HELP!! Pony blijft heen en weer lopen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fortuna22

HELP!! Pony blijft heen en weer lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 21:01

Zoals de titel al zegt,ik heb een pony op stal die dwangmatig heen en weer loopt langs de omheining.
De ene keer doet ze het halverwege de dag opeens,de andere keer als haar weidegenootje er uit word gehaald.Ondanks dat er dan andere paarden om haar heen staan!
Maar ook als ze gewoon allemaal buiten staan wil ze wel eens beginnen.
Kortom,geen pijl op te trekken.
Ik negeer haar dan maar zoveel mogelijk maar zoals jullie begrijpen werkt het aardig op de zenuwen èn is het funest voor de bodem van het weiland of de paddiock om nog maar niet te spreken over het gestel van de pony!
Ik haal haar er dan niet eerder uit dan dat ze stil staat om dit gedrag niet te belonen.
Maar dat kan soms echt lang duren...

Dus mijn vraag; wie heeft hier ervaring mee en wie heeft er tips voor mij(ons)

Dolano

Re: HELP!! Pony blijft heen en weer lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:14

Ik volg dit even, mijn paardje doet dit namelijk ook.
De ene dag wel en de andere dag niet.
Het is inderdaad ontzettend zenuwslopend om haar uren achter elkaar heen en weer te zien lopen.

Ik weet ook echt niet wat ik er aan moet doen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 21:30

Ja erg hè?Heb ook al van alles geprobeerd...

Kom op mensen,zoveel kennis hier op Bokt!
Er moet toch wel iemand tips voor ons hebben??

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:45

paard laat duidelijk zien dat hij het niet leuk vind in het land op het moment dat hij zo staat de draaien. Ligt hij misschien niet goed in de kudde ? Staat er te weinig gras ? Heeft hij het koud ?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 23:11

Ok maar word ook niet beter van binnen zetten met soortgenootjes.(Heb ook nog eens open stallen)
Ze staat niet in een kudde maar samen met een andere merrie waar ze verzot op is.
In de paddock krijgen ze kuil maar dat overloopt ze.Dat terwijl ze er normaal erg gek op is.
Koud is ook geen optie.

kairouan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 01:00

Misschien voelt ze zich gewoon niet op haar gemak. Vaak is angst wel een boosdoener hoor, Misschien gewoon toch weer van voor af aan opbouwen kwa tijd

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 09:57

Ja,heb ik ook aan zitten denken.
Maar van de zomer heeft ze hele dagen buiten gestaan zonder dat er wat aan de hand was.
Opeens begon ze dan weer.De volgende dag was het over of zelfs wel eens een uurtje later.
Er is echt geen pijl op te trekken.
Als ik haar dan op stal zet gaat ze daar verder en ploegt de stal om.
Voor de duidelijkheid,dit is niet de hele dag door!Vaak staat ze onbezorgd te slapen en te eten en is dan uitermate ontspannen.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:00

zou hier wel mee uitkijken onze jaarling deed dit de eerste maanden dat hij bij ons was ook heel erg.(we dachten dat hij moest wennen) na een poosje stokkreupel had hij overbelaste kniebanden door het telkens heen en weer lopen. het heeft 4 maanden geduurd voor het beestje weer normaal kon lopen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:59

Ik ben inderdaad ook bang voor blessures,vandaar dit topic.
Alleen doet ze het niet constant gelukkig.

Ghhf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:31

probeer hem is goed te verwennen misschien wordt ie dan een beetje moe

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:52

meliiii schreef:
probeer hem is goed te verwennen misschien wordt ie dan een beetje moe

Rare reactie... als jij flink verwend wordt, word jij dan ook een beetje moe?

Ik denk dat je paard op dat moment op zoek is naar meer veiligheid/rust. Ze voelt zich op dat moment absoluut niet prettig in het land. Misschien door geluiden die jij niet horen kan, misschien omdat er iets is gebeurd in of buiten haar land waardoor ze onrustig is geworden. Ze heeft door dat andere paarden te eten krijgen...
Haar stal (of ander stuk land, dichterbij stal/andere paarden) zouden haar dan weer rustig moeten maken. Het maatje waarmee ze op dat moment staat, hoeft zowel geen oorzaak als oplossing voor het probleem te zijn.

Ik heb ook op een stal gewerkt waar één van de paarden dit deed. Stond over het algemeen graag buiten, stond nooit alleen en speelde ook echt met de paarden waarmee hij stond. En toch, op een bepaald moment, werd hij erg onrustig en wilde hij ook naar binnen. Hele sporen trok hij. Op stal was het direct over, kennelijk gaf hem dat genoeg rust.

Je kan er weinig aan doen, tenzij je bijv. een stal met uitloop kan creeeren, zodat ze zelf kan kiezen. Misschien wordt het gedrag minder als ze dichter bij stal komt te staan. Misschien voelt ze zich lekkerder in een grotere kudde om buiten te staan. Misschien verveelt ze zich en wil ze op dat moment graag iets doen... Je kan het haar helaas niet vragen, je kan alleen kijken of het gedrag verbetert als jij verschillende oplossingen probeert.

Je beloont het gedrag niet door haar uit het land te halen op zo'n moment. Ze zal je dankbaar zijn dát je het doet, wie weet kan jij haar op dat moment meer comfort bieden. Maar het zal voor haar geen aanleiding zijn om dús maar heen en weer te gaan lopen want misschien wordt ze er dan wel uitgehaald...
Dat staat echt los van elkaar, je paard denkt niet op die manier.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:34

Bedankt voor je reaktie Nickas.

De optie's die je schrijft heb ik ook aan gedacht.
Maar alle paarden krijgen gelijk eten en op stal is ze ook niet altijd tevreden.Ook in de paddock naast de stal doet ze het...Lastig!

Ik ben het alleen nog niet helemaal met je eens dat je haar gedrag niet beloond door haar op stal te halen...
Als je bv een paard wat tegen een deur ramt een pluk hooi geeft als ie dat doet zal het niet erg lang duren voordat hij dit spelletje door heeft.

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:18

Een paar reacties: je zegt dat je paard dol is op haar weidemaatje, maar deze kalmeert haar niet echt. Wellicht is je paard beter af in een iets grotere kudde, meer paarden om haar bezig te houden? Veel paarden worden onrustig als hun enige weidemaatje eruit gehaald wordt, dus ook daarom is een iets grotere kudde wellicht een oplossing.
Verder is het wel vreemd dat het onrustige gedrag zo onvoorspelbaar is. Kan het zijn dat ze ergens pijn heeft, bijvoorbeeld met eten? Of dat ze erg aantrekkelijk is voor dazen en vliegen, en dus veel gestoken wordt?
Misschien kun je haar eens een paar uur onopvallend observeren in de wei, mogelijk dat je zo kunt zien wat de aanleiding is voor het onrustige gedrag. Veel sterkte in ieder geval!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:43

Dank je Pertonella.
Een grotere kudde is geen optie,de paarden kunnen alleen per 2.
Maar er staan dan wel meerdere koppels tegelijk buiten,naast elkaar.
Haar weidemaatje gaat er niet uit zonder dat ze mee mag,dat is echt geen doen.
Dazen en vliegen hadden we bijna niet daarnaast worden ze allemaal in ingespoten.
Pijn is er voor zover ik kan zien niet.

Verder heb ik haar wel een rustig vanachter het hek bekeken.
Soms stopt ze met heen en weer lopen,soms gaat ze door.
Zo niet staat ze rustig te slapen of te eten.

Ik wil hier trouwens wel even zeggen dat ik jullie meedenken erg waardeer.
Het is dan ook niet mijn bedoeling al jullie tips te ontkrachtigen!
Ik heb alleen al erg veel gedaan en uitgeprobeerd voordat ik jullie hulp heb gevraagd.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:45

Paardje hier op stal doet het ook, lijkt me toch de zenuwen of stress, situatie van het beestje is ook wel wat apart.

Maakt niet uit of er een paard bij staat ja of te nee.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:09

Doet je paard dit al het hele weide seizoen of alleen nu er weer een stuk minder gras staat? Wordt er ook gewerkt met het paard?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 14:17

Ja eigenlijk het hele seizoen.Soms wat vaker en ook wel eens een weekje niet.
Ze kregen kuil bijgevoerd in het land zodat ze de hele dag bezig waren.Inmiddels staan ze weer volledig in de paddock(met kuil).In de zomer staan de daar om de dag in en de andere dag op het gras,ik heb namelijk anders niet genoeg land voor allemaal.
Het gedrag werd overigens niet erger of minder van de paddock.Het leek wel iets erger te worden als ze in het achterste land stond dus dat probeerde ik dan te voorkomen.Maar ook dit was niet altijd het geval.

_Quickje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:23

Misschien heeft je paard een slechte herrinering aan de weide(of een weide die er op gelijkt) en is ze alleen bang.
Je kan haar eens longeren in de weide,
of (nu klinkt dit misschien wel raar maar het helpt!) gewoon met een boek in de weide gaan zitten terwijl zij staat te grazen, misschien word ze dan zo minder bang en ziet ze dat er eigenlijk geen reden tot paniek is...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:22

Misschien niet dezelfde oorzaak, maar een paardje wat vroeger op mijn weiland heeft gestaan had hetzelfde gedrag. Bijna de hele dag een en weer lopen totdat de gleuven in de grond stonden.
Bleek een renpaard te zijn geweest oid, volgens zijn eigenaren was hij gewoon nog steeds gewend zijn kilometers te lopen zoals vroeger. Alhoewel ik dat wel betwijfel, paard leek altijd net alsof hij iets zag, altijd opgewekt, bijna nerveus..

Erg vreemd, lijkt me bijna iets neurotisch zoals weven of luchtzuigen. Misschien kan je eens een gedragsdeskundige contacteren, zit er vast wel een op bokt!
Succes, ben benieuwd!

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:58

Bizette schreef:
Ik volg dit even, mijn paardje doet dit namelijk ook.
De ene dag wel en de andere dag niet.
Het is inderdaad ontzettend zenuwslopend om haar uren achter elkaar heen en weer te zien lopen.

Ik weet ook echt niet wat ik er aan moet doen.

misschien moet je eens wat speeltjes proberen in de wei. leg er een grote skippy bal neer ofzo.
in de stal kun je ook speel dingen ophangen. misschien werkt het wel bij jou paard en is het verveling bij jou paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:05

Fortuna22 schreef:
Ik ben het alleen nog niet helemaal met je eens dat je haar gedrag niet beloond door haar op stal te halen...

Ik zie de beloning naar stal ook niet echt.
Andersom (van binnen naar de wei) kan ik dat eerder begrijpen.
Echter ookal zou het een beloning zijn - van buiten naar binnen - lijkt me dat toch nog altijd beter dan dat heen en weer lopen.

Verder heb ik er gelukkig geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd of iemand er meer vanaf weet.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:37

Ik probeer even met je mee te denken maar heb nog een paar vraagjes; hoe lang heb je haar al en deed ze dit al vanaf het begin (event. dus ook al bij vorige eigenaar)? Als het bij jullie begonnen is; kan je nog iets herinneren van de dag (veranderingen die doorgevoerd zijn e.d.) waarop het gedrag begon? Mss kan je daar iets uit halen.

Verder heb ik weinig ervaring met dit gedrag. Sommige paarden bij ons op stal vertonen dit gedrag alleen als er rond de tijd dat ze naar binnen gehaald worden iemand op de middenpad verschijnt, terwijl het hek open staat (is het hek dicht dan heeft niemand iets in de gaten).

myro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:53

Hoi! Ik weet dat dit een oud topic is maar ik wou toch nog even reageren. Mijn paard doet exact het zelfde als fortuna haar paard. Omdat dit topic al wat ouder is ben ik erg benieuwd of jij iets hebt kunnen vinden om dit gedrag te minderen/stoppen