Deken ja/nee? Waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Deken ja/nee? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 00:30

Ja, weer een topic over dekens in de winter. Maar ik heb in de andere topics niet echt een antwoord op mijn vraag gevonden.

Mijn vraag is, doe je deze winter bij je paard/pony een deken om en wat voor deken?
Zo ja, waarom?
Zo nee, waarom niet?

Het gaat me vooral om de achterliggende gedachte. Geen dikke vacht willen vanwege nat blijven? Of mooier? End.

Ik heb zelf een 11-jarige NRPS merrie en een 3-jarige KWPN merrie. De NRPS merrie heeft sinds ze van mij is (nu 3 jaar) in de winter een deken opgekregen met een max van 300 gram. De KWPN merrie heeft nog nooit een deken opgehad.
Maar nu begin ik te twijfelen wat ik dit jaar eigenlijk wil.
In principe heb ik niks tegen een wintervacht, maar ook niet tegen dekens.
Ik wil de KWPN merrie van de winter redelijk intensief gaan rijden. De NRPS merrie wil ik ook weer oppakken, maar hoe intensief weet ik nog niet. Aan de ene kant wil ik ze beide een deken opdoen om een dikke wintervacht (die moeilijk droog te krijgen is) tegen te gaan. Maar aan de andere kant wil ik de natuurlijke regeling ook niet belemmeren.

Dus nu mijn vraag, wat doen jullie!
Graag reacties met redenatie.

Vjestagirl

Re: Deken ja/nee? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:33

Mijn paard krijgt geen deken op. Ze is een fjord en maakt een vacht aan van hier tot Tokio. Ze word een stukje geschoren, alleen haar hals en haar borst, zodat ze niet zweet tijdens het werken, maar wel zonder dekens naar buiten kan. Ze staat 8 uur per dag buiten, en ik heb nog nooit gemerkt dat ze het koud heeft/zou hebben.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:42

Mijn pony krijgt dit jaar voor het eerst dekens op.
En dat met de reden dat ze ouder is, en het sneller koud heeft!
Ze stond afgelopen winter regelmatig bibberend in de wei, met ondertemp!
Die vacht krijgt ze toch wel! En scheren doe ik niet. Krijgt ze het straks alleen maar kouder van!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:12

Mijn vraag is, doe je deze winter bij je paard/pony een deken om en wat voor deken?
Nee
Zo nee, waarom niet?
- Mijn paard is een tinker en staat dag en dag buiten
- Daar heeft ie een lekkere dikke vacht voor nodig
- Ik vind het prachtig; zo'n lekkere berenvacht
- Met rijden hebben mijn paard en ik er geenlast van:
ik rijd minstens 4x in de week altijd lekker buiten in het bos.
We stappen veel en draven en galopperen ook stukjes.
Bij terugkomst is hij vaak wel bezweet, maar al wel weer op temperatuur.
Hij gaat dan de wei op en daar rolt hij vaak eens een keer en... klaar!

Ik ben voor natuurlijk. ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:15

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:22

Mijn sportpaarden krijgen allemaal een deken op, ik heb een ouder ponytje, die krijgt geen deken op, ze wordt niet meer bereden en heeft het niet koud zonder.
Met de andere paarden rijd ik in de sport en lopen ze veel in binnenbakken, we willen ze lekker fris in het werk en dat krijg je niet voor elkaar als ze dik in het haar zitten.

Nu begin ik met ze regelmatig onder het solarium te zetten, ik heb gemerkt dat dat in de herfst beter werkt om een enorme wintervacht tegen te gaan dan wanneer je ze vroeg dekens op gaat doen en ze vinden het nog lekker ook!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:26

Mijn paard krijgt een deken op omdat ze in het werk erg snel en veel zweet en met een dikke vacht dan dus heel lang nat staat (waardoor ze weer sneller verkouden wordt)...
Daarnaast heb ik een spierwit paard dat met een lange vacht die altijd lang nat blijft en waarmee ze dan ook nog eens in de mest ligt ontzettend lelijk wordt... :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:27

Mijn paard krijgt een deken op :j Omdat ik het geen doen vind voor hem om met zo'n dikke vacht te rijden. In 5 minuten heeft hij het al bloedheet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:37

zij schreef:
nee, geen deken voor mijn paard!
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Ik geloof het allemaal wat hier op staat, en het meeste ben ik het ook mee eens. Als het paard niet gereden zou worden... Het rijden met zo'n dikke vacht vind ik echt onmogelijk. In 5 minuten heeft hij het zo warm, hij kan dan gewoon niet meer. Nee, gek he, hij kan zn warmte niet kwijt. Met een dunne vacht is hij veel energieker. Ik weet dat ik het niet mag vergelijken (antropomorfisme :roll:), maar wij gaan toch ook geen uur hardlopen met een skipak aan :?
Daarbij staat hij veel buiten op zand, en gaat dat allemaal in zn vacht zitten. Ik krijg dat echt niet meer schoon. En dan moet het zadel er nog op, lijkt me ook niet echt lekker zitten...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:45

mijn oude merrie krijgt straks als het echt kouder wordt een deken om. niet omdat ik het zo vervelend vind met rijden (want zo vaak rijd ze niet meer) maar omdat ze het anders gewoon echt koud krijgt. ze wordt dan vreselijk stijf en dan vind ik sneu.

mijn jonge paard hoeft eigenlijk geen deken om, hij kan het makkelijk hebben de kou, maar ik heb wel een licht gevoerde regendeken voor hem klaar liggen, voor als het straks in de herfst de hele dag blijft regenen en nattig is dan doe ik hem die om. dit omdat ze in het land geen mogelijkheid hebben om te schuilen en ze anders van smorgens vroeg tot savonds de hele dag nat zijn. en winters met die koude oosten wind kunnen ze dus ook neit echt uit de wind staan en dan houd die deken toch de ergste kou wel een beetje tegen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:48

@verootjoo: mijn paard krijgt ook zo'n dikke vacht, en ik scheer maar een stukje eruit, waardoor ze geen deken hoeft. is dat geen optie?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 13:49

Wel interessant om alle redenen van iedereen te lezen.
Mensen die voor een deken kiezen, heb je die nu al om?
En als jullie voor een deken kiezen, scheren jullie dan ook of dat niet?
Graag allemaal weer onderbouwen als het kan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:51

Mijn paard krijgt geen deken op.
Nog nooit gedaan, zal er ook nooit mee beginnen als het niet nodig is.

Waarom niet?....Nou een paard krijgt de wintervacht niet voorniks. Hiermee kan hij prima zelf de temperatuur regelen.
Heel fijn hoor al die dekens, maar een paard kan jou niet vertellen of er een dunnere of dikkere deken op moet omdat ie het koud of warm heeft. Dus in mijn ogen kun je nooit de perfecte situatie voor je paard creéren.

Daarnaast valt het mij op, ik ben altijd (vrijwel) de enige geweest op stal zonder deken, maar ook de enige waarvan het paard gedurende de winter niet allerlei klachten heeft.

En het langer nat zijn, meer moeten doen om hem droog te krijgen en extra te moeten poetsen...............tja, dat neem ik dan maar voor lief. En mij hoor je niet klagen. Kan alleen maar lekker meer tijd doorbrengen met mijn maatje en door al dat contact wordt de band alleen maar beter. (zeker als ik kijk naar de deken-mensen op onze stal. Komen op stal, hup deken eraf, poetsen hoeft niet want paard is toch niet vies, rijden, hup deken erop en naar huis. Nee das lekker goed voor de band samen)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:31

verootjoo schreef:
zij schreef:
nee, geen deken voor mijn paard!

Ik geloof het allemaal wat hier op staat, en het meeste ben ik het ook mee eens. Als het paard niet gereden zou worden... Het rijden met zo'n dikke vacht vind ik echt onmogelijk. In 5 minuten heeft hij het zo warm, hij kan dan gewoon niet meer. Nee, gek he, hij kan zn warmte niet kwijt. Met een dunne vacht is hij veel energieker. Ik weet dat ik het niet mag vergelijken (antropomorfisme :roll:), maar wij gaan toch ook geen uur hardlopen met een skipak aan :?
Daarbij staat hij veel buiten op zand, en gaat dat allemaal in zn vacht zitten. Ik krijg dat echt niet meer schoon. En dan moet het zadel er nog op, lijkt me ook niet echt lekker zitten...

Nee, dat mag je niet vergelijken, maar het is een fijt dat paarden alleen maar meer moeite hebben hun warmte kwijt te raken! ;)

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit overwogen om mijn paarden half te scheren omdat ik het echt geen gezicht vind... sorry... :o
Eén paard bij ons op stal was een keer half geschoren, zelfs alle andere paarden kwamen kijken wat er met hem was, de rest verdraaide zowat hun nek, het paard keek er echt super ongelukkig bij! :P

Scheren doe ik ze sowieso niet standaard, vind het een rot klus en mijn paarden zitten eigenlijk nooit echt dik in het haar, alleen als ze ziek zijn geweest of niet goed in hun vel zitten dan schieten ze weleens in het haar en dan zou ik wel scheren.

Mijn paarden hebben nog geen deken op, maar gaan dus wel onder het solarium, als het weer nu om gaat slaan krijgen ze wel een waterdicht dekentje op.

Voor (gezonde) recreatie paarden denk ik dat een deken meestal overbodig is en een rustig stapritje in de vrieskou buiten maak je ook makkelijker met een paard met een behoorlijke vacht.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:40

ja heb altijd dekens gebruikt voor mijn paarden en nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb nu een wat oudere merrie die we volledig aan het werk is ze gaat ook dit jaar weer onder de dekens en word ook geschoren.
Vanaf volgende week ligt er een 100 grams op en vanaf daar kijk ik even na het weer wanneer k dan dikker op ga gooien..
Scheren doe ik medio Oktober..
Mijn paard staat overdag lekker buiten en snachts op stal..

Gr Gemma

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:42

Mijn paard staat buiten en als je eenmaal een deken om doet gaan de haren glad en dan moet je een deken de hele winter om laten.Zo lang het zonder deken goed gaat blijft hij lekker zonder deken, niks geen getrut.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:45

Mijn paard krijgt vanaf oktober een deken op, scheren hoeft niet, hij maakt geen hele dikke vacht aan als ik op tijd met dekens begin. Dus: deken om vacht kort te houden zodat ie met werken geen last heeft van de warmte en na t rijden niet 3 uur moet drogen (en daardoor kou vat)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:54

Onze paarden krijgen geen deken op. Ze hebben zelf een dikke vacht en dan vind ik het niet nodig.

Ze zweten dan wel wat meer tijdens het rijden, maar dan stap ik wel wat langer uit. Daar heb ik geen probleem mee.

Ik vind het ook fijner voor ze, omdat ze dan gewoon lekker zonder deken buiten kunnen staan en kunnen rollen zonder dat ze een deken op hebben.

en over kouvatten: Als de huid droog is kunnen ze geen kou vatten. Dan is de vacht nog wel nat, maar de huid is dan al droog en dan kan er niks gebeuren. Eerder is de link van paardnatuurlijk gegeven, en daar staat dit goed uitgelegd.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:57

eline_di schreef:
Wel interessant om alle redenen van iedereen te lezen.
Mensen die voor een deken kiezen, heb je die nu al om?
En als jullie voor een deken kiezen, scheren jullie dan ook of dat niet?
Graag allemaal weer onderbouwen als het kan.

De mijna staat al een paar weekjes met deken op! :) Gewoon een zomerdeken, of een ongevoerde regendeken.
De grootste reden van de deken is dat ze het snel koud heeft (ouder paardje), maar ik wil ook een beetje proberen de vacht tegen te houden. Ze is snel bezweet, en blijft lang nat!
Stel dat de vacht toch dik word, dan is het jammer. Scheren wil ik liever niet omdat ze het anders helemaal koud heeft.
Evt scheer ik wel de flank en de borst een klein stukje voor het zweet.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:09

Mijn paard krijgt ook geen deken op. Hij maakt in de winter een mega dikke vacht aan dat hij het nog warm heeft als het vriest. Na het rijden kwam hij maar niet op adem omdat hij ze warmte niet kwijt kon. Daarom wordt hij ook geschoren voor de helft.
Afbeelding
Ook onder ze buik is hij kaal.
Nou is hij ook geschoren anderhalve maand terug. Hij loopt toch iets achter in zijn haar dan normaal.

En ja ook omdat ik het hier 100% mee eens ben:

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 15:48

Maar is het daadwerkelijk zo dat een paard minder snel mijn warmte kwijt kan bij een dikke vacht en levert dat dan ook echt problemen op?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:53

Ja, bij mij iig wel. Hij kwam niet meer op adem, ook niet na een half uur stappen. Hij wou niet meer lang racen buiten en zweette snel. Toen maar de helft eraf en het hielp super goed! Zo gaat het nu elke winter.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:54

Daar heb ik nog nooit wat van gemerkt in de 16 jaar dat ik nu rij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:59

Mijn merrie staat op dit moment met een katoenen zomerdekentje op, vanavond gaat de dunne regendeken er weer op.
Als het frisser wordt komt er een 200 grams op en wordt het echt koud een 350 grams (ong).

Als het niet nodig is scheer ik liever niet, maar als ik m'n paard niet meer goed droog krijg na het rijden laat ik haar wel scheren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:46

Bij ons gaat er ook dit jaar weer een deken op. Moet straks even nakijken welke dekens erop gaan want vorig jaar stond die van ons in de winter (hartje winter) met twee dekens op. Gewoonweg omdat je anders een jaar lang bezig bent met droogstappen na het rijden, en ik vind het wel heel schattig hoor, zo'n teddyberenvacht, maar m'n moeder helaas niet zo :p