Oudere pony een deken opdoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rooslover

Oudere pony een deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:48

Ik zit dit jaar een beetje te twijfelen of ik mijn oude pony van 24 een deken op zal doen dit jaar.
Ik hoop eigenlijk dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Het gaat om een welsh a pony van 24, vorig jaar was ze in betere conditie. Dit jaar heeft ze echter
geen grammetje vet op haar lichaam zitten. Ze zit nu al vrij dik in de vacht, maar ik ben bang dat als het straks echt kouder wordt dat ze moeite krijgt met zichzelf warm houden.
Ze blijft voorlopig 24/7 buiten staan, maar gaat misschien van de winter naar binnen.

Het zijn van nature toch best wel sobere pony's die wel tegen een beetje kou kunnen, dus ik ben ook bang als ik er een deken op doe, dat dan misschien haar weerstand achteruit ga.
Wat zouden jullie doen/of mij adviseren?

Nell_

Re: Oudere pony een deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:30

Mijn pony is 19, en had het al een aantal jaren koud in de winter. Ze had een enorme vacht, maar toch viel ze af etc.

Ze staat nu dit jaar voor het eerst onder de dekens.

Je zou een ongevoerde regendeken op kunnen doen. Maar probeer de deken echt op te houden! Weerstand gaat juist achteruit van constant deken op en af.
Evt zou je een 100 grams deken op kunnen doen als het zo koud word als afgelopen jaar!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:52

Bij extreme kou doe ik snachts een dekeen op bij mijn oudjes :j. Ik stel het wel zo lang mogelijk uit en ben nu al bezig met bietenpulp/zemelen voeren.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:13

Bij mijn oudje merk ik ook dat ze meer moeite krijgt om zichzelf warm te houden :j ik los dat inderdaad op met een dekentje!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:42

Ik zou hem idd onder een dekentje zetten voor oudjes toch wel lekker.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:44

Aangezien ik lees dat ze geen grammetje vet heeft zou ik zeker een dekentje opdoen.. opwarmen en verharen kost behoorlijk wat energie

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:46

Ik twijfel ook een beetje. Mijn ''oma'' is 19, altijd dik in het haar in de winter maar vorig jaar vond ik haar wat mager in de winter. Had niet de indruk dat ze het zo koud had maar ze zag er niet florissant uit. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ze vorig jaar 24/7 buiten is gebleven. Dit jaar komt ze in een paddock bij huis met een schuilstal en kan ik haar wat beter in de gaten houden.
Denk eraan om straks ook maar met een regendekentje te beginnen, dun fleecevoerinkje erin. Kijken hoe dat gaat.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:46

Ik zou voor buiten en zeker snachts ook een deken op doen! ;)
Je kunt ook de pony snachts op stal zetten? :o

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:42

oke dank jullie wel! Ik lees dat er toch wel meer oudere pony's hier last van hebben.
Bijvoeren wordt bij haar ook lastig ivm chronische hoefbevangenheid. Daarom wil ik eigenlijk op de wei laten staan, omdat als ze op stal staat daar juist last van krijg.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:37

Ik zou het inderdaad gewoon lekker doen. Helemaal als je het idee hebt dat je pony af valt of het koud heeft.
Droge vrieskou is op zich niet zo vreselijk, vaak worden ze kouder van regenachtig weer.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:06

@Rooslover: als je pony heel gevoelig is voor hoefbevangenheid (net zoals mijn paardje Amber) dan moet je zorgen voor voldoende "oud" of langstengelig hooi om te eten. Eventueel kan je een suikerarme slobber erbij voeren voor vitamientjes en mineraaltjes. Die van mij krijgt in de winter nu wel gewoon de hele dag door kuil/hooi en verder per dag een pavo summerfit blokje. Daar doet ze het erg goed op!
Verder ook zorgen voor voldoende beweging trouwens!

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:28

Dit verhaal komt me echt heel bekent voor ;)
Dus ik zou even wat uitleggen wat wij deden toen we pasha ( 30jarige welsh d pony.) overnamen toen ze 29was.
Pasha stond daarvoor 24/7 op de wei. Zonder deken, ze had een superdikke wintervacht, en liep daar ook mee in de zomer, omdat ze die gewoon supermoeilijk kwijt raakte.
Wij hebben ons kapot gepoets en geplukt, maar altijd was de wintervacht te zien.
Wij hebben er overgenomen, omdat ze anders naar de slacht ging. ( me vriendin verzorgde haar daarvoor ) Nu staat ze heel de winter op stal en hebben wij haar een deken opgedaan..Het is ons heel goed bevallen, ookal heeft ze nogsteeds wel een dikkere wintervacht dan andere paarden met een deken..Maar dat komt omdat ze altijd gewend is 24/7 zonder deken op de wei te staan..

Ik zou je pony wel een deken opdoen. Ook omdat je pony wat ouder is en veel meer moeite moet doen voor een wintervacht aanmaken en verharen ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:31

Ik doe mijn oudje 's winters een lekkere dikke deken op. Zij verbruikt anders teveel energie om zichzelf warm te houden, waardoor ze te mager wordt. En daar kun je moeilijk tegenop gaan voeren.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:33

Ik heb een aantal jaar terug ook zo'n topic geplaatst. Mijn oudje van 30+ ging al zijn hele leven dekenloos door het leven maar kreeg het de laatste jaren toch wel koud. Helemaal na een regenbui stond hij echt te bibberen.
Zijn eerste dekentje kreeg hij rond zijn 32ste en hij heeft deze met plezier gedragen. Ik ben blij dat ik toen die keuze heb gemaakt. :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:37

Ik heb ook een oudje die in de winter zo lang mogelijk buiten staan, maar ik heb nooit de indruk gekregen dat ze het koud had. Was nog steeds lekker druk en valt ook niet af in de winter.. Maar nu ik dit zo lees ga ik toch beetje twijfelen.
Ponytje is trouwens 35 :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:38

Mijn opa fjord van ruim 23 jaar krijgt ook lekker een deken op. Hij valt zo in...

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:47

Mijn opa (27 en stokm 1.74) krijgt ook lekker een deken op. Van de week als het weer omslaat dan gaat de 0 grams regendeken op en zodra het onder de 10 graden gaat komen overdag een 300 grams.

Als ik geen dekens op doe dan heeft hij veel te veel energie nodig om zich zelf warm te houden en word dan super mager.
Ik ben nu ook begonnen om weer meer te voeren. In voorjaar-zomer krijgt hij totaal 2 kilo (1 kilo biks en 1 kilo muslie) per dag en in de winter zit hij op totaal ruim 3 kilo (1 1/2 kilo biks en 1 1/2 kilo muslie).
Door meer te voeren krijgen ze meer energie en die zetten ze om in warmte.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:49

Mijn opaatje krijgt nooit zo veel voer hoor, maar ik ga nu oudjesslobber proberen van Subli..ben benieuwd(niet als hoofdvoer, maar als aanvulling)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:51

roosje84 schreef:
Mijn opaatje krijgt nooit zo veel voer hoor, maar ik ga nu oudjesslobber proberen van Subli..ben benieuwd(niet als hoofdvoer, maar als aanvulling)

Wij hadden vorig jaar ook bejaarden slobber, dat Hielp wel, alleen zijn er mee gestopt. Want de stal eigenaar maakte dat altijd, 3 of 4x per dag..
Maar ons oudje was toen gewoon zoo vermaagerd enzo..dus toen hielp dat spul echt heel erg goed:D

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:57

roosje84 schreef:

Die van mij krijgt ook nog een flinke scheut lijnzaadolie door zijn voer. En slobber staat zo nu en dan op het menu, maar dan ter vervanging van 1 maaltijd. Ik geef gewone normale slobber van Hippostar, ook door de slobber gooi ik een scheut lijnzaadolie :P

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:58

Mijn oudje staat nu ook onder z'n 0 gram.
En van de winter krijgt hij 200 gram op , zo hoeft hij minder moeite te doen om zichzelf warm te houden.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:06

Mijn opa-tje heeft vandaag zijn o grams regendeken op gekregen. Vond het zo schraal koud, vooral de wind.

De andere paarden staan allemaal nog zonder deken, maar dat zal ook niet meer lang duren denk ik ;)

devilseye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:29

die van mij heeft in de winter alleen een regendeken op

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:55

Mijn oude kerel ( kwpn 31) heeft nu voor het eerst in zijn leven ook een deken op , nu nog 0 gram regendeken. Hij komt heel moeilijk uit zijn wintervacht en heeft bijna geen spek op zijn lichaam, mijn ouders zeggen dat ik gek ben omdat hij al jaren zonder deken buiten loopt, maar nu ik dit topic lees ben ik er toch wat blijer mee dat ik het toch doe, misschien voor mijn eigen gevoel en toch ook om mijn oude kerel het nog een beetje naar zijn zin te hebben