Welke tondeuse waarmee je ook hoofd en benen mee kan scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Welke tondeuse waarmee je ook hoofd en benen mee kan scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:58

Ik heb een groot scheerapparaat van Aesculaap (schrijf je dat zo? }:0 ) en die is prima, maar daar krijg ik het hoofd niet helemaal netjes mee, vooral de 'botterige' stukjes boven de ogen en dergelijke. Scheert 'ie net wat te grof voor, en het werkt niet handig.
Heb nu zo'n hele simpele Sectolin tondeuse om de oren mee te doen, maar zelfs daar heeft 't ding 't al erg moeilijk mee, dus dat is hopeloos.
Wil nu een iets zwaardere tondeuse erbij waarmee ik het hoofd kan scheren (en de oren natuurlijk, van een gewoon sportpaard) en eventueel de benen mee kan doen.

Heb veel de Moser Adelar gebruikt op de stallen waar ik werkte, maar ben daar niet zo enorm weg van... Die dingen zijn prijzig en gaven nogal eens de geest. Ze hadden ook ergens zo'n rode, volgens mij was dat ook Aesculaap of Oster, die was onverwoestbaar... Maar die kosten iets van 300 euro... Is me iets teveel als je er maar 1 paard af en toe mee scheert...

Wie heeft er goede ervaringen met bepaalde merken/modellen?

diktrom

Re: Welke tondeuse waarmee je ook hoofd en benen mee kan scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:01

Ik heb ook een dinges zoals jij (moeilijke naam) maar heb er nooit geen problemen mee om het hoofd te scheren. Het is wel zo dat hij zwaar is en je lamme handen krijgt als je boven je macht moet scheren.
je kan ook een dunner mes op jou scheer apparaat laten zetten waardoor hij "korter" scheert, daardoor scheer je meer haar weg en hoef je geen duur ander apparaat aan te schaffen

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:23

Die dinges heeft toch niet zo'n moeilijke naam: Aesculap Econom.
En die rode tondeuse is een: Aesculap Favorita 2.
Een scheermachine gebruik je voor het hele lichaam en een tondeuse voor de benen en het hoofd. De messen van een tondeuse zijn de helft smaller dan van de scheermachine.
Voor Aesculap scheermachine messen is maar 1 scheerhoogte en dat is 3mm. Dus als je een Aesculap tondeuse gaat gebruiken zorg dan dat er een 3mm scheerkop op zit.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:33

td_kommer: Klopt van die rode, kwam hem net tegen op de site van de paardendrogist.
Mijn Econom is oud, 2ehands gekocht bij iemand die ze compleet reviseert, en ik zou er geen 6 paarden achter elkaar mee gaan scheren (oververhitte handjes) maar heb 'm nu een jaar of drie geloof ik, vorig jaar laten slijpen, en hij is echt nog prima. Heb alleen een beetje ruzie met het onderste kapje dat over de snoer-ingang en het schakelaartje zit, daar zal origineel wel een schroefje ofzo bij hebben gezeten, maar die is er niet meer waardoor het kapje omlaag glijdt over het snoer en het hele binnenwerk open en bloot ligt als je niet oppast, beetje onhandig. Gaan we voor de volgende scheerbeurt ff een streepje ducktape langs plakken.

Bedankt voor de 3 mm tip, had ik zelf geen idee van.

@ diktrom: het gewone apparaat is imo ook te breed om handig te zijn, bijvoorbeeld bij die deukjes boven de ogen, en het stukje onderaan/tussen de oren. Kleine hoekjes en gaatjes zeg maar. Heb voor 2 jaar terug zowat een hele kudde paarden geschoren met een grote Heiniger en een Moser tondeuse voor kleine plekjes. In principe werkte dat als een trein qua handigheid (ware het niet dat de Moser er onderweg 2 keer mee ophield)

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:41

Als je snel wilt tikken is dinges makkelijker! ;)
ik weet 100% zeker dat er dunnere messen bestaan voor normale scheerapparaten. met het opscheren van de hengsten voor de hengsten keuring gebruikte we altijd voor de witte benen dunnere. Ik weet alleen niet of we toen een hauptner of een Aesculap hadden.

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:48

Jouw Econom is echt oud, tussen de 30 en 40 jaar.
Het is een Econom 80 Watt die wij tussen 1970 en 1980 hebben verkocht. Als de onderkap nog heel is dan kan je hem vastzetten met twee 3mm boutjes van ongeveer 18mm lengte die je in elke bouwmarkt kunt kopen. Als het niet lukt dan zal je ducktape moeten gebruiken maar let wel op dat je de luchtfilter niet dichtplakt. Nieuwe bovenkap is niet meer leverbaar.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 22:17

jeetje... nouja, dat zegt in ieder geval wat over de kwaliteit dan :D Lijkt me geen slechte reclame.
De kap is heel, aan het apparaat is ook gewoon echt niet te zien dat 'ie zo'n beetje antiek is. Ik vermoedde al wel dat ie redelijk op leeftijd was gezien het lage wattage vergeleken met de apparaten van nu.
Ik ga dinsdag gelijk even een paar boutjes halen. Thanks!