kosten belangrijker dan kwaliteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

kosten belangrijker dan kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 15:08

Wilde dit onderwerp toch eens aangeven;
ik geef sinds enkel jaren lessen, voornamelijk aan kinderen van 6 tot 12 jaar oud.
Nu werk ik een beetje anders dan manege's, en heb daardoor andere tijden/kosten dan de gemiddelde plek waar je leert rijden. ( 10 euro per uur per 2 kinderen. half uur priveles ook 10 euro)

voorbeeld;

*bij mij mogen er nooit meer dan 2/3 ruiters in de les
*Paarden zijn allemaal (ex) wedstrijd dieren en lopen gemiddeld L dressuur. worden naast de lessen ook bijgereden op niveau
*Hierdoor mogen de paarden nooit meer dan 2 lessen per dag lopen zodat ze niet afgestompt worden.
*Verder werk ik nog met helpers in de les ( 1 per ruiter) die extra ondersteunt, ernaast loopt etc mocht dat nodig zijn.
* de eerste lessen zijn altijd privelessen van 30 minuten zodat ik ze 1 op 1 aandacht kan geven en ze op een verantwoorde manier de basis leren.
zodra ze los kunnen draven en sturen worden ze gekoppeld aan andere ruiters in de lessen van een uur
* ruiters leren ook omgang, optuigen, verzorgen, en krijgen de kans om wedstrijden te rijden.

Wat mij opvalt;
ik krijg veel reacties van ouders voor hun kinderen op advertenties.
een deel komt inderdaad kijken, een deel belt van tevoren af, of stopt na enkele lessen ( gelukkig slechts 2/3 per jaar) of moeten later verplicht van paps en mams stoppen.
reden? de kosten. want op de andere stal betalen ze slechts 7/8 euro en kunnen de kids vanaf les 1 een vol uur meerijden.
ikzelf kijk hier altijd met een meewarrig gezicht naar.
prima als de lessen je niet bevallen, ieder zijn keuzes en voorkeuren, maar om die reden?
Heb meerdere keren voor alle zekerheid feedback gevraagd of er zaken zijn waar wij aan kunnen werken als stal en binnen de lessen, maar tot nu toe altijd enige feedback terug gekregen dat de manege goedkoper was en kindlief dus vaker/goedkoper kon rijden.

maar ja...ze vergeten wel dat op manege's er vaak met 8 tot 12 kinderen wordt gereden, paarden soms afgestompt kunnen zijn ( in de beginnerslessen), en de kinderen niet de hoeveelheid aandacht krijgen die ze bij mij krijgen.
ook de kleinschalige lessen, mijn Orun diploma ( NIET vanzelfsprekend op manege's hier om te hebben := ) en de kwaliteit van de rijdieren en de spullen hier worden niet meegerekend.

pas geleden met enkele mensen erover gehad die dit ook mee maakten, en vind het soms zo jammer dat men om DIE reden van les veranderd of snel overstapt.
wat vinden jullie van dit fenomeen? weleens meegemaakt? of zie je het juist anders?
ikzelf ben van mening dat het mij niet uitmaakt WAAR ze voor kiezen, maar dat ze altijd erop moeten letten dat ze goed en verantwoord les kunnen krijgen in een veilige omgeving met goede rijdieren en goede instructie.
en juist daar wordt vaak op gekort |o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:13

Ben het helemaal met je eens!

Het lijkt er soms op dat een uurtje "van de straat" belangrijker is dan het daadwerkelijk leren van de sport.
Vele gaan er volgens mij ook vanuit dat hun kind niet altijd zal blijven paardrijden en ze daarom de investering van goed les niet nodig vinden.

Goof

Re: kosten belangrijker dan kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:24

Vergeet niet dat veel ouders meerdere kinderen hebben die een of meerdere sporten doen. Deze ouders zijn misschien ook nog eens geen kenners van de paardensport en ziet niet dat ze bij jou misschien meer leren dan in een groepsles.
En dan wordt er inderdaad gekozen voor de goedkoopste optie.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:29

als ik kijk naar mezelf.
Heb zowiezo al heel lang moeten zeuren voor ik uberhaupt op paardrijles mocht.
Mijn ouders vonden dan ook het "uurtje van de straat" belangrijker als goed leren. Hadden ook nooit gedacht (gehoopt }> ) dat ik het zo lang vol zou houden.
Ik was destijds allang blij dat ik een rondje op een pony mocht hobbelen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:34

Ik snap het opzich wel, mijn ouders hebben altijd gedacht (en denken het trouwens nog steeds) dat het een bevlieging is, als ik 18 dan stop ik er mee, en ga ik achter de jongens aan. Dat is hun gedachte, dus ik nu bijna 15 ben, en het alleen maar leuker begin te vinden, komt er toch niet bij. voor hun was het inderdaad ook de goedkoopste oplossing, en paardrijden is al niet zo goedkoop (denk aan rijbroeken en dergelijke) Ik snap het best.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:31

Als je nieuwe aanmeldingen krijgt, leg je de ouders (neem aan dat zij bellen/meekomen) ook uit wat het verschil is tussen jouw lessen en die van een manege?

Kan me voorstellen dat veel ouders idd niet beter weten, en misschien zelfs denken dat een manege-instructeur beter is omdat hij op 10 kinderen tegelijk kan letten en jij maar op 3.

Terwijl, als ouders misschien zich bewust zijn van het feit dat jouw lessen véél waardevoller zijn voor het kind, ze ook minder snel zullen switchen..

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:52

Dit is inderdaad behoorlijk kortzichtig van de ouders. Ik denk dat ouders die zelf wat gemotiveerder zijn om hun kinderen wat te laten leren zeker voor die 2 euro meer kiezen. (wat is nou die paar euro?) Vind het zowieso wel vaker vreemd hoe dat gaat met kids. Mama mag ik dit?? Nee dat is te duur! Maar moet je eens kijken wat mama allemaal voor zichzelf uitgeeft.

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:03

Ik vind zeker dat de kwaliteit van de les belangrijker is. Als ik het zo lees zou ik juist graag bij jou les gaan nemen. Die paar euro die maken me dan ook niet uit.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:11

Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat eigenlijk kwaliteit boven de kosten moeten staan. Maar als je een gezin hebt met zeg 2 kinderen die allebei verschillende hobbies hebben, om de zoveel maanden weer nieuwe kleren etc. etc. Dan snap ik best dat die 3 euro per week en zo'n 12 euro per maand toch veel verschil kan maken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:50

mij zou het om de kwaliteit van de les gaan, maar hier in de omgeving zit je volgens mij tegenwoordig voor 11 euro een uurtje les op de manege me 12 man, dus dan zou ik zoieso naar jou toe gaan met je 10 euro :P

maar ik weet van mijn ouders dat ze vroeger voor mij een manege uitzochten meer gelet hebben op hoe de paarden er bij stonden als op de kwaliteit van de lessen. kosten waren volgens mij het zelfde, alleen bij manege a stonden de paarden lekker op box en in het land, maar waren de lessen kwalitatief wat minder en op manege b stonden de paarden op stand, kwamen niet tot nooit op t land, maar waren de lessen weer wat beter.
maar mijn ouders hebben best hart voor dieren (voor zover dat mogelijk is met een manege) en die kozen voor manege a.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:52

Ik vind dat je heel goed te werk gaat, dat als allereerst.
Daarbij vind ik 10 euro per persoon helemaaaaaaal niet duur!
Manege lessen zit je ook op zoiets!
Maar inderdaad, ze gaan dan voor de goedkoopste, al is dat vaak niet de beste! helaas

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:05

Ik denk dat de ouders het inderdaad vaak niet begrijpen.. Want paardrijden = paardrijden, toch? En kindlief wil gewoon zo lang mogelijk op een paard zitten.
Erg kortzichtig, maar veel mensen kijken gewoonweg niet verder dan hun neus lang is.

Als ik jou was dan zou ik gewoon in het vervolg direct in het eerste gesprek duidelijk maken hoe het zit.. "Mijn lessen zijn duurder dan op de manege, maar ik heb betere paarden, en geef les in kleine groepjes. Als jullie gewoon zo vaak mogelijk willen rijden voor zo weinig mogelijk geld, dan moeten jullie naar de manege gaan. Wil je dat het kind leert rijden, dan kunnen jullie bij mij terecht." (in een leuk verhaaltje komt het wat beter over misschien :+ )

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:11

Ik kan me er van die ouders wel iets bij voorstellen, wat hierboven al is gezegd: voor een leek is paardrijden, paardrijden, die zien het verschil niet: als je schopt gaat'tie vooruit en als je trekt stopt je paard weer :P
Als je geen onderschijt kan maken in de kwaliteit, dan gaan die paar euro per week een grotere rol spelen. Ik denk dat je ze vanaf het begin duidelijk moet maken wat je onderscheid van de manege, en als ze dan kiezen voor de manege, dan is er weinig meer aan te doen.
Overigens sta ik bij een manege waar ze het op ongeveer dezelfde manier doen als jij, nooit meer dan 2 beginners in een groep, altijd eerst ruim voldoende privélessen en goed en verzorgde pony's die fijn te rijden zijn. En dan kom je idd makkelijk aan zo'n kostenplaatje ( en misschien nog wel meer ).

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:36

Ik sluit me bij Erleyne aan.

Echter gebeurt dit niet alleen op maneges en met groepslessen. Helaas zie ik ook te vaak mensen die wedstrijden rijden en dan beknibbelen op goede instructie vanwege de prijs. Ook dat vind ik een slechte zaak, en helaas haal je de mensen die dat doen er zo uit en weet je vaak ook gelijk bij welke instructeur dezen en genen rijden... :o

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:42

Ouders hebben denk ik vaak niet de insteek dat het leren paardrijden belangrijk is. Maar meer de insteek dat het kind plezier heeft.

Tenzij ze zelf in de paarden zitten, die snappen dat het voor later veel prettiger is als je meteen 'goed' leert paardrijden. :)

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:59

ben idd mee eens dat sommige ouders geen verschil zien in kwaliteit. Maar misschien ligt 't ook wel aan iets anders. Miischien ligt de manege dichter bij huis?? Of denken de ouders we doen wel bij een manege daar zijn meer leeftijdsgenootjes, enz.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:05

Ik snap de reacties wel van de ouders, ik ging destijds ook op les omdat ik het gewoon leuk vond. Sja, en les was les voor mijn ouders. Ik ben nooit op les gegaan om hogerop te komen, maar voor de gezelligheid. Dus daar hoeft geen hoge prijs aan te hangen.
Ik vond het juist veeeeeel leuker in een grotere groep kids dan met minder kids. En als ik mocht kiezen tussen 2 keer per week iets minder goed les en 1 keer per week goed les? dan koos ik zelf toch op de leeftijd voor die 2 keer in de week minder goed les :)

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:16

Ik zou er wat voor over hebben iemand als jij in de buurt te hebben. Dochter heeft anderhalf jaar gelest (vanaf haar 6e) in groepjes van 10 maar verder dan stap, draf en hééél soms een rondje in galop is ze niet gekomen. Kostte 8.50 per uur waarvan lesjuf de eerste 20 minten haar administratie bijwerkte en zat te bellen :+
Ik had gráág meer betaald voor een goede les!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:23

Voor 'ons' is het vanzelfsprekend dat je een beginnend ruiter een goede basis meegeeft, met een goede opbouw en voldoende aandacht per leerling. Dat er daarnaast een bewuste aandacht is voor de inzet van de paarden is super. Ik zou de toegevoegde waarde van je lessen wel zien (alleen heb ik geen kind(eren)).

Ik denk echter dat veel ouders geen (of weinig) ervaring hebben met paarden en dus ook met paarden houden, of lessen geven. Die zien dus vooral de voordeligste optie en dat is toch die groepsles met 10 kids. De achterliggende filosofie gaat een stapje te ver.

Ik zou dus in jouw geval wijzen op de toegevoegde waarde van jouw aanpak. Wat is het voordeel voor de kinderen? Waarom is de geestelijke gezondheid van je paarden belangrijk? Kortom, overtuig de ouders en koester degenen die je begrijpen :j

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:39

Voor mijn ouders, was het vrij eenvoudig: de dichtstbijzijnde en best bereikbare manege. Beide hebben totaal niets met paarden en zien bij wijze van spreken het verschil tussen een shet en een shire nog niet, dus of een les goed of slecht is, kunnen ze in geen geval beoordelen. En ach, voor mij maakte het ook neit zoveel uit al 10-jarige. Het feit dat ik op paardrijden mocht, was al geweldig.

Toch zou ik er veel voor over hebben als kinderen (als ik ze zelf zou hebben wat neit het geval is, maar ook in het algemeen) echt goed les zouden krijgen, vooral om te voorkomen dat ze zichzelf verkeerde dingen aanleren die in een grotere groep niet of te laat opvallen. Als het binnen de financiele mogelijkheden ligt, zou ik die paar euro extra daar zeker voor over hebben.

Overigens denk ik dat veel paarden liefhebbers met enige eigen ervaring hiet zo over denken, maar dat het voor mensen die er verder niets mee hebben, meer een kwestie is van zoon of dochterlief op een zo goedkoop mogelijke manier te laten hobbelen. Zie ook de meeste andere reacties :)

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:52

kinderen kunnen daar toch weinig over beslissen, maar als ze ouder worden dan telt de kwaliteit toch meer dan de prijs ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:17

ik denk dat mond op mond reclame ook meetelt... kids praten met elkaar tijdens school etc, maar ook de ouders praten met andere ouders, en krijgen dan te horen dat bij hoppagaloppa de lessen goedkoper zijn... kindlief zit dan toch te paard.
Juist het niet weten waar over gepraat wordt/meerwaarde van de lessen, zorgt ervoor dat ook de kids het leuker vinden daar te rijden waar schoolvriendinnetjes rijden + goedkoper... en dat is vaak belangrijker dan de kwaliteit.
Wat jammer is.... en het is nog steeds zo dat een gedeelte afhaakt na verloop van tijd.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:20

Ik heb geen kids maar voor mijzelf, ik alleen in mijn eentje, met paard, zou ik in eerste instantie 50 euro betalen, aan een zeer goede instructeur, helaas kwam dat er niet van, nu krijg ik les van iemand die ik ''stiekum'' geobserveerd heb, en daar betaal ik 25 euro exc. voorrijkosten..

Maar ja, ik heb een volledig salaris voor mezelf.. woon thuis, maar als het op is is het op en hoef ik niet op mama te rekenen ;) (moet je maar minder paardenspullen kopen, tjsa mam!)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:21

het ligt er maar net aan wat voor de ouders het budget is:
als ze inderdaad in de omgeving voor zo'n 3 euro goedkoper lessen kunnen krijgen (wat ik erg weinig vind! hier zit je minstens rond de 10, vaak 15 euro voor een manegeles met zo ongeveer 8 mensen over het algemeen) en ze hebben niet veel geld te besteden dan moet je natuurlijk wel nagaan:

per les verschilt het 3,- niet zo heel veel, maar per 10 lessen is dat dus €30,- wat toch wel een aardig bedrag is als je het niet breed hebt! Gezien alle benodigdheden zoals zo nu en dan een nieuwe rijbroek scheelt dit natuurlijk weer in de kosten en ben je gewoon veel goedkoper uit!

En tja veel ouders hebben graag dat hun kind plezier heeft, of ze nou snel vorderingen maken of niet...

Ik zou voor jouw lessen gaan omdat je veel goedkoper uit bent als je kijkt naar wat je leert. Maar ik denk dat zo'n 3/4 van de ouders liever voor een goedkopere optie kiest die misschien wel minder effectief is maar het kind alsnog veel plezier op kan leveren...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:59

klopt, vooral jonge kinderen maakt het weinig uit waar ze rijden, zoalng ze maar kunnen rijden.
maar blijft in en in zonde als je hoort waar die kids komen te rijden vanwege die 2/3 euro minder ( bepaalde manege's hier in de omgeving die niet bepaald professioneel zijn := )