Twijfel over het houden van mijn paard... Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DebOptimaal

Twijfel over het houden van mijn paard... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 16:28

Hallo,

ik heb inmiddels al 6 jaar een paard. Hij is op dit moment 13 jaar oud en zijn afstamming is Burggraaf x Expert (Le Mexico). Het is een ontzettend makkelijk en lief paard. Heel braaf op stal en nuchter in zijn hoofd. Ik rij met hem ook wedstrijden, waar hij ook op het terrein altijd braaf is (in ieder geval geen gekkigheid die niet te hanteren is, maar gezonde spanning). Toen ik hem nog niet zo lang had, ging het heel moeizaam met wedstrijden, maar afgelopen april ben ik na een pauze van 2 jaar L2 gestart en nu na 6 concoursen is hij L2 + 12, dus M1 startgerechtigd. Klinkt allemaal prima zou je zeggen, maar met rijden is hij heel lastig. Niet omdat hij het niet kan, maar omdat hij nooit wil. Al zolang ik hem heb, moet ik regelmatig in gevecht en moet je vooral veel moeite doen om gewoon een half uur lekker voorwaarts te kunnen rijden. Trainingen (wekelijks) helpen goed, maar met tijden is het gewoon zo ontzettend frustrerend dat ik echt twijfel wat ik met hem aanmoet. met tijden gaat het heel goed, maar meestal moet je vooral veel moeite doen. Hij loopt alleen de trailer op, is verkeersmak, maakt eens een sprongetje, staat stil wanneer het gevraagd wordt (heb hem ook vaak los staan) en is dus wat omgang betreft echt een uniek paard in mijn ogen. Hebben jullie tips voor me? Ik twijfel echt alleen omdat ik het zo beu ben steeds weer te moeten vechten met rijden, terwijl hij verder zo lief is. Ik betaal alles zelf en vind het zonde om zoveel per maand neer te leggen en weinig plezier te hebben met tijden in het rijden. Momenteel kan ik 5 maanden lang slechts 1x per week rijden ivm studie, maar wordt hij doordeweeks wel nog 2x gereden door stalgenoten.

Bedankt alvast!

joyce83

Re: Twijfel over het houden van mijn paard... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:33

Heb je wel het idee dat je paard plezier aan het presteren heeft? loopt hij op een buitenrit wel voorwaarts? Krijgen andere ruiters hem wel lekker aan het lopen?

Jij wil graag wedstrijd rijden en daar plezier in hebben, wil hij dit ook? Is hij misschien gelukkiger bij iemand die alleen het bos met hem in gaat en simpele bakoefeningen doet zonder op niveau te willen komen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:39

Een lastig probleem, waar een ander eigenlijk je niet goed in kan adviseren.

Het is mij uit je verhaal niet geheel duidelijk wat er niet goed gaat in de training.
Is hij niet vooruit te branden of lastig of druk of???
Wat is je eigen indruk? Heeft hij wel plezier in het werk? Is hij gespannen of heeft hij ergens pijn waardoor hij niet meewerkt?
En is hij al eens goed nagekeken door een osteopaat o.i.d.?
Heb je je instructeur al eens gevraagd om advies?

Zou je op een ander (gemakkelijker) paard wel verder willen in de dressuur?
Heb je wel/geen klick met dit paard buiten de trainingen om?
Kortom, er ontbreekt nog wat info om 'advies' te geven...

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 16:43

Hij is tijdens het rijden gewoon niet vooruit te branden met tijden. Het gaat soms heel goed, maar meestal is hij gewoon "lui". Dat is eigenlijk alles, want hij is verder alles behalve lastig en/of gemeen met rijden.
Hij heeft zeker nergens last van, want hij is al eens nagekeken en hier kwam niets uit, behalve dat ik mijn paard maar eens moest aanpakken was de mededeling. Met instructie krijg ik ook het advies heel consequent te zijn en vooral wat strenger te worden en dit heeft tot nu toe zijn vruchten afgeworpen. Maar het is gewoon heel vermoeiend steeds zo te moeten werken aan dat luie gedoe.

Als dit paard eruit gaat, zou ik niet verder willen met een ander paard denk ik, want dit paard is verder in alles zo ontzettend makkelijk en bijzonder... Buiten het rijden om is het in een woord een TOP paard! Eentje uit duizenden, en dat maakt mijn probleem zo ingewikkeld. Het probleem is dus zijn motivatie...

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:49

Hoe rijdt je hem nu? Drijf je hem constant voorwaarts of tik je hem bij? Is hij niet gewoon "lui" voor je been geworden? Zelfs de meest flegmatieke paarden kun je leren om voorwaarts te denken en hebben met de juiste training en handigheid van de ruiter, maar weinig kuitdruk nodig om lekker te blijven lopen. Wat heb je voor huiswerk gekregen van je instructie?

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 16:52

Ik rij hem met sporen en houd mijn been steeds stil. Wanneer hij niet reageert, moet ik hem consequent nog eens goed aansporen net zolang tot er een goede reactie volgt. Ik rij niet met zweep, omdat dit meer irriteert bij het paard dan baat heeft. Ik pak hem er alleen bij als hij echt niet reageert. Dan pak ik hem 1x echt heel goed aan en dan leg ik de zweep weer weg. Meestal is dit voldoende. Ik rij veel overgangen en probeer vooral heel consequent te zijn. Been is been! Hij is al een stuk voorwaartser dan de eerste 4 jaar, maar toch blijft het steeds een struikelpunt. Als hij eenmaal loopt, is alles een makkie voor hem lijkt het...

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:58

DebOptimaal schreef:
Ik rij hem met sporen en houd mijn been steeds stil. Wanneer hij niet reageert, moet ik hem consequent nog eens goed aansporen net zolang tot er een goede reactie volgt. Ik rij niet met zweep, omdat dit meer irriteert bij het paard dan baat heeft. Ik pak hem er alleen bij als hij echt niet reageert. Dan pak ik hem 1x echt heel goed aan en dan leg ik de zweep weer weg. Meestal is dit voldoende. Ik rij veel overgangen en probeer vooral heel consequent te zijn. Been is been! Hij is al een stuk voorwaartser dan de eerste 4 jaar, maar toch blijft het steeds een struikelpunt. Als hij eenmaal loopt, is alles een makkie voor hem lijkt het...

Tja, dan ben je wat betreft bovenstaande toch goed bezig. Been = been en geen gezeik...
Ik gebruikte zelf ook vaak de hoeken (ook in de proef) om even vlug links en rechts (om en om tjak tjak) hem te activeren, zeker als je de SB in moest of over de diagonaal. Veel overgangen en ook schijnovergangen rijden en goed voorwaarts denken.

Krijgt het paard verder wel genoeg afwisseling, is hij sterk genoeg voor de oefeningen en gaat er voldoende voer in?
Lastig dit hoor,,,,zeker als je al 4 jaar zoekende bent..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:01

Klinkt alsof het paard echt totaal geen plezier beleeft aan wat het doet.
Misschien wat anders met het dier gaan doen, een leuk plekje zoeken voor hem waar hij wel zijn plezier kan vinden of verder met een ander paardje dat wel plezier heeft in wat jij wil?

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 17:02

Hij krijgt na het rijden 1 kilo haver of in ieder geval iets lekkers waarbij ik erop let dat het er iets van haver in zit. Hij gaat dagelijks de wei op en qua afwisseling... tsja, dit kan misschien wat beter, maar toch. Ik probeer af te wisselen door bijvoorbeeld ook regelmatig buiten uit te stappen. Ik heb hem nu 6 jaar en hij is zo ontzettend fijn om te hebben, maar dat luie met rijden is gewoon vervelend... Dat is ook echt het enige, maar aangezien dat alles bepaald met rijden...

Dat hij er geen plezier in heeft, dat kan wel kloppen. Maar of je nu buitenrijdt, een sprongetje maakt of dressuur oefent in de binnen of buitenbak, dat maakt niet echt verschil. Hij vindt buiten dan wel het leukst. Ik ben niet een echte ambitieuze wedstrijdruiter, dus pas me indien nodig aan aan het paard.
Laatst bijgewerkt door DebOptimaal op 18-09-09 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:10

Krijgt je paard wel eens vrij of langere periode "vakantie"?
Laat hem eens lekker een paar weken met rust, ga desnoods eens een enkele keer buitenrijden, maar laat hem even lekker bijkomen. Misschien is hij daarna weer wat fitter en vrolijker.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:13

Staat hij op 1 kilo per dag, waarbij hij dagelijks getraint wordt op L/M niveau? En hoeveel dagen p/w aan het werk? En hoeveel gras staat er nog op het land, krijgt hij ruwvoer bijgevoerd, 's ochends op stal nog iets van biks?

Niet l*llig bedoelt, maar ik werk ook geen 8 uu p/d op enkel een beschuitje hoor :Y)

De paarden bij ons op stal die werken dagelijks (tussen de L en Z2 niveau) onder het zadel, longe of lekker los. Staan dagelijks een X aantal uur op het land en krijgen over het algemeen:

's ochtends 1 kilo biks + hooi ('s winters kuil)
's middags hooi
's avonds 1,5 biks en/of muesli + hooi
bij het afsluiten nog een pluk hooi of kuil

en na ieder arbeid wat ze doen nog een kilo muesli of slobber als ze klaar zijn!

Misschien haalt je paard gewoon niet voldoende uit wat hij nu krijgt?

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 17:18

Nee, dat wel, want hij is eerder te dik dan te dun. Hij krijgt in de ochtend 1 kg brok met hooi, dan gaan de rond 11 uur de wei op en eet hij normaal gewoon gras. Nu staat er natuurlijk weinig. Dan komen ze tussen 4 en 5 binnen en krijgt hij weer een 1 kg brok en hooi. Ik geloof dat ze eventueel later nog wat hooi bijgeven, maar tekort komt hij zeker niet. Hij wordt normaal maximaal 5x per week tussen een half uur en een uurtje gereden. Momenteel slechts 3 a 4 keer per week. Na het rijden krijgt hij dus nog eens 0.5-1 kg haver oid.
Dus qua eten zeker niets tekort!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:30

Huisvesting is heel belangrijk, hij is dus zelfs in de zomer niet eens dag en nacht op het land?
Ga eens meer buitenrijden of probeer endurance oid...

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:39

tjee, dan weet ik het ook niet meer...Hij krijgt voldoende binnen, rijtechnisch lijkt het me dat je weet wat je doet en lichamelijk is er ook niets bijzonders. Alwel een keer bloed getrokken? Misschien een tekort aan een bepaald supplement/vitamine (maar dat lijkt me sterk gezien hij al jaren niet vooruit te branden is).

Er zijn natuurlijk altijd een handjevol paarden die geweldig zijn in vrijwel alles, maar waar je met rijden nog veels te hard moet werken omdat je hierin weinig terug krijgt van het dier zelf. Soms omdat ze het werk echt niet leuk vinden...

Is hij op concours wel wakker en voorwaarts en hoe is hij met springles? Misschien heb je echt een paard die lekker buiten in het bos wil wandelen....lastig als jij wel de ambitie hebt om verder te komen in de dressuur. Je gaf al aan dat je straks maar 1x p/w kunt rijden, dus dan moet je je echt wel neerleggen dat je met 1x p/w even niets kunt bereiken in de training en hem pas later weer kunt oppakken als je meer tijd hebt (wel zo eerlijk voor het dier). Misschien heeft hij ook wat aan die "pauze" en anders kun je daarna altijd nog bepalen hoe je verder wilt. Het is tuurlijk wel zonde als je een paardje hebt die in alles perfect is, maar niet mee kan komen met jouw ambities en daardoor weg zou moeten. Succes met je keuze, ik zou verder echt niet weten wat je anders zou kunnen en moeten doen.

(ik gaf die van mij bij zware training en wedstrijdperiodes wel eens Opkikker van de paardendrogist, om hem te helpen lekker in zn vel te blijven zitten, bedenk ik me net)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:45

Mag hij van jou ook wel eens echt crossen? eens flink naar voren gaan buiten of is dit allemaal echt beheerst?
Ga eens gekke dingen doen, zet pionnen in de bak en probeer zo snel mogel van pion naar pion te gaan. In het begin snappen ze het niet echt maar als ze doorkrijgen dat ze op een bepaald punt mogen wegspurten dan is het ineens leuk.
En dan gewoon met lange teugel, niet verplicht in een houding of iets.

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:51

Heel erg bedankt voor de tips allemaal. Ik ga hem geen rust geven deze tijd, want hij wordt maar 3x per week gereden. Ik zal zelf proberen om de komende maanden als ik maar 1x per week kan rijden om gewoon inderdaad eens heel wat anders te doen, meer naar buiten en vooral geen druk. En wat betreft mijn ambities: ik vind het leuk wedstrijden te rijden, maar als ik of het paard het niet leuk vindt, dan ga ik ook niet meer. Maar dat lijkt ie juist wel leuk te vinden, vooral de vreemde omgeving... Heel erg bedankt allemaal!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:57

Rij je ook altijd in de bak of ga je wel eens ergens anders op een veldje dressuren? misschien vind ie dat wel leuker: in een andere omgeving :)

Ennu, als jij 'maar' 3 dagen in de week werkt ben je ook wel eens toe aan een vakantie :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:02

DebOptimaal schreef:
Als dit paard eruit gaat, zou ik niet verder willen met een ander paard denk ik, want dit paard is verder in alles zo ontzettend makkelijk en bijzonder... Buiten het rijden om is het in een woord een TOP paard! Eentje uit duizenden, en dat maakt mijn probleem zo ingewikkeld. Het probleem is dus zijn motivatie...

Het probleem is niet zijn motivatie, maar jouw motivatie denk ik.

Jij wilt graag dat je paard iets wil wat hij niet wil. Je kunt 2 dingen doen:
- een paard zoeken dat beter past bij jouw ambities en wel voorwaarts is in het werk.
- accepteren dat je paard zo is en je ambities bijstellen. dus meer afwisseling in het werk, minder serieus met wedstrijden wellicht. Zorgen dat je paard plezier krijgt in het werk. En misschien moet je daarvoor je difinitie van werk aanpassen.

Veel succes met je keuze!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:10

DebOptimaal schreef:
Nee, dat wel, want hij is eerder te dik dan te dun. Hij krijgt in de ochtend 1 kg brok met hooi, dan gaan de rond 11 uur de wei op en eet hij normaal gewoon gras. Nu staat er natuurlijk weinig. Dan komen ze tussen 4 en 5 binnen en krijgt hij weer een 1 kg brok en hooi. Ik geloof dat ze eventueel later nog wat hooi bijgeven, maar tekort komt hij zeker niet. Hij wordt normaal maximaal 5x per week tussen een half uur en een uurtje gereden. Momenteel slechts 3 a 4 keer per week. Na het rijden krijgt hij dus nog eens 0.5-1 kg haver oid.
Dus qua eten zeker niets tekort!

Heb je wel eens eens vitamine stoot gegeven of ( nog veel beter) zijn bloed laten onderzoeken?
Ga eens in overleg met je dierenarts. Zo te horen ben je een hele goede baas voor je paard en zou dit paard dus ook meer moeten/willen doen voor je.
Een paard wat ergens een tekort aan b.v vitramine's heeft kan zich niet lekker in zijn vel gaan voelen. ( denk aan bloedarmoede bij mensen, waar je ook heel moe van word)
Zo'n onderzoek kost niet zoveel, en kan heel verhelderend zijn!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:19

In de praktijk merk ik vaak dat mensen met een niet voorwaarts paard zelf het paard tegen zitten met hun eigen zit. Ik kan natuurlijk niet zeggen of daar in dit geval ook sprake van is, omdat ik je nooit heb zien rijden, maar misschien herken je jezelf in het volgende. Veel ruiters met een 'lui' paard zitten in stap te ver achter op hun billen (achterover gekanteld bekken) en maken vervolgens een stuwbeweging met hun bekken. Daarbij komt de bovenrug vaak achter de loodlijn. De meeste ruiters willen hiermee hun paard naar voren duwen, maar doordat het paard wordt tegen gehouden in zijn beweging wordt het juist langzamer.
In draf zie ik vaak een stoelzit, waarbij het bekken weer te ver achterover gekanteld is, de ruiter vaak te ver achterop de lepel landt, de romp vaak achter de loodlijn wordt gehouden (soms ook te ver voor de loodlijn), de benen vanuit de heupen te ver naar voren worden geplaatst en vaak op de teugels wordt gesteund voor het gaan staan tijdens het lichtrijden of voor het houden van balans tijdens het doorzitten. Doordat de ruiter geen onafhankelijke zit heeft en te weinig balans heeft, zie ik vaak dat tijdens het lichtrijden achter de beweging van het paard wordt gezeten; de ruiter gaat een fractie te laat zitten en blijft te lang in het zadel zitten, waardoor het paard gehinderd wordt in zijn beweging en vertraagt in tempo.
In galop kan de beweging vaak niet goed uitgezeten worden. De ruiter heeft vaak het bekken weer te ver achterover gekanteld (zit dus opnieuw te ver achterop de billen), waardoor het bekken blokkeert en de ruiter probeert om de beweging van het paard op te vangen met de bovenrug.

Als de ruiter de bewegingen van het paard leert te volgen met het bekken en een betere balans verkrijgt, worden de gangen van het paard vaak ruimer en actiever.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:20

Ik denk nog wat zaken -misschien vis je er een tip tussenuit-:
- als je hem rijdt, rij je hem dan lang? een uur, of drie kwartier? probeer eens 20 minuten tot een half uur, lekker kort maar krachtig, en dan lekker buiten uitstappen, of misschien beter nog: aan de hand.
- je zegt dat als ie eenmaal loopt, het lekker gaat. Is het meer een dieseltje die lang moet opwarmen, longeer eens een tijdje voordat je erop gaat. Gewoon 10 minuutjes tot een kwartiertje, misschien scheelt dat.
- wat freestylen om zo de band -nog- beter te krijgen, zodat als jij erop zit hij er meer zin in heeft.

Vitaminestoot kan ik ook aanraden (power boost). Als dat het probleem is, merk je echt verschil! Zie je verschil in verschillende seizoenen/maanden? In voorjaar/najaar bij het wisselen van vacht bijv.? Als dat zo is kan ie zeker een vit.stoot gebruiken.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 01:46

wat ik uit jou reacties opmaak is dat je eigenlijk iets compleet anders wilt als wat je paard wil. jij wilt rijden en trainen. ik denk dat jou paard het wel een beetje gehad heeft met al dat getrain.
je zegt dat je je paard geen rust wilt geven omdat je maar 4 keer per week rijdt. maar als je je paard echt wilt houden stel ik toch voor dat je je eisen een beetje bij gaat stellen ;) (dan daarbij zeg je dat je niet een ambitieuze wedstrijdruiter bent en je een paard uit duizenden hebt)

geef je paard eerst eens lekker 2 weekjes vakantie. lekker op de wei en alleen borstelen, wandelen en knuffelen....
ga daarna veel afwisselder met hem aan de slag...minimaal 1 keer per week een buitenrit, op zijn rustdagen lekker doorgaan met borstelen en wandelen, 1 keer per week springen en lekker losjes figuurtjes rijden en 2 keer per week serieus trainen

maak het trainen niet al te lang en als ie het goed doet belonen met een extra buitenrit, want dat vindt ie het leukst (of een half uurtje trainen en een half uur crossen in de bossen :D )

ik denk dat je dan al een stuk vrolijker paard hebt....

succes ermee en ik ben benieuwd hoe je het gaat doen, hou me op de hoogte!!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 02:01

rakni schreef:
Het probleem is niet zijn motivatie, maar jouw motivatie denk ik.

Jij wilt graag dat je paard iets wil wat hij niet wil. Je kunt 2 dingen doen:
- een paard zoeken dat beter past bij jouw ambities en wel voorwaarts is in het werk.
- accepteren dat je paard zo is en je ambities bijstellen. dus meer afwisseling in het werk, minder serieus met wedstrijden wellicht. Zorgen dat je paard plezier krijgt in het werk. En misschien moet je daarvoor je difinitie van werk aanpassen.

Veel succes met je keuze!

Ik ben het hier mee eens. (heb geen zin hetzelfde nog een keer anders te typen) :P
Misschien kan je je eens richten op iets anders zoals springen of endurance of cross of whatever.
Endurance heeft mijn vorige pony iig wel enorm veel vrolijker gemaakt. Ik wilde ook heel graag dressuren maar dat was dus echt niet haalbaar. :o Nou is het natuurlijk wel zo dat je paard voor elke discipline wel recht en soepel moet zijn dus dressuurtraining vermijd je niet, maar je kan de focus ergens anders leggen.
En bij endurance is het niet alleen boscrossen maar je traint ook daadwerkelijk ergens voor, dat maakte mij wel gemotiveerder. En dressuren met de pony ging het uiteindelijk steeds beter omdat ze voorwaardser werd in de bak. (conditie doet ook een hoop)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 02:35

Ik kan voor een groot deel zeker meegaan in de reactie van Rakni.

Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan als jij nu staat.
Een paard waar je alles mee kon , makkelijk in omgang en onwijs gaaf en goed karakter. Leuk recreatiepaard
Maar hij had geen sportambitie, iets wat ik wel graag wou..
Het is moeilijk maar ik heb gekozen om een andere baas te zoeken.
Jou verhaal komt zoveel overeen met wat ik had, enkel was mijn paard wel gewoon voorwaarts en lag het "dilemma "op een ander punt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 02:58

DebOptimaal schreef:

Ik zou zelf de sporen weggooien en de zweep erbij pakken.
Als je een spoor gebruikt is er geen verschil tussen 'gewoon' been en correctie, hoe wil je dan duidelijk maken been=been?
Rij zonder sporen, met zweep en heel consequent. Je drukt je been aan, geen reactie is een klopje met je been en komt daar niet onmiddelijk een reactie op dan een stevige tik achter je been. En dat gaat snel achter elkaar, je kunt ze alledrie afwerken binnen 10 seconden. En wees heel erg consequent, één keer drukken, één keer kloppen, stevige tik, dus niet 3 of 4 keer duwen, dan eens een klopje geven, dan ben je al weer veel te lang bezig.
Die irritatie van hem moet je je eerst maar even niets van aantrekken, als je duidelijk bent gaat dat vanzelf over.

Maar naast het rijden; zie je hem ook spelen in de weide? Rent hij weleens met zijn vriendjes ofzo?

Afwisseling is nooit verkeerd en je kunt genoeg bedenken; wandelen, springen, buitenrijden, bosscross, grondwerk, kunstjes enz enz.
Probeer van alles en je komt vanzelf iets tegen waar hij ineens onverwachts actief van wordt.
Ik heb al genoeg slome en luie paarden gezien die ineens erg heet werden van een stevige cross met wat hindernissen dwars door het bos en die heetheid hield soms nog dagen aan.

Overigens is het wisselen van ruiter ook niet bevorderlijk voor een probleem als dit, probeer dat zoveel mogelijk te vermijden.