Welk patroon scheren.. ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

Welk patroon scheren.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 20:07

Hallo,

Aangezien ik van het scheren niet zoveel weet heb wil ik graag raad van bokt ! Ik wil graag mijn haflinger laten scheren.
Omstandigheden: Uitloop stal, overdag buiten, staat 's nachts op stal en alleen beschikking over buitenbak.
Waarom: Vooral voor het zweten, maar ook omdat hij op matten staat en zijn vacht dus erg vies word (vooral op de plek van de singel + oksels).

Nu dus mijn vraag. Welk patroon zou het beste zijn voor mijn paard ? Wil niet de kans lopen dat het straks te koud voor hem is en ik hem op stal moet laten staan. Graag jullie mening daarom.

Groetjes

tamary

Re: Welk patroon scheren.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:28

Wil je wel of geen dekens gebruiken?

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:32

inderdaad als je dekens gebruikt worden ze ook minder vies! en dan voorkom je ook een dikke wintervacht (als ze die nog niet heeft ;) )
dan afentoe alleen nog een x wassen van patronen met het scheren heb ik niet echt verstand! ik heb een fries hoef je niet te scheren behalve hoofd ( en sokken als het nodig is )

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:35

Dekens is geen porbleem. Hij heeft tot eergister met een eczeemdeken gestaan. Dus van kop tot staart in deken, maar heeft nu toch al een behoorlijke vacht. De deken helpt niet tegen het vuil worden, want gaat vooral om zijn buik. Waar de deken dus niet zit ;).

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:46

Ik zou kiezen voor alleen de onderkant van de hals en een stuk van de boeg scheren. Verder deken op.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:22

Dan wordt zn buik nog steeds smerig.. Ik zat te denken aan zoon dekenmodel. halve hals en halve buik zeg maar. Moet ie dan een halsdeken op?

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:27

Is zijn buik vies van in het vocht te liggen? In dat geval zou ik zijn buik niet scheren hoor!

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:25

Het is van 's nachts in de stal liggen. En vooral op de plek van de singel. Mijn vermoeden is dat het van zn voorhoeven is. Dat die vies zijn als hij gaat liggen. Wat ik ook vergeten ben te zeggen is dat het een buitenstal is. Met vocht een geschoren buik is natuurlijk niet goed. Worden zn organen niet warmer van in ieder geval. Maar met een schurende singel ben ik ook niet blij, en kan vergaande gevolgen hebben. Wassen gaat namelijk ook niet.
Laatst bijgewerkt door sidneey op 06-10-09 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:29

Ik zou zeggen, vanaf zijn kaken, zo naar beneden langs zn hals, zo tussen zn benen door, en dan onder de buik nog een stukje verder gaan.
Dan kan die toch zn zweet goed kwijt ;)
Heeft mn buurvrouw ook gedaan vorig jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:33

Lastig gezien je omstandigheden.. ik zou denk ik onderzijn kaak door zijn hals scherenen dan tussen zijn voorbenen naar de buik.. en misschien een hengstendeken met buikflap om er ook voor te zorgen dat wanneer hij ligt, hij geen kou krijgt aan zn buik door het liggen in de mest en urine.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:37

Ja een buikflap is natuurlijk een oplossing voor zijn buikje. Maar dat kost me weer een nieuwe deken :o
Wanneer kan ik trouwens het beste laten scheren? (als ik het laat doen). Lijkt wel of die vacht met de dag groeit :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:15

sidneey schreef:
Ja een buikflap is natuurlijk een oplossing voor zijn buikje. Maar dat kost me weer een nieuwe deken :o
Wanneer kan ik trouwens het beste laten scheren? (als ik het laat doen). Lijkt wel of die vacht met de dag groeit :D

Zo snel mogelijk, dan kan er weer iets haar op groeien voordat het echt heel koud wordt. Komt er dan toch teveel haar bij kan je nogmaals scheren.

Ik zou trouwens ondanks de viezigheid de buik niet scheren, nat van buitenaf komt niet zo snel op de huid terecht, geschoren is die isolatie weg, ookal doe je er een deken tussen door het directe contact met de koude ondergrond.

Ik zou een streep scheren over onderzijde hals en midden van de borst. Dat aankijken, je kan altijd meer scheren als het te weinig blijkt te zijn.

Kaken zweten niet en een deken komt er ook niet, die zou ik dus lekker in het haar laten, maar als ik al scheer is dat puur functioneel mooi boeit mij dan niks.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:19

ik zou de onderkant van de hals, de borst, de buik en de zijkanten scheren. een deken model met halve hals dus.

nummer 6, 7 of 8 van dit plaatje:
Afbeelding

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:04

ik zat ook te denken een 7 of 6.. maar dan we zn benen tot de knie zeg maar. 9 is ook nog wel een optie. Handig plaatje trouwens :P. Nu nog op zoek naar iemand die kan scheren...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:07

dat kan ik wel :D

Tamara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:08

PB xx_Irisje eens! Kan erg goed scheren.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:19

Hmm beide wonen erg ver weg..