Probleem met een paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xXpaardjuhXx

Probleem met een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:19

Hoi! Ik heb een groot probleem! Op de stal waar ik zit kennen alle paarden me wel en doen lief en aardig, maar er is een paard: Flip die HAAT me hij bijt en hapt naar me, hij heeft me gelukkig nooit geraakt want ik ontwijk het altijd heel snel maar daar gaat het niet om. Ik wil heel graag vrienden met hem worden! Ik hem hem is een keer gepoetst maar hij bleef maar met zijn staart zwiepen, toen had ik een masage geprobeert, toen zwiepte hij niet meer met zijn staart maar zodra ik stopt en weer ging poetsen deed hij het weer! En als ik hem probeer te aaien over zijn hals hapt hij weer naar me! Niets helpt ;(! En toen gebeurde de ramp! Toen ik zijn stal uit liep en zijn halster af deed, viel hij me BIJNA aan! Hij gooide zijn hoofd omhoog en zijn oren waren naar achteren, ik was heel erg geschrokken maar ik was niet geraakt door hem! Ik vind het zo erg want ik heb hem niks aangedaan en ik wil zo graag weten waarom hij dat doet! Ik moest bijna huilen toen ik mijn lievelingspaard omarmde! Weet iemand een oplossing hoe ik vrede met hem kan sluiten of een rede waarom hij zo doet? Ik hoop het maar!

Gr. Fraukje van 12 jaartjes.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:45

ha fraukje. waarschijnlijk heb je onbewust dit gedrag bij hem opgeroepen.
zoals je over hem spreekt lijkt me dit een dominant paard, een leider. doordat je met de andere paarden wel contact hebt, ziet hij jou waarschijnlijk als een indringer binnen "zijn" groep en hij probeert jou weg te sturen.
het verstandigst wat je nu kunt doen is: hem absoluut negeren! niet tegen hem praten, maar ook niet naar hem kijken! het kan een hele poos duren voordat dit een verandering in zijn gedrag geeft, maar je moet dat volhouden. en uiteraard buiten het bereik van zijn gebit blijven. wanneer je in zijn buurt bent en hij haalt naar je uit, probeer dan helemaal niet te reageren, want dat bevestigt hem in zijn gedrag.
als het goed is, wordt zijn gedrag van aanvallend naar jou, nieuwsgierig naar jou. maar daar gaan zeker een aantal weken overheen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:47

Ik zou me niet meer met dit paard bemoeien als dat gaat. Het is duidelijk geen paard waar je vriendschap mee kunt sluiten door lief voor hem te zijn. Bij dit type paard moet je respect verdienen door boven hem te staan, hij moet je accepteren als leider. Niet ieder paard is een knuffel paard. Als je niet weet wat je doet moet je het bij zo'n paard ook niet proberen. Hij voelt je angst/onzekerheid en neemt de situatie over. Maar hij haat je niet hoor ;). Ik heb zelf zo'n typje op stal en weet dat ik hem in zijn waarde moet laten. Hij respecteert me maar ik moet hem niet om de nek gaan hangen. Dat kan hij niet waarderen, dus tutten doe ik met mijn andere paarden die er van genieten. :D Blijf je lekker bezig houden met je lievelings paard en de andere paarden die het heerlijk vinden om te knuffen ;).
Succes en trek het je maar niet aan.

stoer

Re: Probleem met een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:29

is het een manege paard??

daisy22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:45

is niet te hopen dat het een mange paard is ,
maar ga is met iemand die er verstand van heeft , met dit paard aan de slag .

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:50

Gedraagt hij zich bij iedereen zo? Ik raad je aan om je lekker bezig te houden met andere paarden. Dit paard is duidelijk een paard dat een duidelijke en consequente benadering nodig heeft, en als ik dit zo lees denk ik dat jij niet de aangewezen persoon bent om hem dit te geven.

xXpaardjuhXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 16:06

Dit is het vervolg van mijn andere verhaal!

Ik heb het advies van Hinta opgevolgt! Maar als iemand een betere oplossing weet zet het dan gerust neer hoor, heel graag zelfs! Maar ik moet heel misschien op Flip rijden! En ook opzadelen! Ik ga er zeker hulp vragen als ik het bit bij hem in moet doen! En met opzadelen kan hij me opzich niks doen. Wat kan ik nog meer doen om te laten zien dat IK de baas ben?

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:59

Een paard die een mens bewust HAAT heb ik nog nooit meegemaakt. Is er ooit iets gebeurd tussen jullie? Vraag een ander eens te kijken naar jouw houding t.o.v. het paard. Dominantie-probleem? Succes

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:30

je stem zegt ook heel veel he!
misschien is het goed als je jezelf eerst zegmaar voorstelt.
dus dat hij weet dat jij eraan komt en zo.
heb je al op flip moeten rijden?

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:34

Als een paard je probeert te bijten en dus met zijn hoofd naar je toe draait en echt begint, kun je hem goed een harde tik op zijn neus geven. (Dit is gedrag wat paarden ook tegen elkaar doen)

Er zijn paarden die zo doen, omdat ze onzeker zijn en niet echt hoogte van je kunnen krijgen. (ze proberen je misschien in een rang in te delen) Daarbij proberen ze je uit.

Je kunt het gedrag in ieder geval niet pikken en het is nog gevaarlijk ook! Zorg ervoor dat je niet bij hem in de box loopt en dat hij zo min mogelijk de kans krijgt iets te doen, misschien handig als je hem altijd met zijn tweeën poetst en opzadelt.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:40

hoi fraukje, ik ben een paar daagjes weggeweest, dus daarom een late reactie.
ik denk dat jij nog wat moeite hebt met het (begrip) dominantieprobleem.
zo te horen is flip een manege paard(pony).
omdat flip zo heftig reageert, ben jij waarschijnlijk al met hem in gedachte bezig nog voor dat je naar stal gaat. (klopt dat?)
hoe voelt het voor jou om langs zijn stal te lopen zonder hem een blik waardig te gunnen?
kun jij je op dat moment op iets anders focussen, (bv op een andere pony) of loop je langs hem met het gevoel van; ik zie je niet en ik denk niet aan jou?

als het mogelijk is, vraag dan of je nog even niet op flip hoeft te rijden maar op een ander mag.
jij moet eerst voor jou zelf duidelijk hebben wat precies jouw (of flip zijn) probleem is, voor je hier zelfverzekerd mee aan de slag kunt. (eventueel met/onder begeleiding).

denk hier eens goed over na, ik ben benieuwd.
als je het een beetje moeilijk vindt om hierover te praten, kan het ook via pb hoor.

ik hoor het wel van jou, groetjes

kairouan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 01:12

Fraukje ten eerste straal je denk ik uit dat je wat bang bent en dat voelen dieren dus feilloos aan. Als mijn moeder bij dit soort paarden in de stal moet om te masseren en ze zijn zo dominant heeft ze altijd een tou met een klosje eraan
dat draait ze in de rondte om het paard duidelijk te maken wat haar ruimte is waar ze eht paard niet in duld. Daarna gaat ze dit in alle hoeken doen totdat eht paard eht overgeeft dat ze de ruimte als haar eigendom heeft, Pas daarna kan ze gaan beginnen emt masseren. En idd als het klosje op de snoet van het paard komt das wat paarden ook onderling in de natuur doen met plaatsbepalen hoor. Sterkte

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:37

Aukelizzy schreef:
Ik zou me niet meer met dit paard bemoeien als dat gaat. Het is duidelijk geen paard waar je vriendschap mee kunt sluiten door lief voor hem te zijn. Bij dit type paard moet je respect verdienen door boven hem te staan, hij moet je accepteren als leider. Niet ieder paard is een knuffel paard. Als je niet weet wat je doet moet je het bij zo'n paard ook niet proberen. Hij voelt je angst/onzekerheid en neemt de situatie over. Maar hij haat je niet hoor ;). Ik heb zelf zo'n typje op stal en weet dat ik hem in zijn waarde moet laten. Hij respecteert me maar ik moet hem niet om de nek gaan hangen. Dat kan hij niet waarderen, dus tutten doe ik met mijn andere paarden die er van genieten. :D Blijf je lekker bezig houden met je lievelings paard en de andere paarden die het heerlijk vinden om te knuffen ;).
Succes en trek het je maar niet aan.

Sluit ik me bij aan. Het klikt niet altijd tussen paarden en mensen, daar doe je niks aan. Voor een manegepaard heeft dit paard wel een stevig karakter, lijkt me leuk voor de gevorderde ruiters maar is vreselijk onhandig voor jonge meisjes. Of het paard heeft pijn.

Hoe het ook zij. TS, wanneer je op Flip moet rijden vraag dan alsjeblieft aan iemand die goed met hem kan omgaan om je te helpen met poetsen en opzadelen. Zo'n dominant paard in je eentje verzorgen (waarbij hij natuurlijk binnen een halve seconde doorheeft wie jij bent) en er dan op willen gaan zitten lijkt me geen strak plan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 01:49

Inderdaad, met sommige paarden krijg je nooit een "klik", net zoals je niet met elk mens vriendjes kan worden. Kan gewoon zijn dat jullie karakters botsen en het paard dat sneller door heeft dan jij. Bijna iedereen heeft wel een manegepaard of pony gehad waarmee het absoluut NIET klikte, en die je ook met geen mogelijkheid netjes de bak door kreeg terwijl je met andere paarden geen probleem hebt, en andere ruiters met "het kreng" geen probleem hoeven hebben.