Te gladde petri laarzen.. Help!..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Regallie

Te gladde petri laarzen.. Help!..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 09:11

Afgelopen februari heb ik nieuwe petri laarzen gekocht en wel de glasgow versie.
Ik had hiervoor ook petri laarzen en die bevielen erg goed.
Maar ik kan totaal niet rijden met mijn nieuwe laarzen, stap en galop gaat wel, maar draf en daarbij doorzitten is echt een ramp.

De laarzen zijn namelijk veel te glad.
Eerst dacht ik dat het aan mezelf lag en dat ik ze gewoon wat in moest rijden. Maar we zijn nu dik een half jaar verder en ik kan er nog steeds niet aan wennen. Ik heb ze ook even vergeleken met mijn oude laarzen en het is gewoon heel erg glad leer, waardoor ik geen steun kan halen uit het zadel. Het glijdt er namelijk veel te makkelijk overheen.

Kent iemand dit probleem en weet iemand een oplossing om de laarzen minder glad te krijgen?

(Om een afwijking in mijn been ben ik steun nodig. Ik kan ook niet met stoffen chaps rijden.)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:15

Wat je zou kunnen proberen is de binnenkant van de laars met spiritus behandelen. Je haalt dan de verf eraf en opent de porieën van het leer. Niet vergeten daarna weer goed in te vetten!

Houd er wel rekening mee dat je dan (een deel van) de glans van je laars kwijt raakt, dus zorg dat je binnen het gebied blijft dat je stroever wilt maken.

Roxx

Re: Te gladde petri laarzen.. Help!..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:17

Saddle-tite van de Paardendrogist erop smeren?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:30

Herkenbaar, de nw laarzen van mijn dochter waren ook zo glad, zit een soort coating op. Ik ben er aan de binnenzijde (dus het gedeelte wat tegen het zweetblad aanligt) heel licht met een fijn schuurpapiertje overheen gegaan. Sindsdien was het probleem zo goed als verholpen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:32

Schuurpapier zou ik dan weer niet zo snel doen, daarmee haal je ook de bovenlaag eraf, maar beschadig je ook de vezels. Met spiritus blijven de vezels intakt, mits je meteen weer invet, want anders droogt het leer uit.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 09:34

Bedankt voor de tips dit ga ik zeker proberen..

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 09:35

@ Falona: Waarmee kan ik mijn laarzen dan weer invetten? IVM loslaten van de lijm die tussen de twee leer lagen in de laars zitten.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:40

Ik heb toentertijd mijn eerste paar Petries op deze manier behandeld om ze sneller soepel te krijgen en daarna met gewoon (zwart) leervet weer ingevet. Die hebben het 10 jaar perfect gehouden en zijn uiteindelijk de kliko in gegaan omdat ze te krap waren geworden. Nooit gewetendat de lijmlaag los zou kunnen laten.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 09:41

Oke dan ga ik het maar gewoon proberen.. Bedankt..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:47

Een vroegere vriendin van mij (die heel hoog in de aangepaste sport rijdt) had een soort van speciaal hiervoor bedoelde lijm die ze aan de binnenkant van haar laarzen smeerde. Die schijnen ze in de top-dressuur vaak te gebruiken. Ik kan je helaas niet aan de naam van het spul helpen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:37

ik snap eerlijk gezegt het probleem niet zo, als je gewoon stil ontspannen zit heb je toch je benen niet nodig om steun te hebben.

Eyecather

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:28

Met zandkorrels aan de binnenzijde van je laars strijken! helpt als de beste. En 1 tip NOOIT je laarzen aan de binnenzijde poetsen!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:09

Eyecather schreef:
En 1 tip NOOIT je laarzen aan de binnenzijde poetsen!

Dat helpt idd ook, maar als je met spiritus aan de slag gaat juist wel even doen. Maar je zou er voor kunnen kiezen om het daarna niet meer te doen.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 21:56

Ik poetste mijn laarzen al nooit aan de binnenkant ;) , maar alsnog bedankt.

@ Marloezzke: door een afwijking in mijn been ben ik steun nodig. Maar deze laarzen zijn zo glad dat mijn benen alle kanten heen slingeren en ik dus niet makkelijk kan zitten en teveel bovenop mijn paard ga zitten dan erin zeg maar, waardoor ik de bewegingen van mijn paard minder kan volgen.. Hoop dat je snap wat ik bedoel..
De bovenkant van mijn laars raakt net mijn zadel en daar glijdt het dus teveel.. waardoor ik niet stil kan zitten en dus ook niet goed kan onstpannen.
Met mijn oude laarzen heb ik nergens last van en kan ik wel ontspannen zitten.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:43

blue_sky schreef:
Een vroegere vriendin van mij (die heel hoog in de aangepaste sport rijdt) had een soort van speciaal hiervoor bedoelde lijm die ze aan de binnenkant van haar laarzen smeerde. Die schijnen ze in de top-dressuur vaak te gebruiken. Ik kan je helaas niet aan de naam van het spul helpen.

Ik weet ook even niet hoe het heet, maar volgens mij verkoopt Divoza het ook, het kost maar een paar euro en vaak word het alleen met wedstrijden gebruikt.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:48

Jeetje wat een reacties lees ik hier.....van spiritus tot schuurpapier, allemaal NIET DOEN. Je hebt super dure laarzen gekocht, dan ga je die toch niet zo toetakelen? Gewoon een potje kiwi schoensmeer kopen en de binnenkant van je laarzen mee insmeren. Dan worden ze een stuk ruwer. Maar je kunt natuurlijk ook in de winkel een potje kopen (weet even niet meer de naam) maar daarmee maak je je laarzen ruwer en zit je dus beter vast geplakt aan je zadel. Succes!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:56

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:04

Precies! Ik moest even zoeken want de link werkt zo niet maar dit is het. Denk dat ik het zelf ook maar eens ga proberen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:42

Samantha_T schreef:
Jeetje wat een reacties lees ik hier.....van spiritus tot schuurpapier, allemaal NIET DOEN. Je hebt super dure laarzen gekocht, dan ga je die toch niet zo toetakelen?

Mijn oude laarzen, welke ik van onder tot boven met spiritus heb behandeld, hebben het anders 10 jaar gehouden en zijn uiteindelijk ook alleen maar in de kliko beland omdat ze te krap waren geworden. Als mijn kuiten niet zoveel dikker waren geworden hadden ze nog jaren meegegaan en aan het leer was niks te zien.
Die tip van die spiritus heb ik van een ouderwetse schoenmaker. Die weet wel wat je wel of niet met leer kan doen. Zoals ook gezegd, alleen spiritus is erg slecht voor leer, maar als je meteen daarna invet is er niks aan de hand.

Moncherette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:47

Mijn instructrice adviseerd altijd bijenwas te doen op het zweetblad en de binnenkant van je laarzen. Dan wordt het lekker stroef. En beschadig je niks.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:38

HAR-->RUI

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:42

Gewoon wat zadelzeep op de binnenkant van je laars doen. :)

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 16:09

Wat een tips allemaal.. Dank jullie wel..

Zadelzeep heb ik al geprobeert maar dat helpt helaas niet.

Ga even in de ruitershop kijken of ze daar ook haftwachs hebben.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:14

SusieQ87 schreef:
blue_sky schreef:

Ik weet ook even niet hoe het heet, maar volgens mij verkoopt Divoza het ook, het kost maar een paar euro en vaak word het alleen met wedstrijden gebruikt.

hat spul heet dan waarschijnlijk haftwachs ofzo...daarmee wordt de binnenkant stroever...

hoi9906

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:21

ik denk idd dat je dat spulletje van hierboven maar eens moet gebruiken.. ;)