Verwachte eindmaat 5-jarige overbouwde ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ikkx

Verwachte eindmaat 5-jarige overbouwde ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 16:57

Mijn vijfjarige ruin; Sheraton X Glennridge X Purioso is nog behoorlijk overbouwd.

Ik heb hem gekocht als net 3-jarige, toen haalde hij de 1,60 nog net niet.

Een half jaar later was hij net 1,63 m.

Met kerst was hij 1,64 m.

Ik heb het idee dat hij nog iets gegroeid is, maar hij blijft erg overbouwd. Ik weet het, hij is een beetje
springengefokt, maar vraag me toch af of dit iets bij zal trekken.
Mij is verder ook weinig bekend van zijn ouders/ grootouders, behalve dat zijn moeder 1,65 m was en Sheraton 1,68 m? Ik heb ook het idee dat hij een laatbloeier is, ook omdat hij nog wat slap en slungelig is en hij begint nu pas te puberen.

Hoe kan ik foto's toevoegen?

Anoniem

Re: Verwachte eindmaat 5-jarige overbouwde ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:08

Sommige paarden zijn en blijven overbouwd, je ziet het vanzelf.
Met 5 jaar zijn ze aardig uitgegroeid, uitzonderingen daargelaten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:03

F-AM -> VMR-TAO

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:50

Hoe zeker weet je dat ie 3 was toen je 'm kocht? Ik ken er wel enkele die als 3 zijn verkocht maar bij nader onderzoek de twee jaar maar amper haalden.
Daarnaat doet rijden een hoop. Ik heb een 9-jarige overbouwde ruin gekocht die een jaar later alles behalve overbouwd was, kwestie van rijden......

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:26

Ik heb mijn paard als 5 jarige, 1.60 m gekocht en is nu 7 jaar en meet bijna 1.70 als ie het al niet is?.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:39

Als een paard overbouwd is, kan je dat met rijden niet oplossen, (rijtechnisch kan je hem wel trainen dat hij minder op de voorhand zal lopen en beter vanuit de achterhand maar je kan er geen centimeters bij trainen) aangezien die niet ligt aan training maar puur aan de bouw van het paard.

Mijn paard is ook overbouwd, als 4 jarige erger dan nu op 6 jarige leeftijd. Hij trekt elk jaar toch nog een beetje bij. Hij zal altijd overbouwd blijven, maar het wordt wel elk jaar iets minder :)
Ik zou dus gewoon afwachten met jouw paard, bij elk paard verschilt het immers. Maar hou er wel rekening mee dat hij altijd wat overbouwd zal blijven...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:11

maikymouse3 schreef:
Als een paard overbouwd is, kan je dat met rijden niet oplossen, (rijtechnisch kan je hem wel trainen dat hij minder op de voorhand zal lopen en beter vanuit de achterhand maar je kan er geen centimeters bij trainen) aangezien die niet ligt aan training maar puur aan de bouw van het paard.

Hier fluit ik je terug. Je kunt er in bepaalde gevallen wel degelijk cm bijrijden. Als je de training zoals je die beschrijft correct uitvoerd, lopen vanuit de achterhand, dan zal de schoft er meer uit komen. Bij mijn paardje leverde dat ong 2 cm meer ruimte in de schouder op.

Hoe dat kan? er zijn twee "vormen" van overbouwd zijn, namelijk domweg bouwfoutje, daar valt inderdaad niet zoveel aan te doen, behalve goed trainen om de gevolgen beperkt te houden. De twee "versie", wat ik met name veel Quarters zie doen, is "hangen" in de schouders. Als je een dergelijk paard leert om goed over vier pootjes te lopen, dan zal hij niet meer gaan "hangen" en daarmee 2-3 cm groter worden door het beter aanspannen van de schouderbanden en -spieren.

Geloof je niet? Best, maar ik heb het bewijs hier op stal staan.

Quento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:27

Om te weten of je paard nog groeit is er ook een oud trukje wat vaak gebruikt wordt.
Neem een meetlint. Leg het begin op het bot wat uitsteekt helemaal boven aan de achterkant van zijn voorbeen. (daar waar de singel ligt).
Ga dan met het lint naar het midden van de kogel onder in zijn been.
Ga dan vanuit dit tweede punt met het lint omhoog richting schoft. En laat het lint van punt 1 waar het is.
Zo groot wordt je paard!!!
Je kunt dus zien of hij nog groeit of niet.
Zo zwart-wit is het mss niet, maar wel een leuke test.
Uiteindelijk ligt het aan de groeischijven, zodra deze gesloten zijn is het paard uitgegroeid, maar sit is natuurlijk moeilijk te testen

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:22

Op die manier geloof ik je wel, maar ik geloof dat de TS meer doelt op een 'bouwfoutje' zoals jij het noemt. Een paard dat op die manier gebouwd is kan je daarin weinig herstellen.
Mijn paard is rijtechnisch ook beter bergop gaan lopen, maar op stand blijft het toch echt een overbouwd paard :)

Ikkx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 16:11

Bedankt voor al deze reacties. Vooral het verhaal over dat paard dat er op een gegeven moment 10 cm bijgroeide geeft me wat hoop.
Rijtechnisch ben ik ook behoorlijk aan het vogelen, omdat hij erg graag op de voorhand loopt en lekker lang en laag. Tevens loopt hij snel scheef, achterhand wijkt uit naar rechts. Hier doen we veel krachttraining voor. Hier is de dierenarts/osteopaat al vanaf zijn derde voor langsgeweest en is vaak onderzocht, ook omdat hij snel staakte als je hem wat onder druk zette. Hij had als driejarige een complicatie na castratie als tweejarige waardoor zijn bekken scheef zat. 2 maanden geleden is hij voor het laatst bekeken, ook onder het zadel door dezelfde dierenarts/ osteopaat en hij kon geen enkele blokkade of reden vinden hem niet goed door te trainen.
De touwtjesmethode heb ik ook al toegepast, hierop afgaand zal hij nog een cm. of 4 moeten groeien...

Als driejarige zijn we ook met hem in Moerbeke/kliniek geweest vanwege spierbevangenheid, hier was de dierenarts er heilig van overtuigd dat men idd. een jaartje mis was. Ze mocht zweren dat hij een jaar jonger was! Buitenom zijn wisselen. Ik schrok me wild, omdat ik me niet voor kon stellen dat ik een tweejarige zadelmak had gemaakt! Daarna is hij een half jaar de wei op gegaan uit voorzorg. Toch heb ik me vastgehouden aan de informatie van de "fokker".