Wedstrijd Tips!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annabel_97

Wedstrijd Tips!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:29

Beste Bokkers,

Ik wil binnenkort met m´n paardje wedstrijden gaan rijden. Ik heb wel 2 keer meegedaan met een manege wedstijd, maare dit is toch anders...

Dus please schrijf tips!!!

kISSIES Annabel97

Tiloen

Re: Wedstrijd Tips!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:52

Ga eerst eens met iemand anders mee naar een wedstrijd! Dan kun je op je gemak is bekijken hoe alles in z'n werk gaat..
Als je dan zelf voor het eerst gaat, weet je in ieder geval hoe en wat je moet doen ;-) (scheelt een stukje spanning ook op je eerste wedstrijd)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:57

Zorg dat je ruim op tijd bent (minimaal een uur). Rijd hetzelfde als je thuis rijd, ga geen andere dingen doen omdat je in een proefje zit. Neem altijd een setje extra coupons mee, ze willen nog wel eens weglopen :+ Maak een lijstje (in het begin) vergeten mensen soms wel eens wat mee te nemen.

En vooral: Geniet er lekker van, wees aardig tegen je mederuiters & de jury & de rest die er rondloopt :D

Mijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:32

Ik kan ook nog wel wat tips gebruiken. Hoe lang van te voren moet je ongeveer beginnen met inrijden?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:38

Verschilt per paard. Ik begin meestal met 3 kwartier voor mijn 1e proef (paard is een dieseltje) :).

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:38

@IlooN: dat ligt eraan, ik rijd meestal een half uur van tevoren in. dit kan je het beste thuis uitproberen door jezelf de vraag te stellen: wanneer loopt mijn pony/paard op zijn best? dit heb ik ook een paar keer gedaan, en kwam erachter dat dat na een half uur was, dus ben ik een half uur van te voren gaan inrijden, en altijd met succes! zorg er iig voor dat je niet te kort inrijden je jezelf en je pony/paard helemaal in de stress brengt, omdat je nog niet gegalloppeerd hebt.

nog een grote tip: neem altijd een emmer een een paar flessen water en een spons mee, dan kan je je pony/paard na het concours laten drinken, en als hij niet meer wil drinken, kan je hem afsponzen ;)

verder veel succes!

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:42

zorg ervoor dat je weet waar je moet wezen.
Zodat je niet onnodig lang om rijd met je paard in de trailer.
Ga desnoods de dag ervoor of een paar dagen ervoor kijken waar het is. (soort route rijden)
Zo bezorg je jezelf en je paard niet onnodig stress alvorens de wedstrijd!

Succes :Y)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:43

Ook ik kom een uurtje voor ik begin in te rijden aan op wedstrijd. Ik ga dan mijn wedstrijdpapier afgeven en mijn ring zoeken (altijd handig als je weet waar je heen moet) Ik zou toch zeker bij de eerste wedstrij een uurtje van tevoren op je paard gaan. Ik weet niet of hij voor jou al eens wedstrijden gelopen heeft, maar je weet maar nooit wat hij allemaal spannend vind. Als hij dan braaf is dan kun je nog gewoon lekker stappen. Ik ken sommige Z-ruiters die een kwartiertje losrijden, ikzelf zit er dik 3 kwartier op.
Na het rijden zet ik mijn paard in de trailer, lekker hooitje erbij, zo verveeld hij zich ook niet en ga ik naar het springen kijken.

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:11

Zou ook eerst een paar keer met iemand mee op wedstrijd gaan. Dan weet je een beetje hoe het allemaal in zijn werk gaat. En zoals je zelf al zegt zijn de manege wedstrijden meestal heel anders dan de officiele wedstrijden.

De tips die hier al zijn gegeven vind ik ook hele goede, zoals het maken van een lijstje van de spullen die je mee moet nemen. Een paar borstels meenemen is ook altijd wel fijn, kun je nog even met de borstel eroverheen voordat je op gaat zadelen.

Succes met je wedstrijden.

Annabel_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 11:07

heej Bokkers

Echt MEGA bedankt voor alle tips!! ik ga ze zeker gebruiken!!! Hebben jullie misschien ook nog wat tips over het trainen?? Wat ik allemaal nog zou kunnen doen om ons voor te bereiden???

KUUUUSSSS Annabel 97

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:48

veel op wedstrijd gaan

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:50

Onderdelen uit je proef oefenen. Niet je hele proef, dan heb je nl kans dat paard het uit zijn hoofd gaat leren :).

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:22

inderdaad onderdelen uit je proef. Maar ik zou wel een paar keer de proef rijden, want zo weet je hoe alles na elkaar komt en kom je niet zo snel voor verassingen te staan.

Ook tijdens het trainen in de gaten houden wanneer je paard fijn gaat lopen zodat je weet hoeveel tijd je nodig hebt om los te rijden, maar volgens mij was deze tip hier al gegeven.

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:41

handige tips :) hier heb ik ook zeker wat aan ;)

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:01

Altijd even de proef goed doorlezen zodat je niet voor verassingen komt te staan tijdens de proef.
en het verschilt per paard hoelang je moet losrijden op wedstrijd.
sommige paarden zijn heel heet en kunnen al na een kwartiertje de proef in en sommige hebben wat minder bloed en doen er dus wat langer over om warm te worden.
je moet niet op wedstrijden nog gaan proberen om dingen op te lossen die je in de training had moeten doen. dit zorgt voor enorme stress bij jou en je paard.

je kan het proefje ook gewoon in je hoofd oefenen, daar heb je echt geen paard bij nodig.
Als je 1 of 2 keer oefent (dit hoeft niet voor elke wedstrijd, gewoon als je een nieuwe proef moet rijden)is het al genoeg. Als je maar goed traint.

En idd een lijstje maken van dingen die je nog moet doen (invlechten, wassen, enz)of dingen die je mee moet nemen.
En je kan het beste de dag ervoor je spullen al in de auto gooien zodat je de volgende ochtend minder te doen hebt.
Altijd genoeg geld mee en je paspoort zeker niet vergeten!!
en de dag ervoor vet ik meestal alle spullen in en voor ik de proef in ga doe ik ook nog gauw even een laagje vet over mijn laarzen.

succes(ook met dit GIGANTISCHE stuk lezen).

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:05

Ik ben ook zaterdag voor het eerst op wedstrijd geweest(officieel dan)
Ruim de tijd nemen voor alles, zodat je niet moet haasten.

Thuis gewoon trainen en je punten verbeteren die beter moeten.
Ik heb van 1 wedstrijd al een hoop geleerd wat ik moet doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:58

Ik ben dit jaar ook voor het eerst gestart. 4x nu in totaal, 2 officieel en 2 onderling.
Bij de concoursen heb ik me vooral voorgenomen om niet voor de punten te rijden dit jaar.
Puur voor de ervaring voor allebei, gewend raken aan de gang van zaken enz.
Dat heeft er bij ons voor gezorgd dat we geheel zonder stress op wedstrijd konden gaan.
Komend jaar wil ik wel proberen om voor de punten te gaan, maar altijd in mijn achterhoofd houden dat dat niet het belangrijkste is.

Zelf ben ik ongeveer een uur vooraf op het terrein. Losrijden verschilt inderdaad per paard. Zelf hebben wij niet veel meer nodig dan een minuut of 20.
Zorg dat je voordat je erop gaat het terrein verkent. Weet waar je ring ligt en welk startnummer er op dat moment in de ring is.