Wat is ong. de kogeldruk van jouw trailer??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxruiterxx

Wat is ong. de kogeldruk van jouw trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 16:45

Hallo,

Ben benieuwd wat ong. de gemiddelde kogeldruk is van een beladen 1 of 1,5 paardstrailer met een ledig gewicht tussen de 500 en 650 KG?
Heb hier helaas weinig over kunnen vinden, bij de 1 staat gem. tussen de 45 en 75 kilo en bij de ander weer tussen de 75 en 100 kilo...

Dus misschien dat jullie het zelf wel eens hebben gemeten?Hoop op wat reacties....

annastasia

Re: Wat is ong. de kogeldruk van jouw trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:10

Hier ben ik ook wel eens benieuwd naar.
Denk ook dat het verschillend is of je een zadelkamer etc etc voor in je trailer hebt zitten.

Heb er wel eens over nagedacht hoe je dit kunt meten, maar ben er nog niet echt uit. Een caravan staat vol met ''dode'' dingen en kun je zo een weegschaal of zo'n staaf onderzetten, met een trailer doe je dat niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:08

Als vuistregel hanteer ik 75kg voor een 1,5 en 100kg voor een 2-paards. Voor de meete standaard trailers klopt dit ook wel, voor de forse jongens als Ifor en de drie-paards van Fautrass gelden echter andere waardes. Deze wagens mogen echter 2400 - 3500kg wegen en zijn daarmee alleen door de grote 4x4's veilig te trekken. Aangezien de meesten daarvan 150 - 250 kg kogeldruk mogen hebben, speelt dat geen rol van betekenis.

In de praktijk kun je het vrij simpel meten door een weegschaal onder het neuswiel te zetten. Beetje wiskunde, 1e klas middelbaar, om de verhouding as-neuswiel en as-koppeling door te rekenen en je weet waar je aan toe bent. Bedenk wel dat een lege trailer een ander gewicht geeft dan een volle trailer en dat het ook nog eens uitmaakt of je een A-welsh of een Gelderse tuiger aan boord hebt.
Als klap op de vuurpijl maakt het ook nog uit of je er eentje hebt die stil staat, danwel eentje die de polka danst. Dat maakt niet zoveel uit is de wezenlijke kogeldruk, maar de bewegende massa van de trailer doet wel een hoop met het trekkende voertuig, zeker als dat voertuig tot op de grens van het toegestane wordt belast (zijdelingse krachten).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:26

ikke schreef:
In de praktijk kun je het vrij simpel meten door een weegschaal onder het neuswiel te zetten.

Lijkt me toch niet dat je dit doet als er een paard in je trailer staat. Daar ben ik wel eens benieuwd naar hoe je dit dan meet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:50

annastasia schreef:
ikke schreef:
In de praktijk kun je het vrij simpel meten door een weegschaal onder het neuswiel te zetten.

Lijkt me toch niet dat je dit doet als er een paard in je trailer staat. Daar ben ik wel eens benieuwd naar hoe je dit dan meet.

Waarom niet?? Handrem vast, neuswiel omlaag draaien en op het moment dat je de auto optilt, even de koppeling lossen, klaar is Klara.
Uiteraard doe je dit op een vlakke ondergrond, anders klopt de meting ook niet!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:24

xamazonex schreef:
Dus misschien dat jullie het zelf wel eens hebben gemeten?Hoop op wat reacties....

Ik heb zelf niveauregeling in de achtervering van de trekauto gezet. Hierdoor kan ik de hoogte van de kogel, welke bij andere belading anders is, aanpassen bij de koppeling van de trailer.
Omdat een paardentrailer een tandemasser is, is het de hoogte van de koppeling van trailer en trekker welke de last op de kogel bepaalt.

De informatie over enkelassige caravans is foutief, zelfs contraproductief.
Een tandemasser gedraagt zich heel anders, heeft een sterk zelfsporend effect en voor stabiliteit van de combinatie is geen gewicht op de kogel nodig. Gewicht op de kogel heeft een nadelig effect op de stabilietit van de trekkende auto en bij een zelf al sporende trailer is een líchte last op de kogel de beste afstelling.
Daarvoor dient de kogel zó hoog te zijn dat de vering van de wagen slechts weinig hoeft in te veren om in de koppeling te passen.
Om deze reden bestaan in hoogte verstelbare koppelingen aan de trekhaak en is er niveauregeling ook als accessoire leverbaar.

Let op: het enkelas caravanverhaal over ´kogeldruk´ gaat bij dubbelassers NIET op omdat deze zelfsporend zijn.

hc