Handtondeuse, effectief?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Handtondeuse, effectief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 10:14

Met het scheerseizoen in zicht ben ik mij alvast gaan orienteren voor een nieuw scheerapparaat...

Ik kwam op de site van agradi een handtondeuse tegen voor paarden die angst van electrische tondeuses hebben. Nu is mijn paard inderdaad niet zo'n fan van de electrische versie, en zou het veel rust in de brouwerij brengen als dit zonder geluid enz kon. Enkel denk ik niet dat zo'n handmatige versie het écht goed doet, en hoe lang zou je bezig zijn?
Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen van bokkers met zo'n ding. Positief of negatief, maakt niet uit. Mij zou je er erg mee helpen.

Alvast bedankt!

Voor de mensen die niet zouden weten hoe zo'n ding eruit ziet:
Afbeelding

Equimotion

Re: Handtondeuse, effectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:16

Wil je dit voor de benen gebruiken of voor het hele paard?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:18

Ik heb zoiets nog nooit gebruikt maar ik kan me voorstellen dat wanneer je het hele paard op die manier moet scheren, je giga kramp in je handen krijgt!
Misschien is het voor kleine stukjes (benen oid) wel te doen, maar ik vind hem er niet heel erg degelijk uitzien.. :o

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:20

Iessie schreef:
Ik heb zoiets nog nooit gebruikt maar ik kan me voorstellen dat wanneer je het hele paard op die manier moet scheren, je giga kramp in je handen krijgt!

En een paard dat eruit ziet als een schaakbord :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:21

Ik heb ooit iemand op stal gehad die zo'n ding gebruikt had. Paard zag er na een dag of 4 "scheren" uit alsof hij door een kudde dolle ratten met een grasmaaier aangevallen was.

Denk dat een echt scheerapparaat en wat Sedalin een stuk prettiger zijn voor je paard en al helemaal voor jezelf.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:18

Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad voor het hele paard. Tja, wat kramp heb ik er wel voor over als m'n paard het dan als een plezierige actie kan zien.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:13

Ik denk dat een bezoekje van de veearts met een spuit Domosedan en snel scheren een minder grote lijdensweg is voor jullie beide.

Kun je er echt totaal niet aankomen, of zou je bijv. kunnen overwegen om de benen erin te laten?

Katja, ik moest wel even lachen om jouw opmerking :D Ik ken iemand die een paard schoor met zo'n kleine tondeuse voor de benen en de oren, dat had ong. hetzelfde effect.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:20

Niet aan beginnen met zo'n hand machine. Je wilt je paard een tramatische ervaring besparen, nou ik kan je garanderen dat dat niet gaat lukken als je het met de hand wilt doen. Het trekt flink en je bent een eeuwigheid bezig. Ik heb ooit een stukje hals aanzet geprobeert te doen bij een paard dat zich netjes liet scheren totdat je in de buurt van zijn hoofd kwam. Je kunt met dat apparaat de contouren van het paard slecht volgen en doet hem dus snel pijn.Als je wilt scheren en je paard vind het eng zou ik hem idd even sederen. Dan ben je klaar voordat hij er erg in heeft.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:37

Ik heb er ervaring mee. Ik ging mijn paard voor de eerste keer scheren. Het ging prima, totdat ik halverwege de hals kwam. Vanaf daar tot aan zijn hoofd kon ik er met de scheermachine niet bijkomen. Ik heb toen ook zo'n ding gekocht als op de foto, maar dat werkte voor geen meter! Hij knipte nauwelijks en wat hij knipte zag er werkelijk niet uit. Dan moet je je voorstellen dat ik alleen maat een halve hals hoefde te doen, een heel paard ermee doen is bijna onmogelijk. Ik raad het ten zeerste af!

Uiteindelijk heb ik de dierenarts langs moeten laten komen voor een kalmeringsspuitje. Toen heb ik gelukkig de rest kunnen afmaken met de gewone scheermachine *D

Succes!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 11:28

Heel erg bedankt voor de antwoorden. Wat ik al dacht is dus helaas waar: dit gaat niet werken. Tussen de regels door lees ik ook dat mijn 2e optie (het hele paard met kleine accu tondeuse scheren) hetzelfde effect opleverd. Hmm..dilemma: heb echt een draadloos apparaat nodig, die stil is en grote oppervlakken scheert. Waar vind je zoiets?

Spuitje en andere verdovingsmiddelen heb ik al geprobeerd (soort wormenspuit maar dan anders). Bijden hadden als effect dat mijn paard wel langzaam was in de reactie maar er zeker tegen bleef vechten en toen hij iets bijkwam er zeer gevaarlijk op reageerde(trappen/stijgeren en uitslaan)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:33

Als ze echt zo panisch zijn en je kunt ze niet aan het geluid laten wennen, kan je beter de veearts laten komen intraveneus domosedan of evt intramusculair acepromazine laten spuiten (vraag je veearts naar de beste oplossing. Ik heb ooit eens de 2e optie gekregen omdat schijnbaar bij gebruik van domosedan de huid gevoelig wordt)

Ik heb zelf een redelijk stil apparaat aan een accu die je aan een riem om je middel draagt, maar ook die is niet echt stil.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:35

Nadeel van sederen kan wel zijn dat het paard (onnodig extra) gaat zweten, scheren is dan ook geen optie meer.
Ik heb de Moser Avalon op accu, daar kan je ongeveer 2½ tot 3 uur mee scheren. Deze maakt niet zoveel herrie en trilt niet zo erg. Mijn paard had er ook een grote hekel aan en met dit apparaat gaat het prima, hij staat er bijna bij te slapen op het laatst.
Ik heb m bij de Paardendrogist vandaan.
http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... t3/111704/

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:47

Als je een beetje handig ben heb je echt geen 2,5 uur nodig om je paard te scheren. Ze beginnen na 45 min tot een uur te zweten, dus als je zorgt dat je de lastigste plekken dan gedaan hebt kan je een gesedeerd paard prima scheren. (je hoeft ze nou ook weer niet zo plat te spuiten dat je ze op de grond kunt leggen he :D )

De tondeuse die jij opnoemt heb ik ook, maar dat is een kleine handtondeuse. Als je daar je complete paard mee gaat scheren ben je uren bezig krijg je het effect als hierboven al zo beeldend omschreven.

Ik gebruik zelf een Lister showman, die is relatief stil maar een panisch paard zal daar ook op reageren. Als je het dan met licht en dekens niet opgelost krijgt en toch moet scheren, is de veearts bellen voor een verdoving een voor alle partijen veel veiliger en effectiever middel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:27

Klopt als je handig bent heb je die tijd niet nodig.
Het is echter wel prettig om te weten hoe lang je met een accu kunt doen.
Ik scheer mijn paard in een soort van jachtmodel met deze tondeuse en heb nooit last van strepen of wat dan ook.
Ligt ook aan je messen en hoe je scheert denk ik.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 16:55

Super dat er ook apparaten genoemt worden, dan kan ik mij eens gaan orienteren op de scheerapparatenmarkt :)

Stomme pech, maar mijn paard moet wegens allergische reactie van de huid eerst 1mnd zonder deken staan om de huid tot rust te laten komen, dus ik kan het haar niet minderen door er nu al een deken op te gooien.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:57

Ik heb zo 1, maar alleen voor de kaaklijn en de restjes van de sokken. Als je daar een heel paard me wilt scheren mag je een beste voorraad mesjes en een weekje de tijd meenemen :D

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 16:59

Wat voor een Lyonesse?

Oh help, krijg net een sms van mn moeder dat ze bij de action een tondeuse heeft gekocht voor nog geen €5,- Dan kunnen we het daarmee proberen }:0 Altijd fijn als moeders meedenken.

(en nee, dat gaan we niet uitproberen)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:59

Ow, ik doelde nog op de handtondeuze :D
Ik kan je verder helaas niets aanraden, ongeschoren paard ;)