Deken vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Deken vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:50

Hi Bokkers,

Ik snap er echt niks van, ik ben in ieder geval erg in de war haha.

Ik heb nu een ongevoerde regendeken op.
Nu is het nog niet zo koud dus kan het nog....
Maar als het nou kouder word,
Hoeveel grams moet er op dan?

Het gaat hier om een 2.4 jarige welsh kruising.
Een grote shet in het zelfde landje heeft vlede winter de hele winter alleen een ongevoerde regendeken op gehad.
Maar dat kan niet toch? of dat is in ieder geval niet goed toch?

Wie helpt me?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:53

in het wild leefden ze ook zonder dekens op dus ik denk dat ze gerust een winter zonder deken kunnen doorbregen, maar als je wedstrijd rijd dan staat het natuurlijk minder mooi met zo'n berevacht! maarl lijkt me niet dat je met een 2 jarige pony wedstrijd rijd :+ mijn pony heeft er wel één 200 grams

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:59

Mijn IJsberen hebben dit de hele winter op hoor,alleen als er N/O wind staat en het is daardoor verschrikkelijk koud,krijgen ze er een fleece-je onder omdat ze de haren minder goed omhoog kunnen zetten met een dek op.

Je moet je paardje goed in de gaten houden,als ze staat te rillen met dit dekje op,moet je er nog wat onder doen,anders niet.Ze maken ook nog wel wat vacht aan namelijk.

Wil je helemaal geen vacht hebben dan zul je al snel dikkere dekens op moeten doen,evt scheren maar dat is pas van belang als er mee gewerkt gaat worden ;)

Daihyo

Re: Deken vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:35

VSW --> SV

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 01:01

Nee hij mag best een vacht aanmaken, maar omdat hij 24/7 buiten staat zonder schuilstal leek mij een regendeken wel fijn.
Ik denk dat ik het inderdaad gewoon laat en erop ga letten of hij het warm of koud heeft enz.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 07:30

Als hij vacht mag aanmaken en hij niet op stal staat hoeft hij eigenlijk geen deken op.Dan kan hij zelf zijn jas reguleren,je kunt wel regendeken voor nood nemen.
Ik gebruik de regendeken alleen maar om ervoor te zorgen dat mijn paarden geen dikke vacht aanmaken,ze staan
's nachts namelijk op stal.

Wat voor jouw paardje belangrijk is,is voldoende ruwvoer zodat zijn kacheltje kan blijven branden ;)

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:51

ik zit met datzelfde probleem ik rijd wedstrijden maar mijn paard staat altijd buiten ik was van plan haar deze winter ook een deken op te leggen maar wat voor een? :# ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 15:39

Het is wel de bedoeling dat hij binnenkort in de avond in een uitloop stal gaat. Hij heeft op het land geen schuilmogelijkheid maar wel staat er een baal hooi in.
En mocht hij nou een dikkere deken nodig hebben, is het dan een 100 gr? 200 gr?...

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:55

Ik zou adviseren;helemaal geen deken om doen. Met een 2,5 jarige heb je nog niet de zorgen dat je hem al snel in zweet werkt door dikke vacht.
Paarden zijn zelf goed in in reguleren van temperatuur. Als je nu al met deken begint, beinvloed je de groei van haren en zou je hele winter deken om moeten houden.
Wanneer paarden rillen/bibberen is dit ook een manier op hun lichaam weer op temperatuur te krijgen en/of te houden.

Nadeel van deken aan bij jonge paarden vind ik ook dat dekens nogal eens stuk gaan of het paard deze vaak op wonderlijke wijze af gooien.

Mijn ijslanders staan 24/7 in alle weersomstandigheden buiten en zijn op en top gezond. Geheel dekenloos :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:02

He thanks :)
Hij staat nu ook zonder deken.. ben trouwens opzoek naar een andere plek/weiland/stal voor sil. weg van waar die nu staat. dus mocht je iets weten let me know!