Inrijden in zeer zware, onregelmatige zandbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Inrijden in zeer zware, onregelmatige zandbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 09:46

Hoi,

Afgelopen weekend had ik 2 dagen concours. De eerste dag moesten we inrijden op een ruim grasveld naast de dressuurringen. Dit ging prima en we hebben 2 heerlijke proeven gereden. De volgende dag reden we achterop het terrein de proeven en moest ik inrijden in een hele zware, hobbelige zandbak met veel gaten en onregelmatige bodem. Ik kreeg mijn paard niet lekker aan het lopen, ze verstapte zich nogal eens, zette d'r rug vast en was nauwelijks aan mijn been te krijgen. Toen ik mijn proeven moest rijden (wel op gras) was ze erg tegen de hand, onregelmatig en slecht bestuurbaar. Nou was het natuurlijk de 2e dag (wellicht was ze wat minder fris dan de dag ervoor) maar ik heb toch ook de indruk dat ik haar niet lekker aan het lopen kreeg door deze inrijbak. (Her)kennen jullie dit? Ben erg benieuwd naar de reacties!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:56

Hoi
Ik weet welke situatie je bedoelt. Kan heel goed dat ze door die zware zandbak niet lekker liep en je d'r niet goed hebt voor kunnen bereiden op je proeven (en daarnaast misschien nog moeheid etc?).
Maar als ik jouw was, was ik toch op het grasveld gaan losrijden en iemand even laten roepen als er nog maar 1 of 2 voor je de ring in gingen en dan daar heenstappen en nog een rondje stappen. Niet vervelend bedoelt hoor (weet je toch wel? ;) ) , maar zo had je het zelf makkelijk op kunnen lossen, toch?
Als ik op concours op zo'n slechte bodem moet inrijden probeer ik toch even een ander plekje op te zoeken, misschien gewoon even een grote volte ergens anders op het terrein. Als daar geen plek ofzo voor is moet je het er mee doen en zo goed en kwaad losrijden als op de betreffende bodem kan. En dan je verwachtingen voor de proef misschien wat bijstellen. Maar op het terrein waar jij het over hebt was ik mooi even ergens anders gaan losrijden....

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 15:29

Hoi, Ja, we hebben het waarschijnlijk over het zelfde evenement (verder overigens geen wanklank van mijn kant v.w.b. de organisatie, die was prima!). Moet me een volgende keer maar wat assertiever opstellen :D
Toch jammer maar volgende keer beter!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:33

Precies, gewoon even 'out of the box' denken en je eigen plekje opzoeken. En als er geen andere mogeljkheid is, helaas, voorzichtig met je paard en volgende keer beter ;)

chrisje_83

Re: Inrijden in zeer zware, onregelmatige zandbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:41

Ik denk dat iedereen er wel last van heeft gehad, in je nadeel was je dus niet direct. Het ene paard kan er ook makkelijker mee omgaan dan het andere.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:42

Er is 1 locatie waar ik niet meer start omdat het losrijden in een hele zware bak met geel zand is. De pezen van mijn paard zijn me heilig, dus daar ga ik echt niet in rijden.

Mocht ik op een onbekende locatie komen en toch zoiets aantreffen dan zoek ik een ander plekje op. Vorig jaar ben ik zelfs ergens naast de openbare weg op een strookje gras van 1 meter breed gaan losrijden en dan maar schroeven draaien hoewel ik binnen moest starten.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:14

ook ik weet meteen waar je bedoeld en idd het was erg verrot losrijden aan die kant!! Het voordeel daar was wel weer dat je de ruimte had, en dat was aan de andere kant van de weg weer niet zo... hihi...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:19

Wij hadden afgelopenweekend ong. hetzelfde, ik denk dat ik op die wedstrijd niet meer start komende jaren in het buitenseizoen...

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:49

Ik persoonlijk was niet gaan losrijden in zo'n zware bak. Dan ga ik liever weer naar huis. Stel dat hij een peesblessure oploopt...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:44

Wij konden vorige week losrijden in een goede bak, maar een kwartier voor je proef mocht je naar de buitenbaan gaan, daar was een bakje naast, waar je dan even kon rijden, die was zo zwaar dat ik dat inderdaad na 5 minuten niet meer heb gedaan, ook bang voor blessures :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:07

Ik moet ook dit weekend in een vrij zware bak losrijden. Nou vind ik hem zelf sowieso zwaar omdat ik normaal in een erg vlakke houtsnipperbak rij of in de wei, dit is mul zand.
Meestal stap ik alleen in die bak, en doe ik op het stuk gras voor de proeven even draven en galopperen (mag daar 10 min rijden). In het zand doe ik alleen oefeningen rijden en hem los maken. Idd geen zin in dat wat jij verteld...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:36

Als ergens de bak niet bevalt start ik daar gewoon niet meer. Wel meld ik het altijd even bij de vereniging. Ik ben nl. niet van plan mijn paard te verpesten voor een proefje.

Als iedereen dat dan doet dan zal de organiserende vereniging toch wel maatregelen moeten gaan nemen om een aantal starts over te houden.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:39

het was wel jammer, zag er zoo mooi uit ,het concours wat uiteindelijk bedoeld wordt, en dan ring 1-2-3 ergens in een hoekje stoppen waar geen mens ziet dat de inrijbak loeizwaar is!!

Tiloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:44

Heb dit inderdaad ook wel vaker meegemaakt. Vaak worden de B en de L in de wat mindere banen verreden zodat de 'goede' banen gespaard blijven voor de hogere klasses.. Niet echt eerlijk en prettig. Gewoon niet meer naar toe gaan als het niet bevalt/te zwaar is.

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:27

HIer in de buurt is ook zo'n bak. Losrijden super zwaar! Proef veel te vast de bodem! En die overgang is helemaal niet te doen. Maarja is voor iedereen hetzelfde.