ik geef sinds enkel jaren lessen, voornamelijk aan kinderen van 6 tot 12 jaar oud.
Nu werk ik een beetje anders dan manege's, en heb daardoor andere tijden/kosten dan de gemiddelde plek waar je leert rijden. ( 10 euro per uur per 2 kinderen. half uur priveles ook 10 euro)
voorbeeld;
*bij mij mogen er nooit meer dan 2/3 ruiters in de les
*Paarden zijn allemaal (ex) wedstrijd dieren en lopen gemiddeld L dressuur. worden naast de lessen ook bijgereden op niveau
*Hierdoor mogen de paarden nooit meer dan 2 lessen per dag lopen zodat ze niet afgestompt worden.
*Verder werk ik nog met helpers in de les ( 1 per ruiter) die extra ondersteunt, ernaast loopt etc mocht dat nodig zijn.
* de eerste lessen zijn altijd privelessen van 30 minuten zodat ik ze 1 op 1 aandacht kan geven en ze op een verantwoorde manier de basis leren.
zodra ze los kunnen draven en sturen worden ze gekoppeld aan andere ruiters in de lessen van een uur
* ruiters leren ook omgang, optuigen, verzorgen, en krijgen de kans om wedstrijden te rijden.
Wat mij opvalt;
ik krijg veel reacties van ouders voor hun kinderen op advertenties.
een deel komt inderdaad kijken, een deel belt van tevoren af, of stopt na enkele lessen ( gelukkig slechts 2/3 per jaar) of moeten later verplicht van paps en mams stoppen.
reden? de kosten. want op de andere stal betalen ze slechts 7/8 euro en kunnen de kids vanaf les 1 een vol uur meerijden.
ikzelf kijk hier altijd met een meewarrig gezicht naar.
prima als de lessen je niet bevallen, ieder zijn keuzes en voorkeuren, maar om die reden?
Heb meerdere keren voor alle zekerheid feedback gevraagd of er zaken zijn waar wij aan kunnen werken als stal en binnen de lessen, maar tot nu toe altijd enige feedback terug gekregen dat de manege goedkoper was en kindlief dus vaker/goedkoper kon rijden.
maar ja...ze vergeten wel dat op manege's er vaak met 8 tot 12 kinderen wordt gereden, paarden soms afgestompt kunnen zijn ( in de beginnerslessen), en de kinderen niet de hoeveelheid aandacht krijgen die ze bij mij krijgen.
ook de kleinschalige lessen, mijn Orun diploma ( NIET vanzelfsprekend op manege's hier om te hebben
) en de kwaliteit van de rijdieren en de spullen hier worden niet meegerekend.pas geleden met enkele mensen erover gehad die dit ook mee maakten, en vind het soms zo jammer dat men om DIE reden van les veranderd of snel overstapt.
wat vinden jullie van dit fenomeen? weleens meegemaakt? of zie je het juist anders?
ikzelf ben van mening dat het mij niet uitmaakt WAAR ze voor kiezen, maar dat ze altijd erop moeten letten dat ze goed en verantwoord les kunnen krijgen in een veilige omgeving met goede rijdieren en goede instructie.
en juist daar wordt vaak op gekort

) dat ik het zo lang vol zou houden.
)