Verborgen gebrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miszmelissa

Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 22:27

Hallo,

Wij hadden ongeveer ander half jaar geleden een paard gekocht van de manege waar ik toen ook reed.
Het was het paard van de manege eigenaar en die vertelde ons dat het een goed sportpaard was en dat hij er zelf L2 dressuur en L springen mee reed.
We besloten dat paard te kopen en hebben hem natuurlijk laten keuren, volgens mij alleen klinisch en hij werd goedgekeurd.
Nou wouden wij hem een tijdje geleden verkopen en hadden we een leuke koper voor hem gevonden,
maar omdat hij een tijdje daarvoor kreupel was geweest wou ze hem natuurlijk extra laten keuren op dat been.
Hier uit bleek dat zijn linkervoorbeen scheef naar binnen staat en dat hij dus is afgekeurd voor de sport.
Wij wisten hier niks van af en hij was in de tijd dat ik hem had ook nooit kreupel geweest behalve die ene keer dan.
Nou lijkt het mij dat zijn been niet opeens scheef gaat groeien en dat hij dit dus ook al had bij de vorige eigenaar,
nu heeft de vorige eigenaar inderdaad tegen ons gezegt dat het paard bij hem ook best vaak kreupel was,
maar met de verkoop heeft hij hier niks over gezegt. Ook vind ik het raar dat hij goed gekeurd werd toen wij hem lieten keuren ?
Want het lijkt mij dat je als dierenarts wel ziet dat er iets mis is met dat been.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en ik vroeg me dus af wat ons recht is?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:29

Ten eerste: Als hij dat had tijdens de verkoop is dat iets wat je zelf neem ik aan ook wel opvalt... geen verborgen gebrek dus aangezien het DUIDELIJK zichtbaar is.
Ten tweede is het maar net afhankelijk van HOE je het paard keurt, keur je hem als recreatiepaard of als sportpaard? als recreatiepaard kan zon paard prima mee, als sportpaard wordt het echter een heel ander verhaal..
Geloof niet dat je hiermee nog iets kan verhalen op de vorige eigenaar, zeker niet gezien het feit je hem al een tijd hebt, en het geen verborgen gebrek is, maar een duidelijk zichtbaar gebrek.

Zelf ook wat beter opletten dus.

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 22:39

DL_ schreef:
Ten eerste: Als hij dat had tijdens de verkoop is dat iets wat je zelf neem ik aan ook wel opvalt... geen verborgen gebrek dus aangezien het DUIDELIJK zichtbaar is.
Ten tweede is het maar net afhankelijk van HOE je het paard keurt, keur je hem als recreatiepaard of als sportpaard? als recreatiepaard kan zon paard prima mee, als sportpaard wordt het echter een heel ander verhaal..
Geloof niet dat je hiermee nog iets kan verhalen op de vorige eigenaar, zeker niet gezien het feit je hem al een tijd hebt, en het geen verborgen gebrek is, maar een duidelijk zichtbaar gebrek.

Zelf ook wat beter opletten dus.

Nou het is niet echt duidelijk zichtbaar hoor, als je het niet weet dan valt het helemaal niet op.
Het is dan misschien geen verborgen gebrek maar het is ook niet duidelijk zichtbaar.
Ja we hebben hem laten keuren als sportpaard omdat het ook de bedoeling was om er wedstrijden mee te rijden.
Ja ik snap dat het al een aardige tijd geleden is dat wij hem hebben gekocht en dan dus niet meer kunnen terug brengen naar de vorige eigenaar,
maar had hij niet moeten zeggen dat het paard vaak kreupel was op het linkervoorbeen?

DL_

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:47

Als je het niet weet valt het niet op.... Vind ik een beetje een twijfelachtige uitspraak. Als je een paard gaat kopen moet je gewoon goed letten op beenstanden.

als je hem alleen klinisch hebt laten keuren heb je zowiezo een probleem, want als koper heb je ook je onderzoeksplicht.
Kreupelheden e.d. zijn ook dingen die je moet vragen. Als je een paard verkoopt ga je niet vertellen: Toen en toen was hij kreupel, toen had hij een hoefzweer, toen had hij koliek, toen had hij griep enz. enz.

Nogmaals: je moet als koper zijnde ook opletten!

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 22:57

Tuurlijk hadden we zelf ook beter moeten op letten maar dit was mijn eerste paard dus we hadden geen ervaring met het kopen van een paard en mijn instructrice die kende het paard ook en zei zij ook dat het een heel goed paard was enz.
En natuurlijk hebben we ook gevraagd of hij niet vaak kreupel was of andere gebreken had.
Maar ik begrijp dat er dus niet veel aan te doen valt dus er kan wel een slotje op :o

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:02

miszmelissa schreef:
En natuurlijk hebben we ook gevraagd of hij niet vaak kreupel was of andere gebreken had.

Maar dit vind ik dan weldegelijk een apart verhaal. Ze zeggen dus voor je het paard koopt dat hij niet vaak kreupel is en nu jij hem probeerd te verkopen geeft die man wel toe dat ie vaak kreupel was? Dat is dan volgens mij dan dus WEL een verborgen gebrek.

Kan je niet wat juridisch advies opvragen?

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:12

Ididit schreef:
miszmelissa schreef:

Maar dit vind ik dan weldegelijk een apart verhaal. Ze zeggen dus voor je het paard koopt dat hij niet vaak kreupel is en nu jij hem probeerd te verkopen geeft die man wel toe dat ie vaak kreupel was? Dat is dan volgens mij dan dus WEL een verborgen gebrek.

Kan je niet wat juridisch advies opvragen?

Ja dat klopt, toen wij hem kochten heeft de vorige eigenaar gezegt dat hij nooit kreupel was.
En vlak voor dat wij hem aan iemand zouden verkopen werd hij dus kreupel
en toen heeft de vorige eigenaar pas gezegt dat hij bij hem ook vaker kreupel was geweest aan dat zelfde been.
Alleen zei hij ook dat het niet iets ergs was en dat het met rust vanzelf over zou gaan,
Nou loopt hij dus inderdaad na een tijdje rust niet meer kreupel maar als je weer een beetje goed met hem gaat trainen begint hij weer te kreupelen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:14

Het klinkt een beetje alsof jij er niks van gemerkt hebt al die tijd dat jij hem had..
Grote kans dat die man het dan ook echt niet wist..

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:17

xMariekee schreef:
Het klinkt een beetje alsof jij er niks van gemerkt hebt al die tijd dat jij hem had..

Maar dan zou hij toch nu niet ineens zeggen dat hij wel vaker kreupel was aan dat been terwijl hij (bewust!) gezegd heeft dat hij niet vaak kreupel was.?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:18

Als je dit paard al 1,5 jaar hebt en destijds alleen klinisch (goed)gekeurd is, kun je fluiten naar je rechten.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:20

Ik zou toch voor de zekerheid naar een rechtsbijstand gaan, gewoon advies inwinnen. Helaas denk ik dat het hetzelfde af gaat lopen als listiglistje zegt, maar niet geschoten is altijd mis....

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:23

xMariekee schreef:

Nee ik heb er inderdaad niks van gemerkt, omdat hij bij mij dus nooit kreupel was.
Maar bij de vorige eigenaar dus wel aardig vaak en ook altijd in dat zelfde been,
dus het lijkt mij dat hij er toen wel een dierenarts bij heeft gehaald en dat die dierenarts toen dus zei dat hij niet goed op zijn benen stond
en dat hij hem toen aan ons heeft verkocht, want een echt goede reden om hem te verkopen had hij niet.
Hij verkocht hem namelijk omdat hij een ander paard wilde en het was zo'n goed sport paard daar moest iemand anders ook van kunnen genieten.
Het kan natuurlijk dat hij het echt niet wist, maar die kans lijkt me klein aangezien je een paard dat vaak kreupel is wel laat na kijken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:35

Ga dat maar eens bewijzen ;) en btw bij jou was hij nooit kreupel.....leg dat een rechter maar eens uit

Daarbij hij is 1,5 jaar geleden klinisch goedgekeurd :Y)

Kortom O bewijslast, dus je kunt hoog of laag springen, je recht halen zit er echt niet in :Y)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:47

Op zo'manier wordt een paard verlopen wel moeilijk. Ik sta ook achter eerlijk handelen en openheid maar na anderhalf jaar nog terug willen komen op de koop van het paard?
Op een gegeven moment houdt het toch een keer op.

Ik neem aan dat je het scheef staan van een linker voorvoet zelf ook opvalt. Heeft je smid hier niets over gezegd in deze anderhalf jaar?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:52

goedgekeurd is goedgekeurd,en je hebt m toen genomen ...
ben je de afgelopen anderhalf jaar blij met m geweest?lijkt me wel anders had je al eerder aan de bel getrokken ,toch?
Ik snap dus eerlijk gezegd niet wat je nu verwacht,vind je het zelf redelijk?

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:44

Ik denk dat je na 1,5 jaar niets meer kan beginnen. Daarbij kan een beenstand naar mijn weten wel veranderen. slecht bekappen/beslag en anders rijden. Ik zeg natuurlijk niet dat dat zo is maar kan wel.
Kijk maar eens naar de mens. Oudere mensen gaan vaak ook iets krom staan en krijgen kromme vingers.

Heb je het been in zijn geheel al op de foto gehad? Is daat niet iets van atrose te zien.

In ieder geval succes met de verkoop en als advies bied hem aan al recreatiepaard, want daar zou hij nog wel voor geschrikt zijn.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:56

miszmelissa schreef:
Nee ik heb er inderdaad niks van gemerkt, omdat hij bij mij dus nooit kreupel was.
Maar bij de vorige eigenaar dus wel aardig vaak en ook altijd in dat zelfde been,
dus het lijkt mij dat hij er toen wel een dierenarts bij heeft gehaald en dat die dierenarts toen dus zei dat hij niet goed op zijn benen stond
en dat hij hem toen aan ons heeft verkocht, want een echt goede reden om hem te verkopen had hij niet.
Hij verkocht hem namelijk omdat hij een ander paard wilde en het was zo'n goed sport paard daar moest iemand anders ook van kunnen genieten.
Het kan natuurlijk dat hij het echt niet wist, maar die kans lijkt me klein aangezien je een paard dat vaak kreupel is wel laat na kijken.

Maar je paard is ook nog gekeurd, daar is ook een dierenarts bij geweest..
Die heeft toen ook niks ervan gezegd?

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:03

xMariekee schreef:
miszmelissa schreef:

Maar je paard is ook nog gekeurd, daar is ook een dierenarts bij geweest..
Die heeft toen ook niks ervan gezegd?

Nee die heeft er inderdaad niks over gezegt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:31

dat de eigenaar eerst zegt dat ie nooit kreupel heeft gelopen en later zegt ie dat het wel vaker os gebeurt dat is erg vreemd, en jammer dat hij dat dus niet eerder verteld heeft.
maar het paard is toendestijds klinisch goedgekeurd, denk dat je DA het ook niet had kunnen zien anders had hij dit zeker wel opgemerkt. waarschijnlijk als je hem rontgenologisch had laten keuren was dit wel naar boven gekomen.maar dat heb je niet gedaan, dus kan je dat niet de vorrige eigenaar verwijten.misschien wist hij echt wel niet dat er wat mis was met dat been, want hoelang heeft hij dat paard gehad?als hij dat paard bv 5 jaar had en het is 3 keer kreupel geweest aan dat been, dat kan, wel toevallig, maar dan zou ik ook niet meteen me DA bellen voor foto's. jij heb hem 1,5 jaar gehad, en er nooit problemen mee gehad dus is het toch een geschikt rijpaard? het is wat moeilijker om hem te verkopen dat is jammer voor jou maar denk niet dat je nog wat kan verhalen op de oude eigenaar, want het valt niet te bewijzen dat het toen ook al zo was, want je hebt geen foto's dus nalatigheid van jezelf.

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:59

blue_kim schreef:
dat de eigenaar eerst zegt dat ie nooit kreupel heeft gelopen en later zegt ie dat het wel vaker os gebeurt dat is erg vreemd, en jammer dat hij dat dus niet eerder verteld heeft.
maar het paard is toendestijds klinisch goedgekeurd, denk dat je DA het ook niet had kunnen zien anders had hij dit zeker wel opgemerkt. waarschijnlijk als je hem rontgenologisch had laten keuren was dit wel naar boven gekomen.maar dat heb je niet gedaan, dus kan je dat niet de vorrige eigenaar verwijten.misschien wist hij echt wel niet dat er wat mis was met dat been, want hoelang heeft hij dat paard gehad?als hij dat paard bv 5 jaar had en het is 3 keer kreupel geweest aan dat been, dat kan, wel toevallig, maar dan zou ik ook niet meteen me DA bellen voor foto's. jij heb hem 1,5 jaar gehad, en er nooit problemen mee gehad dus is het toch een geschikt rijpaard? het is wat moeilijker om hem te verkopen dat is jammer voor jou maar denk niet dat je nog wat kan verhalen op de oude eigenaar, want het valt niet te bewijzen dat het toen ook al zo was, want je hebt geen foto's dus nalatigheid van jezelf.

Hij heeft het paard wel heel lang gehad, ik denk zo´n 6 jaar, maar ik weet niet hoevaak hij in die tijd kreupel is geweest.
Maar ik snap dat er niks meer te verhalen valt op de vorige eigenaar, dus kan hier wel een slotje op alleen weet iemand hoe dat moet :o }:0 ?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:48

Dat kan niet ;)

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:36

xMariekee schreef:
Dat kan niet ;)

Haha oh :=