agressief in de kudde, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

druppel2

agressief in de kudde, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:39

Wie kan mij helpen. Ik heb een harstikke lieve ruin van 5 jaar. Geheel volgens de geweldloze methode opgevoed. Ik rij bitloos en hij is overal altijd even lief als ik buiten rij of aan orientatieritten meedoe. Hij staat in een kudde en onlangs is de leider van de kudde verkocht. Sindsdien heeft hij zich die positie verworven, maar sinds enkele maanden is dat problematisch. Hij valt iedere nieuwkomers aan. dat is een paar maanden geleden begonnen met een pasgeboren veulen. ik was er toevallig bij en heb mij rotgeschrokken van zijn geweldadige aanval. sindsdien is dat elke keer prijs. Maar hij is echt agressief en het is telkens bijna een aanval op leven en dood. Ik weet niet wat te doen, waar dit gedrag vandaan komt en hoe het te stoppen. Als het zo blijft moet hij weg en ik heb geen andere plek op dit moment. Hij bijt, trapt, verwond, bokt en als je hem uit de kudde weghaalt slaat hij op tilt. We hebben al vannalles geprobeerd. De nieuwelingen rustig laten wennen in een naastgelegen wei, erbij blijven als ze komen, s'nachts op stal als er geen control is. Niks helpt. de andere eigenaren kunnen hier niet mee lachen.
Wie heeft tips, ervaringen, raad of ee oplossing??? Hij is vanaf 5 maanden altijd in een kudde geweest. Hij is niet eens hengst?

Hellupppp!

shilady

Re: agressief in de kudde, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:42

Ik zou hem lekker uit die kudde halen.
zou mijn paard ook voor geen goud in die kudde willen zetten als ik dit zou weten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:45

Dat is een heel groot en vervelend probleem! En er is eigenlijk maar 1 ding dat kan helpen: een paard erbij zetten dat HEM de baas is. Hij zal het alleen afleren als hij zelf eens een keer flink op zijn donder krijgt van een ander paard.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:50

Ik heb ook zo'n type. De enige manier waarbij het goed gaat, is een stabiele groep. Geen nieuwkomers erbij. Gelukkig hebben wij voldoende land, zodat we niet met een ruimteprobleem zitten. Ik zou ook zeker geen gewond paard op mijn geweten willen hebben, en kan me heel goed voorstellen dat andere eigenaren zouden gaan klagen. Is het niet mogelijk het weiland te splitsen, zodat jouw paard met dezelfde groep kan blijven, zonder dat er nieuwkomers bij komen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:55

Mijn friese ruin is net zo. Ik heb al meerdere keren geprobeerd om hem bij mijn 2 merries te laten lopen maar hij is zo vreselijk agressief dat ik het niet meer aandurf. Ik heb er nu een draad tussen zodat hij ze niet meer kan aanvallen.
Denk dat je hem ook beter uit die kudde kan halen voordat er echt ongelukken gebeuren. Is er geen mogelijkheid om er een draad tussen te spannen zodat hij er niet meer bij kan? Dat is toch maar een kleine moeite lijkt me.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:45

is er maar 1 kudde bij jou op stal? of zijn er meerdere koppels? je kan proberen of hij anders in een andere koppel kan. en als dit er niet is dan zou ik hem toch weg halen uit de kudde, voor er echt erge ongelukken gebeuren. is er geen mogelijkheid om de kudde op te spiltsen in kleinere groeejes, zodat hij inderdaad in een groepje staat waar geen nieuwelingen bij komen. en anders zou ik hem op een appaart stukje zetten, dattie alleen over een draadje contact kan hebben met de rest. is misschien niet zo leuk voor jou paard, maar als het echt uit de hand gaat lopen en er komen DA kosten bij kijken wordt je ook niet vrolijk. en als er echt geen oplossing is en je paard veranderd niet, dan moet je misschien toch een andere kudde voor hem gaan zoeken.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:59

Je zegt in het verhaal, dat je de nieuwe lingen laat wennen in een ander stuk land?
Kan je dan daar de nieuwelingen niet laten?
Zodat hij een stabielere kudde heeft..

druppel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 20:46

bedankt allemaal voor jullie reacties. Daar ben ik erg blij mee, want ik heb dit nog nooit meegemaakt. Ik denk dat ik maar ga proberen hem in een subkudde te zetten met een draad ertussen. Als de kudde stabiel is, dan doet hij blijkbaar niets. This alleen bij veranderingen dat hij zo reageert. En ja.... ik begrijp die reacties ook van andere eigenaars, want ik zou ook niet willen dat mijn paard zo aangevallen werd. Maar intussen voel ik mij rot dat uitgerekend mijn paard dit doet :o

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:49

ik zou hem uit het land halen.
Mijn merrie is nog steeds aan het revalideren door een paard zoals jij het omschrijft.
Gevolg gebroken griffelbeentje + operatie.

Mijn paard komt niet meer in een land met een paard zo dominant als deze.

Een stroom draadje stond er bij ons in het begin ook tussen. Hier denderde dit paard alleen maar door heen toen we besloten het draadje maar weg te laten.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:52

Wij hadden dit ook toen er bij ons een nieuwe kwam. De baas stuurde de ruin onder hem achter de nieuwkomer aan! Paard had giga-vleeswonden (gelig vlees) op zijn zij, maar nu verloopt alles foutloos! Een dominanter paard erin zitten wil zéker helpen, instinctief
'vechten' ze dit onderling wel uit, de kans is uiteraard groot dat er beetwonden etc. komen, onze paarden zitten onder met oude en
geregeld nieuwe, maar he, die zitten er eigenlijk altijd om een reden.. :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:56

moyra schreef:
ik zou hem uit het land halen.
Mijn merrie is nog steeds aan het revalideren door een paard zoals jij het omschrijft.
Gevolg gebroken griffelbeentje + operatie.

Om die reden zou ik ook niet willen wachten tot het uitgevochten is met een ander dominant paard.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:03

wil er ook bij vertellen dat de paarden inmiddels al ruim ander halve maand bij elkaar liepen.
Het gevaar leek geweken maar niet dus pffft.
Vandaag is mijn paard weer in de kudde gegaan maar dit paard was er toen al uit. Anders had ze niet terug gegaan

druppel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 09:30

Hij staat al 4 jaar in die kudde, nooit enig probleem geweest totdat een fries (de leider) is verkocht. Maar toen de fries leider was, heeft hij ook geen enkele poging gedaan hem "van de troon te stoten" dus dat is ook gek. Het is de eerste keer dat hij de leider is in een kudde en hij heeft die positie ook niet met al teveel leed verworven. Maar sindsdien is hij ineens zo dominant en agressief, het lijkt wel een beetje grootheidswaanzin. Buiten de kudde is het het liefste en rustigste paard da je kunt hebben. Hij heeft nog nooit gesteigerd, gebokt, geschopt naar andere paarden. Ook niet bij het inrijden. Echt....0 problemen. Daarom is het voor mij ook zo onbegrijpelijk. Naar mensen toe is het compleet een paard voor de kinderboerderij, maar zodra er in die kudde een ander bij komt.... pats, problemen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:36

Heel herkenbaar druppel. Al is die van mij ook in de bak niet lief voor andere paarden. Als hij maar heel even vermoedt dat er een paard rijdt dat misschien dominant zou kunnen zijn, haalt ie ook in de bak uit.

druppel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 09:42

Heel fijn om te weten dat er ook anderen zijn die het herkennen. Ik vind het gewoon echt kl...te als hij zo'n een paardje heeft toegetakeld. En ik begrijp de reacties van mensen die hun paard dat is overkomen.
duim maar dat de oplossing afdoende is dat zou al veel schelen ;)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:45

Mijn paard is nu 6, en heeft voor het eerst van zijn leven een heel seizoen in een groep gestaan. Voorgaande jaren probeerden we het steeds wel, maar was het echt niet te doen. Dus maar weer alleen. En dat is ook niet goed, want juist een kudde maakt hem socialer. Groepje waar ie nu mee staat is stabiel, en daar gaat ie ook van de winter mee staan in een grote paddock. Kijken hoe dat gaat.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:47

Jeetje, wat vervelend! Mijn paard is aangevallen door zo'n agressieve ruin. We hebben toen de kudde gesplitst en sindsdien gaat het stukken beter tussen die twee! Wat je al eerder zei, gewoon de kudde gaan splitsen?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:39

Ik heb van de week besloten, na wijs beraad met meerdere ervaren paardenmensen, dat mijn ruin van 3 niet meer bij andere paarden in de wei komt. Hij gedroeg zich al niet echt netjes in de groep, en is daarvoor meerdere keren voor gecorrigeerd door de dominante merrie. Alleen stond hij na zo'n correctie alleen maar verdwaasd te kijken en ging daarna gewoon door met het foute gedrag.
Vorige week heeft hij in een fractie van een seconde een ander paard tegen de grond gewerkt en ernstig verwond. Het andere paard zal nooit meer helemaal herstellen. Mijn paard is nu, door omstandigheden, heel slap en onbespiert. We willen er niet aan denken hoe groot de schade was geweest als hij wel sterke spieren had gehad.
Dit besluit gaat me erg aan het hart, maar ik zou het mezelf nooit vergeven als het nog een keer gebeurt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:48

Mijn paard is ook heel dominant. In de wei tenminste, onder het rijden is hij braaf naar andere paarden (goed opgevoed dus). Ik zet die van mij alleen nog maar bij niet-dominante ruinen, of juist bij merries. In een gemengde groep is hij echt problematisch. Nu staat hij al een jaar bij twee ruinen en dat gaat goed. Hij is de baas, die andere twee vinden dat prima. Het blijft wel uitkijken wie er aan de andere kant van het draadje staat, vorig jaar heeft hij nog over de draad heen staan vechten met een andere ruin... Jonas heeft al eens zijn kaak gebroken gehad door zijn gedrag. Overigens staat hij niet meer bij merries omdat hij daar teveel bovenop ging zitten, ondanks dat hij inmiddels 20 is en al minstens 15 jaar ruin. :+

druppel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:54

Ik heb hem gisteren na het incident in de stal gezet. Vanmorgen gelongeerd. Hij was opgewekt en rustig. Ongelooflijk is, dat de toegetakelde merrie de hele nacht en ochtend voor zijn staldeur heeft staan "kuchelen en snuffelen" terwijl ze de keuze heeft om een kilometer vederop te gaan staan. Echt raar. Onder het longeren stond ze aan de draad te hinniken op hem. en op weg terug naar de stal, wilde ze compleet mee de stal in. Hij reageerde echter totaal niet hierop. Als ik zo toegetakeld zou zijn, dan keek ik wel uit om nog in zijn buurt te komen. This me wat hoor.... enfin, de kudde bestaat uit 15 paarden en we gaan ze splitsen. We gaan hem met zijn vertrouwde maatjes op een andere wei zetten waar ook geen wisselingen meer komen. Hoop dat dit net als bij jou sammetje, een oplossing zal zijn. Ik heb er nl juist altijd zo naar gestreefd om hem gelijk na de speentijd in een kudde te zetten om zoveel mogelijk een natuurlijke omgeving te creëren.

Het ligt volgens mij ook echt aan het wisselen in kudde verband, want in zijn "vertrouwde" samenstelling doet hij nooit iets echt agressiefs naar de andere kuddeleden. Sterker nog, er staat een blind paard bij dat hij zowat onder zijn hoede neemt. Het blijft een apart gebeuren dat paardengedrag. Ik wil gewoon niet meer dat hij de kans krijgt om nog zo een paard toe te takelen. Want zoiets als zoals bijv Moyra is gebeurd, vreselijk. Bij de merrie gisteren waren het alleen nog beetwonden en dat was al erg genoeg. gelukkig had zij geen breuken of scheuren...... Als het problematisch blijft ondanks het creëren van een stabiele kudde dan denk ik dat ik inoterry haar advies ook maar moet opvolgen. We zullen zien wat de toekomst brengt

druppel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:59

ps Ik heb eigenlijk telkens hem weggehaald in zijn uppie (maar dat werkt niet) of de nieuwelingen apart gezet om ze na een week erbij te laten. Only_helen heeft misschien gelijk en dus is kuddesplisen volgens mij de enige optie... want ik heb niet een twee drie een dominanter paard dat hem eens flink op zijn neut geeft.... maarja, daar heb je tegenswoordig (gelukkig!!) forums voor, zodat je je ervaringen tenminse kan delen ;) ;) ;)