het 1 x in het jaar 60 euro

verder een rijbroek rond de 30 40 euro
laarzen of stalschoenen goedkoopst ong, 40 euro

en eventueel een goedkoop shirt. of een bodywarmer

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:41

bij ons begin je met prive les om te kijken wat je niveau is of om het begin juist goed aan te leren.
daarna word gekeken ik welke groep je past
1 les kost bij ons 10,66 (160 euro voor 15 lesse)

xdaimyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:20

hoihoi!
op de manege waar ik rij kosten per 10 lessen 85 euro.
en je hoeft de eerste keer echt niet er spik en span uit te zien !
als je gewoon een rijbroek aan hebt met rubberlaarzen zal ook niet veel uitmaken voor de 1e keer !

veeel succes ! :D

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:27

ik rij voor 15 euro per uur prive les, bij een hele goeie amazone:P

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:55

Ik betaal 15 euro per les bij een particulier, dus 60 euro per maand. Een rijbroek kun je krijgen voor rond de 40 euro, een cap rond de 60 en laarzen al vanaf 30. Deze drie dingen zijn wel een fijne basis om mee te rijden. Een stevige broek met genoeg strech volstaat de eerste paar keren ook hoor! Ook kun je jodhpurs kopen met daaroverheen chaps (ik weet niet of het goedkoper is)... en caps, ja.. die zijn gewoon aan de prijs, die moeten je natuurlijk goed beschermen!

Cherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:43

Ik betaal per 10 lessen €120,- en dat is dat 1 keer in de maand springles en verder dressuur les

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:38

els_keuning schreef:
Tsja, wat kleding betreft is het maar net wat je er aan uit wilt geven. Als je 1 dag in de week rijd hoef je denk ik niet het duurtse aan te schaffen. Met een eigen paard rijd je vaker en wil je ook een betere kwaliteit. Kan best aangeven wat ik heb en wat het heeft gekost:
Cap 70 euro
Rijbroeken: 90-120 euro per stuk
Laarzen: 200 euro
Sport bh: 50 euro

In de veronderstelling dat je meteen lederen rijlaarzen en een Pikeur rijbroek koopt, zeker? :=

Ik zou eerst een keer rondvragen op verschillende maneges. Neem niet de goedkoopste, want dat is geen garantie voor goede lessen.
Qua uitrusting zou ik voor je eerste les beginnen met een goedkope rijbroek, hoeft niet al te duur te zijn. Schaf niet meteen de hele boel aan, want wie weet vind je het na een tijd niks en dan sta je daar met je dure uitrusting. Caps zijn praktisch altijd te huur aangeboden in maneges voor de beginners die er zelf nog geen hebben. Zorg wel voor goed schoeisel, dus schoenen met geen al te brede zool. Anders blijf je makkelijk vastzitten in je stijgbeugels :)

Veel plezier alvast!