Paarden in "trance"... ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pvde

Paarden in "trance"... ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:12

Hallo, ik heb een vraag over het volgende:
Ik heb 2 friese paarden (10 jaar en 17 maanden oud) die 24/7 op de wei met inloopstaalen staan.
Als ik de paarden aan het poetsen ben, beginnen ze totaal te ontspannen, onderlippen gaan hangen, gaan gapen, ogen vallen dicht en beginnen te wankelen van ontspanning. Op zich niet vreemd als ze het poetsen alletwee erg ontspannend vinden.

Maar als ik in m'n stoeltje in de wei ga zitten, komen ze ook alletwee in m'n buurt staan (2-3 meter) ze draaien zich echt naar me toe en ik kijk hun dan gewoon aan. (kan hier zelf van genieten hoor !)
Je ziet ze meteen compleet ontspannen, gapen, onderlip gaat helemaal hangen, eerst beginnen ze met hun ogen te knipperen, daarna doen ze de ogen dicht (waarbij de omgevingsgeluiden van het blaffen van m'n honden of de vliegen hun helemaal ontgaat), vervolgens gaan ze gaan wankelen op hun benen en de 10 jarige friese merrie gaat dan niet gewoon liggen maar zakt gewoon door haar benen om te gaan liggen.
Het ziet uit alsof de paarden dan helemaal in trance zijn...

Herkent iemand dit gedrag ?

Caira

Re: Paarden in "trance"... ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:15

Dat is een heerlijk compliment voor jou. Het betekent dat ze de leiding aan jou overdragen. Je krijgt de taak van leidende merrie om de kudde in de gaten te houden terwijl je paarden heerlijk ontspannen.

Dit is een grote blijk van vertrouwen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:16

Hm, lijkt mij dat jij gewoon echt de leider bent van hun?
Beter zo als dat ze van je weg rennen denk ik?
Het poetsen herken ik wel trouwens, in de wei echter niet :n

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:18

Wat heerlijk dat je paarden zich zo op hun gemak voelen bij jou dat ze al hun waakzaamheid durven loslaten. Blijkbaar voelen ze zich zo veilig dat geen van beiden meer de noodzaak voelt om 'op wacht' te gaan staan maar ze lekker durven slapen als jij er bent. Beschouw het als een compliment en een teken dat ze zich goed voelen bij jou in de buurt.

blue_kim

Re: Paarden in "trance"... ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:49

zoals al eerder vermeld zien ze jou als de leider, dus laten ze het aan jou over om hun te waarschuwen voor eventueel gevaar. ze vertouwen je compleet waardoor ze zo durven te ontspannen.
inderdaad een groot compliment aan jou, je ziet het niet heel vaak.