bijlage medische behandeling paspoort invullen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda123

bijlage medische behandeling paspoort invullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:50

Graag zou ik horen wanneer en wie de bijlage medische behandeling in het paardenpaspoort moet invullen:
(Ik wil het dier graag uitsluiten van de slacht voor menselijke consumptie)

Moet ik dit nu al aangeven? Wordt dat op het moment zelf pas ingevuld? Zelf invullen?
Moet het stamboek dit mede invullen of de dierenarts? (stempel)

alvast bedankt!

PalermoZ

Re: bijlage medische behandeling paspoort invullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:56

Ben ik inderdaad ook erg benieuwd naar... Zat gister nog te kijken!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:49

Nooit zelf in je paspoort schrijven, altijd door iemand laten doen die er de bevoegheid voor heeft. In het geval van medische behandeling, je dierenarts dus.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:13

Onze merrie is in januari ook erg ziek geweest doordat ze een ongeluk in de stal heeft gehad. Heb de DA er nog op gewezen dat hij het pspoort moest invullen maar deze zei letterlijk dat dat allemaal grote flauwekul was. Hoeveel paarden gaan er nu werkelijk naar de slacht?? Dan bedoel ik de paarden van de Bokkers hier. De meesten gaan gewoon naar het destructiebedrijf, laten we eerlijk zijn. Hoe vaak komt het nou voor dat een paard geschikt is om te slachten?? Het is allemaal een wassen neus dat hele paspoort gedoe. Gewoon een gelddeuntje. Bij koeien of ander vee zit ook geen paspoort en daar wordt ook mee gereisd.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:00

Waarom zou je dat in je paspoort willen schrijven, je bent er toch zelf bij als je ooit voor de beslissing staat om er een einde aan te moeten maken?

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:01

ik hoorde het gisteren dus op stal dat je zo'n papier moest kopen maar ik weet van niks?
schrijven ze de eigenaren van de paarden en of pony's niet even daarvoor?
ik ben dus niet van plan 140 euro te betalen voor een velletje papier

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:22

MiSz_SaNdY schreef:
ik hoorde het gisteren dus op stal dat je zo'n papier moest kopen maar ik weet van niks?

Jij bent toch eigenaar van je paard en daardoor verantwoordelijk voor het up-to-date houden van het paspoort? En hoeveel mensen vergeten wel niet om het paard te laten overschrijven na aankoop?
Daarbij is het verhaal van de medische behandeling in meerdere bladen en zelfs op bokt gepubliceerd ;)
Hoe dan ook...je zult het papiertje/nieuwe paspoort toch moeten aanschaffen hoor...gelukkig kost dat geen 140 euro ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:02

F-AM -> VMR-TAO

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:36

Je moet een nieuw paspoort aanvragen als je het papiertje nog niet hebt want dat werd maar tot 1 juli uitgegeven.

Verder kun je hem zelf invullen. iig wat je wilt aan het einde van het leven van je paard en je eigen gegevens. Evt. medicijnen doet je dierenarts.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:07

Nooit zelf in je paspoort schrijven!!
De DA moet dit doen en zal er tevens een stempel met paraaf bji zetten.

Het medisch inlegvel heeft iedereen ruim een half jaar de tijd voor gehad en geldt iig voor paarden ouder dan geboortejaar 2001 (mijn pony had 'm toen al wel in het paspoort zitten)
Een nieuw paspoort kost iets van 60,-

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:10

annastasia schreef:
Nooit zelf in je paspoort schrijven!!
De DA moet dit doen en zal er tevens een stempel met paraaf bji zetten.

Het medisch inlegvel heeft iedereen ruim een half jaar de tijd voor gehad en geldt iig voor paarden ouder dan geboortejaar 2001 (mijn pony had 'm toen al wel in het paspoort zitten)
Een nieuw paspoort kost iets van 60,-

Je moet idd niet in je paspoort schrijven maar zowel mijn da als het kwpn hebben me gezegd zelf het medische inlegvel in te vullen wat betreft mijn eigen gegevens en of mijn paard bestemd is voor de slacht of niet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:39

Het medisch inlegvel is onderdeel van je paspoort, ik snap dan ook niet dat er instanties zijn die een los vel hebben afgegeven.
Dit vraagt om fraude.
Bovendien wordt je paspoort normaliter ongeldig verklaart als je er zelf in hebt zitten kalken, het inlegvel hoort bij je paspoort dus ook daar mag je niet zelf op schrijven, zelfs je naam niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:41

Het inlegvel wordt compleet met je eigen gegevens aangeleverd dus je hoeft helemaal niks zelf in te vullen. Het is niet zomaar een los velletje zonder gegevens....
Alleen die wel/niet slacht clausule moet worden ingevuld door een DA. that's all.

Ik zou het pas op het laatste moment invullen, eenmaal ingevuld kun je nl niet meer terug, dus waarom gelijk invullen als je m krijgt....?

Dat losse vel komt doordat de paspoorten uitgegeven vóór 2004 dat hele vel nog niet hadden, dus om de mensen tegemoet te komen is dat inlegvel bedacht, anders moesten heeeeeeeeel veel mensen een nieuw paspoort aanschaffen.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:35

pajidin schreef:
MiSz_SaNdY schreef:

Jij bent toch eigenaar van je paard en daardoor verantwoordelijk voor het up-to-date houden van het paspoort? En hoeveel mensen vergeten wel niet om het paard te laten overschrijven na aankoop?
Daarbij is het verhaal van de medische behandeling in meerdere bladen en zelfs op bokt gepubliceerd ;)
Hoe dan ook...je zult het papiertje/nieuwe paspoort toch moeten aanschaffen hoor...gelukkig kost dat geen 140 euro ;)

ik lees geen paardenbladen en heb het dus op bokt over het hoofd gezien denk ik
ik kom ook wel eens een week niet online en ik dnek niet dat elke paardeneigenaar een blad leest of lid is van bokt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:52

flyfly schreef:
Onze merrie is in januari ook erg ziek geweest doordat ze een ongeluk in de stal heeft gehad. Heb de DA er nog op gewezen dat hij het pspoort moest invullen maar deze zei letterlijk dat dat allemaal grote flauwekul was. Hoeveel paarden gaan er nu werkelijk naar de slacht?? Dan bedoel ik de paarden van de Bokkers hier. De meesten gaan gewoon naar het destructiebedrijf, laten we eerlijk zijn. Hoe vaak komt het nou voor dat een paard geschikt is om te slachten?? Het is allemaal een wassen neus dat hele paspoort gedoe. Gewoon een gelddeuntje. Bij koeien of ander vee zit ook geen paspoort en daar wordt ook mee gereisd.

klopt, geen paspoort, wel een uniek en landelijk geregistreerd oormerk...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:10

joyce B schreef:
flyfly schreef:

klopt, geen paspoort, wel een uniek en landelijk geregistreerd oormerk...

Koeien hebben geen paspoort, maar wel een koekaart welke VERPLICHT bij het dier aanwezig moet zijn als deze het bedrijf verlaat (ook een soort paspoort dus.
Waarbij het met het rundvee nog strenger is als met de paarden.
Ieder rund wat het eigen erf verlaat en niet op eigen land wordt gezet moet worden afgemeld en degene waarvan het land is, moet het dier weer aanmelden. Een hele rompslomp waarbij alles precies moet kloppen.
Ik doe thuis de hele veeadministratie en ik kan je vertellen dat je dan beter het I&R paard kunt hebben als het I&R rund.

Zie je het al voor je dat je naar de manege gaat en het paard bij I&R moet afmelden en de manege het paard moet melden als zijnde ingeschaard............

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:16

[PP] Medisch inlegvel voor het paardenpaspoort aanvragen!
heeft toch bijna een half jaar gelopen dat topic...

in de paard en sport is het gemeld, de mensen met een ruiterbewijs/koetsiersbewijs krijgen ook een kwartaalblad paardensport daar heeft het ook in gestaan
@Misz_Sandy Lees je echt geen paardenbladen? Dan ben je denk ik de enige paardenliefhebber die geen paardenbladen leest :D

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:20

cissy schreef:
Het inlegvel wordt compleet met je eigen gegevens aangeleverd dus je hoeft helemaal niks zelf in te vullen. Het is niet zomaar een los velletje zonder gegevens....
Alleen die wel/niet slacht clausule moet worden ingevuld door een DA. that's all.
.

Echt niet. Ingevuld was naam paard, levensnummer en het transpondernummer. En de datum van afgifte los vel. Persoonlijke gegevens van de eigenaar moest ik zelf invullen.DA moet er alleen een stempeltje op zetten. Staat er ook: autorisatie door de bevoegde dierenarts. Daar moet hij zn stempeltje zetten. Klaar :)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:52

Citaat:
Echt niet. Ingevuld was naam paard, levensnummer en het transpondernummer. En de datum van afgifte los vel. Persoonlijke gegevens van de eigenaar moest ik zelf invullen.DA moet er alleen een stempeltje op zetten. Staat er ook: autorisatie door de bevoegde dierenarts. Daar moet hij zn stempeltje zetten. Klaar :)

En dat is dus precies wat mij ook verteld is.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:14

cissy schreef:
@Misz_Sandy Lees je echt geen paardenbladen? Dan ben je denk ik de enige paardenliefhebber die geen paardenbladen leest :D

nee lees ik niet vind ze te duur om zelf te kopen en abo vind ik ook onzin kan mn geld beter besteden aan mn beestenbende haal ik ook trouwens meer plezier van dat uit een blaadje

maar ik wil dus niet dat mijn paard ooit geslacht word voor om op te eten zeg maar dan heb ik dat vel toch ook gewoon niet nodig?
of moet ik hem dan wel hebben en komt het erop te staan?

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:37

MiSz_SaNdY schreef:
cissy schreef:

nee lees ik niet vind ze te duur om zelf te kopen en abo vind ik ook onzin kan mn geld beter besteden aan mn beestenbende haal ik ook trouwens meer plezier van dat uit een blaadje

maar ik wil dus niet dat mijn paard ooit geslacht word voor om op te eten zeg maar dan heb ik dat vel toch ook gewoon niet nodig?
of moet ik hem dan wel hebben en komt het erop te staan?

Kijk hier maar even naar http://www.fps-studbook.com/src/images/nieuws/stappenplanmedbeh.pdf het is welliswaar van het fps maar regelgeving hierover komt op het zelfde neer

Edit: In je paspoort staat vermeld waar je paard staat ingeschreven, daar kan je een nieuw paspoort aanvragen. Wellicht hebben zij een website met meer informatie :)

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:45

linda123 schreef:
Graag zou ik horen wanneer en wie de bijlage medische behandeling in het paardenpaspoort moet invullen:
(Ik wil het dier graag uitsluiten van de slacht voor menselijke consumptie)

Moet ik dit nu al aangeven? Wordt dat op het moment zelf pas ingevuld? Zelf invullen?
Moet het stamboek dit mede invullen of de dierenarts? (stempel)

alvast bedankt!

Op het inlegvel kun je gewoon het gedeelte invullen Deel II (hierdoor wordt het dier definitief uitgesloten van de slacht voor menselijke consumptie)

Een stempel of handtekening van de dierenarts is helemaal niet nodig, alleen als het dier wel voor slacht is bestemd.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:58

Code
Medische behandeling
Op de pagina’s “medische behandeling” moet de eigenaar aangeven of een paard wel of niet
bestemd is voor de slacht. Als een eigenaar niets heeft aangegeven in het paspoort is het paard
automatisch bestemd voor de slacht. De dierenarts moet bij het behandelen van zo’n voor de
slacht bestemd paard met bepaalde medicijnen, deze in het paspoort vermelden. Het betreft de
zogenaamde essentiële diergeneesmiddelen voor paarden. De dierenarts weet om welke stoffen
het gaat.

Toch vind ik het in z'n geheel vaag..als je dus niets invult is het paard automatisch bestemd voor de slacht. Maarr als er dus in zijn geheel niets is ingevuld -zo ook niet de medicijnengeschiedenis -lijkt mij het paard niet geschikt voor de slacht. Hierbij trek ik mijn conclusie dat dit hele inlegvel alleen interessant voor eigenaren die hun paard ter consumptie willen aanbieden. Laat dit inlegvel achterwege denk ik dan en laat alleen de eigenaren met bedoelde slachtpaarden zo'n inlegvel verplichten.

Zal idd wel weer een middel zijn om geld te verdienen ?!