Lange manen onderhouden en schoon houden in de winter?! help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chivaldi

Lange manen onderhouden en schoon houden in de winter?! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:11

ik weet niet of het hier goed staat anders even zeggen :o

ik heb 1 haflinger met een enorme bos met manen heel dik en tot over haar schouders.En een enorm mooie dikke lange staart. dan heb ik nog 1 haflinger met redelijk lange manen wel wat dunner maar wel een enorm dikke staart. Nu gaan we de winter straks weer in en gaan ze onder dekens. ook een fleecehals zo'n speciale maar hoe kan ik die manen nu is schoon houden en mooi?
ik heb zelf al gedacht aan goed wassen dan vlechten en dan gaan ze onder de dekens en fleecehals en dan manenzakjes eromheen doen. dus het verkleinde van een staartzak en de staart in een staartzak. dan hoef ik alleen benen te wassen.
Heeft er iemand nog andere ideeen?
ik vind het zonde alsmaar te gaan staan wassen in de winter. en droogshampoo is echt geen optie alleen vlechten ook niet.
ik hoop dat iemand nog tips heeft.

Groetjes Michelle

_Noraly

Re: Lange manen onderhouden en schoon houden in de winter?! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:13

iets van equistar/shine dan? Dat is echt vuilafstotend voor een paar dagen. Iig wel bij mijn merrie. En de manen blijven mooi doorkambaar!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:14

vergeten bij te zetten dat werkt niet. het is echt een enorme bos.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:15

Rij je fanatiek wedstrijden? Ik zou de moeite niet nemen als je geen wedstrijden rijdt hoor.. doe ik ook niet :+

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:17

ja rijd ieder weekeind wedstrijd op M en L2 niveau

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:20

dan alleen inpakken blijft er denk ik geen andere optie over.
Ik ken je probleem.
Alleen denk ik niet dat je je paard een plezier doet als je hem of haar compleet inpakt. Denk dat ze veel jeuk gaan krijgen als je zel volledig inpakt.

Ik werk als ik wedstrijden rij veel met equister en shine producten. Eerst goed schoon borstelen de manen met een gemiddelde harde borstel, daarna het spul er in, deze goed inborstelen en klaar. Mijn merrie heeft ook een dikke bos manen, dat ze al staat te zweten in het vroege voorjaar. De staart doe ik alleen in het bovenste gedeelte t/m staartwortel en was het laatste stukje een dag van te voren en vlecht dat stukje dan in en haal dat er uit op de dag van de wedstrijd.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:21

onze tinker heeft ook een mega bos, en equistar helpt echt wel hoor! ook heb ik een fries gereden, met echt de grootste staart die je ooit gezien hebt! daar gooide ik ook af en toe equistar in en helemaal uitkammen. verder gewoon elke dag bijhouden dan blijft de staart wel zacht en doorkambaar.

als ik jou was zou ik gewoon 1x goed wassen en uitkammen, dan vlechtjes maken, en 1 of 2 keer per week uithalen, uitkammen (eventueel met een beetje equistar) en weer invlechten.
mijn ervaring is dat de dikste manen dan zacht, schoon en doorkambaar blijven :D

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:24

Mijn paard staat juist in de zomer in een pak, en heeft ook best wel een flinke bos haar, en daar doe ik dan altijd vlechten in. En deze doe ik dan na 2 weken weer eruit halen en opnieuw vlechten. Ik maak wel eerst de manen nat want dan blijft het langer en mooier zitten.
En omdat het onder de het pak zit word het natuurlijk ook niet vies.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:26

Ken iemand die maakte gewoon dikke lange vlechten, gewoon zo recht naar beneden en deed en dan een sok overheen en zo'n dik elastiek bovenaan. Werkte prima... en daar beschadigden de manen minder van dan van vlecht elastiekjes...

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:28

dat is ook wat ik ongeveer wil. dus dikke lange vlechten recht naar benden en dan in zo'n "zakje" dan haal je het klittebandje door de vlecht heen aan de bovenkant en maakt het vast

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:28

Er is een Amerikaans dekenmerk waar in de deken een speciale uitspraring is gemaakt voor lange manen. Weinig zaken verkopen het. Ik had het van een stalgenootje gehoort, dus zal van het weekend eens even verder vragen hoe en wat. ;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:31

oke. dat zou ik idd wel eens willen zien

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:58

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:07

een sleezy is hetzelfde spul als een borstbeschermer waarvan haar manen dus uitvallen. ik koop een fleece hals dat is dezelfde vorm als een sleezy

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:09

Dit is een ander soort materiaal als wat bijv bij de divoza verkocht wordt. Ik heb ze al een jaar en geen uitvallende manen :n :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:11

dan heb je geluk. heb het dus al is gehad. en wil het niet nog is ze heeft net van die mooie manen. geef dan maar een mooie fleecehals. en manenzakjes desnoods iedere dag wassen maar hier geen sleezy

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:12

Zeker weten geen geluk. Dit product wordt al jaren in de westernsport met succes gebruikt :)
Uiteraard is de keuze volledig aan jezelf :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:16

vlechten, 1 x per 14 dagen doorkammen/borstelen, en antiklit erin, en weer invlechten.
absoluut geen halsdeken of sleazy, zo is de mijne verleden winter AL haar manen kwijtgeraakt, de vlechtjes vielen gewoon in bosjes op de grond.en dat moest een ademende deken zijn :(

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:25

Ik heb ook zo Haflinger een omeunige lange dikke bos manen, Ik smeer de 1 keer in de 2 weken equistar/shine in en daarna gaan ze meteen in de vlechten. De vlechten zitten er 1 week in en dan kam ik het door en vlecht ik het weer in. :o

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:33

schuren jullie paarden dan niet alles er af ? Mijn vroegere pony had een hekel aan vlechten of knotjes, ook een haflinger. Als ik op wedstrijd moest ging ik altijd 's ochtends vlechten, hij schudden alles gewoon los ( vlocht met naald en draad! Halve meter draad per vlechtje en nog kreeg meneer ze los )
Kan me ook niet voorstellen dat 2 weken vlechten in lekker zit, gaat toch jeuken ?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:36

ik heb ze altijd in vlechten zowieso is niet handig met rijden. op wedstrijd zijn ze wel los en ze schuurt nooit!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:50

oh dan is het ideaal! jaa rijden en lange manen gaan niet goed samen, dan gooi ik er ook vlecht in. Maar haal het er gelijk na het rijden weer uit. Anders heb ik geen manen meer over

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:00

vlechten en cowboy magic en staartzakken

mijn hengstje zijn manen ga ik aankomende winter nog niet zo doen maar zijn staart wel al
voor het losgooien gaat zijn staart in de cowboy magic, kam m door en vlecht hem en gooi de vlecht in een waterdichte staartzak

als zijn manen echt heel lang worden gebeurd hetzelfde met de manen,4 grote vlechten en 4 staartzakken eromheen

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:15

Monster_tos schreef:
schuren jullie paarden dan niet alles er af ? Mijn vroegere pony had een hekel aan vlechten of knotjes, ook een haflinger. Als ik op wedstrijd moest ging ik altijd 's ochtends vlechten, hij schudden alles gewoon los ( vlocht met naald en draad! Halve meter draad per vlechtje en nog kreeg meneer ze los )
Kan me ook niet voorstellen dat 2 weken vlechten in lekker zit, gaat toch jeuken ?

Nee nergens last van. Hij laat alles er netjes in zitten , ze zitten er ook maar 1 week in en dan haal ik het eruit kam ik de manen goed door en laat het even een paar uurtjes los hangen als die op stal staat en vlecht het dan weer in.
Ben ook blij dat die niet schuurt heeft die ook nog nooit gedaan. Ben heel trots op zijn manen :D

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:55

Ik zeg Cowboy Magic. Echt super spul ontklit en houdt de manen en staart ook nog eens schoner.