Deze winter komt er (heel) misschien een haflinger bij mij staan om de winter door te komen hij is namelijk van een camping waar de paarden het hele jaar buiten staan, maar in de winter gaat de camping dicht en zoeken ze goede adressen voor de paarden. Van de zomer heb ik daar gewerkt, dus ik ken de paarden daar aardig en 1 van de haflingers is zo leuk dat ik hem deze winter wel op winterstalling zou willen hebben
Nu ben ik dus op zoek naar een goedkope wei hier in de buurt, dat is nog niet zo makkelijk. De pensionstal zit vol, kan niet bij mijn verzorgpaarden staan ( hengsten ) etc. etc.
waarschijnijk is er nog 1 wei die ik zou kunnen huren, maar het probleem is: geen schuilstal Er staan wel aardig wat bomen die de ergste wind tegen houden, maar echte beschutting voor de regen is er niet.
Helaas mag er ook geen schuilstal geplaatst worden in de wei ( ook niet in de vorm van een container ofzo ).
De haflinger is natuurlijk wel een paardje wat 24/7 buiten kán staan, maar ja... er is geen beschutting voor de regen ( wel tegen de wind ).
Nu vroeg ik me af of het kan helpen om haar (als het regent) een regendeken op te doen? Ik weet wel dat het niet je van het is, maar zou het kúnnen?
In principe heeft een paard geen deken nodig, de vacht is een goede regendeken. Als het paard wel goed kan schuilen onder de bomen, zie ik het probleem niet zo Dus als je pony wel uit de wind kan staan is dat wel goed.
ik ben zelf idd ook niet zo dekenachtig, mijn verzorgpaarden hebben ook nooit een deken op en staan ook 24/7 buiten. Maar zij kunnen wel ónder de bomen staan. Het probleem bij deze wei is dat ze niet onder de bomen kunnen staan, omdat de bomen achter het hek van de wei staan..
als er nou meer dan 12 mm regen voorspeld wordt, kun je hem wel even een regenjas aandoen, maar verder zou ik hem gewoon bloot laten staan. Een buitje smelten ze niet van hoor
Vorig jaar heb ik mijn paarden ook zonder deken buiten gehad, ze hebben er echt geen last van gehad hoor! Ook bij mij is er helemaal geen schuilmogelijkheid, zelf niet van bomen oid.
Binnenkort komt er wel een schuilstal, maar eigenlijk is die voor de zomer, en niet voor de winter
Mloes
Geplaatst: 04-10-09 23:10
Mijn haflinger stond vorig winter 24/7 buiten in een weitje met schuilstal, nou mooi niet dat ze daarin ging staan. Alleen om te poepen Mijns inziens kan het dus zat, en ook wel zonder regendeken. Een paard kan zichzelf supergoed warmhouden!
Mijn fjorden vertikken het ook om onder het afdak te gaan staan hoor. De KWPN'er die WEL een dek op heeft is er echter niet onder weg te meppen als het ook maar een beetje miezert...
celticpony
Geplaatst: 04-10-09 23:14
als ze beschut kunnen staan voor de wind is er geen probleem hoor. okok is er kans op doorlekken (megahoosbui) kun je idd tijdelijk kiezen voor een regendeken. twee van onze paardjes staan op een wei met bomen eromheen en inloopstal waar ze dus altijd inkunnen wanneer ze willen...niet dus, tot nu toe, regen of geen regen, ze blijven buiten. (en het gaat hier om twee hele verschillende rassen, dus ook dat maakt niets uit, en 1 van de ponies is een stalbeest geweest en ook die verkiest buiten)
ik kom toch even roet in het eten gooien. vanmiddag heb ik mijn paarden van de wei binnen gezet. 1 stond er te rillen als een rietje en dit is geen verwend stalpaardje.
mijn zorg is,wat als je een stal nodig hebt [ziekte o.i.d] je moet wel iets hebben waar je op terug kan vallen.