Heel stout bij hoefsmid (ineens)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Heel stout bij hoefsmid (ineens)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 06:53

Ik heb mijn merrie nog niet zo lang en vandaag was dan de 2e keer dat deze hoefsmid kwam.
De 1e keer was ze zooo braaf; ze sliep bijna echt waar!
Gisteren bij de voorhoefjes ook zo braaf, maar hij wilde haar achter been pakken net als anders en ze mepte me daar
toch even hard! En daarna nog een paar keer. Hij heeft wel een beetje haar achterhoefjes kunnen doen maar heeft het niet
af kunnen vijlen aan de voorkant. Zo vervelend was ze. Zelfs toen ik haar achter been wilde pakken werd ze paniekerig.
(terwijl voordat de hoefsmid kwam ik haar hoefjes nog heb uitgekrabt).
Bij haar voorbenen was helemaal niks aan de hand en toen had ze ook weer der oortjes naar voren.
Voor heeft ze ijzers maar ook tijdens het beslaan was ze super relaxed.

Toen de hoefsmid weg was en ik zoiets had van; ja halloo wat is dit? Ik pakte haar weer van stal en probeerde
haar achter benen te pakken, en raar maar er was niks aan de hand.

Wie kent dit gedrag? Of heeft dit ook mee gemaakt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:00

kan ze niet gewoon geschrokken zijn?
of misschien ging er iets niet goed waardoor ze ergens pijn kreeg?
doet ze vast niet meteen om uit te proberen denk ik hoor.
meeste paarden zijn namelijk wel er aan gewent dat een vreemde aan de benen zit toch? :j

eventueel de vorige eigenaar vragen of er misschien ooit wat gebeurd is wat ze nu misschien aan deze smid koppelt?
mogen stalgenoten haar benen ook optillen?

Magica

Re: Heel stout bij hoefsmid (ineens)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 07:04

Ja, misschien schrok ze er heel erg van. Hij was klaar met de voorbeen en ineens pakte hij het achterbeen en ineens was ze angstig of iets dergelijks. Ook een andere jongen die een ander paard aan het bekappen was mocht haar niet vastpakken; ze draaide steeds weg en trapte. Maar ik vind het heel raar want de 1e keer dat hij kwam (dit was dus de 2e keer) sliep ze zo wat en was ze hem steeds aan het besnuffellen toen hij bij haar achter benen bezig was. En de vorige eigenaar zegt dat ze heel braaf is altijd bij de hoefsmid.
De hoefsmid denkt dat er misschien iets aan de hand is, dat ze misschien last heeft van haar benen of zo? Maar ja lijkt me raar, ze is toevallig net gekraakt en loopt weer als een zonnetje en een uur daarvoor heb ik haar even los gehad in de bak en er was niks aan de hand. . .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:06

je hebt haar daarvoor dus los gehad?
als ik dan af ga op wat de smid zegt wat eventueel kan,dan heeft ze misschien een gekke sprong gemaakt waardoor het optillen van een been pijn doet?

waarom is ze gekraakt eigenlijk?
kan het daar niet van komen?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 07:08

Ze is een paar weken gekraakt omdat ze vast zat in der rug en hals. Nu loopt ze weer als een zonnetje en is weer lekker los eigenlijk. Ik ben bij het losgooien er de hele tijd bij geweest maar ik heb haar geen gekke sprong zien maken, alleen gegalloppeerd en verder niks. Misschien heeft ze wel een slechte ervaring omdat de dierenarts een keer een buigproef heeft willen doen bij haar achterbeen en ze dit ook totaal niet leuk vond (omdat ze toen nog last had). Misschien deed het haar daar aan denken toen de hoefsmid haar zo vast wilde pakken. Dat is de enige reden waarom ze ineens zo doet bij hem want zo deed ze ook bij die dierenarts.

Maar wat zo raar is, toen ik later haar achterbeen wilde pakken was er niks aan de hand en gaf ze gewoon voetjes.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:19

heeft je paard last van zijn broekspieren? Als je gewoon het achtervoetje optilt om te krabben, komt er geen spanning op de broekspier. Maar als je, zoals de hoefsmid, het achterbeen naar voren haalt om te vijlen, dan moet de broekspier zich naar voren spannen.
Ik denk dat daar het probleem zit.

Magica

Re: Heel stout bij hoefsmid (ineens)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 07:21

Pff geen idee? Maar hoe kan ze daar last van krijgen?
Nog nooit iets van gemerkt. Ik zal eens proberen om haar been net zo vast te pakken als de smid dat doet.

Verder wat ze wel deed is toen ze op stal kwam; gelijk plassen. Zat dat haar misschien dwars dan?? Tja ik bedenk ook maar wat hoor.