Paard verkopen naar buitenland. Hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Paard verkopen naar buitenland. Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 14:56

Omdat ik ook reactie krijg uit het buitenland en de kans al zeer groot aanwezig is dat ze naar het buitenland gaat wil ik me graag een beetje voorbereiden omdat ik hier geen ervaring mee heb.

Ik heb al overlegd met de klant dat ik hand geld krijg wanneer hij besluit haar te kopen voor mijn eigen zekerheid.
En dat het paard ca 10 dagen zal blijven staan omdat hij het 1 en ander moet regelen kwa transport etc.
Dat is ook geen probleem.

Ik ga er vanuit dat hij een kopie nodig zal hebben van haar paspoort om dat te kunnen regelen?

Wat kan ik nog meer verwachten? en wat zal hij nog nodig hebben?

Uiterraard geef ik de papieren pas na volledige betaling. :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:42

__Nathalie__ schreef:
Uiterraard geef ik de papieren pas na volledige betaling. :P

Correctie: CONTANTE BETALING!!!

Sorry, maar er kwam even een beeld bovendrijven van de diverse waarschuwingen van in slecht engels en nederlands gestelde mails van mensen die iemands paard willen kopen. Check dus even met wie je zaken doet, voordat je tot handelen overgaat! Ook buiten e-mailland lopen oplichters rond en zeker met buitenlanders mag je best extra achterdochtig zijn.

__Nathalie__

Re: Paard verkopen naar buitenland. Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 17:50

Ja daar ben ik van op de hoogte.
En daarom wil ik me ook voorbereiden op wat ik kan verwachten.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:50

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:00

ja ik denk ik zet het er maar even bij voor er weer iemand komt met niks geven voor je betaald hebt.
Ik ga het even bekijken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:05

ik heb onze pony verkocht naar het buitenland, na het proefrijden heeft de koper direct betaald en hebben we daarna nog goed contact gehad over het transport wat al met al nog een week of drie geduurd heeft. Het is verder allemaal goed en plezierig verlopen, ze hadden een goed transport geregeld en dat vond ik ook een vereiste.
Volgens mij zijn de stamboekpapieren direct meegegaan met de nieuwe eigenaar en het paspoort was nodig voor transport, misschien de papieren ook wel, ik weet het niet precies meer, laat je even voorlichten bij een transporteur.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:22

Ik zou als ik jou was ook even voor de zekerheid bij het VWA of je eventuele exportpapieren nodig hebt.
Als je exportpapieren nodig hebt moet een eventueel reisplan en stop/ rustplaatsen voor het paard doorgeven. Allemaal afhankelijk waar het paard naar toe gaat natuurlijk. (dit is wat ze mij vroegen een aantal maanden geleden)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:24

Wij hebben net een mini uit UK gekocht. Was in theorie echt niet zo moeilijk.

Eerst ervoor gezorgd dat de verkopers hun geld hebben, dan een transportfirma gezocht en die is hem dan gaan halen, en deze week komt hij naar ons. Transportfirma zorgt voor gezondheidscertificaat (dierenartscontrole nodig voor export) en bezorgd zijn boekje en papieren mee, van verkoper naar ons.

Je Engels moet alleen erg goed zijn :-)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:20

Dat is niet zo heel spannend.
Ik heb er zelf eentje naar Amerika verkocht.
Zij heeft 'm vanaf foto's/video gekocht, geld overgemaakt (handmatig gestort geld kunnen ze niet zomaar storneren! dat heb je alleen met incasso's) transport is geregeld, en ik heb zelf het paard incl. papieren naar schiphol gebracht. VWA heeft de exportpapieren (gezondheidsverklaring + loodjes in manen en staart) in orde gemaakt. Je kunt hen faxen voor een afspraak.
Voor sommige landen moet er bloed getrokken worden, maar als je een goede transporteur hebt kunnen ze je dat zowieso wel vertellen. Goed engels is inderdaad wel praktisch.

Gaat 'ie niet zo ver weg (dus geen quarantaines en dergelijke) dan is het nog eenvoudiger.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:42

nou dat is mooi!
Als ik het goed begrepen heb blijft hij zelf nog in nederland dus zet hij het zelf op het transport.

Dus mocht het door gaan weet ik een beetje wat ik kan verwachten