Vraag jury leden: een 0 voor een onderdeel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Vraag jury leden: een 0 voor een onderdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:29

Gisteren op de Hippiade mennen, Z dressuur, reden wij proef 84.
http://www.knhs.nl/objects/00001154.pdf
Ik had op mijn protocol bij de jury bij C een dieptepunt : een 0 voor onderdeel 14. :D
De vraag is hoe ik dit volgende keer beter zou moeten doen? Het betreft mennen dressuur, bak is 30 x 60 m. Maar verder is het niet anders dan rijden onder het zadel.

12. B-E-B Grote volte en daarbij
E-B in middengalop

13. Tussen B en M Overgang arbeidsgalop

14. C Arbeidsdraf

Janouk viel uit de galop in de laatste hoek voor C. Bij C moest de overgang naar draf: Janouk was echter al 5 meter eerder uit de galop gevallen. Dus geen gereden overgang naar Draf, maar ook geen tijd/ruimte meer om opnieuw aan te springen. Bij C was ze wel in een goede arbeidsdraf.

De jury bij C gaf een 4 voor onderdeel 13 (in draf gevallen) en een 0 voor onderdeel 14 (niet getoond).
De jury bij H gaf een 4 voor onderdeel 13 (in draf gevallen) en een 4 voor onderdeel 14.

Zelf had ik een 2 of 3 toch meer begrepen voor 14. Een 0 is wel erg weinig, terwijl ze wel bij C in arbeiddraf was. Er was geen ruimte meer om opnieuw aan te springen en om nu een volte te rijden in galop om opnieuw voor punt 14 een voldoendete rijden is ook niet gewenst.
En we hebben nog niet veel hoge punten over om een 0 te compenseren.

De vraag is dus wat had ik moeten doen (buiten zorgen dat ze niet uit de galop valt) om hier meer punten te scoren dan de 0.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig, wat hier nu van mij verwacht wordt. Onderdeel 13 was verprutst en hoe had ik 14 nog een beetje kunnen redden.? Leermoment.

Frantic

Re: Vraag jury leden: een 0 voor een onderdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:56

Tja, het is natuurlijk klasse Z.... Maar een 0 is wel erg sneu. Jury vond w.s. dat de overgang door het paard was uitgevoerd( of te wel ongehoorzaam aan de hulpen) dus dat was dan al je onvoldoende..... en dan nog 4 eraf omdat het ook nog op de verkeerde plek gebeurde....

Of de jury vond dat je nog wel kon corrigeren?

Misschien kan je het nog navragen, een 0 herinneren ze zich toch nog wel mag je hopen...

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:06

hallo, ik volg even, ben wel benieuwd wat hier uit komt. Ik heb een soortgelijks iets gehad. Tijdens de samengestelde menproef klasse 1 maakte ik een overgang te laat en kreeg van 1 jury een 0 met commentaar niet uitgevoerd en van de overige twee een 4 met commentaar te laat.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:16

In principe kan een 0, niet getoond........
Zelf zou ik er een 3 voorgegeven hebben......

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:59

Een nul is gerechtvaardigd. Je komt in draf bij de letter waar de Overgang getoond moest worden. Dus nul want:niks van de overgang laten zien. Dat je in draf bent zegt niks. Het lijkt mij gevalletje pech, was het uit galopvallen wat eerder gebeurd had je gecorrigeerd en alsnog de overgang gereden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:29

Bij een Z-proef onder het zadel geef ik hier een 1 voor. Een 0 heb nog nooit gegeven.
Het uit de galop vallen vind ik in het Z toch echt een grote fout.

_Elke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:57

Ik heb ook ooit bij een precies dezelfde situatie een 0 gekregen van de jury.
Dit was in de klasse B. Best streng opzich.. :P

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:42

Een 0 betekent dat je helemaal niks van het gevraagde onderdeel getoond hebt. Naar mijn mening ben je bij C geweest en je draafde bij C. Het belangrijkste, de overgang, bij die letter heb je niet getoond.
Je zou dus in ieder geval een 1 moeten krijgen omdat je bij de C bent geweest. Ik zou dan zelf naar de 1 of 2 zijn gegaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 07:53

De vraag is eigenlijk: wat moet je doen als onderdeel 13 mislukt en je paard valt uit galop en je hebt te kort tijd om weer aan te springen voor onderdeel 14?

Zou ik dan een kleine hoekvolte moeten rijden en weer aanspringen? Dat is een fout in het programma -2, maar dan kan ik wel bij C de overgang naar draf rijden: 6-2=4.

Citaat:
KarindvdM
Het uit de galop vallen vind ik in het Z toch echt een grote fout.

Eens dat het niet meer mag gebeuren, maar ter verdediging: ik vind het lastiger om te voelen via de leidsels vanaf de koets wanneer je paard uit galop dreigt te vallen dan onder het zadel. Vanuit het zadel voel je eerder aankomen aan je paard en kan je eerder met been- en zithulpen ingrijpen. Bij het mennen ben je altijd een fractie later, omdat je meer rijdt op wat je ziet dan wat je voelt onder je. Ook het corrigeren daarna duurt langer, omdat je geen been- en zithulpen ter beschikking hebt om je paard op te vangen en in balans te rijden, maar zuiver op leidselhulp en zweephulp de overgang moet voorbereiden.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:05

janouk schreef:
De vraag is eigenlijk: wat moet je doen als onderdeel 13 mislukt en je paard valt uit galop en je hebt te kort tijd om weer aan te springen voor onderdeel 14?

Zou ik dan een kleine hoekvolte moeten rijden en weer aanspringen? Dat is een fout in het programma -2, maar dan kan ik wel bij C de overgang naar draf rijden: 6-2=4.

Is dit toegestaan? Het lijkt me dan op zich wel een goede oplossing en het scheelt je toch 4 punten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:21

Dat is een oplossing, het kost je zo minder punten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 05:24

Volgens mij is dat geen oplossing, want je moet het eerste wat je ziet beoordelen.
Dus de overgang zou in eerste instantie niet gereden worden.

Dan zou iedereen wel een volte kunnen draaien bij een mislukt onderdeel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 08:06

Fitzroy schreef:
Volgens mij is dat geen oplossing, want je moet het eerste wat je ziet beoordelen.
Dus de overgang zou in eerste instantie niet gereden worden.

Dan zou iedereen wel een volte kunnen draaien bij een mislukt onderdeel.

Ik bedoel een volte voor C te rijden. Dus niet de C passeren en dan pas een volte rijden.
Door voor C een volte te rijden, krijg je meer tijd om opnieuw in galop aan te springen en kan je op C wel een goede overgang laten zien.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:31

Dan moet het maar wel net lukken om op de kleine volte je paard weer in galop te krijgen... JE hebt wel erg weinig ruimte in die hoek.

Dikke kans dat je dus -2 en een dikke onvoldoende scoort, te meer als je stelt dat je te weinig ruimte had om weer aan te springen. Dan heb je w.s op dat moment ook te weinig ruimte om een volte te rijden zonder spanning en omtrekken, toch?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:02

janouk schreef:
Ik bedoel een volte voor C te rijden. Dus niet de C passeren en dan pas een volte rijden.
Door voor C een volte te rijden, krijg je meer tijd om opnieuw in galop aan te springen en kan je op C wel een goede overgang laten zien.

Ik snap echt wel wat je bedoelde ;) alleen zou ik je toch de onvoldoende gegeven hebben omdat het te doorzichtig is wat je ermee wilde verdoezelen :+
Je had die overgang niet kunnen tonen als je niet die volte had gereden dus zou ik het als zodanig beoordeeld hebben.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:37

Fitzroy, ik had een tijdje geleden iemand in het Z2 in de ring, die moest in galop een slangenvolte met 4 bogen rijden met op X een eenvoudige wissel van contra naar contra. Het paard versprong aan het begin van de 2e boog. De amazone neemt het paard terug en begint opnieuw aan de 2e boog van de slangenvolte, omdat ze anders de eenvoudige wissel niet zou kunnen laten zien. De 2e keer gaat het goed en het paard springt een prima wissel. Ik heb een laag cijfer op de slangenvolte geggeven omdat het paard versprong en een -2. De wissel heb ik beoordeeld zoals hij gereden werd.

In het geval van Janouk, als er een volte gemaakt zou worden, zou ik een laag cijfer voor de overgang terug vanuit de middengalop geven ivm het uit de galop vallen, een -2 voor de volte en vervolgens de overgang gewoon beoordelen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:38

Ik had laatst bijna de zelfde fout. Toen ik uit middengalop kwam viel Roos terug en omdat ik een beetje overdonderd was sprong ik rommelig weer aan waardoor ze verkeerd zat. Ik had geen tijd meer om dat te herstellen en heb vanuit de verkeerde galop de overgang naar draf gemaakt bij C.
Voor het terug rijden naar arbeids galop had ik een 2 (er werd wel iets terug gereden, maar niet zoals gevraagt) en een 5je voor de overgang met als opmerking 'verkeerde galop' (er was een voldoende overgang, maar niet uit de juiste galop).
Vond dit netjes gejureerd, was imo niet meer waard geweest, zeker in het Z niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:54

Dat is ook de beste oplossing Dennis. Dan maar vanuit de verkeerde galop een overgang maken, dan heb je op de C iig wel een overgang van galop naar draf laten zien. Of misschien wordt het dan net na de C, maar dan is de overgang wel weer bewust gereden, alleen wat laat uitgevoerd.

Ik vind dat de jury op dit punt totaal in zijn recht staat. Ook al ziet het er heel erg streng uit. In de Z moet je toch kunnen verwachten dat de menner zijn paard goed onder controle heeft en met gemak een overgang op de letter moet kunnen laten zien. Valt je paard in de hoek uit de galop? Heb je nog zeker 15 meter om hem weer in galop te zetten en opnieuw terug te nemen. Dat dit in een B-proef niet lukt, okee, maar in de Z zou dit toch geen onmogelijke opgave moeten zijn.

Je had dat onderdeel dus simpelweg kunnen redden door gewoon opnieuw aan te springen :) Eventueel met het risico dat je overgang naar draf te laat was geweest, maar een 4-5 is nog altijd meer dan een 0 of een 1.

janiekiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:10

wat waren je pntn?:D

is idd wel streng!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:36

Een 0 is imo niet terecht.. Je hebt immers wel de lijn gereden en je bent langs de letter gekomen. Hierdoor zou ik een 1 geven.. Onderdeel 13 zou gewoon een voldoende zijn als die overgang goed was, tenzij je duidelijk kan zien dat je nog steeds met die overgang bezig was op het moment dat ie in draf viel..