Fjord kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elerosa_lai

Fjord kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 11:11

Hallo,

Bij ons op de manege staat een Fjord, Het is een merrie.
Nu word ze nog maar 2 tot 1 keer per week gereden (bij ons op zaterdag en soms op woensdag)
Dit omdat niemand erop durft wil of kan. Er was spraken dat ze verkocht werd maar de koper heeft het toen laten afweten. Nu ben ik bang dat ze uiteindelijk naar de slacht gebracht word. Het probleem is dat ze nog niet heel oud is (gok jaar of 6/7) en echt in haar 'pubertijd' zit. Wanneer je op haar rijdt doet ze telkens een poiging tot wegrennen. Als dit gebeurt rent ze vol nar de hoek en stopt heel abrupt waardoor de meeste ruiters eraf vallen. Ook heeft ze de neiging tijdens het rijden door haar knieën te zakken om dat te rollen. Ze gaat dus maar 2 keer per week naar buiten omdat wanner ze haar los gooien ze de omheining molt en ontsnapt. Ik rijd regelmatig op haar en het is eigenlijk echt een schat van een beest. Er is niks te zien van woede of 'valsheid', ze is gewoon een opdonder.
Nu wil ik haar eigenlijk heel graag hebben allleen zit ik met een probleem. Ik mag geen paard van mijn ouders, dit alleen omdat we daar het geld niet voor hebben. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die me hiermee kunnen helpen. Hoeveel ben je gemiddeld per maand kwijt aan 24 uur weidegang (geen stal dus, dat lijkt me voor een fjord als zestra echt niet nodig). Hoeveel ben je gemiddeld kwijt aan voer? en de rest van al die dingen? denken jullie dat het een goed ding is om haar te kopen, ookal hebben we niet veel geld? Ik kan wel gewoon op haar reijden en val als een van de weinige niet snel van d'r af.

Ik woon in het gooi, waar de gemiddelde prijzen wat hoger liggen, zijn er mensen die ook in het gooi wonen en me wat meer daarover kunnen vertellen?

Marigold

Re: Fjord kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:08

waarom denk je dat ze nar de slacht gaat?
ik denk dat je misschien niet goed inschat wat het gaat inhouden om echt eigenaar te zijn van dat paard,
ze heeft zo te lezen nogal wat kuren, wie zegt dat ze op een weitje netjes achter de omheining blijft?
en stel, je kan het nét betalen, hebt weiland, koopt het paard, maar het lukt toch niet, dan kan het best moeilijk zijn om er een nieuwe koper voor te vinden,
en wat dan?

ik denk dat het beter is dat je het een beetje los laat, laat de eigenaar er maar over beslissen, een merrie zal volgens mij ook niet zomaar naar de slacht gaan.
misschien vind hij er wel een geschikt adresje voor, waar het paard een goed leven gaat krijgen.
en tot die tijd kan je er zo te lezen wel op rijden of mee bezig, dus misschien kan je haar daarin wat opvoeden en/of meer vertrouwen geven, haar leren te begrijpen wat er van haar verwacht wordt, zodat de toekomst voor het paard ook weer wat positiever wordt.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:15

Misschien kun je aan de eigenaar vragen of je haar vaker mag rijden/verzorgen. Misschien kun je haar iets tegemoet komen in de kosten, zodat ze haar wel wil houden. En jij hebt dan niet de kosten van een eigen paard. En de eigenaar is geholpen doordat ze er iemand voor heeft gevonden die wat vaker met haar aan de slag gaat, waardoor ze misschien ook weer makkelijker wordt.

succes!

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:22

Ze hoeft niet meteen naar de slacht te gaan hoor, mijn fjord is ook een hele erge opdonder en die is toch echt niet bij de slacht beland toen niemand anders hem wou kopen.

Ga anders eens met de manege eigenaar praten of jij die fjord eventueel kan verzorgen/berijden en misschien tegen een kleine vergoeding.
Dit doen ze ook op de manege waar ik mijn paard heb staan en zo worden de paarden een stuk braver!
Misschien kan je die fjord anders leasen als de eigenaar de 1e keuze niet wilt doen.
Als dat paardje eenmaal iemand gevonden heeft die hem goed aan kan en er ook echt de tijd voor neemt zal en zeker wel een leuk paardje uit tevoorschijn komen.
Ik ben ook begonnen met een hyper paard en die niet te rijden was ( ook een fjord en ook 6 jaar.) en nu is die al een stuk braver.
Al moet ik wel zeggen dat heeft zeker wel een jaar geduurt.

Succes! ;)

Elerosa_lai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:24

nee ze gaat natuurlijk niet zomaar naar de slacht, maar nu kost ze daar alleen maar geld. Ze zou al 2 keer verkocht worden maar iedereen zegt af. Ze zullen haar niet voor eeuwig houden, ze moeten ook aan hun zaken denken, ze kunnen niet voor eeuwig dat beest op stal laten staan, kost hun teveel geld...

ik kan er helaas alleen maar op zaterdag heen want het is te ver weg wil ik er op een andere dag heen gaan.

Ze staat nu niet meer te koop, en zoals het er nu voor staaat blijft ze nog even. Gelukkig.
Toch blijft het me dwars zitten.

Ben vanmiddag bij manege geweest, ze zag er prima uit. (ookal was haar stal méér dan smerig - direct uitgemest- ) Voor nu laat ik het er denk ik maar bij, wacht ik inderdaad maar af. Wanneer ik te horen krijg dat ze wéér de verkoop in ga zorg ik dat ik alles op orde heb, en al mijn mogelijkheden weet.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:52

Als ze te koop staat en niemand haar wil zal ze uiteindelijk bij een handelaar terecht komen en niet zomaar bij de slacht. Maar 1 goed advies, als er niet geld genoeg is voor een paard begin er dan ook zeker NIET aan. Ik heb een eigen paard en de kosten die erbij komen kijken zijn niet te zuinig. Met alleen een weide ben je er lang niet. Je hebt de hoefsmid,voeren, inentingen,ontwormigen wat als je paard onverwacht iets krijgt en hij moet naar de dierenarts? Je zit zo op zo'n 500 tot 1000 euro. En om dat te dekken ben je verzekerd en zo'n premie kost ook niet niks. Je zit zo per maand wel richting de 250 euro dan komen daar overheen nog leskosten etc.
Dus idd net als de anderen zeggen, probeer haar eerst te leasen voor een vergoeding.