Steppen met paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 18:30

Naar aanleiding van de verkoop van steps via de webshop van paardnatuurlijk:

Ik vind het wel een leuk idee, steppen met je paard, lijkt me veiliger dan op de fiets, tenminste als je reeds geoefend hebt met de step en ze met één hand kan besturen...

Wie doet het al? Hoe gaat het?
Wie heeft er al iets minder positief mee meegemaakt?
En wie is er helemaal weg van?
En welke afstanden in combinatie met snelheden leggen jullie zoal af en met wat voor paarden?
En ook heel belangrijk: welke step gebruiken jullie?

Wat moet je ervoor kunnen met je paard?
Laatst bijgewerkt door Bijke op 30-09-09 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:34

Als het is wat ik me erbij voorstel lijkt het me moeilijker dan met de fiets.. Dan moet je toch steeds met 1 been afzetten, lijkt me dat je da ook 2 handne aan het stuur moet hebben.. Ik ga eens even op paardnatuurlijk kijken..

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 18:43

Mij lijkt het handiger, omdat je altijd snel een voet naar de grond kan brengen, met de fiets is dat altijd iets minder handig... En geen grote wielen geven het voordeel dat je paard niet tussen de spaken kan komen te zitten... Maar ik ben dan ook een beetje een doemdenker als het op paarden en fietsen aankomt ;)

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:48

Ik weet dat er speciale clubs zijn waar je met je hond kan steppen, maar meer weet ik helaas niet. Je kunt natuurlijk niet aan de slag met een klein stepje, je zult iets met grotere wielen nodig hebben - dit is vaak een vlinke aanschaf, zeker als je al een fiets heb staan. Ik denk dat je het touw in een hand moet houden terwijl je het stuur vasthebt met beide handen. Iets anders kan ik niet bekenken...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:36

Steppen doe je naar mijn idee met twee handen op het stuur. Bij fietsen kun je een hand van het stuur afhouden. Maar bij steppen zie ik dat niet zitten vanwege je evenwicht bij de stepbeweging. Daarbij lijkt het mij voor het paard prettiger naast een fiets te lopen dan naast iemand die stept.
Maar goed ook bij het fietsen is het oppassen met een paard aan de hand denk aan de controle die je moet behouden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:50

Het gaat prima, als je het netjes hebt voorbereid.
Als het goed is kan je paard aan een los touwtje mee, en dan kun je je touw langs het stuur leggen en je handen om touw en stuur houden. :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:53

ik step geregeld door het ziekenhuis :D Het lijkt mij een hele kunst om met 1 hand te sturen en een paard vast te houden. En in draf moet je behoorliijk tempo maken, met een step rem je lang zo snel niet als op de fiets.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:56

maar een step spring je makkelijker af dan een fiets ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:06

Ik denk dat een step veiliger is, als je loslaat lig je niet gelijk tegen de grond, lijkt me ook een stuk vermoeiender, en minder handig. Valentinow hier op bokt eenwielerde met haar pony geloof ik. Dat lukte ook best.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:47

Mijn paard kan natuurlijk al aan een los touwtje meelopen en past zijn tempo super aan aan het mijne, dus daar zou het probleem niet zitten. Mij lijkt het ook gewoon handiger, omdat je er veel sneller af kan dan van een fiets...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:16

Steppen met slechts één hand aan het stuur is dus echt geen succes. Je hebt twee handen aan het stuur nodig om je evenwicht tijdens het steppen te bewaren en niet te vallen (bij een step met kleinere wieltjes sowieso volgens mij).

Dan moet je paard dus prima met je meelopen, zodat jij het touw vast kan houden zonder dat je hand van het stuur weg wordt getrokken.

Als je paard dan toch zo lief meeloopt, dan kun je imo net zo goed de fiets nemen. Daar kun je minder snel helemaal vanaf stappen, maar als je paard netjes met je meeloopt zoals met een step is vereist is dat ook geen probleem meer. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:57

Ik had gister een heel bericht geschreven, maar toen viel het weg... :(

Nu eventjes kort voorlopig: ja, het werkt prima, mits je goed voorbereid bent (grondwerk ed, verhoudingen duidelijk, enz.). :)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:04

TurdusMerula, doe jij het zelf?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:07

Ik heb het wel eens gedaan, maar wil het graag weer verder oppakken. Het blijft nu bij wat fietsen maar steppen vind ik fijner. :)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:13

Mij leek het vooral veiliger dan fietsen, omdat je zo snel van die step af kan...

Mijn paardje kan altijd eens schrikken, want het is en blijft een dier, en dan wil ik gewoon zo snel mogelijk met mijn twee voeten op de grond staan om hem weer onder controle te hebben...

Heb je er ook foto's van? En met welke step en welk soort paard ga je dan op pad?