Winter, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Winter, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:59

De winter staat weer voor de deur, en mijn vriendin heeft sinds kort een paard(sinds april) en heeft dus nog geen winter met hem meegemaakt.

Nu willen we graag weten; moet een Fjord x Haflinger 's winters een deken op?
En wat voor deken?
Hij staat 24/7 buiten, en we rijden ook altijd in de wei, na het rijden als het koud is staat hij wel altijd even met de fleecedeken op tot hij droog is.

Dus: moet een Fjord x Haflinger 's winters een deken op?
Ik weet het namelijk niet, omdat het een koudbloed is en toch wel misschien een aardige wintervacht krijgt.
(Ze laten hem niet scheren)

GEEN_ZIN

Re: Winter, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:11

Nee, ik heb vaak gehoord dat het niet hoeft, maar het wel kan. het gaat er ook om óf hij een dikke wintervacht krijgt, aangezien het zijn eerste winter is.
Als deze informatie toch niet klopt, dan spijt het mij.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:15

In princiepe heeft het paard van je vriendin geen deken nodig, de vacht die hij krijgt werkt als een natuurlijke winterjas, waarschijnlijk is hij/zij zelfs al bezig met verharen (mijn merrie wel) Is er wel schuil mogelijkheid in de wei en een plek waar hij droog kan staan/liggen dat is wel belangrijk als hij in de winter ook 24/7 buiten staat

Mocht ze toch een deken willen opdoen dan moet dat een outdoor deken zijn, waterdicht! dus niet waterafstotend want die worden uiteindelijk nat. Mijn merrie krijgt alleen bij heel veel regen en extreme kou een ongevoerde regendeken op als extra bescherming

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:24

PP-->SV

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:36

Direct op stal zetten en vier dekens opdoen, fjorden en haflingers kunnen absoluut níet tegen koude en smelten bij de eerste regenbui.

Het zou mensen sieren dat ze zich verdiepen in het wezen paard vóór ze er eentje aanschaffen

^)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:33

SuperAssie schreef:
De winter staat weer voor de deur, en mijn vriendin heeft sinds kort een paard(sinds april) en heeft dus nog geen winter met hem meegemaakt.

Nu willen we graag weten; moet een Fjord x Haflinger 's winters een deken op?
En wat voor deken?
Hij staat 24/7 buiten, en we rijden ook altijd in de wei, na het rijden als het koud is staat hij wel altijd even met de fleecedeken op tot hij droog is.

Dus: moet een Fjord x Haflinger 's winters een deken op?
Ik weet het namelijk niet, omdat het een koudbloed is en toch wel misschien een aardige wintervacht krijgt.
(Ze laten hem niet scheren)

Ten eerste :D een haflinger is geen koudbloed, maar 50% arabier, dus fjord x haflinger is ook nog aardig hoog in het bloed.

Maar goed, ik ken diverse paardenrassen waaronder warmbloeden en 'koudbloeden' die gewoon zonder deken op buiten staan. Ja, ook na het rijden en zweten. Ook in de regen en ook in de wind.
Lekker aflaten, die deken! :-) Nergens voor nodig.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:13

Hangt er van af wat je vriendin deze winter met haar paard gaat doen, gaat ze fanatiek de training in dan zou ik zelf deken op gooien, om de wintervacht iets te beperken zodat ze minder nat worden en sneller drogen. Gaat ze gewoon lekker wat omrijden en is het niet de bedoeling zwaar aan de training te gaan dan gewoon lekker zonder deken de winter door :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:43

Dat gaat je niet lukken met een fjordxhaflinger.. of je moet er nu (bij 25 graden) al een deken van 500g op gaan gooien...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:14

Lukte bij die van mij prima.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:16

Geen deken op doen! Helemaal niet nodig. Wat voor ras dan ook. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:16

Mijn Haflinger staat al sinds juli onder een deken, ze zou maar een wintervachtje krijgen *D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:20

Het is maar wat je wil.
Hij kan prima zonder deken, als je de vacht zich goed laat ontwikkelen. Dus niet teveel poetsen.
Wil je een wat minder dikke vacht, dan kan je er wel 1 opdoen.
Idd, een goede outdoordeken.
En handig is om een reservedeken te hebben.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:22

Een paard kan prima zonder deken, een haflinger X fjord zal een lekkere teddy worden!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:06

Een haflinger x fjord heeft geen deken nodig (alleen een zweetdeken voor als hij zweet na het rijden, maar die heeft ze al zeg je).

Gaat je vriendin er intensief mee rijden in de winter, dan zal een lange vacht de pony in de weg zitten. Ze kan dan of proberen de vachtaanmaak proberen wat binnen de perken te houden door op tijd te beginnen met het opleggen van een deken. Let op: neem een deken die 100% waterdicht is!
Helaas werkt het niet bij alle paarden, dus dan is scheren een optie. Dan heeft je vriendin inderdaad wel dekens nodig, want op die manier haal je de natuurlijke bescherming van de pony weg en dat zul je moeten compenseren.

Gaat je vriendin weinig met de pony rijden in de winter (of in ieder geval niet intensief), dan zou ik geen deken op doen of wellicht af en toe een dunne, ongevoerde regendeken voor de dagen dat er veel regen valt en het koud is (dit is echter geen must, de pony kan hier tegen). Uiteraard wel altijd een zweetdeken opdoen als hij gezweet heeft, maar als je geen andere dekens gebruikt, deze dan zsm afhalen als hij opgedroogd is.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:08

gewoon geen deken. Hier krijgt geen enkel paard een deken op, nooit zieke paarden gehad hoor.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:14

Equidea schreef:
gewoon geen deken. Hier krijgt geen enkel paard een deken op, nooit zieke paarden gehad hoor.

Ze worden er inderdaad niet ziek van, maar als je een paard zeer intensief rijdt in de winter en hij heeft een dikke wintervacht, dan is dit wel erg onplezierig voor je paard (je kan het vergelijken met intensief sporten met een dikke winterjas aan).
Worden ze niet intensief gebruikt, dan is een deken inderdaad niet nodig.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 09:09

Even om antwoord te geven op de vragen over hoe intensief we gaan rijden;
We willen hem niet té veel rijden, ook imv met school enzo, maar als we rijden gaan we hem ook intensief rijden, ook wel eens in de week een buitenrit ofzo, omdat hij dat zelf geweldig vind, maar vooral willen we het springen opbouwen en bakwerk met hem doen(heeft hij vroeger nooit echt gedaan, je kon op 'm rijden maar dat was dan alles, en ze deden ook alleen eens in de week een buitenrit)

Ik weet niet of hij eerder 's winters op stal of in de wei heeft gestaan, maar hij stond op een manege/privéstal, dus hij zal niet hele dagen in de wei hebben gestaan.

En ja, hij heeft schuilmogelijkheid, alleen is dat niet top, maar de vader van mijn vriendin gaat wel een grotere schuilstal voor hem bouwen, die is al bijna af :)

En Arabesk, sorry hoor, het was gewoon een vraag.
Dan hoef je niet meteen te doen alsof we penny zijn.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:52

Dan zou ik hem een winterdeken op doen, maar wel zorgen dat hij helemaal droog is voor je hem weer op het land zet. Als het kan binnen opdrogen onder een zweetdeken, uit de wind, en dan als hij droog is de winterdeken er weer op en het land in.