Nette/stevige knotjes.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Nette/stevige knotjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:56

Omdat ik zaterdag weer een wedstrijd heb, maar de knotjes er bij de vorige wedstrijden altijd heel snel uit waren, of lelijk geworden ;( , deze vraag.

Hoe maak je de netste knotjes, die ook nog een een hele dag blijven zitten? :D

Er is vast wel iemand die het antwoord heeft. :o

Paardenmeis1

Re: Nette/stevige knotjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:58

Met naald & draad!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:02

Strak vlechten.
Afgelopen week moest ik ook ergens komen rijden met een ingevlochten paard. de avond van te voren heeft mijn dochter de manen gevlochten en knotjes gemaakt.
De volgende morgen zaten ze er nog net zo netjes in, geen 1 was eruit of losgeraakt. Dus paard in de trailer (bijna 2 uur), daarna een uurtje rijden en toen hebben we de vlechtjes eruit gehaald. Sommige vlechtjes zaten zo strak dat we ze er haast niet uit kregen. Paard heeft nog 3 dagen met een permanentje rondgelopen.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:06

Zoals hierboven al is aangegeven, heel stak vlechten.

Verder doe ik vaak twee elastiekjes om de knotjes.
Dus eerst heel straks vlechten, onderaan vlechtje een elastiekje. Vlechtje oprollen zodat er knotje ontstaan. Elastiekje eromheen, goed strak aantrekken. En vervolgens nog een.
Over de vlechtjes een klein beetje haarlak spuiten en je bent klaar voor een dagje concour.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:07

Nog 1 tip:

Maak de manen van je paard/Pony nat, zo kun je strakker vlechten en blijft het beter zitten.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:09

Ik vind persoonlijk met naald en draad het mooiste, maar dan moet je wel de juiste techniek beheersen. En dat is ook weer.. hoe vaker je het oefent hoe beter ze worden!
Maar voor de snelle en makkelijke manier is het natuurlijk het handigst met elastiek, strak vlechten, je kunt het beste de manen nat maken en dan dubbele elastieken gebruiken.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:14

ik doe het altijd met naald en draad. kan een paard schuren wat ie wil maar de knotten blijven zitten hoe ik ze erin heb gezet. ik vlecht altijd een dag van te voren maar ze zien er altijd nog hetzelfde uit als hoe ik ze de dag ervoor ingezet heb. het is even een handigheidje wat je moet leren maar als je het eenmaal beheerst is het ontzettend makkelijk. en je bent ook razendsnel klaar.

_Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:15

Roosjes maken met naald en draad, ziet er echt super mooi uit en blijft ook goed zitten..
Het is alleen wat meer werk om het los te halen.

Roosjes
Het maken van roosjes is iets ingewikkelder:
1. Maak eerst kleine vlechtjes.
2. Maak een knoop onderin de draad en ga met de naald door het uiteinde van de vlecht en haal de draad er door.
3. Steek de naald door de manen heen, zo dicht mogelijk bij de manenkam, goed in het midden, anders gaat de knot scheef.
4. De draad aan de achterkant van de manenkam aantrekken. De vlecht gaat nu vanzelf dubbel.
5. Als je paard of pony lange manen heeft kun je het dubbelslaan een keer herhalen. Bij korte manen kan een keer voldoende zijn.
6. Houd het knotje met je ene hand vast, met de andere hand haal je de naald door de knot heen weer naar voren. Probeer zo laag mogelijk bij de manenkam te blijven.
7. Ga weer met de naald door de manenkam naar achteren op dezelfde manier.
8. Dit kun je enkele keren herhalen. Zo zit de knot goed vast.
Aan de achterkant blijft een stukje draad over, knip dat zo kort mogelijk af zodat het niet meer te zien is. Je hoeft geen knoop te leggen in het pektouw, het touw is iets vettig en zal daardoor niet gaan glijden.
http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... sjes-maken

of miss vind je deze link makkelijker:
http://www.schildknecht.nl/Schildknechtjes/vlechten.htm

Succes!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:04

Bedankt!

Loes7s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:16

Met naald en draad vind ik persoonlijk het mooist en na mijn idee blijft dat ook het langst zitten. Het is wel oefenen oefenen oefenen dus mischien kan je iemand uit de buurt vragen die je er een paar keer mee helpt?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:23

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:58

Saaartje.
Ik vind met naald en draad ook het mooiste.
Dus meisje, dat wordt OEFENEN. Ik wens je alvast succes voor zaterdag, en vergeet vrijdag het dekje niet. :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:12

Ik vlecht niet met naald en draad (gewoon met 2 elastiekjes om de vlecht) maar bij mij blijven ze ook prima zitten! Mijn tip is om de knotten niet te dik te maken (nu gebeurt dat bij de manen van een haf wat sneller natuurlijk ;) ) en inderdaad strak te vlechten :j

DruivenTros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:16

Ik vind met naald en draad ook heel mooi, maar dan moet je idd wel eerst goed oefenen.
Zelf vlecht ik gewoon heel strak en niet te dik, en dan gewoon 2 elastiekjes eromheen.

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:25

Ik heb ook al gehoord voor wat gel erin te doen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:22