Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
DebOptimaal schreef:Ik rij hem met sporen en houd mijn been steeds stil. Wanneer hij niet reageert, moet ik hem consequent nog eens goed aansporen net zolang tot er een goede reactie volgt. Ik rij niet met zweep, omdat dit meer irriteert bij het paard dan baat heeft. Ik pak hem er alleen bij als hij echt niet reageert. Dan pak ik hem 1x echt heel goed aan en dan leg ik de zweep weer weg. Meestal is dit voldoende. Ik rij veel overgangen en probeer vooral heel consequent te zijn. Been is been! Hij is al een stuk voorwaartser dan de eerste 4 jaar, maar toch blijft het steeds een struikelpunt. Als hij eenmaal loopt, is alles een makkie voor hem lijkt het...

DebOptimaal schreef:Als dit paard eruit gaat, zou ik niet verder willen met een ander paard denk ik, want dit paard is verder in alles zo ontzettend makkelijk en bijzonder... Buiten het rijden om is het in een woord een TOP paard! Eentje uit duizenden, en dat maakt mijn probleem zo ingewikkeld. Het probleem is dus zijn motivatie...
DebOptimaal schreef:Nee, dat wel, want hij is eerder te dik dan te dun. Hij krijgt in de ochtend 1 kg brok met hooi, dan gaan de rond 11 uur de wei op en eet hij normaal gewoon gras. Nu staat er natuurlijk weinig. Dan komen ze tussen 4 en 5 binnen en krijgt hij weer een 1 kg brok en hooi. Ik geloof dat ze eventueel later nog wat hooi bijgeven, maar tekort komt hij zeker niet. Hij wordt normaal maximaal 5x per week tussen een half uur en een uurtje gereden. Momenteel slechts 3 a 4 keer per week. Na het rijden krijgt hij dus nog eens 0.5-1 kg haver oid.
Dus qua eten zeker niets tekort!
(dan daarbij zeg je dat je niet een ambitieuze wedstrijdruiter bent en je een paard uit duizenden hebt)
)rakni schreef:Het probleem is niet zijn motivatie, maar jouw motivatie denk ik.
Jij wilt graag dat je paard iets wil wat hij niet wil. Je kunt 2 dingen doen:
- een paard zoeken dat beter past bij jouw ambities en wel voorwaarts is in het werk.
- accepteren dat je paard zo is en je ambities bijstellen. dus meer afwisseling in het werk, minder serieus met wedstrijden wellicht. Zorgen dat je paard plezier krijgt in het werk. En misschien moet je daarvoor je difinitie van werk aanpassen.
Veel succes met je keuze!
Nou is het natuurlijk wel zo dat je paard voor elke discipline wel recht en soepel moet zijn dus dressuurtraining vermijd je niet, maar je kan de focus ergens anders leggen.DebOptimaal schreef:Ik rij hem met sporen en houd mijn been steeds stil. Wanneer hij niet reageert, moet ik hem consequent nog eens goed aansporen net zolang tot er een goede reactie volgt. Ik rij niet met zweep, omdat dit meer irriteert bij het paard dan baat heeft. Ik pak hem er alleen bij als hij echt niet reageert. Dan pak ik hem 1x echt heel goed aan en dan leg ik de zweep weer weg. Meestal is dit voldoende. Ik rij veel overgangen en probeer vooral heel consequent te zijn. Been is been! Hij is al een stuk voorwaartser dan de eerste 4 jaar, maar toch blijft het steeds een struikelpunt. Als hij eenmaal loopt, is alles een makkie voor hem lijkt het...