Nieuw paard: ken schrikreacties nog niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Nieuw paard: ken schrikreacties nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:30

Hallo,

Binnenkort komt mijn nieuwe merrie op mijn stalling te staan. Vermoed dat ze vanwege onzekerheid en trailerstress behoorlijk gestressed uitgeladen zal worden.
Op het erf staan koeien (vlakbij, die eten bijv naast de bak) en rijdt de boer voorbij over het erf op zijn trekker om de koeien te voeren. Er zijn veel andere paarden, maar die staan overdag op t land. Nu staat ze nog in alle rust achter woonhuizen in een grote wei zonder verkeer e/o koeien in de buurt.
Grote kans dus dat paard erg bang is van al dat nieuws en de benen wil nemen. Ik ken haar schrikreacties nog niet goed, we hebben nog geen vertrouwensband en fysiek zal ik het toch nooit van haar winnen, en zelf ben ik ook niet superrelaxed ben ik bang, dus mijn vraag:

Hoe zouden jullie dit voorbereiden? Als we aan komen vraag ik in ieder geval of boer effe zijn tractor wil parkeren. Er is ook iemand die daar de paarden verzorgt dus ik zal mede met haar alles doorspreken, er komen daar natuurlijk vaker paarden aan.

Paard zie ik niet meer tot ik haar ga ophalen, ze staat te ver weg.
Graag jullie tips?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:43

Hoe meer gestresst jij bent, hoe erger zij het overneemt......
Als jij je nu al in alle bochten wringt om alles maar zo gladjes te laten verlopen, dat straal je ook uit naar je paard, dus komop, RELAX
Ik spreek uit ervaring, mijn paard had toen ik hem net had allerlei vluchplannen, dus ging ik steeds verkrampter zitten, met als gevolg gevaarlijke situatie's.
Zo kon ik hem ook niet laden in de trailer, teveel stress en hem teveel aankijken en maar trekken en plukken aan hem.
Hulp gehad daarvoor en wat blijkt, zonder stress en vooral niet aankijken en hij staat er zo in.
Ze spiegelen jouw gedrag aan zichzelf.

Zet je trailer zo dich mogelijk bij de stal, rustig uitladen en loop een rondje, doe er evt voor als ze sterk is een hengstenketting aan als je haaar uit de trailer hebt, die gebruik je niet, alleen als ze aan het rennen gaat.
Geef desnoods een paar drupprels/spuitjes Bachbloesem rescue remedie, helpt voor het opbouwen van spanning, ook voor jezelf in te nemen.
Succes

troi

Re: Nieuw paard: ken schrikreacties nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:54

Ik sluit me totaal aan bij mijn voorganger, probeer zelf zo relaxed mogelijk te zijn. Als het helpt voor jouw gevoel om een hulpteam klaar te hebben staan, probeer dat te regelen. En lang niet alle paarden zijn supergestressed als ze ergens anders heen gaan hoor.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:56

Hee, ik zat met Jippe in dezelfde situatie. Maar ik heb het mij gewoon nooit afgevraagd! Wat ik heb gedaan is zelf een plan maken en me daaraan gehouden. Bij mij betekende dat ZELF Jippe laden ter plekke. Want als hij mij daar de trailer op zou volgen en mij dus dat vertrouwen gaf en het leiderschap (zo kort dan even he) accepteerde, had ik een voorsprong met uitladen. Ik had nog nooit een paard geladen (!) maar heb het gewoon in alle rust gedaan. Hij wilde eerst niet, moest even aan mij wennen en mij dat vertrouwen geven maar stond dus binnen 5 minuten op de trailer.

Afladen heb ik ook gewoon gedaan. Erin gelopen, losgemaakt en gewoon met commando's en veel beloningen (woordjes) eraf gehaald. Hij stond even flink te kijken en toen hebben we hem eerst in de paddock gezet. Toen hij een beetje bijgekomen was hebben wij hem in de stal gezet en later die dag met zijn buurman (waarmee hij ook in de groep zou gaan en wat een heeeel sociaal paard is) op de paddock gezet.

Ik weet het: je bent op van de spanning die dag, maar probeer je te ontspannen en haar alle vertrouwen te geven. Ze zal het terug gaan geven! Ik ben zelf een ontzettende zenuwlijer als het moet :P dus ik snap hoe je je zal voelen. Maar probeer echt relaxed te zijn. Evt neurien, dat helpt bij mij. Jij bent vanaf dat moment de leider en dat leiderschap zal je moeten nemen. Bespreek evt van te voren wie er is, hoe laat je er bent en waar je je paard na het afladen neer kan zetten enzo zodat je dat onder controle hebt. JIJ weet dan wat je wilt en staat niet te zoeken en twijfelen: wat zal ik doen??? Als jij op die manier over kan brengen naar het paard dat jij alles weet en haar helpt, komt het echt wel goed.