Dekenloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Dekenloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 23:06

Hoi! :D

Mijn paardje, Ricoh, is 14 jaar oud en nu 4 jaar van mij. Dit is de 5e winter die ik inga met hem en ik wil hem deze winter graag dekenloos laten. Is dit mogelijk na 14 jaar mét dekens te hebben gestaan in de winter? Vorig jaar was het -10 hier en stond hij onder een zomerdeken, dus ik ben wel al 2 jaar bezig met afbouwen. Maar ik ben zo bang dat hij niet genoeg wintervacht aanmaakt door gewenning aan de dekens?

Hij heeft nu tevens al wel best een vacht. :j Maar aangezien bijna alle paarden van stal nu al onder een deken staan overdag én 's nachts vraag ik toch maar even om advies. Ik wil tenslotte niet dat hij het koud heeft oid, ook al begrijp ik dat jullie het vanaf een computer niet kunnen zien. Ik hoop wel dat jullie uit deze informatie kunnen concluderen of ik mijn paard deze winter dekenloos kan laten staan.

Oh, hij staat trouwens overdag van 10 tot 4 buiten en 's avonds en 's nachts op stal (een stuk warmer dan buiten).

Groetjes!

Mloes

Re: Dekenloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:08

Als hij 's nachts op stal staat zou ik me sowieso helemaal geen zorgen maken! Daarbij, je staat te kijken wat voor wintervacht je pony zal gaan aanmaken. Hij houdt zichzelf wel warm. Dus lekker aflaten die dekens!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:08

Tuurlijk! als hij vanaf de zomer al geen deken heeft opgehad, en zijn vacht is lekker gegroeid heeft hij het ook niet koud. :D

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 23:10

Oh gelukkig, dat is fijn om te horen. :)
Ik lees wel in andere topics dat hij dan last kan krijgen van warmte afvoeren na het rijden?
Moet ik dan zijn borst/buik scheren?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:14

Tja het ligt aan het paard he hoe dik zn vacht is enz
die van mij is al een echte teddy aan het worden.
Volgesmij als je hem scheert heeftie wel weer deken nodig anders vattie op die plekken kou ;)
Ik wil die van mij ook zonder deken laten dit jaar die gaat savonds naar binnen en snachts op stal. en dan weer overdag is ze een paar uurtjes buiten :) Ik denk wel dat ze het goed aan kunnen en als er erge regendagen komen denk ik dat ik er een dun regendekentje op gooi

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:23

Nee als je hem zonder deken wil laten vooral niet scheren. Ook geen klein stukje.

Ik heb altijd een pony gereden. Dat was echt een beertje. Je moet er gewoon rekening mee houden dat je de training goed afbouwd, zodat ze niet meer warm is.

Dat de vacht een beetje nat is is niet erg als je haar wegzet. Je moet op de natte plekken dan gewoon even voelen of het warm is. Is het warm, nog even doorrijden en anders kun je hem weg zetten.

Er zijn wel paarden die er last van hebben, maar ik vind dan dat je hem niet zo in het zweet moet jagen. je maakt een keuze. Scheer je hem en doe je hem een deken op, dan hoef je nergens rekening mee te houden.

Wil je hem zonder deken? prima! maar gewoon even rekening houden met het rijden. Dus niet zeikenat rijden en vervolgens wegzetten na 2 rondjes gestapt te hebben.

Kwestie van gewoon goed uitstappen. afhankelijk van paard en de dikte van de vacht ongeveer 10 minuten. Als het echt een beertje is een kwartiertje. Nou zon grote moeite is dat niet toch? Ik heb er in ieder geval geen probleem van gemaakt.

Je kunt hem natuurlijk na het rijden even een zweetdekentje op doen en dan ga jij in die tussentijd je zooitje opruimen. Als je klaar bent en gaat weg dan haal je gewoon de deken eraf.

Is handig maar niet noodzakelijk dus :D

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 23:31

Okee, ik snap 't. 8-) Thanks!
En maakt het niet uit dat hij zo groot is? Aangezien de meeste dekenloze paarden toch shetlanders/kleine pony's zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:42

Nee hoor, mijn teddybeer pony was ook een grote E. Je moet er de komende tijd gewoon even op letten of je paard genoeg vacht ontwikkelt zodat hij het niet koud heeft. Als hij het koud heeft zie je het snel genoeg. Als hij dan in de wei staat en elke keer naar de draad komt als er iemand loopt dan heeft hij het koud. Zo zijn er nog wel wat andere dingetjes waaraan je kunt zien dat hij het koud heeft. Maar waarschijnlijk gaat het helemaal goedkomen. Aangezien je nu al beschrijft dat hij al een behoorlijke vacht heeft.

Mijn verzorgpaard 1.78 zal worden geschoren maar dat duurt nog even. Die heeft gisteren voor het eerst een canvasdekentje opgekregen. Hij had ook al wel vacht gekregen. Kon ook wel zo blijven staan maar wij vinden het lastig aangezien hij elke dag intensief gereden wordt.

"t is maar het wat je keuze daarin is. Scheren vindt ik fijn, maar mijn e-pony was een beertje en daar had ik ook geen problemen mee.

Gewoon persoonlijke keuze dus

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:43

Dat naar de draad komen was een voorbeeldje. Kan zijn dat die van jou iets anders doet op dat moment, maar als je je paard kent dan kun je dat zien ;)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 14:18

Ja, oké, ik snap wat je bedoelt. :j :)
Pff, het is nu aan 't regenen, dan voel ik me echt schuldig. :o

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:21

Nee hoor hij voelt er niks van :D
De vacht is nat, maar de huid raakt het niet. Hij voelt het dus niet eens als nat

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:45

Mijn paardjes (kwpners) staan altijd zonder deken buiten. In de zomer lopen ze dag en nacht buiten en in het najaar, winter snachts op stal. Overdag lopen ze zonder deken in de wei. Daar kunnen ze makkelijk tegen. Ook als het vriest lopen ze overdag lekker buiten. Als je paard na het rijden idd veel zweet gewoon extra lang uitstappen of zoals hierboven staat even met een zweetdeken op laten drogen. Geen probleem hoor en een beetje regen hebben ze echt niet in de gaten. Als het echt hele dagen met bakken uit de lucht komt blijven ze gewoon iets langer binnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:52

Kijk gewoon aan hoe je paard reageert. Niet alle paarden krijgen een goede en waterdichte vacht en dat is wel van belang als je hem dekenloos wilt houden. Als je aan hem merkt dat hij stijve spieren krijgt of zich duidelijk niet behagelijk voelt kan je er alsnog een deken op doen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:58

en hoe wil je dan rijden als ie zeikie nat is geregent? ik hoor altijd de engste verhalen over ruggen openrijden door natte vacht etc... weet iemand dat nou is dat nou fabel of feit? het zadel schuift wel wat makkelijker op een natte vacht volgens mij...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:44

Ik droogde mijn pony altijd goed af met een handdoek. Dus echt droogvrijven op de plek waar het zadel komt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:48

pluisje88 schreef:
Nee als je hem zonder deken wil laten vooral niet scheren. Ook geen klein stukje.

Ik heb altijd een pony gereden. Dat was echt een beertje. Je moet er gewoon rekening mee houden dat je de training goed afbouwd, zodat ze niet meer warm is.

Dat de vacht een beetje nat is is niet erg als je haar wegzet. Je moet op de natte plekken dan gewoon even voelen of het warm is. Is het warm, nog even doorrijden en anders kun je hem weg zetten.

Er zijn wel paarden die er last van hebben, maar ik vind dan dat je hem niet zo in het zweet moet jagen. je maakt een keuze. Scheer je hem en doe je hem een deken op, dan hoef je nergens rekening mee te houden.

En wat doe je met paarden die er zelf voor kiezen om zich in het zweet te lopen onder de ruiter? Mijn merrie neemt echt niet de hele winter genoegen met brave stapritjes, die wil zo nu en dan flink doordoen. Bij haar scheer ik tegenwoordig dus een streep onder de hals naar de boeg en dan is het goed te doen. En ja, ze loopt in principe zonder deken in de winter, die krijgt ze alleen op als het vies regent.
Goed uitstappen en daarna in het zand laten rollen werkt erg goed als ze flink in het zweet zijn geraakt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:19

Ik heb het ook helemaal niet over stapritjes hoor. Ik rij ook altijd normaal, en zet hem best wel aan het werk. Het is alleen zo dat als jij vindt dat je je paard nat moet rijden, of als je paard het zelf doet, dat je het ervoor over moet hebben om lang te moeten stappen.

Een stuk scheren vindt ik niks omdat je daarmee krijgt dat je paard het koud krijgt. Ze krijgen een dikke vacht om te zorgen dat ze het warm hebben. als je een deel van die vacht weghaalt, krijgen ze het koud

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:01

pluisje88 schreef:
Ik heb het ook helemaal niet over stapritjes hoor. Ik rij ook altijd normaal, en zet hem best wel aan het werk. Het is alleen zo dat als jij vindt dat je je paard nat moet rijden, of als je paard het zelf doet, dat je het ervoor over moet hebben om lang te moeten stappen.

Een stuk scheren vindt ik niks omdat je daarmee krijgt dat je paard het koud krijgt. Ze krijgen een dikke vacht om te zorgen dat ze het warm hebben. als je een deel van die vacht weghaalt, krijgen ze het koud

Jij kunt het niets vinden, maar mijn paard vond het een heel goed idee. En nee, ze krijgt het niet koud doordat er een plek met wat minder haar is, want onderkant van de hals is vrij beschut. Ze kunnen wel wat hebben, hoor, als de rest van de jas maar goed is. De romp moet je meer aandacht voor hebben, maar zelfs daar kun je nog wel een streep scheren zonder dat een deken nodig is.
En waarom zou ik "het er voor over moeten hebben" om lang uit te stappen? Het gaat mij namelijk niet om het drijfnat thuiskomen, maar om het drijfnat worden tijdens de rit, ze kan haar warmte gewoon niet voldoende kwijt. Zodra we op een buitenrit een lekkere draf doen in de winter, zeker op een wat zachtere dag, dan wordt ze al drijfnat, dus ja, voor mij is dan de keuze stapritjes of een klein stukje scheren. En er zijn paarden die nog meer moeite hebben met hun warmte-afvoer in wintervacht, die zijn echt meer gebaat bij een stukje scheren dan een hele winter alleen maar kunnen stappen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:48

Waratje, Zullen we het er dan maar op houden dat het een persoonlijke mening is? Ik ben er tegen, maar dat ws al duidelijk geloof ik.

Als het bij jouw paard goed gaat, dan moet je het zelf weten, en vooral doen hoe jij het het beste vindt.

Neemt niet weg dat ik het mensen absoluut niet zou aanraden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:24

pluisje88 schreef:
Waratje, Zullen we het er dan maar op houden dat het een persoonlijke mening is? Ik ben er tegen, maar dat ws al duidelijk geloof ik.

Als het bij jouw paard goed gaat, dan moet je het zelf weten, en vooral doen hoe jij het het beste vindt.

Neemt niet weg dat ik het mensen absoluut niet zou aanraden.

Mij best hoor, het is alleen wel een persoonlijke mening die door veel ervaren paardeneigenaren wordt gedeeld }>

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:45

Mijn paardje is de afgelopen twee jaar geschoren geweest maar gaat nu gewoon dekenloos.
Ze heeft van de zomer zonder dekens gestaan dus dat gaat prima!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:49

ik heb al m paarden dekenloos staan. 2 ervan zijn eerdere jaren geschoren. en tja zelfs de kpn die 'hoog'in het bloed staat kan er tegen. gewoon lekker deken loos en lekker buiten met inloopstal. kan echt (bijna)elk paard tegen. helaas niet iedere ruiter kan er tegen...

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:03

Onze paarden - allebei KWPN'ers van redelijk formaat - staan sinds wij ze hebben ook altijd zonder deken buiten. Ondanks dat ze bij een vorige eigenaars altijd wel onder een deken hebben gestaan en ze al op middelbare leeftijd zijn. Nu nog maak ik me af en toe stiekem zorgen dat ze het koud hebben, maar dat blijkt elke keer onterecht. Laatst nog stonden ze in de kou en in de stromende regen ( met een heftige onweersbui op komst) lekker in de wei te grazen. Een jaar geleden stonden ze in de vorst, sneeuw en harde wind ook gewoon lekker buiten op hun gemak een beetje te knabbelen. Ga gerust af en toe bij je paardje kijken, je zult zien dat ook die van jou er tegen kan.
Wij letten in de winter altijd wel om op wat we doen met de paarden, vooral wat er voldoende gestapt wordt tussendoor; omdat ze alleen een schuilstal hebben moeten wij zorgen dat ze redelijk droog zijn als ze weer de wei ingaan. Het belangrijkste is dat ze op de huid goed droog zijn. Zoals mijn voorgangers al schreven kun je je paard best na het rijden een tijdje onder een zweetdeken zetten, of langer uitstappen.
Ik zou hem lekker zo laten ;)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 13:09

Mijn paard staat 's winters sowieso op stal, dus na het rijden gaat hij zijn stalletje in. :)

peetro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:14

Die van ons staan nu al jaren dekenloos 24/7 buiten, en redden zich uitstekend.
Ik herinner me het eerste jaar nog dat ik in de stromende regen probeerde ze binnen te zetten. Ze stonden heerlijk met de kont in de wind, en weigerden ook maar een stap te zetten. De enige die kletsnat en verkouden werd was ik :D

Geloof maar dat ze zich super aanpassen hoor !!