Flessenkind en of flesveulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Flessenkind en of flesveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:53

Hoi allemaal,

Hebben jullie ervaring met een flessenveulen?

Hoe is het als een volwassen paard geworden? dominant en of juist erg lief en mensgericht?

was dat echt volledig alleen zonder soortgenoten grootgebracht en of is het ook erg snel bij de paarden gezet.

Brand maar los, ik vind het een interessant onderwerp.

Ooit had ik op een stalling een veulen gekend waarvan de moeder het drinken niet toestond maar voor de rest wel met de veulen omgaat en alles erop en eraan, nou werd ie met de fles grootgebracht maar bleef wel gewoon bij de moeder.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:54

Mijn schoonzus heeft een flessenveulen. De moeder accepteerde hem helemaal niet, ze hebben hem net wat biest binnen kunnen laten krijgen, daar hield het ook mee op. Helemaal met de fles opgebracht en ondanks dat het een heel lief ding is, is ie (denk ik) daarom ook niet helemaal 100. Hij heeft heel veel moeite gehad de paardentaal te leren, komt nu soms nóg moeilijk mee (na tweeënhalfjaar) en is heel (misschien wel té) mensgericht. Ik heb het idee dat hij door zijn moeilijke start lichamelijk en geestelijk wat achter loopt en die achterstand misschien ook niet helemaal inloopt.

Buiten dat is het overigens een heerlijk ding hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:57

Ik heb bij de bereden politie stage gedaan,daar hadden ze een paard wat met de fles was groot gebracht.
Dus het kan helemaal goedkomen.Hij had maar 1 tik en dat was dat hij over zijn tong gekriebeld wilde
worden,die stak hij dan ook helemaal uit :+

Ragdollcat

Re: Flessenkind en of flesveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 12:04

OH hahaha lekker tongetje kriebelen, dat is wel grappig zeg.

Die flessenveulen dat ik kende, die is godzijdank wel sociaal en spreekt de paardentaal, doordat ie gewoon bij de moeder is, alleen het drinken wil niet zo bij de moeder, en het is ook haar eerste veulen, mogelijk had ie zere tepels, en wilde toen het over was ook niet meer uit angst voor pijn, dat zou best kunnen.

En het heeft ook een reden dat ik wat meer over wil weten: ik heb er eentje op het oog en het bleek dat ie flessenkind is geweest, en dus daardoor mensgericht is, maar verstaat de paardentaal uitstekend en ook nooit wat opgelopen omdat hij de taal verstaat en dus uit de weg gaat als er maar een oortje naar achter gaat van een ander paard, en staan ook bij anderen op land en nooit had hij wat, en heeft ook gewoon 2 jaren bij de fokker gestaan bij de rest, alleen ik wil gewoon weten van hoe het naar de mens toe is, want ik vind het best gevaarlijk als het je als gelijke ziet waar je mee kan spelen en stoeien, doordat het je als eigen ziet.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:16

dit jaar is er bij mij een merrie ingeslapen, haar veulen was net een maand oud. hij liep met zijn moeder al bij mijn andere merries met veulen. toen mams dood was is hij daar gewoon bij blijven lopen. na wat geklungel dronk hij na een dag uit een emmertje en dit zijn we blijven doen tot een week geleden. hij is nu vier maanden en doet het goed. hij is braaf niet overdreven aanhalig. wel komt hij sneller naar je toe in de wei, maar das logisch natuurlijk. verder wordt er niet met hem getut en groeit hij z gewoon mogelijk op. ik denk dat de meeste fouten gemaakt worden met het tutten, het moet een paard worden en geen huishond :D

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:21

Ik heb er nu toevallig eentje in Friesland staan (bijna 2 maanden oud) bij de moederloze veulencentrale dus is nog te vroeg om wat te zeggen.

Wel heb ik er een op stal die grootgebracht is met de fles alleen niet door mij.
Het is en blijft beetje vreemd paard, heel erg op zichzelf en eerst klitte ze heel erg aan ons vast en nu niet meer.

Krijg eigenlijk nooit een vat op haar, ze is wel onbegrijpelijk lief, tegen alles, honden, kinderen paarden, ze kent nergens angst voor maar het is en blijft een aparte.

Net als met inrijden, was echt zadel erop en rijden, heel bizar.
Wel me scheetje en met haar verleden (slechte heel slechte start gehad door verwaarlozing) is het onbegrijpelijk dat ze zo intens lief is.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:24

Mijn merrie is met de fles grootgebracht nadat ze in de wei van een ander paard een klap op haar hoofd had gehad en daardoor niet meer bij de moeder kon drinken. Ze is gewoon met andere paarden opgeroeid en heeft de eerste 2,5 maand wel bij haar moeder gedronken. Degene die haar de fles gaf was alleen erg ongeduldig en mijn merrie was ook behoorlijk kopschuw dat ze bij mij kwam. Verder is ze gewoon sociaal naar paarden en niet overdreven op mensen gericht. Het enige aparte is dat ze overdreven gericht is op andere dieren (honden, katten, kippen en schapen, maar koeien dan weer niet }:0 ) Ook met kinderen is ze voor haar doen voorzichtig terwijl ze een ontzettende heethoofd is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 12:58

Ja het is belangrijk het niet te veel te verwennen en te tutten, anders kan het een probleem worden als het volwassen is.

Mensgericht oke, maar moet niet de baas zijn over je, en het ook van je aannemen als je het ff corrigeert als het bijv. je een 1 x bijt ofzo.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:46

op onze stal staat ook een flessenpaard, maar die heeft helaas nooit een keer een trap van zijn moeder gehad (die is dacht ik overleden na de bevalling?) of op zijn plek gezet, hierdoor heeft hij totaal geen respect voor mensen of paarden.. T is dat het zo''n goed paard is onder het zadel, maar met mensen of andere paarden is hij echt een ramp!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 22:07

Kijk dat bedoel ik, met 100% flessenpaard krijg je ellende, doordat ie nooit is aangepakt en of is opgevoed door eigen soortgenoot.

Ik ben er dus zeker voor: veulen bij soort zetten en helpen groot te brengen met de fles maar geen aangehaal en geknuffel en getut maar enkel de fles geven en manieren bijbrengen en de rest overlaten aan paarden, natuurlijk wel zo dat het goed gaan en bij het veulen past.