neem jij je hond mee op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

neem jij je hond mee op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:00

Ik vroeg me af wie er zijn/haar hond mee op buitenrit neemt. Mijn hond (labrador) gaat af en toe eens mee. Gaat altijd goed, wonen in een gebied waar je goed kunt uitrijden en waar weinig verkeer is. Ze loopt gewoon los en ik neem geen riem mee, desnoods kan ik altijd nog afstappen om haar aan haar halsband te pakken. Maar ze luistert heel goed,weet precies waar ze mag lopen (aan de kant waar ik (rechts) in de berm loop) en zodra ze fout loopt is het 'foei, in de berm' en dan loopt ze ook zo weer daar waar ze moet lopen.

Af en toe wel een beetje langzaam maar dan wacht ik wel even. Dus nog meer mensen die zijn/haar hond meenemen op buitenrit?

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:59

Ik heb mijn twee jack russels wel eens los meegenomen in het bos.
Ging prima want ze luisteren goed. Officieel mag het niet de honden los in het bos. Tegenwoordig durf ik het niet meer te doen, want kom toch wel regelmatig een boswachter tegen.
Ze hadden geen moeite met het tempo, want ze hebben energie zat!

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:06

Ik heb mijn duitse herder (bijna) altijd bij me als buitenrij. Als ik ga mennen loopt ze mee, en als ik roep : instappen, springt ze achterop.
Onder de man loopt ze ook altijd wel mee. Voordeel is dat mijn stal zo ongeveer in het bos staat, dus echt over straat hoeft ze niet.
Bovendien is ze zo onzeker dat ze nooit naar andere voetgangers / honden toedurft. Blijft ze helemaal lekker "veilig" dicht bij mij :+
Baal er van dat ze alweer bijna 12 is, dus ooit zal het tempo en de afstand wel gaan afnemen.

connie1964

Re: neem jij je hond mee op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:51

zou t wel willen maar de wegen zijn hier te gevaarlijk.Ik vind t t mooiste wat er is je hond en je paard!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:58

Mijn Spanjaard ging ook weleens mee; langs drukke stukken even aan de riem en verder gewoon los. Op rij-vakantie gaan ze beide mee; lekker een week het bos in :)
Ik heb teugels met clipjes, daarvan kan ik met oversteken altijd even eentje gebruiken om de hond aan te lijnen, dus ik neem verder dan niets mee voor de honden.
Echt geweldig vind ik het :D :D
Na een week vakantie is hij zo gewend om mee te lopen met de paarden dat ie met longeren ook de hele tijd achter hem aanloopt, whahaha!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:03

:j Hond mee!

Afbeelding

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:12

haha wat grappig!

Vroeger ging de hond van mijn verzorgpony ook vaak mee! Alleen dan ging de eigenaresse op de fiets mee, dus die kon de hond vasthouden als dat nodig was!

Zelf heb ik geen hond, dus kan hem ook niet meenemen :+

Stallumona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:00

Hallo,

Jip ik neem wel eens mijn hond mee, aan de lijn naast mijn paard, soms laat ik hem wel los (als het rustig is in het bos).
Hij vindt het geweldig om mee te rennen.

groeten Angela

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:06

Ja hoor. Is gezellig. Behalve 's avonds als er luchtballonnen zijn, dat is ronduit gevaarlijk. Hond is zo bang voor die dingen dat ze tussen de benen van de paarden bescherming wil zoeken :D
Dat doen we dus niet meer.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:07

Een vriendin van mij neemt haar hond wel eens mee. Ik zou het zelf niet doen, zou elke keer in de stress zijn als er iets langsgereden, gefietst, gekropen komt

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:58

als ik ga buitenrijden, kwekerijen die aan mijn wei grenzen, dan mag/moet mijn duitse herder altijd mee.
vaak is mijn paard angstig van dingen die volgens haar ergens niet horen en als de hond dan wel doorloppt durft zij het ook.

op de weg zou ik hem niet durven mee te nemen en aanlijnen aan het paard doe ik absoluut niet, te gevaarlijk als er iets gebeurt.

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:24

Ik neem ze regelmatig mee. Als ik met de trailer ga in ieder geval. Als ik de kar pak om te mennen zitten ze er allebei al op. Het gaat om een kraski ovcar en een asielteckel. Helaas heeft de laatste nu problemen met zijn rug, waarschijnlijk een hernia of gezwel. Rakker is nu aan de pretnison. Het gaat wel beter, maar de buitenritjes zijn wel over. Misschien in de toekomst weer op de kar. Ik hoop het want hij moet nog 7 jaar worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:22

Ook onze hond (kruising border collie en voormalig straathond uit Turkije) gaat heeeeeel graag mee op buitenrit. Bij voorkeur ergens waar hij ook los mee mag, maar dat kan/mag helaas bijna nergens in Nederland. Gelukkig is op Ginkelse Hei 2 een gebied waar dit wel kan, dus daar gaan we meestal heen. Omdat mijn man en ik ons paard moeten delen is er 1 iemand die met de hond wandelt (hoewel de hond 9 van de 10 keer met het paard mee loopt) en 1 iemand die rijdt. Halverwege ruilen we dan om. Hond en paard zijn echt maatjes, leukste vind ik dat ons paard er echt steun aan heeft als hij iets eng vindt, en dat de hond vervelende opdringerige honden op afstand houdt. Alleen hij mag naast het paard lopen, en als ze achter het paard gaan lopen of naar het paard blaffen jaagt hij ze weg.

Omdat onze hond rechts geen heupkop meer heeft na een operatie mag hij niet altijd mee rennen als ons paard gaat galopperen ivm overbelasting, dan wordt hij geroepen en moet hij bij degene die wandelt blijven, degene die rijdt galoppeert dan een stuk en komt weer terug. Hij weet dit precies dus dat gaat altijd goed. Hij is helemaal blij als zijn grote vriend dan weer in zicht komt.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:33

Af en toe neem ik mijn bruine labrador me op buitenrit. Gaat pefect ondanks dat het gewoon op openbare weg is. Vracht verkeer, landbouwvoertuigen.
Naast is naast en zit is zit ,is het veilig dan roep ik haar weer bij me. Met paard en hond is voor mij dubbel genieten!!

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:37

Onze geweldige schotse collie ging altijd mee! hadden altijd fantastische buitenritten, maar op gegeven moment werd ze te oud. ze ging altijd nog wel even mee naar de paarden ze was dikke vriendjes met 1 van mijn paarden, maar nu hebben we haar moeten laten inslapen. en nu met buitenritten staakt me paard altijd, eerst gaat ze een kwatier rondjes lopen om te wachten op de hond die nooit meer komt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:47

risky schreef:
als ik ga buitenrijden, kwekerijen die aan mijn wei grenzen, dan mag/moet mijn duitse herder altijd mee.
vaak is mijn paard angstig van dingen die volgens haar ergens niet horen en als de hond dan wel doorloppt durft zij het ook.

Onze hond is nog net iets banger voor koeien dan mijn haflinger. De haf krijg ik er met moeite langs, de hond blijft dan heel lang staan drentelen en komt na heel lang aarzelen als ik echt al honderden meters verder ben er keihard langsgesjeesd.
Aan hem heb ik dus niet zoveel als jij aan jouw herder :D

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:51

Leuke foto.
Hier is het al gevaarlijk met een paard, dus helaas ook niet geschikt voor de hond

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:52

En hoe leert men dat dan aan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:07

Wat, mee op buitenrit?
Is denk ik niet iets dat je ze hoeft te leren als je een hond hebt die goed genoeg luistert toch?
Onze honden gingen gewoon vaak mee naar de paarden, dus hond en paard raakten aan elkaar gewend. Heb verder geen vervelende honden of paarden qua opjagen/trappen enz.
Toen we met de paarden op vakantie gingen namen we de hodnen gewoon mee, waar wij zitten mag je hond bijna overal los mee in het bos. Dus; halstertouw mee voor het geval dat en lekker op pad! De honden uiteraard lekker door de bossen rennen, aan het begin sprong er weleens een pony van schrik opzij als er weer een hond uit de bossen het pad op kwam rennen maar nu reageren ze er niet meer op. Eerst bleef ik iedere keer wachte en fluiten als de honden van het pad afgingen om te strunen, nu ridjen we gewoon door; ze kunnen ons wel ruiken immers dus volgen ons vanzelf.
Echt, er is niets zaligers dan je hond meenemen op buitenrit!

Mijn blonde hond is ook op veel van mijn rijfoto's te vinden, die rent altijd mee :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:23

Idd als je een goed luisterende hond hebt is het geen probleem. Enige wat ik de hond niet afgeleerd kreeg is dat hij in het begin steeds schuin achter het paard ging lopen. Dat doet hij nu niet meer, omdat het paard ergens van schrok en de hond een hoef richting zijn hoofd zag komen. Hij leert heel snel, dus is daar sindsdien uit de buurt gebleven. In principe kun je iedere hond die aan paarden gewend is en bij een normale wandeling ook heel goed luistert (dus altijd komt als je roept, commando's als volg, naast, zit e.d. kent ook als hij los loopt) mee nemen op buitenrit.

Ik zie trouwens mooie foto's langskomen. Zijn dat ook plekken waar de hond los mee mag?

Poneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:12

Als ik een buitenrit maak met een vriendin van me, neemt ze ook altijd haar hond mee. De hond luistert heel erg goed dus dat is geen enkel probleem. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:26

Hond luisterd opzich heel goed, durf het alleen echt niet aan..... :o Lopen hier zoveeeel wandelaars met honden rond, en weet niet wat Bas doet op andere honden..... :=
Paard vind andere honden iig dood eng, dus misschien mét vertrouwde hond dat het minder is, als de hond in de buurt blijft. :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:38

Mijn Keesjes gaan heel regelmatig mee op buitenrit, heel gezellig!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:55

Ik liet/laat mijn hond(en) thuis. Het is op de onvermijdelijke verkeersknooppunten en oversteken te riskant met loslopende hond en ik wil geen hond aan de lijn om mijn mogelijkheden het paard te leiden niet te hinderen.
Er is hier té veel zwaar landbouwverkeer en de megatrucks van de steengroeve razen met 80 door.
Die kom je altijd nét tegen op de lastigste plek van je hele rit. Voorkom ik liever.
Daarbij is het met alle megawaakse erfhonden hier helemaal niet leuk voor een hond mee op rit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:19

SusanH schreef:
Idd als je een goed luisterende hond hebt is het geen probleem. Enige wat ik de hond niet afgeleerd kreeg is dat hij in het begin steeds schuin achter het paard ging lopen. Dat doet hij nu niet meer, omdat het paard ergens van schrok en de hond een hoef richting zijn hoofd zag komen. Hij leert heel snel, dus is daar sindsdien uit de buurt gebleven. In principe kun je iedere hond die aan paarden gewend is en bij een normale wandeling ook heel goed luistert (dus altijd komt als je roept, commando's als volg, naast, zit e.d. kent ook als hij los loopt) mee nemen op buitenrit.

Ik zie trouwens mooie foto's langskomen. Zijn dat ook plekken waar de hond los mee mag?

Het zwarte hondje is een ex-zwerver, die is OostIndisch doof ;)
Die neem ik dus juist mee op buitenrit in de bossen; hij gaat altijd rondzwerven maar blijft ons wel volgen en komt wel weer terug. Thuis kan hij weinig los, omdat hij gerust zo zijn neus achterna loopt de straat op, in het bos is geen verkeer dus hij kan daar gerust los; voor hem ook gelijk een leuke vakantie dus :)
Ze mogen daar (Drents Friese Wold) bijna overal los, alleen niet in natuurgebied bijvoorbeeld.
De zwarte is niet zo dol op de paarden, heeft er duidelijk ontzag voor. Loopt er wel naast maar als het paard boe zou zeggen of hem aankijkt springt ie van angst weg ;) De blonde loopt er nog net niet onderdoor, zelfs al heeft ie een keer een trap gehad. Gelukkig is mijn haf erg mak met hem en is dat prima vertrouwd.