De meeste van jullie hebben vast wel wat topics van mij gelezen, oa over Amber.
Amber is een draver met traumatisch verleden, bestaande uit misbruik, verwaarlozing en zware mishandeling.
Helaas ben ik erachter gekomen dat er ook lichamelijke problemen zijn, zoals oa Kissing spines. Mogelijk meer. Daarnaast is ze niet gemakkelijk in de omgang. Poetsen en kroelen gaat prima, maar als je iets van haar vraagt, wordt het al snel een probleem. Toen ik haar pas had, ging het nog. Maar toen was ze compleet opgesloten in zichzelf, regelmatig catatonisch en als ze iets deed wat je vroeg was het net een robot. Dat is ze nu niet meer, maar er blijven problemen. Bij het toepassen van druk, flipt ze en als ze ook maar denkt dat je gaat slaan of wil opstijgen, doet ze wat ze denkt dat ze moet doen om zichzelf te beschermen.
Gezien haar verleden en haar problemen is het niet verwonderlijk. Niet makkelijk dus.
Ik heb overwogen om haar ergens als gezeldschapspaard te plaatsen, maar weet inmiddels ook dat je niet te goed van vertrouwen mag zijn als mensen een groot paard als gezeldschapspaard willen. Het komt meer dan eens voor dat ze dan toch worden doorverkocht als rijpaard of op een slachttransport richting italie gaan en dat risico neem ik niet.
Ze blijft dus hier-
Over een paar weken wordt ze van top tot teen doorgelicht in de paardenkliniek om exact in beeld te krijgen wat de problemen was. Omdat ze niet geschikt is voor belasting, wilde ik dat eerst niet doen omdat pensionering eigenlijk de enige optie is.
Maar ze moet natuurlijk wel regelmatig in handen komen en ik merk dat niets doen het bepaald niet makkelijker maakt om met haar om te gaan.
Vandaar de keuze om haar volledig te laten doorlichten (is verder geen bezwaarlijk onderzoek voor het paard) en een poging doen om de aard van haar problemen helder te krijgen.
Ik wil nl weten of de gecompliceerde omgang met haar een lichamelijke oorsprong heeft of toch echt puur psychisch is. In de wei lijkt ze volledig tevreden en kun je gewoon naar haar toegaan en aanhalen.
Maar het probleem begint als je iets met haar wilt doen en dan heb ik het over simpel voetje laten geven, leiden en wijken voor druk (wel handig als ze even aan de kant moet gaan, bv om je voeten te beschermen)
Simpele omgangsoefeningen dus.
Maar het gaat niet simpel, ze reageert vaak zuur en ik moet echt op mijn tellen passen
Sinds ik met haar ben gaan clickeren, gaat het iets beter, maar het is duidelijk dat er veel wantrouwen is van haar kant. (misschien gepaard met een wat minder gemakkelijk karakter, wat dan weer in de genen zit, gezien haar afkomst)
Het hoeft geen uitleg dat ik het bij simpele hantering hou totdat ik meer weet over haar lichamelijke toestand.
Waarom dan dit topic? Ik hoop ervaringen te delen met andere mensen die met dit soort paarden hebben gewerkt. Ik zoek dus geen simpele adviezen zoals: ga grondwerk met haar doen; les nemen; tik geven;join up doen en meer van dat soort opmerkingen.
Ik ga al een heel leven om met paarden, weet echt wel wat opvoeden betekent en kan gedrag aardig lezen en plaatsen.
Al moet ik zeggen dat deze merrie het mij niet gemakkelijk maakt.
Het gaat ook niet om een paard waarvan ik denk dat ie vast is mishandeld, maar eentje waarvan met honderd procent vast staat dat ze door een hele berg ellende is gegaan en oa tg van mishandeling kantje boord heeft gelopen.
En dan weet ik nog niet eens de oorzaak van haar littekens...
Dus mensen die ervaring hebben met het werk met traumapaarden.... deel die en wellicht kunnen we in dit toppic elkaar helpen/van elkaar leren.