Paard wordt steeds aangevallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Paard wordt steeds aangevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:17

Ik weet niet of het hier goed staat, anders verplaats het maar.
Ik zit met een best groot probleem. Maar eerst even dit vertellen want anders snappen jullie er niks van. Er staat een zwarte bij ons op stal en die laat mijn 3-jarige niet met rust als die een deken op heeft. Van de zomer kon mijn paard dus ook geen eczeem deken op want die zwarte beet die kapot.Ik ben sinds gisteren begonnen met een deken op te liggen dit is gewoon een regendekentje, niet gevoerd.
Ik heb een deken bij allebei mijn paarden opgelegd en op het eerste zich ging alles goed op de wei. Tot ik van pap te horen kreeg dat mijn 3-jarige op stal stond. Dus ik dacht al van sh*t dit is niet goed. En idd ik ga net kijken bij mijn paard en zie op zijn deken allemaal bijtplekken. Op een plek is die zelfs kapot. Is een nieuwe deken en heeft harstikke veel gekost. En mijn andere paard die heeft niets want daar blijft hij vanaf. Nu vroeg ik me af wat ik hieraan kan doen?
Die deken wil ik op omdat ik niet wil dat hij een te dikke vacht krijgt want dat vind ik ongemakkelijk als ik met hem ga rijden. Ik ga hem ook niet alleen zetten want dan is het een soort straf voor hem en dat is ook niet de bedoeling. Dus wat kan ik hier nog aan doen. Ik ben best wel wanhopig nu want die zwarte heeft het echt op mijn 3-jarige gemunt.
groetjes
Hanne

cheneda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:38

Hoi....

Misschien kun je op de deken van je 3 jarige cribox smeren. Stikt en vlekt wel maar je deken
blijft dan wel heel omdat het voor een paard een rare smaak is. PBH-spray heeft hetzelfde effect..
Succes!!

juval

Re: Paard wordt steeds aangevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:39

lastig probleem. Ik zou het met de eigenaar van de 'zwarte' bespreken. is er misschien een mogelijkheid om die apart te zetten, of dat de eigenaar de schade vergoed?
succes ermee!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:42

Die van mij heeft ook veel dekens gegeten :o Niet uit aggressie ofzo, maar hij wilde gewoon spelen, en trok daarbij aan alle dekens :o
De oplossing: canvas dekens :j Ook wel hengstendekens genoemd. Die dingen zijn zo ontzettend sterk, die krijgen ze echt niet kapot!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 22:42

Bedankt voor de tips maar het kapot maken van de dekens is niet het grootste probleem. Het probleem is dat als mijn 3-jarige een deken op heeft hij hem echt opjaagt en ook makkelijk een uur blijft opjagen en bijten. Vorige keer had die zwarte zelfs zo hard gebeten dat mijn paard een spiertrauma had in zijn rug. En dat is nu nog steeds niet goed genezen. Dat is het grootste probleem. Bedoel paarden kunnen altijd wel eens stoeien en dan een deken kapot maken maar deze jaagt mijn paard gewoon constant op. En het is ook alleen dat paard wat het doet op de wei. De andere paarden laten heb gewoon met rust. Maar op een of andere manier wil die zwarte mijn 3-jarige te grazen nemen want mijn 6-jarige met deken laat hij met rust,daar durft hij het niet bij.

groetjes

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:45

Waarom kan die zwarte niet apart met nog 1 paard?
Bij ons op stal/wei worden de paarden die niet met elkaar kunnen gescheiden maar hebben allebei wel een maatje of kudde. Lijkt me toch het veiligst!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:48

Is het geen optie om het paard zonder deken te laten staan? Of reageert het zwarte paard ook zo op jouw paard als hij dekenloos is?

Verder zou ik even gaan praten met de eigenaar van het zwarte paard :) ik heb zelf een dominante pony en die verziekte de hele kudde. Dus hij is toen in overleg apart gezet met nog 1 pony. Toen was het rustig :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 23:03

Welshcobfan schreef:
Is het geen optie om het paard zonder deken te laten staan? Of reageert het zwarte paard ook zo op jouw paard als hij dekenloos is?

Verder zou ik even gaan praten met de eigenaar van het zwarte paard :) ik heb zelf een dominante pony en die verziekte de hele kudde. Dus hij is toen in overleg apart gezet met nog 1 pony. Toen was het rustig :)

Zonder deken gaat voor deze winter mss omdat er deze winter in principe niet veel op gereden gaat worden maar volgende winter wordt hij waarschijnlijk geschoren omdat ik dan wel wat intensiever bezig met hem ga zijn. En ik vind zo een dikke natte vacht maar niks na het rijden. zonder deken doet die zwarte ook dominant tegen mijn 3-jarige maar dan gaat hij niet jagen.
Ik ga idd misschien eens rustig overleggen met de staleigenaar en de eigenares van het paard zelf. Kijken of we tot een oplossing kunnen komen want zo is het niet echt fijn voor mijn paardje.

bedankt voor de tips als jullie er nog hebben laat maar horen

groetjes hanne

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:11

Succes :)

Ik vond het iig totaal geen probleem dat mijn pony uit de kudde moest. Al had hij het gemunt op de gehele kudde en elk mens die de kudde wou benaderen := Sja, over een dominant monster gesproken :+
hij staat nu samen met een heerlijke sul, die het wel best vind dat mijn pony de baas is. Dus dat geeft rust :) ook voor mijn pony. Zijn dikke vriendjes, dus ik hoop voor jouw paard ook dat die zwarte met een ander paardje kan staan! :)