verkopen paard... met zomereczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

verkopen paard... met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:34

Beste mensen,

Hopelijk kan iemand me helpen met het volgende: ik heb een lieve fjordenmerrie, prima dier, maar met één minpuntje: ze heeft last van zomerallergie. Voor mij is dit nooit zo'n groot probleem geweest, want je gooit er op tijd een deken op en dan is er niks aan de hand, maar nu wil (moet) ik haar verkopen. En ik ben bang dat niemand een paard koopt met zomerallergie.

Nu hoef ik er echt niet rijk van te worden, allerbelangrijkste is dat mijn paard een goed tehuis krijgt, en dan liefst aan de kust of een ander knuttenarm gebied (nu staat ze zo´n beetje in het bos). Maar dan moet ik dus iemand vinden die het geen probleem vindt als de jeuk eventueel terugkomt... Hoe pak ik dit aan??

Alvast hartelijk dank voor elke reactie!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:36

aan het strand.

probeer haar aan mensen te verkopen die dichtbij het strand wonen daar heeft ze het minst last

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:06

Eerlijk zijn.
Er zijn heus wel mensen die een exceempaardje willen kopen hoor ;)
Alleen niet voor de hoofdprijs, maar je geeft zelf ook al aan dat dat geen probleem is.
Blijf vooral eerlijk naar evt. kopers, vermeld het ook in je advertentie en dat het met een deken prima onder controle te houden is. Geef evt. je exceemdeken mee.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:15

inderdaad vermelden
ik zit hier blijkbaar ook in een gunstig stukkie
ik durf dus gerust een paardje met zomerexceem te kopen, hoeven ze hier niet eens met deken te lopen
gewoon lekker koel op stal als er teveel steekbeesten zijn, maar zoals dit jaar heb ik nauwlijks een daas of mug gezien

kijk maar in mijn profiel
a-ponytje heeft 7 jaar lang geen manen en nauwlijks staart gehad,sinds we hier wonen ging het steeds beter en nu heeft ze al jaren een flinke bos

anneliesdj

Re: verkopen paard... met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:44

Intressante vraag, ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen.
En hoe zit het met een paard met heel lichte zomerexzeem? Zo licht dat je zonder maatregelen een licht geschuurde manenkam krijgt?
Want als je die te koop zet 'met zomerexzeem' vind ik dat wat misleidend, de meeste gevallen zijn 100x erger dan zij. Maarja, ze heeft het wel.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:19

Verplaatst van MD naar TAO.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:39

@anneliesdj: Dan zet je het toch niet in de advertentie maar vertel je het erbij als er mensen komen kijken of als mensen er speciaal naar vragen? dan kun je het gelijk toelichten. Zou het wel melden dat ze licht schuurt in de zomer, omdat er altijd kans bestaat dat het erger wordt met de tijd of op een andere plaats.

In de zomer kunnen mensen het ook zelf wel zien als het goed is, in de winter is het meer een verborgen gebrek.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:16

joyce B schreef:
@anneliesdj: Dan zet je het toch niet in de advertentie maar vertel je het erbij als er mensen komen kijken of als mensen er speciaal naar vragen? dan kun je het gelijk toelichten. Zou het wel melden dat ze licht schuurt in de zomer, omdat er altijd kans bestaat dat het erger wordt met de tijd of op een andere plaats.

In de zomer kunnen mensen het ook zelf wel zien als het goed is, in de winter is het meer een verborgen gebrek.

dat vind ik overkomen als bedrog..beleid van gewoon niet zeggen en daar aangekomen te horen krijgen dat die zomereczeem heeft...ikzelf als eigenaar van een eczemer weet dat de kosten daarvan behoorlijk kunnen zijn := dat wil je dan wel van te voren weten...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:38

in een advertentie kun je niet alles heel uitgebreid gaan uitleggen.
Er worden zoveel dingen niet meteen in een advertentie gezet, maar wel verteld als je er naar vraagt aan de telefoon of via mail.
Er zijn ook andere gebreken zoals flinke schiefels, scheve beenstanden, verleden met peesblessure of gevoelige luchtwegen die niet meteen in de advertentie staan.

Ik zeg niet dat je het moet verbergen, maar als het maar zo´n klein gebrek is dat een paard er weinig tot geen last van heeft is het misschien handiger dat niet in de eerste advertentie te noemen, maar het ter plekke te vertellen of van te voren indien er geïnformeerd wordt naar bijzonderheden of gebreken.

Overigens al gekeken of er misschien nog andere oorzaken zijn te vinden voor het schuren?

Ik heb zelf een eczeempony, dus heb er ook ervaring mee. Als op de foto's al te zien is dat een paard zich schuurt bij staart of manen kun je er gelijk naar vragen.
Zelfs in de meest overduidelijke gevallen op foto's staat het lang niet altijd in de advertentie.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:47

Annelies; mijn haflinger heeft heel mild eczeem. Kan afhankelijk van de plek grotendeels zonder deken staan, verder als er wat meer muggen zijn is een vliegendeken of eczeemdeken al voldoende. Toch heb ik het in de advertentie erbij vermeld;

Heeft enkel een zeer lichte vorm van zomereczeem, met een vliegendeken op heeft hij er al geen last meer van (zie de lange dikke manen en staart :D ).

Zou in meteen rechtsomkeert maken als ik een paard ga bekijken en mij is iets verzwegen :evaw:
Al is het bij jou nog zo mild, doordat het zo plaatselijk kan zijn ivm bos/mugjes/zeelucht enz enz zegt het niet dat het bij een ander net zo mild is. Bovendien wil een ander er mss mee fokken als het een merrie is en komt diegene dus voor niets!

Zelf heb ik altijd als eisen erbij staan dat ze naar een gunstige plek moeten; dus niet midden in de bossen of op andere plekken waar het veel voorkomt. Heb als eerste vereiste bij het kijken naar kopers gelet op de eczeemgunstigheid. Hij heeft er immers bij ons nagenoeg geen last van, dus verkoop ik hem zeer zeker niet naar mensen waar hij wel ingepakt en jeukerig rond moet lopen.

Kijk eens goed naar je eigen maatregelen/voorzieningen en hoe het met je paardje gaat daardoor.
Heeft opstallen geholpen; dan moet hij verplicht 'szomers op stal kunnen. Werkt opstallen juist niet en jeukt hij daardoor nog meer; dan 'szomers perse 24/7 weidegang.
Wees eerlijk in je advertentie en laat ook duidelijk foto's zien waaruit blijkt in welke mate hij schuurt.
En wees eerlijk tegenover je pony en zoek een gunstige plek voor hem wat eczeem betreft :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:53

Ik heb net een paardje verkocht met lichte eczeem. Ik heb het er wel bij vermeld in de advertentie. Ik zou zelf niet blij zijn als dit verzwegen werd. Ik merk wel dat het veel moeilijker is om je paard te verkopen, maar daarintegen heeft hij nu wel een plek waar hij er minder last van zal hebben en we hebben hem voor aardig wat minder te koop gezet.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:23

opisop_shop schreef:
Annelies; mijn haflinger heeft heel mild eczeem. Kan afhankelijk van de plek grotendeels zonder deken staan, verder als er wat meer muggen zijn is een vliegendeken of eczeemdeken al voldoende. Toch heb ik het in de advertentie erbij vermeld;

Heeft enkel een zeer lichte vorm van zomereczeem, met een vliegendeken op heeft hij er al geen last meer van (zie de lange dikke manen en staart :D ).

Zou in meteen rechtsomkeert maken als ik een paard ga bekijken en mij is iets verzwegen :evaw:
Al is het bij jou nog zo mild, doordat het zo plaatselijk kan zijn ivm bos/mugjes/zeelucht enz enz zegt het niet dat het bij een ander net zo mild is. Bovendien wil een ander er mss mee fokken als het een merrie is en komt diegene dus voor niets!

Zelf heb ik altijd als eisen erbij staan dat ze naar een gunstige plek moeten; dus niet midden in de bossen of op andere plekken waar het veel voorkomt. Heb als eerste vereiste bij het kijken naar kopers gelet op de eczeemgunstigheid. Hij heeft er immers bij ons nagenoeg geen last van, dus verkoop ik hem zeer zeker niet naar mensen waar hij wel ingepakt en jeukerig rond moet lopen.

Kijk eens goed naar je eigen maatregelen/voorzieningen en hoe het met je paardje gaat daardoor.
Heeft opstallen geholpen; dan moet hij verplicht 'szomers op stal kunnen. Werkt opstallen juist niet en jeukt hij daardoor nog meer; dan 'szomers perse 24/7 weidegang.
Wees eerlijk in je advertentie en laat ook duidelijk foto's zien waaruit blijkt in welke mate hij schuurt.
En wees eerlijk tegenover je pony en zoek een gunstige plek voor hem wat eczeem betreft :)

helemaal mee eens! :j je zegt het zoals ik het had willen zeggen...helaas komt het er bij mij niet altijd zo uit :Y)

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:27

eerlijk zijn

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:29

Wel frappant dat men hier zegt dat een pony met zomereczeem best zal lukken en als iemand vraagt of ze dat kan doen, een pony met zomereczeem kopen ([MD] Pony kopen en zomereczeem doen?) heel Bokt brult dat ze dat niet moet doen.

Kortom: ik wens je sterkte, en er kan heus wel iemand op komen, maar iedereeen die nu een paard of pony koopt, heeft keus uit honderden, dus waarom zou je er één kopen met eczeem als je ze ook zonder eczeem kunt kopen.

Ik heb wel eens iemand op Bokt horen zeggen: koop een gezonde, de gebreken volgen vanzelf wel...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:36

oh ik denk dat er inderdaad weinig mensen zijn die een eczemer willen kopen. Heb twee pony's gehad met eczeem, was dus wel ervaren. Toen mijn nieuwe paard op bokt stond, stond het er ook niet bij. Na het zien van wat meer foto's kon ik het zien en bij navraag bleek hij het inderdaad te hebben. Als et er bij had gestaan was ik wel meteen afgehaakt onder het mom van 'ik heb er al twee staan met eczeem'. Echter na het zien van meer foto's werd ik NOG meer verliefd (liep al weken te twijfelen of ik zou reageren) en toen hij dus eczeem bleek te hebben dacht ik "ik kijk wel hoe erg het is, heb in elk geval ervaring zat!".
Zijn eczeem is hier prima onder controle te houden, wist ik al meteen toen ik bij hem ging kijken (nooit een deken opgehad ivm hengstenkudde,stond in een knutrijke omgeving) en nadat ik wel een stuk van de vp af heb gekregen was ik verkocht (en hij dus ook :D ).
Sommige eczeem-eigenaren zeggen "voor mij noooit weer een eczemer!" anderen zeggen juist zoals ik " ik heb een gunstige plek en ben ervaren dus is niet perse een belemmering".

Voor een lagere prijs raak je een eczemer ook altijd wel weer kwijt hoor. Maar zorg voor een goede plek en gef de spullen erbij, dan voorkom je dat het beestje de handel ingaat door onvermogen van de nieuwe mensen en te erge jeuk...

Edit: sorry voor het lange verhaal...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:08

Wat die adviezen over aan het strand betreft, daar kan ik 1 antwoord op geven:"Maakt geen zak uit". Mijn paard heeft zeer dicht bij het strand gestaan en had er last van, op vorrige stal meer landinwaarts had ie geen last en staat nu nog geen 200 meter verder en hij heeft er weer last van. Doe je vraagprijs gewoon omlaag dan verkoop je dat paard echt wel en zeg het erbij.

*edit: Plus bijkomend feit, als ze die deken omheeft kan de nieuwste knut(die van de afrikaanse paardenpest) ook geen vat op paard krijgen en dit staat ook al in het nieuwe draaiboek voor een toekomstige uitbraak.

LipsLikeSgr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:42

Ik vind dat je het zowiezo eerlijk in de advertentie moet zetten. Gewoon precies hoe het is. Anders heb je straks inderdaad kans dat kopers zo rechtsomkeert maken als je het ze later nog vertelt. En dan heb jijzelf ook je tijd verdaan aan afspraken maken e.d ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:13

Ilzas schreef:
Ik heb wel eens iemand op Bokt horen zeggen: koop een gezonde, de gebreken volgen vanzelf wel...

Ja dat is eigelijk ook mijn streven, ik koop nooit een paard met een gebrek.
Maarja, deze merrie is bij ons geboren :=

Ik vind ook niet dat het verzwegen moet worden, ik zou het er zowieso wel bij zeggen, ookal wordt ze verkocht midden in de winter met prachtige manen en staart.
Maar ik denk dat mensen afhaken zodra ze 'exceem' zien staan en er helemaal overheen lezen dat het licht exceem is. Want ze heeft er nauwelijks last van en we doen er eigelijk ook niets aan, daar vind ik het niet erg genoeg voor(zowieso is een deken geen optie omdat die gesloopt wordt door de anderen). Ze staat er dan wel niet op d'r paasbest bij in de zomer, maar het is ook geen paard met compleet kaal/opengeschuurde staart en manen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:30

daffie1986 schreef:
Wat die adviezen over aan het strand betreft, daar kan ik 1 antwoord op geven:"Maakt geen zak uit". Mijn paard heeft zeer dicht bij het strand gestaan en had er last van, op vorrige stal meer landinwaarts had ie geen last en staat nu nog geen 200 meter verder en hij heeft er weer last van. Doe je vraagprijs gewoon omlaag dan verkoop je dat paard echt wel en zeg het erbij.

*edit: Plus bijkomend feit, als ze die deken omheeft kan de nieuwste knut(die van de afrikaanse paardenpest) ook geen vat op paard krijgen en dit staat ook al in het nieuwe draaiboek voor een toekomstige uitbraak.

Is wel heel erg generaliserend, niet waar? ;)
Mijn pony is afgelopen zomer naar de kust verkocht en is dus mooi wel eczeemvrij. Nou kan ik wel gaan lopen beweren dat alle eczemers bij de kust eczeemvrij zijn maar dat doe ik niet, want dat is idd niet zo.
Ieder paard heeft weer om verschillende redenen last van eczeem en vaak komt het van binnenuit.
Wellicht kreeg jouw paard teveel eiwitten en is dat ondertussen niets veranderd; dan verander je de trigger dus niet en blijft het eczeem net zo hard aanwezig als ervoor. Ook kan het plaatselijk erg verschillen door diverse oorzaken (bemesten, hoeveelheid knutten, wind etc etc etc) en is dus geen enkele plek per definitie zaligmakend.
Maar goed, daarvoor verwijs ik je naar het centrale eczeemtopic :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:51

@opisop_shop: Dat bedoelde ik ook jah dat dat per paard verschillend is, die van mij is er zoiezo al meegeboren, merk ook dat er veel paarden hier zijn die het op latere leeftijd krijgen. Voer is het zelfde, enkel het hooi is anders. Echter kan het niet aan het hooi liggen, want mijn vriend onderhoud dat gras(gras is van de buurman en stal is van schoonzoon van de buurman en ik sta dus bij die schoonzoon, om t even duidelijk te maken).