1,5 of 2 paards trailer bij 1 paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

1,5 of 2 paards trailer bij 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 12:16

Nu loop ik me (onbewust) een beetje op te winden over iemand hier in de buurt. Laten we haar M. noemen.
M. heeft een maand geleden ongeveer een paard gekocht, daarbij ook gelijk een trailer. Een mooie hoge, en vrij brede 1,5 paards trailer. Echter het paard wilde er niet in.
De eerste keer laden was al een moment waarop het niet erg verstandig was, te veel omstanders en het paard was net 2 dagen daar. Ze zijn in totaal 2 uur bezig geweest en uiteindelijk heeft hij op de klep gestaan, maar niet erin.
Nu hebben ze vorige week tot gisteren weer een aantal keer geoefend. Eerst een paar keer met de 1,5 paards die ze gekocht hadden, uiteindelijk ging het paard er half in. Maar wel na een lange tijd proberen. Nu had ze gehoord dat de trailer vanbinnen te donker was, dat kan, dan schilder je hem vanbinnen wit of laat je met laden het deurtje open staan. Uiteindelijk gisteren heeft ze een 2 paards van een kennis gebruikt. Ook hier ging het paard maar half in, deze trailer is wit dus ook aan de binnenkant en dat maate geen verschil.
In eerste instantie wilde ze al geen 1,5 paards trailer, maar een 2 paards. Waarom weet ik ook niet, als je maar 1 paard hebt is een 1,5 paards in mijn ogen fijner en makkelijker. Maar goed, nadat het paard 3 keer niet in de 1,5 paards wilde staat de trailer op het net. Uiteindelijk vroeg ik waarom, omdat haar vader een 2 paards fijner vindt en het paard ook. Dus heb ik gevraagd of het paard wel in de 2 paards ging, nee ook niet. Dus zeg ik dat het dan niet uitmaakt van de trailer....
Ik heb het idee dat het maar al te goed uitkomt dat hij niet laadt zodat zij toch nog haar zin kan krijgen met betrekking tot een 2 paards....

Nu mijn vraag, wat denken jullie. Een 2 paards voor zomaar 1 paard, terwijl je geen tweede wilt in de toekomst? Ligt een 2 paards stabieler achter de auto dan een 1,5 paards?

Naomi_Azzet

Re: 1,5 of 2 paards trailer bij 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:26

En waarom wind je je hier over op? Het maakt voor jou toch niets uit of ze nu een 1,5- of een 2-paardstrailer heeft?

Ik kan me er overigens wel iets bij voorstellen dat een 2-paards net wat makkelijker laadt omdat het toch wat ruimer is.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:30

Inderdaad, waarom maak jij je daar druk over?

Ik heb ook een tweepaardstrailer voor 1 paard en het schot is er helemaal uit. Ideaal.... Makkelijk met opzadelen binnen als het noodweer is buiten en het paard kan staan zoals hij wil.

Als je auto het kan trekken, wat is dan de meerwaarde van een 1.5paards trailer t.o.v. een 2paards trailer? Op deze manier kan je ook een keer met een stalgenootje op wedstrijd/buitenrit?!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:36

Citaat:
Ligt een 2 paards stabieler achter de auto dan een 1,5 paards?

Wij vervoeren ook wel eens 1 paard in een 2 paards trailer... geen probleem. Maar als wij 1 paard vervoeren in een 2 paards trailer dan laden wij het paard links met schot, en rechts laten wij vrij. Dit voor als je met rechterkant van de weg raakt ivm overhellen/kiepen naar rechts, hangt er van af of je een route rijdt met smalle paadjes en smalle landweggetjes.

Of als het een route is over snelwegen laten wij het paard vrij in de grote trailer, werkt ook goed.

Zelf hebben we geen trailer :o , in Vriezenveen hebben we een goede verstandhouding met een paardentrailerverkoper/dealer en die heeft bij zijn woning altijd een trailer staan (steeds een andere) en die kunnen we dag en nacht gebruiken, allerlei maten, en nooit problemen met stabiliteit (afkloppen). ehh we kunnen veel trekken... zware bestelauto.
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 30-09-09 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:38

Ik ruik....... jaloezie :+ Sorry hoor, maar meer kan ik er niet van maken. Waarom wind jij je op over iets wat helemaal niet om jouw mening vraagt? :o?Als dat meisje een 2 paardstrailer wil is die beslissing aan haar, niet aan jou en het is al helemaal niet aan jou om daarover te gaan oordelen zoals je hier op een openbaar forum doet. Zo laat je je wel kennen hoor!

Om terug te komen op je laatste vraag, een 2 paardstrailer is handiger om af en toe andere paarden mee te kunnen vervoeren. Als je auto het kan trekken en je wil af en toe iemand meenemen op buitenrit waarvoor je met de trailer weg moet is dat hartstikke handig. Maar als je auto het niet kan trekken en je kan alleen op pad is een 1,5 paards prima! Of een 2 paards of 1,5 paardstrailer stabieler is maakt geloof ik niet zo heel veel uit. Alleen het ene paard vind een 1,5 paard weer superprettig en de ander een 2 paards. Het is een kwestie van uittesten.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 12:43

Mij maakt het ook inderdaad niet uit, maar de manier waarop.... Maar goed dat is een hele voorgeschiedenis die ik niet op het net ga plaatsen. Waarom zou ik trouwens jaloers zijn? Uiteindelijk heeft M. wel om advies gevraagd maar lijkt niet te luisteren, niet alleen met laden en trailer zo hoor ook met diverse andere zaken. Vandaar.

Naomi, dat was nu net het punt, ook in de 2 paards laadde het paard niet. Wat is dan het nut om toch een 2 paards te willen?

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, ik rijd wedstrijden met 2 paarden. We hebben zelf een 1,5 paards trailer. Als ik met 1 paard wegga pak ik zelf liever de 1,5 paards. Ook daarin heb je voldoende ruimte om je paard op te zadelen bij slecht weer. Wanneer ik met beide paarden tegelijk wegga gebruik ik een trailer van iemand.

Mo, M. heeft geen ambities om in het komende jaar wedstrijden te gaan rijden. Buitenritten kunnen goed in de directe omgeving en mocht ze met stalgenootjes gaan hebben die een eigen trailer.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:48

Nou zeg waar bemoei jij je mee? :? Al wil die meid een hele vrachtwagen voor 1 paard dat mag ze toch zelf wel weten?
Als je haar nu helpt met het laden van haar paard in de 2 paards trailer, dan mag je eigen paard misschien ook wel een keer mee op uitstapje, hoef je ook niet meer jaloers te zijn (haha) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:56

chrisje_83 schreef:
Mij maakt het ook inderdaad niet uit, maar de manier waarop.... Maar goed dat is een hele voorgeschiedenis die ik niet op het net ga plaatsen. Waarom zou ik trouwens jaloers zijn? Uiteindelijk heeft M. wel om advies gevraagd maar lijkt niet te luisteren, niet alleen met laden en trailer zo hoor ook met diverse andere zaken. Vandaar.

Lees even goed je berichtjes door in dit topic, als iemand zich opwind over de aankoop van iemand anders komt het behoorlijk jaloers over. Over het luisteren: Als zij liever toch voor de 2 paards gaat, waarom zou ze het advies wat ze van anderen heeft gekregen over een 1,5 paards dan opvolgen wat totaal tegen haar idee/gevoel ingaat? Als je advies krijgt is het alsnog aan jezelf om te beslissen of je dat wel of niet gaat opvolgen.

Citaat:
Naomi, dat was nu net het punt, ook in de 2 paards laadde het paard niet. Wat is dan het nut om toch een 2 paards te willen?

Zou ze niet van gedachte kunnen zijn veranderd? Misschien vind zij zelf een 2-paards toch prettiger? Ik heb een idee! Vraag het haar ZELF! :))

Citaat:
Als ik naar mijn eigen situatie kijk, ik rijd wedstrijden met 2 paarden. We hebben zelf een 1,5 paards trailer. Als ik met 1 paard wegga pak ik zelf liever de 1,5 paards. Ook daarin heb je voldoende ruimte om je paard op te zadelen bij slecht weer. Wanneer ik met beide paarden tegelijk wegga gebruik ik een trailer van iemand.

Dat is jouw situatie, daar heb jij voor gekozen. Wat maakt het dan uit als iemand anders het op een andere manier ziet? Persoonlijk vind ik bovenstaande 'oplossing' van jou ook echt onhandig. Maar daar ga ik me niet over drukmaken omdat jij daarvoor hebt gekozen en het is jouw zaak, prima toch?

Citaat:
Mo, M. heeft geen ambities om in het komende jaar wedstrijden te gaan rijden. Buitenritten kunnen goed in de directe omgeving en mocht ze met stalgenootjes gaan hebben die een eigen trailer.

Waarom moet zij zich toch aan jou gaan verantwoorden dat ze een 2 paards trailer koopt?! Ook al zijn er buitenrijmogelijkheden in de buurt en rijd ze geen wedstrijden? Nogmaals, waarom maak jij je druk hierover en idd waar bemoei je je mee zeg? Let alsjeblieft liever op jezelf, dat scheelt voor jou een hoop stress kennelijk en daarmee laat je een ander lekker met rust.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:00

Zoals ik boven al schreef ben ik NIET jaloers en heb ik mijn zaakjes met betrekking tot het vervoeren van mijn paarden op orde. Heb zelf een 1,5 paards trailer en mocht ik 2 paarden mee moeten nemen kan ik een 2 paards gebruiken.
Ze moet het ook inderdaad zelf weten, maar een onderbouwing van dat vindt mijn paard fijner, terwijl hij ook niet eens in een 2 paards loopt vind ik een beetje zwak!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:07

Miss_Montana schreef:
chrisje_83 schreef:

Lees even goed je berichtjes door in dit topic, als iemand zich opwind over de aankoop van iemand anders komt het behoorlijk jaloers over. Over het luisteren: Als zij liever toch voor de 2 paards gaat, waarom zou ze het advies wat ze van anderen heeft gekregen over een 1,5 paards dan opvolgen wat totaal tegen haar idee/gevoel ingaat? Als je advies krijgt is het alsnog aan jezelf om te beslissen of je dat wel of niet gaat opvolgen.

Tuurlijk mag en hoor je uiteindelijk zelf je beslissing te maken. Maar daar moet dan toch ook een onderbouwing voor zijn. Ik maak in elk geval overwogen beslissingen die ik ook goed kan onderbouwen voor mezelf en voor een ander.

Citaat:

Citaat:
Zou ze niet van gedachte kunnen zijn veranderd? Misschien vind zij zelf een 2-paards toch prettiger? Ik heb een idee! Vraag het haar ZELF! :))

Dat heb ik echt wel gedaan hoor :+ Dat kon ze me ook niet uitleggen...alleen dat haar vader het fijner vond, waarom ook geen idee en geen antwoord op gekregen :D

Citaat:

Citaat:
Dat is jouw situatie, daar heb jij voor gekozen. Wat maakt het dan uit als iemand anders het op een andere manier ziet? Persoonlijk vind ik bovenstaande 'oplossing' van jou ook echt onhandig. Maar daar ga ik me niet over drukmaken omdat jij daarvoor hebt gekozen en het is jouw zaak, prima toch?

Ik zeg ook niet dat mijn situatie de ideale is. :) Ik zeg alleen dat als ik met 1 paard wegga ik liever met een 1,5 paards op stap ga en dat we deze zelf hebben.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:16

Tja dat vind jij een ander is het daar niet mee eens. ik ken genoeg mensen en afgelopen weekend ook weer meegemaakt die liever een 2 paards trailer achter hun auto hebben dan een 1,5 paards.

Tja dit soort reacties krijg ik ook tegenwoordig van wat moet je met een vrachtwagen als je maar 1 paard hebt?. Ik denk dat echt dat is toch MIJN zaak?. De bemoeienissen tegenwoordig maken de sport echt niet leuk meer.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:30

Tuurlijk mag en hoor je uiteindelijk zelf je beslissing te maken. Maar daar moet dan toch ook een onderbouwing voor zijn. Ik maak in elk geval overwogen beslissingen die ik ook goed kan onderbouwen voor mezelf en voor een ander.

Dat heb ik echt wel gedaan hoor :+ Dat kon ze me ook niet uitleggen...alleen dat haar vader het fijner vond, waarom ook geen idee en geen antwoord op gekregen :D

Wie denk jij dat je bent om een onderbouwing van haar en haar ouders te 'eisen'?

Zij doen het niet op de manier die jij graag gezien had.... Pech voor jou! Leef en laat leven.....

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 14:01

Ik eis helemaal niks! Ik vraag me gewoon af waarom mensen een bepaalde keus maken.... Omdat ze zo gestuurd worden, uit eigen ervaring of iets anders.

Ik kan er best mee leven dat ze het niet op mijn manier doen hoor. Daar gaat het me niet om, ik druk me misschien soms wat ongelukkig uit zo geschreven. Maar goed. Uiteindelijk was ook mijn vraag naar aanleiding van het hele verhaal of een 2 paards stabieler achter de auto ligt dan een 2 paards? En waarom en of jullie voor 1 paard voor een 1,5 paards of 2 paards zouden kiezen.
In mijn ogen 2 normale vragen die uiteindelijk erg bekritiseerd worden door jaloezie in jullie ogen. Ik weet zelf gelukkig heel goed dat dat hier niet aan de orde is en jullie mogen denken wat jullie willen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:59

simpel gezegd, als mijn auto het mocht trekken zou ik zo voor een 2 paards gaan, ligt stabieler op de weg en je kan als het nodig is iemand meenemen, naast het feit dat het qua prijs zowat niet uitmaakt.

het ene paard vind een 1,5 paard trailer prettiger, de ander een 2 paards.

TS, misschien had je het eea beter kunnen formuleren, want mijn eerste indruk als ik het lees is ook "die is jaloers!"
Net een eigen paard en gelijk al een trailer en als die niet bevalt inruilen voor groter en beter.

mijn advies, maak je er niet druk om en bemoei je er niet mee, laat haar het maar uitzoeken.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:13

Ikzelf heb ook een 2-paards trailer gekocht terwijl ik maar 1 paard heb. Waarom? Omdat er in de nabije toekomst nog een tweede paard bijkomt en dan kan je ook eens met zijn tweën op pad. En het scheelt in de aanschaf net niks. (mijn persoonlijke mening.) En ook ik vind het op de weg net wat stabieler omdat de trailer wat breder is.

Maar chrisje, hoe weet jij zo zeker dat ze in de toekomst geen 2e paard wil? Voor hetzelfde wil ze dat wel en dan lijkt me een 2-paards toch wel een stukje handiger ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 16:05

Omdat ze daar wegens school e.d. geen tijd voor heeft en momenteel geen geld :) Ze moet aanschaf van dit paard ook nog terugbetalen aan haar ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:43

Chrisje_83: Ik wil echt niet l*llig overkomen hoor, maar vind je zelf ook niet dat je een beetje doorslaat? :\ Je laatste post ook weer, je bemoeit je echt met dingen waar je je niet mee hoort te bemoeien. School, tijd en geld zijn allemaal privézaken en daar heb jij niets mee te maken. Natuurlijk kan dat meisje wel dingen tegen je zeggen, maar jij hebt totaal geen zicht op haar uitgaven ed. Doe jezelf en anderen een lol en ga lekker verder met je eigen leventje en maak je niet zo druk om anderen :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:47

Het komt op mij allemaal een beetje over alsof jullie een (niet zo goede) voorgeschiedenis hebben, en het meisje (+ familie) nu in jouw ogen weinig goeds kan doen.

Als ik de auto (en het rijbewijs) ervoor had, zou ik zeker voor een 2-paards trailer gaan. Kun je nog eens iemand meenemen en meestal geldt hoe groter, hoe stabieler en dat is weer prettig voor mij en m'n paard :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 16:52

@ Miss_Montana, mijn laatste post is absoluut geen kwaads mee bedoelt. Ik probeer alleen uit te leggen dat er voor haar, de komende jaren, geen 2e paard aan zit te komen. Mede omdat haar ouders dit ook voor een groot deel financieren. Niks kwaads in de zin en niks ook dat ik haar niet mag verder ofzo.
Verder moet ze alles helemaal zelf weten, alleen vroeg ik me bepaalde dingen af met betrekking tot een 2 paards en 1,5 paards trailer.

Uiteindelijk was ook mijn vraag naar aanleiding van het hele verhaal of een 2 paards stabieler achter de auto ligt dan een 2 paards? En waarom en of jullie voor 1 paard voor een 1,5 paards of 2 paards zouden kiezen.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:57

Ik heb een paar maanden geleden een 2 paardstrailer gekocht, terwijl ik 1 paard heb. Vind het handig want nu kan ik als het moet altijd een 2e paard meenemen. En heb het idee dat mijn paard wat meer houvast heeft in een 2e paardstrailer. Of er verschil is met de ligging achter en auto, dat weet ik niet. Heb nog nooit met een 1,5 paardstrailer gereden.

Ik kon deze trailer van en stalgenoot overkopen, heb daarom nooit nagedacht over de keuze 1,5 of 2paardstrailer; deze kwam zo op mijn pad. Maar ben er nu erg blij mee, neem nu vaak een stalgenoot mee op wedstrijd.

nikky16april

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:30

ik vind een 1.5 een 2 is heel erg fijn.maar kost ook meer geld.

en als je mar 1 paard hebt en dat die ook niet in een 2 gaat maakt het niets uit

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:35

Het ligt er maar aan wat het paard fijner vind.

Sommigen pakken liever de 2-paards omdat het paard dan het schot heeft en liever wat 'vaster' staat met aan beide kanten meer steun. Sommige paarden staan liever zonder schot zodat ze zelf kunnen bepalen hoe ze gaan staan.
Dit laatste kan zowel in 1,5 als in 2 paardstrailer.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:39

Ik snap het probleem ook niet zo hoor. Kan echt niet inzien waar jij je nou zo druk om maakt.
A.s Zaterdag gaan wij onze trailer halen, hebben 1 e-pony en zijn ook gegaan voor een 2 paards. Maakte in prijs niks uit en dan gaat onze voorkeur uit naar een 2 paards. Onze pony is niet zo groot en ik ben bang dat hij teveel ruimte heeft in de 1,5 paards. Daarnaast weten we zeker dat hij in een 2 paards goed laad. En dan kunnen we altijd een extra paard meenemen of in de trailer zetten als hij toch even niet wil. En de 2 paards ligt stabieler. Dus voor ons had een 2 paards alleen maar voordelen t.o.v een 1,5 paards ondanks dat we maar 1 pony hebben.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:14

Wat is het probleem? Als je haar nou wilt helpen ok, maar dit komt echt als jaloezie over, sorry!

Ze hebben het paard nog maar net, wie weet is die altijd al wel moeilijk te laden geweest.
En daarbij wat maakt het nou uit of ze een 1,5 of een 2-paards trailer hebben.

Ik vervoer ook 9 van de 10x één pony/paard in een 2-paards trailer. Ik had een 1 3/4 en ben uiteindelijk toch voor een 2-paards gegaan, het is ook maar net wat voor gevoel je er zelf bij hebt. En waarom voor een kleinere trailer gaan als je de capaciteit hebt om een 2 paards te kunnen/mogen trekken...............

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:36

Hallo.

Sorry als ik hiermee een oud topic omhoog haal, maar ik had hier ook een vraag over en vind het "zonde" er een topic over te openen.

Ik ben ook voor een trailer aan het kijken voor mijn pony. Ik zit ook te denken aan een tweepaards. Ik heb hier ook vragen over.

Mijn vragen. Ik hoop dat iemand raad heeft. Dank.

1. Het lijkt mij dat met een 2-paardstrailer de pony makkelijker te laden is daar deze breder is en dat hij stabieler staat met het schot. Wat is jullie ervaring hiermee?

2. Ik ga geen tweede pony kopen en er kan ook niemand meerijden, want dat kan mijn auto niet trekken, dus de trailer wordt "teruggekeurd". Mijn auto mag in totaal 1350 kilo trekken. De trailer weegt ledig 700-850 kilo en de pony 350 kilo. Als ik de trailer dan terug laat keuren op papier naar 1350 max toelaatbaar totaalgewicht, dan kan ik er gewoon mee rijden als ik het goed begrepen heb (850+350= €1200) Iemand hier nog nuttige suggesties of toevoegingen over?

(Ik had een mooie 1,5 gezien maar die was ook >700 kilo ledig gewicht. Dus in het gewicht maakt het niet veel verschil. Ik zoek een polyester trailer)

Ik hoor graag jullie commentaar. Ik wil een goede afweging maken. Bedankt.