Half september, en nu al lang in de vacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flevolander

Half september, en nu al lang in de vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 08:20

Mijn paard staat nu.. september al met een lange vacht.. gisteren zweten hij al na een kwartiertje werk aan de longe. Zijn er al mensen die dit weekend hun paard gaan scheren of ben ik de enige met die neiging? Mijn paardje staat in een niet geïsoleerde stal en staat overdag nog lekker buiten. Volgende week gaat hij verhuizen en komt ie op een stal te recht die dat wel is, en dan hebben we ook weer een binnenbak tot beschikking.. Ik ben bang dat hij dan helemaal niet meer droog te krijgen is.. wat vinden jullie?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:24

je kan misschien de hals scheren, aangezien ze daar 't makkelijkste zweten. Als je paard de hele winter door echt lang op de wei staat (zo'n 14-23 uur ed) zou ik hem toch niet te fel scheren en zeker een dekentje op leggen.Welk deken heb je nu opliggen trouwens?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 08:29

SETEFURII_ schreef:
je kan misschien de hals scheren, aangezien ze daar 't makkelijkste zweten. Als je paard de hele winter door echt lang op de wei staat (zo'n 14-23 uur ed) zou ik hem toch niet te fel scheren en zeker een dekentje op leggen.Welk deken heb je nu opliggen trouwens?

Hij gaat op zijn nieuwe stal overdag in de paddock, maar zeker niet tot 11 uur. Hij staat nu onder een ongevoerde regendeken snachts..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:30

De dagen zijn al een stuk korter, dus het is logisch dat de haren gaan groeien. Ik zou niet direct gaan scheren omdat het twee dagen 20 graden was (dat is de reden dat je paard snel zweette in combinatie met de langere haren). Een deken houdt haargroei niet tegen: haren groeien omdat de dager korter worden, niet omdat ze het koud hebben of omdat het kouder wordt :)

Zelf scheer ik eind oktober, en dan jachtmodel omdat die van mij in de winter nog gewoon op de wei staat.

Nat op stal zetten is niet zo'n probleem, als ze maar goed zijn uitgestapt (en dan dus niet te snel afkoelen, dan vatten ze kou).

jesslam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:32

Mijn paardje is al een week of 3 geleden geschoren. Hij vindt het heerlijk. Is weer veel vlotter met rijden. Zeker met van die warme dagen als gisteren en vandaag. Ik heb hem overigens 's nachts nog lekker buiten, uiteraard wel met deken. Overdag had ik hem in begin met een bucas sun shower, was bang dat ie anders zou verbranden in de zon. Nu heeft ie weer wat haar en staat ie overdag lekker zonder.
Laatst bijgewerkt door jesslam op 19-09-09 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:33

Marieke_K schreef:
De dagen zijn al een stuk korter, dus het is logisch dat de haren gaan groeien. Ik zou niet direct gaan scheren omdat het twee dagen 20 graden was (dat is de reden dat je paard snel zweette in combinatie met de langere haren). Een deken houdt haargroei niet tegen: haren groeien omdat de dager korter worden, niet omdat ze het koud hebben of omdat het kouder wordt :)

Zelf scheer ik eind oktober, en dan jachtmodel omdat die van mij in de winter nog gewoon op de wei staat.

Nat op stal zetten is niet zo'n probleem, als ze maar goed zijn uitgestapt (en dan dus niet te snel afkoelen, dan vatten ze kou).

En als er geen tocht op stal is, is dat natuurlijk ook beter!

Marieke_K

Re: Half september, en nu al lang in de vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:34

Tocht is uberhaupt niet goed voor paarden (of mensen :) ) ga er dus eigenlijk vanuit dat de stal van TS niet tocht :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 08:37

Nouja het is een niet geïsoleerde stal met buitenluik dus het is daar frisser dan een gemiddelde box op een pensionstal natuurlijk..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:38

Marieke_K schreef:

Ik ook heb dezelfde scheermethode (niet mooi maar wel functioneel) en na het scheren gelijk een deken erop.... de dagen zijn nu nog zo onvoorspelbaar.... dus ik wacht ook altijd tot half/eind okt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:34

Flevolander schreef:
Nouja het is een niet geïsoleerde stal met buitenluik dus het is daar frisser dan een gemiddelde box op een pensionstal natuurlijk..

Frisse lucht is juist goed, als het maar niet tocht :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 21:39

Nou ik heb hem toch maar even geschoren vandaag.. hopelijk heeft hij nu minder last van de warmte

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:43

Normaal gesproken is de mijne id nu ook al geschoren.....
Begin augustus was het ook weer bal, wintervacht kwam door :(

Doordat ik nu niets met hem kan doen vanwege mijn gezondheid laat ik hem maar nog even lekker zo lopen.

Ik kom meestal tot 3 tot 4 keer scheren, diegene die nu ook al geschoren hebben, tot hoe vaak komen jullie :?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 21:46

tot nu toe heb ik het steeds bij 2 gehouden ondanks dat hij wel 3 x had gemoeten..