Wanneer paard scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fienaaa

Wanneer paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:38

Sorry als ik heb dubbel plaats, maar ik heb al gezocht, kon niets vinden... Ook mijn excuus als het in het verkeerde topic staat.

De vraag staat al in de titel. Mijn fjord krijgt al weer een dikke vacht(ondanks het dekenbeleid... =( )
Kan ik hem nu al scheren? Wat doen jullie?

Dit is geen topic voor mensen die scheren slecht vinden enz... Ik vraag alleen om advies wanneer ik mijn pony het beste kan scheren ! (Ik doe het al sinds 2 jaar, alleen ben benieuwd wanneer jullie dit doen.)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 13:02

Niemand? die zijn paard scheert? Vastwel toch...

mirriejj

Re: Wanneer paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:03

Ik ga de shet morgen scheren. Beestje is na 10 min. werken al zeike nat en doodmoe, en aangezien hij minimaal 3 keer per week voor de kar loopt ;)

Wilmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:43

Mhhh ik zou het eigenlijk zo niet weten.... het haar komt snel weer terug?. ik denk dat je dan wel 2 x moet scheren...
op veel stallen beginnen ze er al wel mee... ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:11

VSW --> SV

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:12

Je kunt al wel scheren maar met dit weer is het erg lastig met de dekens.
Ik zit echt te wachten tot het iets kouder word,dan gaat meteen het scheerapparaat er overheen!

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 07:25

Ik vind het nu juist lastig met dekens... Ondanks dat mijn paard s nachts een deken op heeft wordt haar haar dikker en zweet ze al vlug onder die deken (terwijl ze twee weken terug absoluut niet zweette terwijl het toen nog warmer was). Ik heb dus ook al zin om te scheren. Misschien een voordeel, dan hebben ze terug wat haar tegen dat het echt koud wordt (ze gaat 24/7 buiten staan, met inloopstal)?
Ben ook benieuwd naar de reacties

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:42

Ook ik zit er over na te denken. Mijn paard zit ook al redelijk in zijn vacht. Als ik longeer (mijn hand zit in het gips dus kan niet rijden :( ) gaat hij al behoorlijk zweten.
Overdag staat hij lekker op het land zonder deken.

Als ik nu scheer moet hij ook direct een deken om (denk 0 grams regendek) maar vind de zon op zijn ruggetje nog zo lekker, dus denk dat ik het scheren nog even uitstel, totdat ik weer kan rijden (hopelijk over 2 a 3 wk). Mocht het weer ineens omslaan zodat ik toch met dekens moet gaan werken dan gaat het scheerapp er direct op.
Ik scheer hem 2 a 3x in de winter.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:54

ik zit ook zwaar te twijfelen....paard heeft al aardig haar ik heb hem nu onder een zomerdeken staan,maar overdag word dat op stal al snel te warm(zweten)normaal had ik de scheermachine er al over heen gehaalt maar met dit weer twijfel ik ook!
mischien even een maandje wachten en zomer deken maar af laten.

marijke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:43

Ik scheer mijn paard altijd zo laat mogelijk anders moet ik hem 2 x scheren, ik ben alleen bang dat ik er dit jaar niet onderuit kom en al binnenkort moet scheren want ze krijgt al een hele dikke vacht.

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:53

Bij mij op stal gaan ze van het weekend scheren, want de paardjes zijn allemaal al behoorlijk pluizig ondanks de dekens.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:27

Ik zou als ik jou was je pony nu vast scheren als hij toch al dik in het haar zit. Misschien moet je dan wel 2 keer scheren maar dat is prettiger voor het beestje dan wachten tot hij heel dik in het haar zit. Ik ga volgend weekend alvast de eerste manege paarden en pony`s scheren die al dik in het haar zitten en als ik terug kom uit florida de rest en dat is begin november maar dat vind ik zelf al vrij laat.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:30

Mijn pony staat nu nog 24/7 buiten, maar zodra het weer weer wat slechter word en het ook weer kouder word gaat het scheerapparaat er overheen, hij gaat dan ook ´s nachts weer op stal. Ik schat dat dit ongeveer half oktober word :)

Sycret

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:41

meestal in november als je het eerder doet heb je meer kans dat je 2x moet scheren.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:19

Onze shet is vandaag geschoren :D

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:43

Ik zie dat meerdere twijfelen !

Aangezien mijn pony een fjord is heeft ie ondanks dekens enz... Een enorm dikke vacht gekregen binnen 3 weken ! Ongelofelijk hoe hard dat gaat...
Droogstappen is onmogelijk (zo nat als hij is, dat worden uren ! ) Dus de zweetdeken met hals, maar dat is niet zo goed voor zijn manenkam.
Verder zweet hij enorm, een dressuurles, om niet over de wekelijkse springles te spreken... Verder lijkt het me ook beter om hem opgedroogd terug in zijn paddock te hebben staan ipv een zweetdeken.
Dus ik denk dat het beter voor hem is als ik hem nu scheer, en dan maar 2keer... Dat is pech voor mij !

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:34

Ik heb er gisteren ook al 1 geschoren!
Paard is blij!(Ik ook ;) )

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:03

Ik zou hem lekker scheren. Ik heb mijn fjord gister ook weer helemaal geschoren. Maar hij heeft de ziekte van Cushing, dus ik scheer nu heeeel vaak, dit is al de 6 e keer sinds april! Heb van de zomer een jachtmodel gedaan omdat hij 24/7 op de wei stond. Zijn vacht groeit zo snel!

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 21:21

Ik heb hem vandaag helemaal geschoren... Het is best goed gelukt (al zeg ik het zelf)... hij is nu wel een stuk lichter ! Elke keer verbaas ik me weer.. (scheer hem sinds 2 jaar)
Ik moet alleen zijn hoofd nog doen, alleen had geen kleiner scheerapparaat... Ik denk dat ik die even ergens moet lenen, of kopen...
Ik ben blij dat ik het gedaan heb, voor hem, maar ook voor mezelf... Het is gewoon niet practisch om hem nog door te laten lopen met die dikke vacht omdat ik hem maar 1x zou willen scheren of welke andere reden dan ook !

Het is wel een klus zeg ! Overal haartjes... Voor die haartjes hadden wij een iedeaale oplossing: schilderpakken ! Het was veel te warm voor een regenpak, en zo een schilderpak voor 2 euro p/s ofzo, is een stuk koeler ! Het leek net of we met giftige stoffen bezig waren hihi... Voorbijgangers keken erg vreemd naar ons.. Naja..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:47

He das een goed idee zo'n schilderpak, waar kan je die kopen?

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:39

Volgens mij bij al het doe het zelf zaken (Gamma, Praxis enz)
Ik scheer altijd in een boerenoveral, ook helemaal top !!!!!

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:46

Ik zit ook te twijfelen...
Mn paard heeft nu al een vrij dikke vacht en met rijden zweet ze heel snel en heel veel... En afgelopen zondag stond ze gewoon in rust op stal te zweten onder de dikke vacht!
Alleen... wat voor deken kan ik er nu het best opgooien? Het is 's nachts al best koud...
Wat doen jullie?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:01

Ik heb mijn paard afgelopen zondag geschoren, hij gaat vocht vasthouden door die wintervacht en heel erg jeuk krijgen en schuren. Heb er een normale deken opliggen iets van 200 gr.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:16

Ja, daar zit ik ook aan te denken, 200 gr. Die van mij begint ook te schuren.
Vorig jaar heb ik haar pas heel laat geschoren, eind november geloof ik. Ik heb er nu ook geen deken op liggen, dat heeft bij haar helemaal geen zin, het word hoe dan ook een enorme beer.
En aangezien ik volgend weekend en het weekend daarop concours heb, kan ik het maar beter snel doen :)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:48

cynthiar schreef:
He das een goed idee zo'n schilderpak, waar kan je die kopen?

Idd die kan je bij die doe het zelf zaken kopen, je moet wel uitkijken dat je een vrij stevige hebt, bij die anderen zullen de haartjes er ook doorheen gaan ;)

Mijn pony heeft nu 200 gr op =)