Erg lang hengstig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Erg lang hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:01

Mijn paardje staat sinds 2 maanden op een pensionstal.
'Vroeger' merkte je nooit dat ze hengstig was. Ze was rustig als altijd, en pieste nooit. Ze stond dan ook al 7 jaar bij dezelfde shet merrie.
Nu staat er veel meer paarden, en ook ruinen.

Sinds ze op de stal staat is ze misschien in totaal 2 weken niet hengstig geweest. De rest van de tijd wel!
Ze is dan heel druk met rijden en op buitenrit! Met wandelen weer niet.
Ze hinnikt dan ook heel veel, en ze piest :D
Ze is nogal dominant en trapt andere merrie's dan gerust weg!
Sinds kort staat er ook een hengst op stal, en zodra die 2 elkaar zien beginnen ze heel hard te brullen! :+

Dus ik vroeg me eigenlijk af of het 'normaal' is dat ze zolang hegstig is :+

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:16

In die 2 weken dat ze niet hengstig was; gedroeg ze zich toen normaler, om zo maar te zeggen? Of pieste ze toen alleen niet? Heb je toen wel gereden en buiten gereden?
Hoe lang is ze voor en na die 2 weken geen hengstigheid hengstig geweest? (Precieze indeling dus.) Heb je der naast gewoon pissen ook zien knipogen?
Het kan zijn, omdat we nu het najaar ingaan (kan ook in voorjaar; in ieder geval rond de tijd dat de daglengte dramatisch verandert), dat er een soort van mislukte eisprong plaatsvindt (split oestrus), waardoor ze nog een keertje er achterna hengstig wordt.
Maar het kan ook gewoon een gedragsmatig probleem zijn, omdat ze nu bij andere paarden staat en dat haar 'pismerrie'-gedrag (ook juist omdat je zegt dat ze dominant naar andere merries is) daardoor naar boven komt...
Uiteindelijk moet je er vanzelf achter komen, want het 'cyclische seizoen' van de merries raakt ten einde en in de winter zal ze dus dit soort gedrag niet meer mogen vertonen, indien het door de hengstigheid komt. ;)

PBA_

Re: Erg lang hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:18

mijn merrie heeft ook zo'n periode gehad dat ze extreem lang hengstig bleef. Ik ben naar de DA geweest en daar bleek ze na onderzoek een hormoon te missen en daardoor werd ze het zo vaak. Ze is een seizoen aan de regumate geweest en is nu weer normaal.

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:24

Citaat:
Ik ben naar de DA geweest en daar bleek ze na onderzoek een hormoon te missen en daardoor werd ze het zo vaak.

Weet het niet zeker maar dat is dus volgens mij die split oestrus, want dan hebben ze onvoldoende LH (=Luteïniserend hormoon). :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 22:12

@ Ramara; Voordat ik haar kocht verzorgde ik haar al 2 jaar. In die 2 jaar is ze nooit hengstig geweest! Je merkte er iig nooit wat van. Ze bleef altijd zoals ze was!

In die 2 weken dat ze niet hengstig was op deze nieuwe stal was ze heel anders! Veel rustiger, en ze hinnikte bijna niet!
Met rijden lette ze op mij, en was ze gewoon goed ontspannen!
Nu is ze constant haar aandacht kwijt, hinnikt ze veel, en loopt ze gespannen als er een ander paard weggaat of bij komt!

Knipogen heb ik niet gezien. Heb daar dan ook niet op gelet omdat ik niet wist dat ze dat kunnen :+ Wat betekend dat dan?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:15

knipogen, is het samen knijpen van de vulva. mijn merrie heb ik al 7 jaar en alleen vorig jaar er "last" van gehad door het feit dat ze zich té vaak liet bespringen. verder nooit problemen daarmee. ze liet zich zo nu en dan bespringen. verdere hengstigheid niks te klagen, nooit.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 14:23

maar waar heeft dat verder mee te maken als ze de vulva samenknijpen? Want dat doen ze toch ook als ze plassen :+ (van hengstigheid)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:24

ze knipogen als ze net geplast hebben én als ze hengstig zijn. Dan doen ze het zonder te plassen ook

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:57

Je paardje staat nu ook nog niet zo heel lang op een nieuwe plek, met nieuwe paarden.
Mijn paard is ook een tijd heel lang hengstig geweest, dit kwam omdat ze alleen in de wei stond (ze zou zogenaamd vals zijn) ik denk dat het een reactie was zodat de paarden op haar af zouden komen zeg maar.
Zou ook goed kunnen dat jouw paardje deze nieuwe paarden bij zich wil houden en hierdoor zolang hengstig is.
Al dat mannelijk moois om haar heen zou natuurlijk ook nog een hele goeie reden kunnen zijn^^

Zou het toch nog eventjes aankijken, duurt toch al met al een half jaar voordat paarden echt compleet gewend zijn na zo'n verhuizing. Zou dus kunnen dat als ze meer op d'r gemak is, ze ook niet meer zo hengstig is.

delirious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:39

Mijn paard is ook vaak hengstig, en ik merk er ook wel heel veel van. Ze wordt sloom met rijden, je kan er niet veel mee op zo'n moment. Een keer was ze het zo lang, toen heeft de dierenarts geloof ik een spuit gegeven waardoor het eitje afbrak(weet niet precies meer wát die spuit deed maar de hengstigheid ging over).