Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Merel_93 schreef:@Peelie: ik vind het toch wel pijnlijk klinken hoor, de neus is heel gevoelig!
Ik zou inderdaad ook een zweepje meenemen en gewoon een duidelijk, niet hard, tikje op schouder of achterhand geven.
Merel_93 schreef:@Peelie: ik vind het toch wel pijnlijk klinken hoor, de neus is heel gevoelig!
Ik zou inderdaad ook een zweepje meenemen en gewoon een duidelijk, niet hard, tikje op schouder of achterhand geven.
ZusJacobs schreef:Merel_93 schreef:@Peelie: ik vind het toch wel pijnlijk klinken hoor, de neus is heel gevoelig!
Het zal wel verschillen per paard, maar dit heeft nog nooooooit geholpen bij alledrie mijn paarden![]()
Bij mij werkt een tik op de neus ook uitstekend! Anders je voet er wat hard onder schuiven [niet schoppen, maar dat ze eerder schrikken] en verder voorkomen dat ze naar beneden kan.. Je kan het halstertouw ook over der neus doen met touwhalster of evt. hoofdstel! Succes
Peelie schreef:ZusJacobs schreef:
Het zal wel verschillen per paard, maar dit heeft nog nooooooit geholpen bij alledrie mijn paarden![]()
Bij mij werkt een tik op de neus ook uitstekend! Anders je voet er wat hard onder schuiven [niet schoppen, maar dat ze eerder schrikken] en verder voorkomen dat ze naar beneden kan.. Je kan het halstertouw ook over der neus doen met touwhalster of evt. hoofdstel! Succes
Hoofdstel werkt vaak ook niet.. ook daar lopen ze vaak doorheen..
Voetje of een tikje werkt het beste...
Merel_93 schreef:Ik zou druk blijven houden aan het hoofdstel/halster, en meteen loslaten tot het paard meegeeft. Dan heeft hij door: als ik doorloop voel ik die druk niet meer.
In het begin is dat natuurlijk flink doorzetten want een paard kan zich heel sterk maken!
dat gaat lastig worden denk ik. Dan denk ik dat de verhoudingen dominant/onderdanig helemaal ondersteboven liggen! Merel_93 schreef:hmm.. hahadat gaat lastig worden denk ik. Dan denk ik dat de verhoudingen dominant/onderdanig helemaal ondersteboven liggen!