paarden/pony 'praat'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

paarden/pony 'praat'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 20:03

Tja, hoe moet ik het anders zeggen...mijn pony (Tinker/Draver, 5 jaar) kent een scala van geluidjes en laat die geregeld horen.

Het al gillend en piepend door de wei/bak heen kletteren herkent iedereen wel van zijn vierbener, maar buiten dat laat mijn pony zich duidelijk horen bij het buitenrijden, dan laat hij in het begin een soort zacht snurkend keelgeluid horen bij iedere stap (géén cornage !!).
Bij grondwerkoefeningen (parelli) is er met name één bepaalde oefening waarbij hij (standaard!!) een gilletje van afkeuring laat horen (en een huppeltje): meneertje is het dan niet eens om 'weggestuurd' te worden op de circel.
Na opbouw van spanning volgt er een gilletje; bijvoorbeeld wanneer ik hem naar stal wil halen, hem het halster omdoe en we lopen een paar passen richting stal - niet snel genoeg voor meneertje maar hij mag niet sneller lopen - volgt er een verontwaardigde piep met dito blik - haalt het echter niet in zijn hoofd een stap te snel te doen.

Zo kan ik meer voorbeelden geven.....ik ken geen andere paarden of pony's die zo vaak geluidjes maken. Wie wel, en....doe je daar iets mee/reageer je daar op ?

O ja, voor de NH'ers: hij is LB introvert, zou dit er iets mee te maken hebben ?

Marion71

Re: paarden/pony 'praat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:37

Mijn paard kan van die knorrende zuchtende geluiden maken, als ze ohz loopt of aan de hand. Ja, hoe typ je dat geluid? Ook als ik aanspring in galop kan ze zo'n heel zwaar OEF geluid maken, alsof ik heeel hard trap. In werkelijkheid zie je m'n galophulp niet eens. Haar geknor en ge-oef leveren altijd gelach van omstanders op. Dat geknor doet ze ook als ze poept, een hele bevalling kennelijk. O ja, ze toetert ook graag in de voerbak of tikt met haar ijzers tegen de stalen delen van de box aan. Ze houdt kennelijk van muziek maken. Gewoon een raar paard, denk ik.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 00:03

ha, nog een 'spraakzaam' paard !

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:01

Marion71 schreef:
O ja, ze toetert ook graag in de voerbak .

_O-

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:05

Haha, wat grappig zeg! Ik heb wel eens een keer op een paard gezeten en steeds wanneer hij zich moest inspannen was het van huf-huf-huf-geluid (kan het ook niet onschrijven)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:09

Haha ik ken het wel. De merrie pony van mijn nichtje maakt bij alles geluid. Singel je met een rukje aan (sorry dikke ponybuik) dan komt er ook een gilletje uit. :')
Naar andere paarden gilt ze, als ze in de bak te dichtbij komen bijvoorbeeld. Kleinste poown van stal maar wel de grootste mond. En heel overdreven hijgen als ze moe is, hinniken als ze naar haar mening te lang in de trailer staat....
Laatst moesten we van zeeland naar 't NK in Ermelo. En we moesten steeds stilstaan om de weg te vragen. Dus iedere keer als er iemand langs de trailer liep ging mevrouw lopen schelden. :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:10

Stan is een enorme lawaaipapagaai.
ALs ik bij de wei kom word ik met luid gehinnik ontvangen, tijdens het rijden als hij iets moeilijk vindt gaat hij een beetje mummelen, zo'n half zacht laag gehinnik, tijdens het buiten rijden zet hij af en toe luidkeels zijn stem op.
Ik vind het eigenlijk wel grappig.
Heb ook een merrie gehad die zoveel hinnikte. Zelfs toen ze al Z dressuur was. Als ze het lastig ging vinden ging ze hinniken tijdens de proef. Soms ook heel hard. We hebben een videoopname van een L proefje waarop ze 20x hinnikte :o :D

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:07

haha, dat lijkt me echt grappig !

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:11

Als Bianco (een schimmel) bij ons op de manege mij om de hoek ziet komen is het altijd een heel klein ingehouden hinnikje, zie je net zijn neusgaten bewegen... zo van: hee hallo, ben jij er ook weer? Maar ik heb één keer gehad (en dat was in de vakantietijd) stond mijn lespaard in een andere stal. Ik kwam dan even met mijn pa, nouuuuuu.... die begón me toch ineens te hinniken naar me, allemachtig, ik weet het nog heel goed hoor!

humid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:12

Vroeger had ik ook ooit zo'n paard, maar ik reageerde er niet zoveel op. Na een tijdje stopte het. Maar dat kan ook zijn omdat hij een maatje kreeg.

GeisliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:57

Ik ken een paard die als die aan de teugel loopt in draf bij elk stapje een soort kreun laat horen. :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:08

ik heb wat dat betreft dus een gillende keukenmeid ofzo :+
mijn pony praat graag tijdens het spelen/uitdagen met andere paarden.
hij piept dan echt bij elke aanraking haha,ik vind het zelf altijd hilarisch om te zien en ik heb er wel een filmpje van
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 917483519#

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:14

ellepel schreef:
ik heb wat dat betreft dus een gillende keukenmeid ofzo :+
mijn pony praat graag tijdens het spelen/uitdagen met andere paarden.
hij piept dan echt bij elke aanraking haha,ik vind het zelf altijd hilarisch om te zien en ik heb er wel een filmpje van
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 917483519#

hahaha, hier kan ik nou uren naar kijken !!! Zijn dit nou maatjes geworden ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:20

echt niet!
allebei een gigantisch ego ( laat gecastreerd)dus ze stonden op een landje naast elkaar met elk een groepje merries en ze renden de hele dag heen en weer langs de draden om ze maar te verdedigen..wil ik niet op gokken om ze dan bij elkaar te zetten
zelfs al waren ze bij elkaar uit de buurt dan stonden ze zich nog gigantisch uit te sloven _O-
heel apart stel om zo te zien.

ik vind dat gepiep zo grappig he?
hij doet het ook echt zo overdreven :D

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:21

Wat is dat toch voor getik door de hele video heen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:25

ik heb er nog eentje:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 973548912#

die is al wat ouder.
appie stond vaak in de winter bij drie veulens in,hij kon zo leuk spelen met het hengstje.
en dat gaat ook met de nodige praat. :P
sowieso leuk stukje paardentaal ook daar te zien.

alleen jammer van de kwaliteit.
.dat getik zit in het fototoestel,geen idee waar dat van komt.
dan zijn de filmpjes ook altijd wat minder van kwaliteit denk ik?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:31

haha, héérlijk brulaapie! :D

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:13

hahah wat een leuk topic zeg :P. Mijn merrie is niet zo'n 'prater'.
Maar ze maakt af en toe wel 'geuildjes'. Als ik haar aan het opzadelen ben of klaar ben met rijden doet ze zo'n diepe zucht van : 'Oh ben je al klaar?', of het betekend 'hehe eindelijk we zijn klaar' :P En altijd als ze ik naar de buitenbak loop met haar begint ze van opwinding te snuiven (niet bang ofzow hoor, maar ze is dan vrolijk) . Buitenrijden vind ze blijkbaar leuk.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:01

@ellepel: oeps, dat was nét effies wat nijdig, of niet ?