Ervaringen met paarden en ander vee ? bv. Alpaca's ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobje

Ervaringen met paarden en ander vee ? bv. Alpaca's ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 09:25

Hoi

Ik krijg waarschijnlijk een paar alpaca's te logeren.
Ze zouden zo de wei in kunnen hier.. want ze hoefen niet achter een geit-bestendige omheining.

Ik heb een leuk stukje land naast ons huisje liggen, de ene helft huren wij en de andere helft is van de buren.
Zij hebben hun jonge hengstje erop lopen (welsh 1 en een half jr.) en wij hebben er een biertje van 4 lopen.... zou ik van de winter zo graag willen aanrijden :z

En er zou plek genoeg zijn voor de alpaca's van mijn vriendin...
Maar heeft iemand dat ooit al eens gezien ?
Gaat dat goed ?
Zij zelf zegt dat het geen enkel probleem zou zijn ...
Maar stel je voor ???

Ik heb ooit een groep paarden met een hangbuikzwijn zien lopen,
Dat vond ik ook al zeer intressant gezien het negeer gedrag van de paarden...
Maar ik heb mijn paardje ook wel eens compleet door het lint zien gaan bij het passeren van een
ezel die begon te balken....
Hoe wen je zoiets veilig aan elkaar...
Alpaca's hummen immers, die maken wel hele aparte geluiden...

Ik zou zeggen vertel
reflecteer.
Ik ben zeer nieuwschierig......

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:34

Kavama hier op bokt, die heeft Alpaca's, die kan je er vast meer over vertellen.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 09:39

Diablo schreef:
Kavama hier op bokt, die heeft Alpaca's, die kan je er vast meer over vertellen.

Nou dan ben ik heel nieuwschierig naar haar ervaringen.
Nog iemand al eens ander vee geprobeert...
Mijn ruin achtervolgt nog wel eens mijn kippen.
Dat levert hem de adrealine kick van geluid, en ronddwarellende veren
en een kip die onder het hek door schiet... :D (hij is een spook...hi hi hi hi)

Anoniem

Re: Ervaringen met paarden en ander vee ? bv. Alpaca's ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:42

Hier in de buurt staan wel koeien en paarden bij elkaar in. Die staan altijd heel rustig, maar doen niet aan integratie, paarden in een groepje bij elkaar en koeien hetzelfde, met een groot stuk wei er tussen in :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:47

Mijn paard is gek op koeien, dus ik zou hem absoluut een plezier doen als hij een paar koeien erbij mocht hebben!
Maar ik vind dat hij ook een paardmaatje moet hebben, dus hij heeft deze dan ook!
Mijn gezelschapspaardje heeft dan weer helemaal niks met koeien, dus haar zou ik er geen plezier mee doen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:55

Mijn vorige paard heeft als hengst 2 jaar tussen de koeien gestaan, hij kon niet bij de andere paarden staan, wel ernaast. Maar om hem toch gezelschap te geven stond hij bij de koeien, ging goed. Waar je rekening mee moet houden, voldoende andere dieren en voldoende ruimte zodat ieder dier kan vluchten indien nodig. Achter het huis staan mijn geitjes in een weitje en af en toe logeerde mijn paard daar, dan zette ik met stroom een draadje halverwege het weitje, zodat de geitjes eronderdoor konden vluchten als het paard vervelend werd.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:49

Mijn paard stond als veulen met zijn mams tussen de lama's. En zijn moeder, een trekpaard dus, heeft er een vermoord :o Die kwam iets te dicht bij haar lieve zoon... Maar als je niet van die feeks-achtige merries hebt, kan het misschien wel goedgaan. :D
Al zou ik er niet voor kiezen. Lama-achtigen hebben hele scherpe sporen, waarmee ze elkaar en andere dieren ernstig kunnen verwonden. Ik weet dat lama's over het algemeen ook vrij snel aggressief zijn, alpaca's heb ik geen ervaring mee.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:57

bij mij ws het een ramp, ik had een lama. hij sloopte mijn paarden en ze raakten compleet over de zeik van hem. ik kon mijn paarden ophalen in een nieuwbouw wijk. ze gingen vol patrol door de sloten prikkeldraden echt niet normaal. en de lama maar hollen

dit was gelijk zijn laatste dag hier, ik heb hem weggegeven. de da is de hele dag bezig geweest om de schade dicht te naaien.

bij mij nooit meer dus

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:00

Ligt aan het paard en de alpaco's lijkt me..

Mijn pony is opgegroeid in kleine kudde en in zelfd weiland woonden ook lakenvelder koeien (van die koeien met witte band eromheen)
Mijn pony vond het toen altijd sport om de koeien hele landje door te jagen af en toe..(met name de kalfjes)

Koeien waren bang voor de pony's eigenlijk negeerden ze verder elkaars bestaan.

Kippen vind mijn pony ook wel leuk, die komen namelijk op stal en in de wei vaak op bezoek.
Echter 1 witte haan moet opletten! Dat is een druk ding, daar is Sjol niet zo van gediend en ze heeft al een keer geprobeert daar met een voorbeen kipgehakt van te maken.

Schapen zwerven er hier ook tussen de paarden, worden genegeerd.

Ezel.. zal de mijn vast aan wennen als ze die vaker ziet..
Voor nu, schrikt ze zich de blubber als zo'n ding gaat balken of beweegt... (terwijl ze zelf ook wel op een ezel lijkt...)

geiten ook geen probleem.. vreten soms wel staart van je paard op..

Tja alpaca's.. geen idee.. Heb ze wel eens bij paarden zien staan. Die waren overduidelijk aan elkaar gewend.
Zochten geen contact met elkaar, bij groot genoeg landje vermoedelijk het grote negeren. Ik zie jou niet, jij ziet mij niet...
Denk toch dat het aan de betreffende paarden en alpaca's ligt. Kan me ook voorstellen dat het oorlog wordt.
Ook die hebben allemaal eigen karaktertje..
paarden onderling kunnen elkaar ook wel eens stevig verbouwen,
zal met een combi wel niet anders zijn......
(en elkaar verstaan doen ze zeker niet)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:01

Hier in de buurt had iemand een groep lama's bij een stel paarden lopen. Ging geloof ik aardig goed, nooit slechte verhaen over gehoord. A

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:06

wij hebben thuis: geiten, schapen, kippen, honden, ganzen, een varken en konijnen op de grote wei bij mijn pony lopen.
Verder gaan we vaak wandelen en dan komen we ook langs alpaca's, daar kijkt ze alleen een beetje raar naar.
En gisteren ging ik wandelen met het mentuig op (en oogkleppen) en toen begon er een ezel naarst haar te balken.
ze begon er alleen een beetje van te kijken maar ik ben apetrots want verder deed ze niets!
Het enigste wat ze thuis doet is op 'haar moment' even achter de geiten aan rennen. maar ze rent net hard genoeg zodat
de geiten keihard moeten rennen en zij op haar gemak..
Daarom hebben we een enkele draad gespannen. Zo heeft zij nu 3 weien en de geitjes kunnen overal zonder dat ze door
de hele wei moeten rennen!
veel succes!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:42

Mijn paard staat alleen met andere paarden, maar een koe erbij zou niet vereerd zijn.
Misschien leert ze dan dat koeien niet eng zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:49

Ik denk dat je er niet achter komt als je het niet probeert ;)
Het zal zowel van de paarden als de alpaca's afhangen, ik weet niet hoe die met andere diersoorten zijn.
Als je paard wel met andere diersoorten samen kan, hoeft dat ook niets te zeggen. Mijn paard kun je gerust met honden achterlaten, daar speelt ze een beetje mee. Katten en kippen daarentegen zijn vooral leuk om heel hard te bijten...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:52

Ik ben een tijdje geleden naar de Alpacaranch geweest en daar raadden ze het niet aan om Alpaca's bij de paarden in de wei te zetten..
Misschien als je een stuk afzet kan je ze er wel neerzetten. Maar voor de zekerheid zou ik ze niet bij elkaar zetten. :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:54

Er staan ook Alpaca's bij ons in het dorp maar ik weet eigenlijk niet hoe een paard daar op reageerd ;) het is net zoals Yessy zegt je moet het gewoon proberen :D
kun je het niet anders eerst proberen bij je vriendin?