Shetlander scheren hoeveel grams deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Shetlander scheren hoeveel grams deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 10:44

Hallo,

aangezien mijn Shetlander fanatiek onder het zadel wordt gereden en daarnaast ook nog aangespannen loopt wil ik hem gaan scheren.

Hoeveel grams deken moet hij op?

bvd

mensport

Re: Shetlander scheren hoeveel grams deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:15

Ik heb mijn shetlander ook altijd geschoren ivm aangespannen werk loopt 24/7 buiten. Als het erg vriest heeft hij rond de 500 gram op en daarbuiten 300 grams, met 15 graden s'nacht lopen ze alweer zonder deken.

Ik zal kijken naar je paard en niet naar een ander de één heeft meer nodig dan de ander. Sommige werken niet met grams maar voelde gewoon hoe warm/koud hun paard is. Ken er een die bijvoorbeeld altijd onder een zomerdek op stal staat.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:42

Hallo,
Even een vraag. Scheer je de shetlander dan helemaal of scheer je gedeeltes weg. Onze shet heeft ook al een mega dikke wintervacht en loopt ook veel onder het zadel. Ik zit er ook over te denken om haat te scheren.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 20:21

Ik laat de benen lang denk ik, zodat het wat beter beschermt is.. En laat op de bil een hartje staan. De rest gaat alles weg. :)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 00:50

Ligt er ook aan hoe de huisvesting van je pony is. (buiten of veel op stal) En geheel aan de pony zelf. De een is een koukleum en kan je gerust 500 gram opleggen. De ander staat te zweten met zo'n dikke deken en heeft voldoende aan 300 gram.

Over het algemeen als de pony 24/7 buiten staan heb je meestal voldoende aan een deken van 340 gram.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:44

Die van mij worden ook geschoren ivm het werk (enkelspan en tweespan voor de wagen), mijne staan 24/7 buiten MET schuilstal en onbeperkt hooi, en krijgen een Bucas All In One op.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 19:47

Ik heb vandaag een HH deken van 200 grams gekocht, daarover komt een 0 grams regendeken en bij temperaturen onder de 0 krijgt hij gewoon een zweetdekentje eronder.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:38

Jelleee schreef:
Die van mij worden ook geschoren ivm het werk (enkelspan en tweespan voor de wagen), mijne staan 24/7 buiten MET schuilstal en onbeperkt hooi, en krijgen een Bucas All In One op.

WEr gaat niets boven Bucas, onze 2 shetten hebben er beide 1 en mijn paard ook, geweldige dekens, en je hebt er de hele winter geen omkijken naar.
Dat gedoe met meedere dekens, altijd kijken of ze het nodig hebben of niet, Bucas reguleert zichzelf, van -15 tot +15 kan hij gewoon opblijven.

Goedkoop lijkt mij duurkoop, koop 1 keer een goede deken, ben je voor jaren klaar.
Onze shetten zijn nu 2 weken geleden weer geschoren, hebben nu nog de gevoerde regendekens op, maar denk dat volgende week s'nachts de Bucas aangaat, wordt het weer onder de10 graden s'nachts.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:39

Diana_14 schreef:
Ik heb vandaag een HH deken van 200 grams gekocht, daarover komt een 0 grams regendeken en bij temperaturen onder de 0 krijgt hij gewoon een zweetdekentje eronder.

Lijkt mij te weing, maar vooruit,dat merk je vanzelf.....

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:42

Diana_14 schreef:
Ik laat de benen lang denk ik, zodat het wat beter beschermt is.. En laat op de bil een hartje staan. De rest gaat alles weg. :)

Een shetlander met UGGS, je zal zien dat dat heel raar staat, wij hadden eerst ook zoiets, laat maar zitten,geen gezicht was het zo'n mooie slanke shet met bontlaarzen....
Je ziet het wel vaker, meningen zullen vast verschillen, maar of het ook zoveel meerwaarde heeft qua warmte, dat weet ik eigenlijk niet.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:13

Heb hem helemaal geschoren, benen netjes nagewerkt met de tondeuse.

Mijn Shetlander gaat met 2 weken 's nachts op stal. Hij loopt nu met een ongevoerde regendeken overdag en 's nachts een staldekentje op.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:05

Goed zo, zal vast mooi staan.
Ik zie dat hij/zij binnen staat s'nacht, dat scheelt een jas, die van ons staan 24/7/365 buiten, wel met stal, maar die is er voor de sier......

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:14

Onze paarden en de pension paarden gaan allemaal op stal 's nachts zodra het weer wat slechter wordt.
Ik zou graag de shetten buiten houden, maar de een is niet van mij en gaat in december terug naar de eigenaar.
En wil mijn Shet niet alleen buiten laten staan. En vind het wat makkelijker hem binnen te zetten 's nachts
gezien hij geschoren is en onder een deken staat. En ik de dekens dan makkelijker kan wisselen voor luchten etc.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:14

Ik heb trouwens gekeken naar de Bucas All in One, maar kon hem in de ruitersportzaken in de buurt niet vinden in maatje 125.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:22

Diana_14 schreef:
Ik heb trouwens gekeken naar de Bucas All in One, maar kon hem in de ruitersportzaken in de buurt niet vinden in maatje 125.

Wij hebben een grotere maat voor de shetten, paardendrogist verkoopt ze.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 15:24

125 is echt de maat die ik moet hebben, anders is het net een jurk.. Vind het moeilijk een goed zittende deken te vinden voor kleine pony's.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:56

Diana_14 schreef:
125 is echt de maat die ik moet hebben, anders is het net een jurk.. Vind het moeilijk een goed zittende deken te vinden voor kleine pony's.

Ja ,dat klopt, Bucas zit bij ons goed, maar onze shetten zijn vrioj groot, regendeken van Bucas viel weer wel wat groter, die hebben ze nu nog op, totdat het weer omslaat.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:38

Diana_14 schreef:

Die kan de paardendrogist gewoon voor je bestellen, en volgens mij heeft paardenwinkel.be hem nog wel op voorraad.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:41

misschien geen shetlander, maar mijn haf heeft 300 gram op... Daar doet ze het prima op. Ze stond daar vorig jaar dag en nacht mee buiten (geschoren op het hoofd en benen na). Daar dee ze het prima op ;)