Heb ik toch nog een deken erbij nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Heb ik toch nog een deken erbij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:20

Hai,

Kun je met 1 ongevoerde regendeken en 1 dikkere 200 grams deken de winter doorkomen? Of is het verstandig om toch van beide dekens nog 1 extra te nemen zodat ik hem ook in de winter een keer een schone deken op kan doen? (of kan een paard best 2 a 3 maand onder 1 deken staan?)

Nibbit

Re: Heb ik toch nog een deken erbij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:21

Ik heb van alles 1 ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:23

Ik heb gewoon helemaal geen? dat werkt ook? :+

Tat_jana

ik heb van alles 1 ook meerdere dikke en dunnere deken.. zweetdekens heb iker wel 2 want die stinken het ergst :)
de rest van de dekens laat ik weer wassen aan het eind van het deken seizoen :)

Tat_jana

Maartje1990 schreef:
Ik heb gewoon helemaal geen? dat werkt ook? :+

ik voor mn shets ook niet werkt indd prima :j

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:24

Ik heb ook een ongevoerde en een van 200 gram.
Ik heb wel een reserve deken maar die bewaar ik voor als er 1 kapot gaat niet om te wisselen.Hij blijft in princiepe de hele winter met dezelfde deken staan.
Eerst met de ongevoerde en als het kouder wordt de 200 grams.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:26

Hij krijgt een deken om omdat mij dat poetsen scheelt :) Aangezien hij toch veel buiten staan en dan heerlijk onder de blub zit in de winter, is het fijn als ik minder hoef te poetsen ivm extreme allergie :)
En dat was mijn vraag ook niet :+ Anders stond er wel: heb ik wel of geen deken nodig? :P

Taverno: wat voor reserve deken heb jij? ongevoerde regendeken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:29

ah oke vandaar dan begrijp ik het. Ik heb mijn haflinger wel eens een deken opgehad en in principe wissel ik die niet, maar dat beest is nogal een sloper dus.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:31

nou mijn dekenslijst dan maar :P

2 zweetdekens
1 uitrijdeken
100 grams winterdek
200 grams winterdek
350 grams winterdek
en nog een dikke 400 grams winterdek.
dan nog een ongevoerde regendeken.
een LICHT gevoerde regendeken
2 zomerdekens
zware tussen deken
reflectie uitrijdeken

dat was het denk ik wel zo een beetje :o
meerendeel licht altijd in de kast :o

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:32

Ik heb 1 ongevoerd en 1 200 grams! Ik kom er wel perfect mee toe! Na het dekenseizoen breng ik beide naar de wasserij en dan liggen ze klaar voor het jaar erop! Ik denk echt niet dat het nodig is om te wisselen (mijn paard staat ook 24/24 buiten en is ook smerig met hoofdletter S!) Zeker als je niet scheert, heb je niet meer dan 200 grams nodig

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:33

Ik heb teveel dekens, maat in principe gebruik ik ook alleen een ongevoerde en een 200 grams.
Ik heb nog wel een andere 200 grams en een 300 grams, maar die gaan weer schuren..
dus ik heb ook de hele winter dezelfde deken en als ze niet meer nodig zijn laat ik ze wassen
kan makkelijk :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:34

Ik heb nu 2 hele sterke dekens liggen, die gaan nu al voor het 2e seizoen mee (wat een wonder is, normaal zijn ze na 1 winter gesloopt, stom beest :P).
Ongevoerde dekenn kan ik gelukkig nog wel een keer thuis wassen (en een dagje zonder deken staan is dan ook niet zo erg lijkt mij? Ik zorg altijd wel dat hij een goede wintervacht heeft).
Een reserve deken lijkt mij wel handig, omdat hij wel een sloper is natuurlijk. Dan is het beter om een ongevoerde deken extra te nemen? (en dan eventueel een onderdeken eronder te gooien voor als de 200 grams hene is gegaan?)

Meer dan 200 grams wil ik ook niet, omdat ik wel zijn wintervacht eerst lekker laat groeien :) Hij staat nu nog onder eczeemdeken en die gaat straks eraf en komt de regendeken erop. 200 grams komt pas als het écht koud is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:34

Hmm ander idee: is een onderdeken dan een handig ding om te kopen? Die is wel makkelijker even te wassen dan de regendeken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:39

Ik heb voor mijn paard de hele winter door dezelfde 200 grams winterdeken. Dit gaat helemaal perfect. Ik begin wel met een ongevoerde deken, dat wel, maar uiteindelijk gewoon de 200 grams deken op, geen probleem.

De andere werd geschoren, daarom staat hij onder een 300 grams deken met hals. Maar ook alleen omdat hij geschoren is, anders zou er ook een 200 grams opliggen. Zo koud is het hier in de winter niet.

@Welshcobfan: Ik heb zelf onderdekens van 100 gram. Niet ongelooflijk veel, maar dat kleine beetje maakt net het verschil mocht het eens een keer enorm sneeuwen, vriezen enz. Ik heb hem dan ook een keer gebruikt en stond mijn merrie dus met 300 en de ruin met 400. Maar dit is slechts heel zelden en alleen als ze buitenstaan met erg koud weer. In de stal is het gewoon 200 en 300 gram. En mocht het in de stal onverhoopt erg koud worden door het weer buiten, gaat er een wollen deken onder de winterdekens. Werkt perfect.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:42

Was je die onderdeken wel eens? is dat een beetje te doen? :P

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:45

Die onderdeken wel, die is niet veel dikker dan de gemiddelde staldeken en hij hoeft niet weer waterdicht te worden. Die onderdekens passen prima in de wasmachine. De winterdekens laat ik reinigen, want ten eerste passen ze bij ons niet in de machine en ten tweede, die wil ik waterdicht hebben.

Om nog even op je vraag terug te komen, volgensmij kan je prima met de dekens die je nu hebt. Mijn paarden hebben per paard ook maar 1 stel per deken. 1 wollen deken, 1 ongevoerde deken, 1 onderdeken, 1 winterdeken. Ik red me daar prima mee, ik heb dan wel het geluk dat mijn paarden geen slopers zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:49

Hmm denk dat ik dan toch maar eens ga kijken naar een onderdeken :) Is wel handig om iets te hebben wat makkelijk in de was kan!
Die regendeken waste ik ook nog wel eens, paste prima in de machine (al vond de machine het minder geloof ik). 200 grams heb ik weggebracht, dat past inderdaad niet.

Mijn 200 grams is nog steeds bij de fabriek ivm losgelaten naden. Wel vervelend, in april al heengebracht en is daar nog steeds... dus dan is de onderdeken wel een handige tussenoplossing als die deken niet op tijd weer terug komt.
Kan een staldeken ook als onderdeken fungeren? of is dat niet praktisch? (pony rolt altijd erg fanatiek en dan moet de onderdeken natuurlijk wel blijven liggen)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:55

Een staldeken kan ook wel als onderdeken hoor, geen probleem :)