maikymouse3 schreef:Als een paard overbouwd is, kan je dat met rijden niet oplossen, (rijtechnisch kan je hem wel trainen dat hij minder op de voorhand zal lopen en beter vanuit de achterhand maar je kan er geen centimeters bij trainen) aangezien die niet ligt aan training maar puur aan de bouw van het paard.
Hier fluit ik je terug. Je kunt er in bepaalde gevallen wel degelijk cm bijrijden. Als je de training zoals je die beschrijft correct uitvoerd, lopen vanuit de achterhand, dan zal de schoft er meer uit komen. Bij mijn paardje leverde dat ong 2 cm meer ruimte in de schouder op.
Hoe dat kan? er zijn twee "vormen" van overbouwd zijn, namelijk domweg bouwfoutje, daar valt inderdaad niet zoveel aan te doen, behalve goed trainen om de gevolgen beperkt te houden. De twee "versie", wat ik met name veel Quarters zie doen, is "hangen" in de schouders. Als je een dergelijk paard leert om goed over vier pootjes te lopen, dan zal hij niet meer gaan "hangen" en daarmee 2-3 cm groter worden door het beter aanspannen van de schouderbanden en -spieren.
Geloof je niet? Best, maar ik heb het bewijs hier op stal staan.