''haar'' stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jockey_my

''haar'' stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:56

beetje lastige titel, maar weet zo niet hoe ik het moet noemen.

Ik zadel mijn paard op in de stal, zo gauw ik met de poetskist naar binnen kom
draait ze haar kont naar mij toen, ze trapt niet en doet voor de rest niks bijzonders.

Ik kan haar daarna wel gewoon poetsen.

Dit doet ze het zelfde met hoofdstel en bit.

Als ik haar in een stal van een ander paard zet, en daar poets/opzadel draait ze haar kont niet naar mij.
en blijft ze gewoon staan.

Heeft ze zo iets van mijn stal ik ben de baas, of wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Caira

Re: ''haar'' stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:01

leren kloppen! Je komt een huis ook nooit zomaar binnen dus een paardenstal ook niet. Wacht tot ze je uitnodigt, geloof me er gaat een wereld voor je open.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 11:06

Ik kondig me echt wel aan, als ik naar haar toe loop zeg ik eerst savaaana en dan staat ze al voor de deur te wachten.

Ik maak de stal open, geef haar schoon water (geen automatische waterbak).
Ga in de stal wat knuffelen enz.

Dus ik kom echt niet aangekodigd binnen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:07

Maar wacht je ook tot ze je uitnodigt?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 11:15

Als ze met haar oren naar voren staat als ik er aan kom,
en ze zoekt contact met mij (snuffelen enzo) dan neem ik
aan dat dat een uitnodiging is, ze laat haar eten ook staan (hooi)
en geeft mij aandacht in plaats van haar eten.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:13

Maar dus niet als je de stal in komt, want ze draait naar je toe toch?

Doe de staldeur open, kijk hoe ze reageert. Komt ze bij je kijken, of kijkt ze met de oortjes naar voren naar je toe, dan ben je welkom. Draait ze van je weg, blijf dan bij de ingang staan en wacht tot ze je wél uitnodigt.
Ze zal verbaasd staan als je niet naar haar toe gaat maar blijft staan wachten ;) Misschien komt ze zelfs wel kijken waarom jij daar nu toch blijft staan...

Blijft ze omgekeerd staan, ga dan kijken hoe je haar aandacht zo kant trekken dat ze wél naar je toekomt. Een beetje het idee van: als je naar me toe komt, dan is het fijn, gaan we kroelen en wat leuks doen, maar als je niet komt, dan ga ik vervelend doen.

Kijk naar haar achterhand, beetje overdreven naar haar toe gebogen, alsof je een paard bent dat in haar achterhand wil gaan bijten omdat ze niet 'aan de kant' gaat.
Reageert ze hier niet op door je aan te kijken of naar je toe te komen, ga je met je halstertouw rondjes draaien richting haar achterhand en kijk of ze van deze druk wel haar achterhand wegdraait en met haar voorhand naar jou toe komt. Reageert ze door je aan te kijken of naar je toe te komen, direct stoppen met draaien, ietsje van haar af draaien (kwartslag is genoeg). Zo nodig je háár uit om naar je toe komen.
Reageert ze niet of komt ze niet naar je toe, begin je opnieuw: kijken, halstertouw draaien en wacht op haar reactie.
Of wegdraaien omdat je de aandacht hebt, óf harder gaan draaien, eventueel achterhand aantikken met het touw, nét zo lang (en mocht het nodig zijn, hard) tot ze wel reageert...
Na een paar keer zal ze naar je toe komen omdat ze weet dat jij anders de druk gaat opvoeren en dat is niet zo prettig voor haar.
Onvriendelijk is het niet, paarden onderling doen het ook zo: kijken, oren in de nek, benaderen (wat jij met je touw doet, stel je voor dat ze wél uithaalt) en evt. bijten (aantikken) bij geen reactie.
Als je het zo een tijdje oefent zal ze na een tijdje al naar je toe komen als je kijkt...

Succes!

Heeft ze aandacht voor jou stop jij met druk geven, maar reageert ze niet voer je de druk zodanig op dat ze uiteindelijk wel móet reageren.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:15

Caira schreef:
leren kloppen! Je komt een huis ook nooit zomaar binnen dus een paardenstal ook niet. Wacht tot ze je uitnodigt, geloof me er gaat een wereld voor je open.

Ja en vergeet je schoenen niet uit te trekken :D

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:21

Roep hem een keer, zodat je laat horen dat je er bent.
Eventueel kun je hem ook buiten de stal opzadelen.
Dat vind ik ook veel fijner, dan in een stal..

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 12:23

Ze draait haar achterhand wel weg, als ik haar vraag om ''om'' te gaan, dus van mij af.

Als ik zonder ''reden'' in de stal kom dan draait ze haar kont niet, kom ik om te poetsen ofzo,
dan wel.

Als ik de borstel pak, begin ik op haar hals (dan is het hoofd nog bij mij).
Dan draait ze om, achter in haar stal is een raampje daar gaat ze dan door heen kijken.
(dus de kont naar mij).

Maar dat is het nou:

Als ik op de kont begin met borstelen en dan buik/rug en dan de hals dan draait ze haar kont niet.
Maar wil ik bij de hals beginnen en dan buik/rug en dan kont dan draait ze haar kont wel.

Ze heeft haar oren niet naar achter, maar gewoon naar voren.

Ter informatie: ze is 4 jaar.

Verder met rijden/ in de omgang zijn er geen communicatie fouten en ze heeft ook respect voor mij,
net zoals ik voor haar.

(misschien allemaal een beetje krom uitgelecht, maar ik ben niet goed en goed kloppende verhalen).

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 12:26

Maarloeesss schreef:
Roep hem een keer, zodat je laat horen dat je er bent.
Eventueel kun je hem ook buiten de stal opzadelen.
Dat vind ik ook veel fijner, dan in een stal..

Zoals ik eerder in mijn post heb aangegeven, praat ik wel degelijk voordat ik
haar stal binnen komt, eerst geef ik haar schoon water, dan staat de stal deur open,
en ben ik nog niet in de stal geweest, dan staat ze mooi netjes voor de open deur te wachten
of ze komt met haar hoofd naar buiten om om de hoek uit de tuinslang te drinken.
(ze loopt de stal dus ook niet uit).

[edit]: Ik kan haar buiten de stal opzadelen, maar vind het zelf fijner om in de
stal op te zadelen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:31

Ik snap je idd. niet helemaal. Maar dan eerder je probleem eigenlijk niet.

Ik denk dat je haar iets te veel druk waardoor ze haar achterhand van je wegdraait bij het borstelen. Ze denkt waarschijnlijk dat ze 'om' moet.

Maar dit probleem is dan toch simpel op te lossen door (tijdelijk) met halster om (buiten de stal?) te poetsen?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 12:34

Ik dacht al dat het niet helemaal duidelijkwas.

Ik los het nu tijdelijk op met met halster aan in de stal te poetsen, dan wil ze ook nog draaien
maar ja dat gaat niet.

Zou het met haar jonge leeftijd te maken kunnen hebben, om mij uit te proberen
of ik er ''bang'' van wordt als ze haar kont naar mij draait?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:58

Ik denk dat dat dan inderdaad met haar jonge leeftijd te maken heeft. Geef het de tijd om haar er aan te laten wennen. Mocht je het idee hebben dat ze het uit baldadigheid doet, kan je haar ook steeds weer terugzetten naar waar ze stond. Dit is eventjes vermoeiend, maar als ze eenmaal door heeft dat jij meer geduld heeft dan zij (en he, dat heb je, toch?), dan zal ze uiteindelijk blijven staan. Hier moet je dan wel heel consequent in wezen, belonen als ze het goed doet. Draait ze weer weg, niet boos worden, maar gewoon zonder verder iets te zeggen weer terug zetten en verder gaan met waar je was gebleven!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 15:13

Oke dankje wel voor je tip!

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:57

Lastige situatie.Mijn ervaring is dat wij mensen soms erg weinig rekening houden en inderdaad de stal 'binnenwalsen'... Het komt ook voor dat een paard heeft geleerd om op deze manier onder werk uit te komen...

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:17

Hoe is het nu met je paard en 'haar stal' :P ?