hengst samen met meerdere ruinen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aletha

hengst samen met meerdere ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 18:26

Ik ga binnenkort een jaarling kopen. Dit is een hengst.
De stal waar hij komt te staan, staan 6 andere ruinen in verschillende leeftijden en maten.

Is het verstandig om hier een hengst bij te zetten?

Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:30

Het kan goed gaan, mijn hengst staat ook bij één ruin.
Het licht echter helemaal aan de hengst hoe dominant hij is en hoe hij zich gedraagt.
Ik denk dus dat je het gewoon moet proberen, blijf er de eerste paar uur in ieder geval bij om ze in de gaten te houden. En let gewoon goed op of ze niet heel erg ruzie gaan maken. Dan zal je hem apart moeten zetten.

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Arabesk

Re: hengst samen met meerdere ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:59

Ik heb mijn ruintje ooit tussen zeven hengsten gezet en dat ging prima :D

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 19:21

Waar hij vandaan komt stond hij tussen ca. 30 hengsten en 1 ruin tussen de 1 en 3 jaar oud. Hij is dus al wel wat gewend

daisy22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:41

:j kan prima hoor het is toch ook nog een jaarling ??
meestal gaat het dan helemaal makelijk

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:44

ik denk dat die andere (oudere) ruinen hem wel even op zijn plaats zetten en dan gaat het waarschijnlijk gewoon prima...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:50

ja hoor gaat meestal wel goed :j
mijn jaarling staat ook tussen hengsten en ruinen

zeker omdat ze nog zo jong zijn gaat dat vaak goed

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:40

Ik denk net als de anderen dat het gewoon goed gaat. Het verschilt natuurlijk per paard maar inderdaad gaat het met een jonge hengst waarschijnlijk helemaal goed komen. Gewoon proberen dus en veel succes!

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 20:44

Ik dacht er zelf ook zo over maar kreeg van iemand een ander verhaal te horen vandaar dat ik t even ging navragen.
Zij vertelde mij namelijk dat juist een jong hengst zich wil proberen te bewijzen

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:49

Ik denk dat het gewoon goed gaat hoor, zeker nu hij nog zo jong is!
Ze zullen hem vast wel op zijn plek wijzen, en hij zal snel genoeg doorkrijgen waar de grenzen zijn ;).
Ik heb dit jaar mijn 7-jarige hengst voor het eerst in een ruinengroep op het land gezet, en dit gaat ook prima. Dus dan moet het met een jonkie al helemaal kunnen lijkt mij. (op uitzonderingen na natuurlijk)

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 20:54

Julez schreef:
Ik denk dat het gewoon goed gaat hoor, zeker nu hij nog zo jong is!
Ze zullen hem vast wel op zijn plek wijzen, en hij zal snel genoeg doorkrijgen waar de grenzen zijn ;).
Ik heb dit jaar mijn 7-jarige hengst voor het eerst in een ruinengroep op het land gezet, en dit gaat ook prima. Dus dan moet het met een jonkie al helemaal kunnen lijkt mij. (op uitzonderingen na natuurlijk)

Ja dat lijkt mij inderdaad ook. Elk paard is verschillend dus het is sowieso afwachten.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:43

Aletha schreef:
Ik dacht er zelf ook zo over maar kreeg van iemand een ander verhaal te horen vandaar dat ik t even ging navragen.
Zij vertelde mij namelijk dat juist een jong hengst zich wil proberen te bewijzen

Daar zit in principe best wat in hoor, dikke kans dat hij gaat proberen zich te bewijzen. Persoonlijk denk ik alleen dat hij niet ver komt en gauw op zijn nummer gezet wordt. Vergis je niet in ruinen hoor, die kunnen nog prima dominant doen.
Het doet mij een beetje aan onze honden denken. We hebben een oude, gecastreerde reu en een jonge reu die niet gecastreerd is en echt loopt te puberen. Die puberhond probeert zich de hele tijd te bewijzen, maar 1 grom van onze ouwe sok en hij houdt zich gedeisd. Vaak hebben oudere dieren een natuurlijk gezag over jongere dieren. Ik denk echt dat het helemaal in orde komt. Succes in ieder geval, laat je nog weten hoe het gaat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:01

wij hebben een groepje van 2 enterhengsten, een twenterhengst en daarbij lopen twee oudere ruinen.
gaat hartstikke goed en ze voeden elkaar echt heel netjes op :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:13

Aletha schreef:

Een jaarling is geen hengst, dat is een babypaard ;) Dus of het nu een merrie of een hengst is, maakt niet zo veel uit. Gewoon in een sociale groep, zodat hij tot een normaal paard kan opgroeien is prima, en daar zullen die ruinen wel voor zorgen. Ideaal zou wel zijn dat er ook nog een andere jaarling of tweejarige bij loopt zodat hij een leeftijdsgenootje heeft om te spelen.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 10:26

Bandida schreef:
Aletha schreef:

Een jaarling is geen hengst, dat is een babypaard ;) Dus of het nu een merrie of een hengst is, maakt niet zo veel uit. Gewoon in een sociale groep, zodat hij tot een normaal paard kan opgroeien is prima, en daar zullen die ruinen wel voor zorgen. Ideaal zou wel zijn dat er ook nog een andere jaarling of tweejarige bij loopt zodat hij een leeftijdsgenootje heeft om te spelen.

Er lopen nog 2 2 jarige dus dat komt in ieder geval goed :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:48

Zo'n pupje gaat nog wel hoor, de oudere ruinen zetten hem dan nog wel op zijn plek.
Bij een oudere hengst, zeker als hij gedekt heeft, en een oudere ruin die al langer de baas is kan het wel heftig eraan toe gaan.
Maar een jaarling zal, als hij al dominant is, nog snel inbinden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:53

Ik heb nu alleen nog mannetjes :D
een 4 jarige ruin, 2 jarige ruin en een 2.5jarige hengst... die laatste is zo blond, dom en onbenullig (lijkt op dat rendier uit santaclaus 2 heeft alleen geen gewei of rode neus...) dat er af en toe wel eens eentje is met een wondje... de 4 jarige is de kleinste maar de baas..
Het beste is op ene ruime weide zetten en je omdraaien, zodat niet jij de reden bent waarom ze gaan drammen.... en ze alle rust hebben om de nieuweling te leren kennen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:58

Ik denk ook dat het juist goed is,opvoeding die jij m niet geven kan en je houdt er vast een normaal sociaal opgevoed paard aan over.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:00

Ik denk ook dat het heel erg afhangt van de aard van je paard (en de anderen) Misschien is het handig om een alternatieve plek 'achter de hand te hebben' voor in het geval dat het niet helemaal naar wens gaat... SUCCES

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:07

BePa schreef:
Ik denk ook dat het heel erg afhangt van de aard van je paard (en de anderen) Misschien is het handig om een alternatieve plek 'achter de hand te hebben' voor in het geval dat het niet helemaal naar wens gaat... SUCCES

Mocht het nou zo zijn dat het niet gaat, dan wordt hij geruind.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:34

mijn hengst heeft ook altijd tussen de hensgten en de ruinen gelopen, van jongs af aan tot nu (3,5 jr) is echt helemaal geen probleem.
het zal er denk wel een beetje aan liggen hoe dominant of onderdanig jou paard is. hij zal even op zn plek gezet gaan worden als ie bijdehand doet maar zal verder denk ik geen problemen opleveren.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:10

Mijn 2 hengsten veulens staan ook tussen de ruinen, dat gaat goed hoor :j.

Kellynoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:09

Denk ook dat het wel goed gaat,tis nog maar een jaarling...

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:04

ik heb wel eens een hengst gezien die als hij merkte dat er een ruin in de buurt was helemaal door het lint ging,
maar meestal gaat het wel goet.

GeisliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:51

Bij ons ging het prima.
Ons hengstje is nu 1 1/2 jaar en staat sinds een half jaar bij een ruinen- enhengsten kudde.